Buffa i magläge eller i sidoläge-funderingar inför kurstart!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande jobbat, lenita :lol: Pris och beröm :-({|=

Gå nu inte och vänta på bakslag (kommer det så kommer det och därför finns verktygen och framför allt, Attityden av Självklarhet :wink: ) utan betänk:

:arrow: Ifrågasätter inte du (ni) den goda sömnen, gör inte lilla älsklingen det heller.

Jag är så stolt över dig :lol:

För att inte tala om vad lilla barnet är :lol: :!:

Vi väntar snart rapport, hela den vackra berättelsen, i LIvet-efter-kuren-tråden :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Dubblering, felåt :oops:
Senast redigerad av annawahlgren den lör 14 apr 2007, 23:28, redigerad totalt 1 gånger.
lenita

Inlägg av lenita »

annawahlgren skrev::D Strålande jobbat, lenita :lol: Pris och beröm :-({|=

Gå nu inte och vänta på bakslag (kommer det så kommer det och därför finns verktygen och framför allt, Attityden av Självklarhet :wink: ) utan betänk:

:arrow: Ifrågasätter inte du (ni) den goda sömnen, gör inte lilla älsklingen det heller.

Jag är så stolt över dig :lol:

För att inte tala om vad lilla barnet är :heart: :!:

Vi väntar snart rapport, hela den vackra berättelsen, i LIvet-efter-kuren-tråden :wink:

TACK ANNA FÖR DIN ORD :heart:

Det värmer och gör en glad :D

Har svårt att slita mig från forumet, det finns hur mycket som helst att läsa :D , men nu slänger jag in handduken! "Nattai natti, sov såååå gott! :lol:

Lenita
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
lenita

Inlägg av lenita »

Nu har det gått en tid sen vi kurade Valter, det fungerar bra i allmänhet :D

Efter kvällens nattning har jag då en fundering....

Under kuren somnade han in snabbt, utan protester och frågor. Nu är det alltid en stunds frågande och gnällande efter läggning, jag/vi får ramsa flera gånger och ibland går vi in och lägger tillrätta på nytt :? Det tar från 15-30 min för honom att somna, någon enstaka gång ännu längre....

Har vi fastnat och desarmerat ramsan? Eller beter andra småttingar på liknande sätt? Skulle verkligen vilja slippa detta! Vi skrattar så mkt vi orkar och det går bättre och bättre, i kväll skrattade han som aldrig förr :lol: , däremot blir han gravallvarig då vi kommer in i sovrummet :? Hur gör ni andra? Kör ni skrattet inne i sovrummet?

Han har de senaste nätterna vaknat till och jag har då genast gått in och lagt tillrätta och ramsat ut....han somnar då om rätt så fort. Har jag desarmerat ramsan genom detta ingripande :? ?

Vill inte förstöra det fina vi byggt upp :? :D

Lenita
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Lenita!

Det du/ni gör är att ni ger sonen tvetydiga svar. Det jag skulle göra i ert läge är att:

:arrow: Mätt mage och torr blöja sedan- Vid läggning: busa och skoja hela vägen till sovrummet, säg godnatt som ni brukar, lägg tillrätta, kort solfjäder och ut med ramsa. Nu har sonen förutsättningarna att somna och sova gott. Om han bökar/gnölar/är förbannad/sur osv, ja det är upp till honom. Det är väl hans sätt att bearbeta dagen och komma till ro. Tänk på hur du själv skulle reagera om någon frågade dig hela tiden "Kan du inte somna? Varför?".. Så ge förutsättningarna och lämna resten till sonen. Sysselsätt er med annat så ni släpper överkoncentrationen.

:arrow: Uppvak under natten får sonen ta hand om själv, ni stör med ramsa/tillrättaläggande o dyl. BACKA! Om du känner att nu MÅSTE jag in, ja, det är först då du ska ge en ramsa. Han kan somna om själv om han får chansen.

Så mer förtroende åt sonen så ska du se att det löser sig!

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lenita

Inlägg av lenita »

Elle skrev: Det du/ni gör är att ni ger sonen tvetydiga svar. Det jag skulle göra i ert läge är att:

:arrow: Mätt mage och torr blöja sedan- Vid läggning: busa och skoja hela vägen till sovrummet, säg godnatt som ni brukar, lägg tillrätta, kort solfjäder och ut med ramsa. Nu har sonen förutsättningarna att somna och sova gott. Om han bökar/gnölar/är förbannad/sur osv, ja det är upp till honom. Det är väl hans sätt att bearbeta dagen och komma till ro. Tänk på hur du själv skulle reagera om någon frågade dig hela tiden "Kan du inte somna? Varför?".. Så ge förutsättningarna och lämna resten till sonen. Sysselsätt er med annat så ni släpper överkoncentrationen.

