Mormorskackel

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Bibban

Inlägg av Bibban »

Vad tiden går :shock: !!!! Har haft lite dålig koll på senaste tiden :oops: . Men det är skönt att veta att ni finns här alla stolta, lyckliga mormödrar! Farmödrar? :D
Just i dagarna väntar jag barnbarn nr 4 :D !!! Det är så fantastiskt spännande!
Varmaste kramen från Bibban
Mormor Eva

Inlägg av Mormor Eva »

Grattis Bibban :D Barnbarn kan man aldrig få för många av. Hoppas allt går bra. Vilken gosig jul ni får :P :wink:
Mamma till -75, -79, -81, mormor till -99, -02 och som mest 9 dagbarn samtidigt. Alla år = lika underbara. Numer även farmor till -08 samt bonusfarmor till -08.
mrs.mormor

Inlägg av mrs.mormor »

mrs.mormor här
Länge sedan jag skrev något men nu är det dags. Har varit och uppvaktat mitt äldsta barnbarn Alexander på 12 årsdagen. Det är svårt att ge present till en kille på väg in i tonåren utan att han skulle tycka att mormor är töntig. Mamman tipsade om ett spel och det gillade han. Kvällen använde vi till att spela det. Han bor med sin lilla syster Amanda i Västerås och sen åkte jag till Vagnhärad för att besöka den yngsat av de mina. Fick det stora förtroendet att handha henne helt själv under en dag och det var hur kul som helst. Tintin säger: Jag vill följa dig hem mormor.
Gissa om jag blev glad för det men tyvärr finns det ingen möjlighet för det. Under våran dag tillsammans så ritade vi bla. "bajskorvar" Tintins stora grej är det. Minns en gång i tiden när mina var små och jag hade dagbarn, trodde att jag skulle få leva i kiss och bajsåldern alltid. Nu är jag där igen. Allt kommer tillbaka.
Kram till alla mor och farmödrar
mamma till Sophie - 73 och Anna - 74
mormor till Alexander -95, Amanda - 04, Tintin -05
Bibban

Inlägg av Bibban »

Nu har barnbarn nr 4 kommit. Massor av namn var på tapeten innan födseln. Alla på S eftersom syskonen har namn på S. Sol, Smilla och Sixten. Så kom då Lillasyster! Och döm om allas förvåning! Inget S-namn passade! Det var en Molly. S-syskonens lillasyster var en MOLLY. Ingen som helst tvekan. Nu är jag alltså en otroligt stolt mormor till tre S-barn och en MOLLY!!!
Hälsning till er alla från vansinnigt stolt mormor!
Bibban
Mormor Eva

Inlägg av Mormor Eva »

Grattis, Grattis till dig som mormor och naturligtvis till nyblivna föräldrar och syskon och kusiner :D :P Det där med namn känner jag igen. Det ska verkligen passa barnet. När min son föddes skulle han absolut heta Daniel, men 10 dagar innan han föddes vaknade jag till en mjuk radioröst som sa: God morgon. Dagens namn är Magnus. Och se när han kom ut var det verkligen en Magnus :heart: Så kan det bli. Lycka till hälsar Mormor Eva :wink:
Mamma till -75, -79, -81, mormor till -99, -02 och som mest 9 dagbarn samtidigt. Alla år = lika underbara. Numer även farmor till -08 samt bonusfarmor till -08.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Från Gästboken i dag :wink: :lol: Låtom oss måhända fatta pennan :?: :!:

=D> :-({|= =D> :heart: :-({|= =D> :-({|=

underbarabarnbarn.se - Skrivet av Helena Norrthon 2007-12-11 10:39
Hej,

Jag har tillsammans med en kollega startat en ny site vid namn "UnderbaraBarnbarn.se". Siten vänder sig till Sveriges alla mor- och farföräldrar och är den första i sitt slag! Syftet är att skapa ett community med barnbarnen i fokus, som kommer att erbjuda tips på aktiviteter, böcker, presenter samt även ett diskussionsforum och en kreativ Barnbarnspanel.

På sidan kommer vi att ha med en intervju med en känd person som blir ”Månadens mor- eller farförälder”. Av den anledningen undrar vi om ni skulle vara intresserad att besvara följande nedan frågor som vi sedan med er tillåtelse kommer att publicera på sidan. Ni får gärna maila över en bild på er själva med eller utan era barnbarn som vi kommer att visa på sidan i samband med intervjun. Vi gör gärna i samband med denna artikel reklam för din hemsida. Vi är även öppna för andra idéer.

