Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Åh, vad ni kacklar på! Jag har läst allt som skrivits men inte haft tid eller orka att skriva själv. Är lite depp här hemma, tyvärr. Vem var det som frågade om vilken/vilka autoimuna sjukdomar som utreds på mig? Nåväl, de utreder RA och hypo (sköldkörteln). Men det blev mer och mer klart för mig att det lär vara fibromyalgi, efter förra läkarbesöket. Han skrev det i mitt läkarintyg också.

Ja, visst känns det igen med tunga dagar. Jag har ju en liten korv som man kan packa ner i vagnen bara :wink: :lol: så de dagar när jag är orkeslös så går jag. Bara går. Typ han kollar sitt och jag mitt. Så går vi alltid 1,5 timme på förmiddagen och lägger till en timme på eftermiddagen om jag känner mig trött och slut. Då behöver jag inte greja och vara till hands hemma. Flyr lite när jag går på promenad :wink: annars bakar vi nästan varje dag när vi inte har planer. Dels för att det sparar pengar, men också för att jag tycker det är så härligt. Arvid med. Sen är det ju tvätt, bäddning, städa badrummet och damnsuga som vi alltid gör. Och förbreda middagen. Som jag skrev i en annan tråd så gäller det att själv göra schema, för en själv! Fanns rätt bra diskussion om det här i tråden "åh heliga gäll" under barnafostran. Tinis och kalaskakan babblade ut totalt ett tag :lol: :lol: 8) men det blev fokus igen till slut :D

Ser ut att bli en fin dag till. Men jag är fortfarande grå grå grå och lite ledsen. Skall bara gosa med familjen idag. DET ger energi!
KRAM! :heart:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Ja, ni!

Idag ligger hela familjen, alla har var sitt "handikapp" :wink: Mamma stackarn har mensmage, Ida skruttis är hes och klagar på ont i halsen, ellen skruttis har varit gnällig både natt och dag nu nästan hela veckan, 1 tand framme och "three to go", hon har feber, lös mage och är allmänt påverkad, pappan har vi inte fått riktig kläm på än eftersom har inte har vaknat, men vi säger att han också har ngt eländigt :lol:

Där ser ni vilken härlig dag VI har framför oss :wink: :shock:

Annars är vi glada måste jag säga och vi tvättat och tvättar och tvättar kläder :roll: , plockar diskmaskin (kan inte förstå hur ljudet av diskmaskin kan ha sådan dragningskraft, maskinen och jag får aldrig vara ifred nuförtiden :wink: :lol: )!

Tur att vi snö i alla fall, vad skulle jag annars göra ute, fast det blir lite enformigt nu med....dra pulkan, dra pulkan, dra pulkan :roll:

Nej, det får bli färdigkacklat här, måste ligga och tycka synd om mig en stund till, tills ellen vaknar :wink:

Ha en trevlig söndag ni med!

Kajsa
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Herre Gud, här har man legat sjuk i feber ett dygn och inte tittat i tråden och hur mycket som helst har hänt. Intressant diskussion kring gnälliga dagar. Här hemma så blir allt mycket bättre om jag följer ett visst mönster varje dag. Vi är alltid ute två gånger om dagen. Jag tycker utevistelsen gör susen. Även för en trött mamma. Barnen roar sig bra ute själva och jag kan sitta och läsa tidningen. Och visst tittar vi på film här hemma också. När Tore sover sin långlur så är det rätt mysigt att krypa upp i soffan med de andra två och se på alfons eller något annat. :heart:

Jag tror att man mår bättre om man släpper alla krav på hur det ska vara. Ibland när barnen är griniga så släpper jag det som ska göras och vi sätter oss och läser. Det kan räcka med tio minuter så är alla på banan igen och vi kan återgå till det som ska göras. :D

Vad härligt Torpsara att få åka iväg till solen. Jag tror att du behöver det. Det låter som om du har det rätt tungt just nu. Det har du all rätt till att tycka efter allt som hänt er :heart:

Blivandemamman jag hoppas verkligen att du snart får veta vad som felas dig. Förstår verkligen att det känns tungt nu. Hoppas du snart får känna dig bättre :heart:

Nä nu ska jag återgå till sjuksängen medan de andra är ute och åker skridskor.

kramar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vilken härlig kackeltråd :D

Jag hade en tristessperiod i höstas, mörkt, ingen snö, långa dagar inomhus med två barn. Eftermiddagarna kändes oändligt långa. Särskilt då min sambo reste en hel del då det var som allra mörkast ute. Jag är en ganska rastlös själ, har svårt att finna ro i att bara sitta och göra ingenting. Samtidigt var det en period där det var ganska trixigt att få till social delaktighet med båda barnen vakna. Kändes som vi hamnade i en återvändsgränd mest hela tiden, där det slutade med att jag satt på golvet och tittade på när de lekte..typ.. eller satt mycket vid datorn. De stunder Malte sov fixade jag och Vega med dagens uppgifter.

