En REN viktväktartråd....

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
duggan

Inlägg av duggan »

Jaha då har en vecka till gått, visst går veckorna fort!!??

Nåja vågen sa - 1,2kg denna vecka så efter 12 veckor ligger den sammanlagda viktminskningen på 12kg. Men nu börjar det kännas motigt så jag efterlyser lite pepp, insperation och en jäkla massa nyttiga sommar karra tips!! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D
HEJ :!:
Nu vill jag också vara med, om det går bra :?: :!:
Igår kväll bestämde jag mig, och skickade efter brevkursen, eftersom VV lagt ner här hos oss, nu MÅSTE jag ta itu med kilona, och jag vet att VV funkar, och med den här tråden som x-tra hjälp så känner jag mig rätt säker på att det ska gå vägen...
har ganska många kilon som smugit sig på under alla gravvar, och jag har inte turen att tappa kilon när jag ammar, tvärtom :?
Har följt tråden i "smyg" och hur duktiga ni är, så villjag gärna vara med :D

duggan - har ingen pepp ännu, är säker på att resten av styrkan rycker ut!

Nu hoppas jag att minakursbrev kommer snart, så jag kan köra igång - en måndag känns på nåt vis som en bra dag att börja på :!:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Duggan: Skriver du fortfarande? Ett bra tips är att föra bok extra noga när det sviktar lite i motivationen. Och inte missa träffarna! Lite nya recept, eller att medvetet använda sparade points till nått extra gott kan också höja humöret. Om man ständigt tycker att man försakar det goda man vill ha, är det lätt att tröttna och ta en oregerlig frossardag eller bara en trålig slarvdag. Bättre då att spara och njuuuuta! :D
duggan

Inlägg av duggan »

Miar70: Välkommen hit till vårt allt lättare gäng :wink: Jätte bra att ta tag i det, för man mår så mycket bättre! Själv fattar jag inte vart kilona kom ifrån jag har ju alltid vart smal tidigare :shock:

TorpSara: Du har rätt, men grejjen är att för två helger sen så hade jag en hel frossarhelg då jag käkade allt jag var sugen på och efter det har motivationen inte riktigt kommit tillbaka. Jag inser ju mitt stora misstag och tror jag behöver socker avgiftning att det är socker tarmen som drar lite... :wink: Men jag har stått emot, fast jag har varit riiiktigt sugen! Jag tänker inte ge upp nu, utan hade tänk komma tillbaka till jobbet (den ömme faderna tar vid hemmet) i höst och vara en riktigt fräsch pingla!!

Vad har ni för nyttiga grilltips, vi ska ha över vänner på middag i helgen och vill ju så klart äta nyttigt MEN gott! Så fram med era hetste tips! :lol:
Gablex

Inlägg av Gablex »

Hmmmm - grilltips - vi är helkassa på att grilla och för det mesta blir det bara korv till ungarna... Men maken gör ibland egna hamburgare som blir jättegoda och förra helgen åt vi supersmarriga kycklingfiléer som värdparet grillade en stund bara för den "sotiga" smaken och sedan tillagade färdigt i vanlig ugn. Just kycklingfilé och grill är ingen lyckad kombination för mig annars... Vi har haft ett par upplevelser med rött kycklingkött och det är ju bara blääääää :x

Det där med motivationen, ja... Själv fyller jag 40 i mars och har gett mig fanken på att åtminstone inte vara en tjock tant!! 8) Det är hemskt när sötsuget sätter in, men mitt tips då är att ta på ett par gamla byxor, som sitter riktigt dåligt just nu, ställa sig framför spegeln och se fläsket välla över :roll: :evil: - då brukar motivationen återvända!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Här kastar jag mig handlöst in i eran viktväktartråd för att säga att jag tycker ni är otroligt duktiga, allihopa :?: Och då tänker jag inte på kilona i sig utan mer på hur ni lägger om er kost till en som främjar hälsa och håller vikten i schack. Fysiskt aktivitet och en god kost är ju nyckeln till framgång på alla plan :!: Så enkelt är det och samtidigt så svårt.