Frågor:

1)Hur många barnbarn har du och i vilka åldrar?

2)Vad är det som är så underbart med barnbarn?

3)Hur ofta träffar du dina barnbarn och vad brukar ni göra tillsammans?

Tack på förhand och med förhoppning av höra ifrån er snart!

Mvh

Helena Norrthon
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Helena2

underbarabarnbarn.se

Inlägg av Helena2 »

hej Anna!

Tack för ditt svar. I vilka åldrar är dina barnbarn? Vad är det som är så underbart med barnbarn tycker du? Hur ofta träffar du dina barnbarn och vad brukar ni göra tillsammans?

Mvh

Helena
helenan
annawahlgren

Re: underbarabarnbarn.se

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
Helena2 skrev: Hur ofta träffar du dina barnbarn och vad brukar ni göra tillsammans?
Just i mitt fall är det lite känsligt - jag är ju trots allt en offentlig person, och det ska INTE mina barnbarn vara, enligt föräldrarnas (mina barns) uttryckliga önskemål. De fick själva nog av den varan när de växte upp :roll:

Så jag är inte rätt person att rita och berätta här :lol: Men det finns väl andra :?: :!:

:heart:
Bibban

Inlägg av Bibban »

Här kommer en hälsning från Blekinge. Ett icke-blåsigt sådant! Efter stormvarningarna är det förvånande :o . Men jag förstår att västkusten fick ta värsta smällen.
I morgon ska jag besöka Marinmuseet i Karlskrona med barnbarnen. Vi är trogna besökare där. Det sk Dunders Däck är mycket populärt! Kan rekommenderas :D .
Minstingen, Molly , 2 mån lär väl inte ha så mycket glädje av det ännu. Men det kommer väl :sleep:.
Vi har haft några riktigt mysiga stunder ihop nu, Molly o jag. Riktig kontakt. Leenden och "prat". Det är sååå mysigt :thumbsup: !
De fyra syskonen är så underbart härliga tillsammans. Kärlek :heart: !!!
Varmaste kramen från stolt och lycklig mormor :D !
Bibban

Inlägg av Bibban »

Kom på en sak :!: Skrev ju om Marin museets "Dunder Däck",Glömde berätta att det är gratis inträde på söndagar :shock: . Och inte att förglömma, museet i övrigt har mycket att erbjuda nyfikna stora och små!

Eftersom jag börjat göra reklam för vår fina stad fortsätter jag väl. Men jag är inte rakt igenom positiv. Blekinge museet tex. Själva museet intresserar inte barnbarnen nämnvärt, men bakom museet finns nåt som kallas Grevagrundet. Lekpark kallas det, och det är det, men inte som ni tror. Inga gungor, inga rutschbanor eller sånt. Där finns ett par "lekstugor" en båt och en häst m vagn. Kort sagt en lekplats som ger fantasin fria händer!
När jag går dit med barnbarnen brukar vi ha matsäck med. Och jag tar med en god bok.För det stressas aldrig hem!
Kanske är ni flera som har tips om gratis nöjen där ni bor. Ny tråd? Kör hårt!
Har man en stor familj så äe det dyrt att roa sig! :heart:
Bibban
Bibban

Inlägg av Bibban »

Hörde en kul liten historia idag. En sann sådan, alltså.
En lite äldre mamma med en vuxen son, Albin och en liten gosse, Viktor, på två år fick frågan av lille Viktor om de möjligen inte kunde skaffa en lillebror till honom.
-En som bara jag är storebror åt?!
Varpå mamman naturligtvis undrar hur det ska gå till..?
-Men Albin, då, frågar hon.
-Jamen, till den nya ungen måste väl Albin bli morfar eller nåt sånt?? :lol:

Mycket tankar i de små huvudena!! :?

Idag har jag firat ett av mina barnbarn. En liten skönhet med vackra skruvlockar och mörka ögon som fyller fem år! Vacker och full av kärlek!
Vi älskar verkligen varandra! En hand i min, en kram, ett förtroligt samtal! Lycka!!!! :heart:
Kramar från mormor Bibban
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt, Bibban :heart: We love Viktor :lol: =D> (Och Albin.)

