Hjälp! Nåt är galet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
janabjuhr

Tokigt!!!

Inlägg av janabjuhr »

Hallå igen! Man ska aldrig ropa hej - eller?
Nu är vi tillbaka i problem igen!!!! Har ju kört sen 26 december nu är vi less, nu får det vara nog. Här kommer en sammanfatning om hur livet set ut på sistone. 4 februari startade vi om med kurnatt 2 och det funkade kanon till en början. Allt vi gjort har funkat bra först men efter ca 2 veckor är vi tillbaka i samma gamla hjulspår fast vi fortfarande gör exakt samma saker. Detta har hänt massor med gånger. Förstår inte varför och behöver hjälp med att en gång för alla lösa problemet.

Sen vi körde om kurnatt 2 har det sett ut så här (natten är 19.00-06.00):

4 feb: vaken 20.50-21.30, 02.50, 03.50, 05.10 ramsade henne till sömns och la tillrätta vid behov.
5 feb: 23.50-00.07 ramsa
6 feb 01.00 somnade själv, 02.00 1 ramsa, 04.00 tillrättalägg
7 feb 02.00-02.30 tillrättalägg
8 feb 04-04.45 tillrättalägg
9 feb 04.00-05.00 ramsa
10 feb 05.00-05.30 ramsa
11 feb 02.00-03.00 solfjäder, 04.00 ramsa
12 feb 00-01.00 tillrättalägg, 03-03.30 tillrättalägg
13 feb sov hela natten - feber
14 feb sov hela naten - feber
15 feb sov hela naten
16 feb 03.50-04.30 ramsa
17 feb sov hela natten
18 feb sov nästan hela natten till 05.15
19 feb 23.20-01.00 tillrättalägg, 05.20 jätearg - tilltättalägg x2
20 feb 02.20-04.15 tillrättalägg
Provade här ta bort em luren mellan 16.00-16.20
21 feb sov hela natten tills klockan ringde
22 feb nästan hela natten-05.20
23 feb 04.40 somnade efter pangramsa
24 feb 03.00-03.30 ramsa, 05.25 ramsa men somnade ej innan klockan.
25 feb hela natten tills klockan ringde
26 feb 03-04.00 ramsa
27 feb 22.30-23.00 ramsa, 03.00-04.20 tillrättalägg. Storebror vaken.
La in em luren igen eftersom det inte blivit så liten skillnad - till en början bra men sen gick det tillbaka igen -ska vi prova längre tid eftersom det blev skillnad :?: .
28 feb Bortresta 03-04.10 tillrättalägg
29 feb Bortresta 03-04 tillrätalägg
1 mars bortresta 00 en ramsa, 03.00-03.20 tillrätalägg, 04.00 tog bort bajs.

På natten ramsar vi efter en stund om hon inte somnat om, påminner vid behov. Om påminnelsen inte hjälpt efter 4 ggr (m lång paus mellan) lägger vi tillrätta och då somnar hon direkt. Innan 02.00 räcker det oftast med en ramsa. Mellan 02-04.00 behövs det oftast tillrättalägg och vargtimmen sköter vi enligt nedanstående.
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat tan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.
Vi matar henne massor på dagarna med 3,5-4 timmars mellanrum. Både amma och mat. Till frukost (gröt gjord på 1/2 dl havregryn), lunch 4 stora iskuber mat. Mellan 17.00-19.30 äter hon 4 st stora iskuber med mat + halvbanan och gröt gjord på 1/2 dl havregyn + amma ur båda brösten.
Vi har hon sover total 15.5 timmar. Vi har skratt till go nat och hon sover mörkt, svalt, på mage.

Nu har ni bakgrunden igen! Snälla ge oss direktiv, vad ska vi göra anorlunda?
Spontant känns det som att hon är en pigg tjej som inte behöer så mycket sömn (var själv likadan) kan jag korta ner dagslurarna? Varför är hon så känslig? Varför kan hon inte bara rätta sig till att sova hela natten? Är det fler än vi som haft det så här? Tar det så här lång tid för en del barn, eller?
Massa frågor, lite svar! Känner mig förtvivlad och vansinnigt trött, börjar jobba lite den 1 april och känner mig orolig för hur det ska gå då.

SNÄLLA NI, HJÄLP!!!!
///JANA M FAM
Mamma till Viking född april 2005-kurad sept 05 och Iris född augusti 2007- kurad jan 08.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Jana :D

Själv ser jag det där att gå in EN gång som absolut kristilldelning. För egen del har jag aldrig fått ordning på tösernas sömnstruliga perioder förrän jag insett att jag inte har i deras rum att göra på nätterna.

:idea: Använd ramsan istället. Om du litar på den så kommer ditt barn att göra detsamma.

Jag brukar tänka att jag genom hela SHN garanterar barnet att rummet är en "vargfri" zon. Om jag springer och duttar så sviker jag ju faktiskt vad jag lovat...

Vad tror du :?:

Nancy
janabjuhr

Inlägg av janabjuhr »

Låter bra, vi tror själv att vi går in för mkt men det är så svår at veta när det är KRIS! Vi har haft perioder av 3 nätter av att inte gå in alls och då tar det henne 2 timmar att somna nästan varje gång och till slut somnar hon av utmattning - känns inte riktigt bra. Hur många nätter tycker du vi ska köra för att få resultat? Vi ska inte heller gå in under vargimmen i så fall, vi kör på pangramsa, påminnelse 1 ggr, muik och om det inte hjälper får vi helt enkelt stoppa i proppar. För vår dotter finns det nog ingen kris som är stor nog för att gå in eftersom hon är så känslig - då vill hon att man alltid ska komma. Vår son klarade av många olika undantag utan att bryta hela goda sovmönstret men det gör inte hon - det verkar vara allt eller inget som gäller. Vad tror du?
Mamma till Viking född april 2005-kurad sept 05 och Iris född augusti 2007- kurad jan 08.
Nancy

Inlägg av Nancy »

janabjuhr skrev:För vår dotter finns det nog ingen kris som är stor nog för att gå in eftersom hon är så känslig - då vill hon att man alltid ska komma. Vår son klarade av många olika undantag utan att bryta hela goda sovmönstret men det gör inte hon - det verkar vara allt eller inget som gäller.
Jag tycker att du lägger in lite väl mycket värderingar här. Om man börja psykologisera och/eller jämföra sina barn så gör man det ganska svårt för sig.

Glöm inte att oavsett hur unika våra älskade barn är, ja världens åttonde underverk var och en så är det så klokt det Anna jämför med. Barnet kunde lika gärna vara född som eskimå eller i ett beduinläger i Sahara. Oavsett är det samma behov av mat, sömn, umgänge och delaktighet som gäller.

Har du/ni läst Annas januarikrönika :?: Om inte, gör det :thumbsup:

Jag skulle råda att ni sluta att se er dotter som ett "kurbarn" och inte tänker så mycket i termer om verktyg hit eller dit längre.

Har hon lagom mycket sovtimmar på schemat :?: Ligger sista luren på behörigt avstånd från nattsömnen :?: Äts det för glatta livet :?: Finns det rikligt med tillfällen till egna upptäcksfärder på golvet :?: Skrattar ni och har det kul innan läggdags :?:

Hälsningar från Nancy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"