Nu är det ju pappan som är hemma om dagarna, och de är ute betydligt mer än vad jag orkade vara :oops: Efter jul har vi haft tur med vädret också, massor av snö och en hel del sol. :D De är ute 1.5 h på fm och ca 45 min på em. Jag vet inte riktigt vad de hittar på så länge ute, men jag misstänker att han leker betydligt mer aktivt med dem. Åker pulka, sparkar boll ,bygger snögubbe, letar spår i snön, går promenad med vagnen till hästarna....ett är säkert i alla fall, det är att Vega tycker det är ROLIGT ute nu (hon har alltid varit svår att få igång utomhus, men jag tycker själv det är rätt trist att vara ute på vintern, vilket säkert har smittat av sig :oops: ) Hon är ju annars drömmen att vara inne med, precis som Antonia pysslar hon gärna på egen hand. Ritar, pusslar, läser böcker, tittar på dvd. Hon är enormt självständig, leker för sig själv långa perioder utan att bry sig om vad vi andra gör.

Jag måste ha tydliga ruiner eller ramar för dagarna hemma. I stora drag gör vi samma saker i samma ordning dag efter dag. Underlättar enormt för mig.
Och precis som Lua skriver, kan tiden mellan då jag kommer hem från jobbet ( tidigare min sambo) och fram till vällingen ganska intensiv och kan stundtals vara lite gnällig. Efter hälsningsceremonin så särar vi på barnen en stund. Ett barn hjälper till och förbereder middag, den andra får hjälpa till och hämta ved + tända eld (ca 45 min var för sig) Efter middagen tar en vuxen ( den som har jobbat) och sätter sig i lekrummet och bara är en stund. Barnen får helt styra. Ibland leker de helt för sig själva, men ofast brukar vi plocka fram duplolådan och så bygger vi tillsammans. Den andre röjer i köket. Ibland vill barnen springa dit och får då vara med en stund, men helt på frivillig basis. Vid 18.15 ca är det pyjamas och sedan välling framför tv:n. Då brukar lugnet lägra sig. Sista halvtimmen brukar oftast vara riktigt mysig. Vi sitter i soffan, pappan och jag med en kopp kaffe och barnen med sina flaskor. Vega får välja dvd-film ( just nu är det Lotta på Bråkmakargatan som går varm)

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Hej alla!
TACK för att ni delar med er, av både negativt o positivt. Det stärker mig!
Jag hade verkligen ångest hela kvällen o sov jättedåligt. Jag får nog inse att, liksom sovandet, det här med självständighet o leka själva är en PROCESS. Rom byggdes inte på en dag. Men man har ju tutat i sig att man ska sitta där på mattan o bygga legotorn, läsa böcker, tjoa o tjimma...man vill stimulera sina barn, lyssna på musik osv...att bara sitta o läsa en egen bok medan ungar leker själv har varit tusen ljusår från min verklighet. Men det är väl så, som man bäddar får man ligga. Rädd o trött på gnäll blir jag fort, så då har jag hittat på nån ny aktivitet, bara för att det inte ska bli surt. Caesar får aldrig chans till att bli nyfiken på saker o ting av sig självt. Vi har också ett schema som vi brukar följa. Men för mig är det svårt att få med båda i social delaktighet, då Josef som är 11 mån, aldrig är still. Det går inte att ha honom på diskbänken eller i diskhon, han kryper ur, han kan inte hjälpa till med tvätt för han kryper i själva maskinen, han kryper i diskmaskinen också, tvätten drar han ner...vild med andra ord. Så han blir ju tyvärr lite utanför. Tips här??? Idag har vi knatat omkring i en liten dunge utanför vårt hus, pappa hade Josef i bärstol o så gick vi bara omkring, så C fick röra på sig. Det var bra. Visst är det, man ska inte ha sådana krav på vardagen.

Just nu när stormen tar över kobben drömmer man sig bort...
läääängtar efter sol o värme, 2 barn som båda springer omkring i vårjacka och busar med varann o en mamma som smuttar på gott Zoegas på terrassen, planterar sen några blommor, typ påskliljor...och njuter av solen! Drömma är man bra på!
Tills dess, tack för att ni FINNS!
Kram :wink:
Gotlandsmamma

Tänkte på en sak, lekrummet står tomt fram till 17.00, då vi ätit middag, kanske att det är okej att gå in där då och mysa lite med dem?
Är det OK om jag ex sitter o bläddrar i en tidning och låter dem roa sig själva??? Vad tror ni? :?:
På fm har vi fullt upp med annat. Hm... :shock: :shock: :shock:
Hjärnan går på högvarv!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ja det låter väl som en jättebra ide, så gör jag ofta. Dvs sitter tillgänglig, men pysslar med mitt ( läser, skriver på datorn, dricker en kopp kaffe) Barnen kommer ofta fram för att kramas, klänga lite, men springer snabbt iväg till sitt igen. Det är en vanesak, som allt annat.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
cissii

Inlägg av cissii »

Gotlandsmamma!