Någon frågade ett (ännu barnlöst) barn om det inte skulle bli jobbigt, den dagen det begav sig, att ha AW som övervakande hök och vara tvungen att uppföra sig (ta hand om barnet) enligt AW:s ordningskriterier här i världen. Varpå barnet hade svarat: "Äsch, när det kommer till kritan bryter hon minsann mot sina egna idéer." Och androg något SJUKT :roll: exempel på hur jag minsann gjort tvärtemot vad jag själv lär ut och TAGIT UPP ett barn(barn) som grät och blablabla, alldeles i fel tid, och det fanns SÅ många vittnen, så det skulle jag då inte försöka förneka.

Jag blev naturligtvis djupt kränkt :roll: och försökte hålla masken. Skulle JAG... :?: :!: Inom mig kom jag fram till att det bara kunde finns en enda förklaring: barn(barn)et grät, och de ömma föräldrarna gjorde ingenting. Ramsade inte :!: Brydde sig inte :!: (Efterkonstruktion :?: :!: ) Men ta upp... hmhmhmhm :evil:

Förstående som jag alltid är :oops: :roll: kunde jag i alla fall bjuda på en liten påminnelse som alla mina barn BORDE veta: jag står inte och talar om för dem hur de ska göra och inte göra. Inte om de inte frågar :!:

Så det så [-X

Och så kunde jag väldigt självironiskt :oops: och generöst :oops: :roll: :oops: bjuda på hur fjompig jag blev när mitt första barnbarn kom till världen (för 21 år sedan). Lilla bebisen, som hon var, skulle sova hos mormor och fick sig en komplicerad säng, en jag låtit bygga i översängsmodell à la våningssäng, smal med en gallergrind för. Nämner detta för att låta förstå att det inte precis var lätt att bädda den, däruppe i höjden.

Och bevars, när jag tog upp det fem månader gamla barnet på morgonen såg jag att en liten, liten olycka hade hänt: hon hade bajsat i blöjan, och en SKUGGA hade hamnat på lakanet. Ungefär som ett svagt litet penselstråk av ljusbeige kulör.

Och vad gör mormor :?: River upp hela sängen, alla de tjusiga sängkläderna som hon inhandlat speciellt för detta ändamål, och bäddar om fullständigt. MITT BARNBARN SKA INTE SOVA MED BAJS I SÄNGEN!

Herre milde. Då slog faktiskt en liten saklighetens blixt ner och belyste det hela: aldrig i världen att jag skulle ha bäddat om en hel säng bara för att något av mina EGNA barn läckt en anings liten smula bajs från blöjan.. Möjligen bytt underlakan. Eller lagt en handduk över i väntan på nästa tvätt.

Ja, man lär så länge man lever... Barn och barnbarn lär en, så länge man lever :wink: :lol:

:heart:
Bibban

Inlägg av Bibban »

Idag har min dotter med familj varit här på middag. 4 barn, lite trångt på mina 40 kvadrat. Dessutom var jag kattvakt åt andra dotterns katt, en katt som är liiite folkskygg! Men vi hade jättetrevligt (Kanske inte katten)! De tre äldsta barnbarnen älskar min dator o spelen jag har samlat på mig(loppmarknader o liknande). Vi ställer ägg-klockan så alla får spela lika länge. Hemma får man bara spela dataspel en dag i veckan!
Jag bjöd på "äkta" potatismos och stekt panerad fisk(Sej) och broccoli, som de ÄLSKAR! Ja, det är sant. Broccoli, blomkål , morötter o majs. Faten länsas!
Och idag fick jag se och höra mitt yngsta lilla barnbarn Molly skratta högt. Bara av att titta på mormor! Surprise?? Hon blev helt förvånad själv när hon hörde skrattet o började genast gråta.
Bibban
Bibban

Inlägg av Bibban »

Vilket härligt mormorsliv vi hade förra veckan, Anna och jag! :D
Anna och ett av hennes underbara barnbarn :heart: var här i "Pinan" ( Tyvärr visade Karlskrona sin allra blåsigaste sida. Och det vill inte säga lite!)
Detta underbara lilla barnbarn som inte ens gnällde över SJ:s struliga tågresor :evil: . Tvärtom. Glad som en lärka precis hela tiden! :D
Tillsammans med mina lika underbara barnbarn :heart: hade vi kolossalt mysiga dagar. Bla Marinmuseet, Leklandet och restaurangbesök. Barnen kommer så himla bra överens. Inga sura miner, inget gnäll, bara sprudlande glädje. Snacka om njutning för mormors-hjärtan! :heart:
KRAMAR från Bibban
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:heart: :lol: :heart: :heart: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"