Kram Susan som bara växer och växer :wink:
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

SusanD skrev:Kram Susan som bara växer och växer :wink:
:?: :shock: :?: jahaaaa?!? vaddå växer?!? kan ju bara bli åt ett håll du växer, och det är ju inte på längden - och fetlagd är du ju inte, precis, så nu undrar man ju :lol: :wink: :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lua

Inlägg av Lua »

Hej SusanD och tack för uppmuntran :heart: :!:

Kan du inte skriva in i signaturen VARFÖR du bara växer och växer :wink: :?: Vi vill ju gärna va med, inte BARA på benbrott och barnaboksdagis utan på MVC också. :lol:

:arrow: Men gu vad glad jag blir Miar :D :!: Heja, heja =D> :!: Välkommen :heart: :!:

Grilltips: Själva grillandet brukar inte vara något problem, tycker jag. Kött, kyckling, lax, grönsaker är ju magert och gott att grilla. Men TILLBEHÖREN! Beasås, kryddsmör, rödvin... =P~ I somras hittade jag dock en hel del smumsigt: ljummen potatissallad med rödlök, haricot vertes och en vinägrett, barbaquesås på flaska blandat med lite, lite beasås, kalla såser baserade på minifrache, t.ex. med soltorkade tomater och fetaost, 3%. Och så massor av grönsaker förstås! Att grilla paprikor riktigt svarta och dra av skalet och på med lite salt = mmmmm! Champinjoner, bakad potatis, foliepaket med lax och färska vårprimörer... Kycklingspett: trä kycklingbitar på blötlagda träspett. Krydda med salt och peppar. Grilla några minuter. Pensla med sweet chili sås. Gott!

duggan: sist pratade vv-tanten om fem faktorer som måste finnas med när man ska göra en förändring. Dessa är: vision, kompetens, motivation, resurs och handlingsplan. Hon föreslog att man när det går trögt tittar över dessa fem. Så här resonerar jag, just nu:

:arrow: Jag är rätt så duktig på att motivera mig kortsiktigt, t.ex. med nåt belöningssystem (3 kg och sedan IKEA-besök, typ). Jag har kompetensen och ser till att ha rätt resurser: grovt bröd och rökt skinka i stället för kanelbullar i skafferiet. Handlingplanen är fastställd, checklistorna fylls i, veckomatsedel och storhandling, alternativ finns när sötsuget uppstår.

:idea: Jag känner däremot att jag kan jobba mera med vision. Vad är det jag vill uppnå i det långa loppet - vad är min vision? Att vara en frisk, smal och sund människa med god kondition! Jag ser mig själv som 50-åring: Alva är 25 år, Allis 15 och Isak 14. ( :shock: ) Kanske har jag barnbarn? Kanske ska Allis börja på hockeygymnasium? Kanske Isak vill ha hjälp att bygga en skateboardramp? I min vision är jag smal, snygg, sund och hurtig! 8)

Kanske ni också kan få hjälp av att se över de fem faktorerna :?:

Jag hade för övrigt gått ner 0,4 kg. Helt okej!

Kram Lua. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Nu känner jag att jag är tillbaka på banan igen och motivationen börjar återvända!!! :D

Jag vill verkligen bli smal och snygg igen...hihi men magen har blitt så slapp och vad ska man göra åt den då..den har ju inte blivit bättre av viktminskningen....snarare lösare....hmm jag borde börja med sit-ups men det är så jobbigt.. :wink:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Men, men, men det är ju hemligt ju. :?

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

SusanD:
:-#
:heart:
:thumbsup:
/Mia
Lua

Inlägg av Lua »

Vikketdå :?: :oops: :oops: #-o :-#
duggan

Inlägg av duggan »

:thumbsup: Grattis SusanD :roll:
Sommar

Inlägg av Sommar »

Nämen har detta blivit en gravidtråd :lol: :lol:
Grattis Susan :heart:

Nu har jag minskat 4 kg men ej varit iväg till VV på två veckor, känns som att man blir väldigt peppad bara av den här tråden, och då känns det onödigt att slänga iväg 100 spänn i veckan :? Men kanske att jag kommer åka ibland ändå för att kolla mig själv lite!

Kram Emma
Mamma till Annie 051020
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

F´låt, ville bara peppa er urduktiga kvinnor inte stjäla tråden. :oops:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"