Dammsuga är mitt bästa tips när man har vilda bebisar som vill jobba. Bara att lämna över slangen och visa, så dammsugs det hej vilt och åt alla håll. Kan man stå o hejja på, peka ut vart det är dammigt och dricka te samtidigt... :roll:
Annars är ju torka köksskåp på golvet bra med, med varsin trasa. Gärna i samma färg, annars är mammas blå MYCKET bättre än ens egen gula. Vi brukar torka allt i golvhöjd, golvlister, trösklar, väggar, katter, stolsben. Kan man lätt spendera 45 min på så vis.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej gulliga goa kackelhönor. Och särskilt nykläckta (hmmm 8) ) sådana!

Inte behöver (eller kan) man läsa allt för att få hoppa in! Här finns ingen röd tråd ändå! :lol: Här gäller samma princip som maken hävdar är regel i min familj: alla pratar om sitt eget ämne och det samtidigt som alla andra. Och så fortsätter det i oändlighet... :roll: :lol: Han fattar liksom inte hur vi kan ha ett samtal på det sättet... och ja, jag är hårt drillad kan jag lova. Han har inte en chans i en diskussion, älsklingen. När jag försöker gräla, eller i alla fall argumentera lite, så avverkar jag raskt sisådär ett tiotal ämnen och åsikter på raken innan maken oftast drar i nödbromsen och lite blygt påpekar att han bara är på nummer 1 ännu.... :roll: Herregud, det där med Venus och Mars!

Uuuups blir snart hämtad för Pilates-pass! Hurra för mig! kommer snart tillbaka och kacklar mer!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

blivandemamma skrev:Men det blev mer och mer klart för mig att det lär vara fibromyalgi, efter förra läkarbesöket. Han skrev det i mitt läkarintyg också.
Från en sjukling till en annan :heart: :heart: :heart: Lova nu att du tar hand om dig, och att du ser till att få så bra vård som bara är möjligt!!! Jobbar själv på den biten :wink: Krya på dig!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gotlandsmamma

Anlänt från Öppna förskolan o gossarna sove rute i syskonvagnen. Jäklar vad halt det var i morse, görläskigt å köra!
Ska inta lite lunch.

Hm...blir lite matt (alltid är det nåt)på min Josef, där poletten aldrig trillar ner, han vaknar ALLTID innan väckarklockan kl 07. Imorse var det 06.15 o så höll han på tills klockan ringde. Ramsar jag blir han hysterisk. Mindre skoj. Caesar fattade poängen snabbt o sover som en stock, trots brorsans skrik. ibland kan han vakna men säger till brorsan att sov vidare typ...hå hå ja ja.

Pilates Tinis - det är ju kalas. Jag skulle gärna vilja börja. Jag har en bra bok hemma o boll, men det blir aldrig av. Man måste nog ta sig iväg till en anläggning. Sån är jag.
I morrn ska jag till frissan - super! Caesar pekar på mitt hår o säger mössa. Då är det dax.
Ha det fint!
KajsaIE

Skitdag!

Inlägg av KajsaIE »

Här fortsätter det vara skitdagar helt enkelt. Maken var hem en sväng på lunchen och laddade mina batterier lite men idag kör jag verkligen på sparlåga. Detta eländiga PMS... :cry:

Detta går inte ihop egentligen, eftersom solen STRÅLAR idag. Tjejerna är dock krassliga båda två och då får jag bara dra ut dem. Fast vi borde ladda gladkänslan lite....

Härligt i alla fall att man får klaga av sig ngnstan....ooops...hoppas jag inte gör detta till klagomuren istället för glad kackel.... :oops:

Jag lovar att komma tillbaka med ny energi och mycket gladkänsla!!!!...om några dagar eller så..... :cry:

Gotlandsmamma: tror faktiskt att ljuset kan göra skillnad. Även om AW rekommenderar att ha ljus och ljud på dagarna så kan de små hitta för mycket roligt att titta i rummet ha jag märkt, istället för att somna. Jag drar faktiskt ner ullgardinen litegrann.... :oops:

Pilates är verkligen underbar, HEJA Tinis....själv har jag inte kommit till skott än :?

Nej nu har jag fått ytterligare lite energi till mina nästan tomma batterier..TACK vare denna tråd :)

Kram på er
Kajsa
Gäst

Inlägg av Gäst »

Stackars Kajsa! :D :heart:
Vår tidning, Corren, har varje lördag en serie som heter Berglin. Har ni läst? Väldigt roligt. I lördags handlade det om Darriga Dagar och diverse exempel på det. Sista rutan visar en kvinna och en man som ligger i sängen. Kvinnan säger:

"Först har man PMS en vecka, sen menseländet, så är det dagarna efter när man mår piss och så ett par skälvande dagar som KAN vara hyfsade. Sen är det dags för ägglossning - ont och gaser och skit och sen är det snart PMS igen.... Sexuellt och rent allmänt är man väl på topp ungefär EN dag i månaden."

Mannens kommentar:

"Det är inte idag, va?"

:roll: :lol: :shock:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:mrgreen:
hahahaa, den var riktigt kul!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Tänk vad lite skämt kan göra med humöret....jag är som en helt annan människa nu ikväll, efter att ha varit på långpromenad, fått en mystisk väska från mina vänner (möhippa misstänker jag :wink: ) och så en sån rolig historia Tinis, TACK!

Kajsa
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"