:arrow: Uppvak under natten får sonen ta hand om själv, ni stör med ramsa/tillrättaläggande o dyl. BACKA! Om du känner att nu MÅSTE jag in, ja, det är först då du ska ge en ramsa. Han kan somna om själv om han får chansen.

Så mer förtroende åt sonen så ska du se att det löser sig!
Tack Elle!

Så enkelt och självklart! Tack för påminnelse om hur jag ska gå till väga! Egentligen vet jag ju, men man hamnar lite snett i tankarna ibland...och vips så är vargen där i hälarna :D

Ska nu försöka rätta till vårt lilla snedsteg innan lördag då en resa väntar :D Hur det nu ska gå :? Alla ska sova i samma rum och dagarna får Valter sova i vagn (på rygg) eller på något annat lämpligt ställe :D Ska dock se till att hålla tiderna :D

Åter fråga om skrattet till go´nattet/luren! Är det knasigt att busa inne i sovrummet?

Lenita
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup: Ja, bort med vargarna :wink:

Resan kommer gå galant! Ladda med extra attityd och ifrågasätt inte sonens sömn, då kommer inte han göra det heller. Se till att det är kolmörkt i rummet så han inte ser er vid ev uppvak. Vi har sovit så många gånger och det har gått jätte bra. Blir det någon fråga från sonen, stressa inte upp er utan behåll lugnet och ge en betryggande ramsa som förmedlar "precis så här ska det vara nu, du kan somna och sova tryggt, mamma o pappa har koll".

Vi busar och skojar hela vägen till sovrummet och sedan flyger han flygplan ner i sängen. Sedan är det "saklig" kort läggning som gäller.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lenita

Inlägg av lenita »

Tack Elle!

Ska ladda attityden inför resan 8) :lol: !

Vi får nog jobba ÄNNU MERA på skrattet, som det varit hittils har han inte skrattat på väg till sängs, utan endast innan. Det där med flyga flygplan funkar ju på äldre barn har jag fått erfara, svårt på lillkillen...men det kommer väl :D

/Lenita
lenita

Inlägg av lenita »

Hej!

Nu har vi då resan bakom oss. Det gick bra förrutom att Valter vaknade tidigt (05.00) varje morgon :shock:...nåja

Efter hemkomsten har det varit lite si och så med schemat dagtid. Vi håller inte riktigt tiderna och natten har den senast tiden startat vid 18.00-18.30, när den egentligen skall börja 19.00! Han har helt enkelt varit så trött... Sover gör han sedan fram till morgonen :D ..dock fortfarande tidigt 05.00-06.00....

De senaste dagarna har han inte kommit till ro och somnat under eftermiddagsluren på 45 min. Han gnäller och är lite arg. Ett tag senare är han supertrött och vi får lägga honom tidigare, ca 18.00! Ofta får jag inte i honom någon kvällslurk innan läggning just för att han är så trött :( Idag till tex var han vaken från 13.15 och lades att sova 18.00, dvs nästan 5 timmar :shock: :!:

Min fundering är nu; ska vi gå över till två dagslurar?

Han närmar sig sju månader och ska då justera schemat (om en och en halv vecka).

Tacksam för svar :heart:
Lenita
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Uj uj, det var inte mycket ordning och reda, torsda' på freda', här inte :shock:

"Vi håller inte riktigt tiderna... inte kommit till ro... Ofta får jag inte i honom någon nattslurk... vaknar fortfarande tidigt..."

Så där får du väl inte göra :?: :!:

Det är inte snällt mot lilla barnet.

Nu sätter du ditt hopp till ett nytt schema. Han är så slut som artist på eftermiddagen att han inte orkar hålla sig vaken till sju och inte (alltid) äta nattslurken att sova på och vaknar sedan fem. Och du funderar på att skära ner sömnen ytterligare :?:

Gör inte det :!:

Först måste det svhema han har sitta. Tiderna ska sitta. Natten ska sitta. Lurarna ska sitta. Nattslurken ska sitta. Skrattet-till-go'nattet ska sitta - med en kanonglad liten unge :lol:

Sedan ska HAN initiera när det är dags att gå ner till två lurar.

Det är det inte förrän det schemat han har - borde ha - suttit som berget i minst tre veckor; jag skulle säga fyra :wink:

Slutgrälat. Gack nu genast åstad och planera och genomför en minikur - med nya, friska tag från Lathundens natt 2 och utan att darra på målet :!:
lenita

Inlägg av lenita »

annawahlgren skrev::D

Nu sätter du ditt hopp till ett nytt schema. Han är så slut som artist på eftermiddagen att han inte orkar hålla sig vaken till sju och inte (alltid) äta nattslurken att sova på och vaknar sedan fem. Och du funderar på att skära ner sömnen ytterligare :?:

Gör inte det :!:

Först måste det svhema han har sitta. Tiderna ska sitta. Natten ska sitta. Lurarna ska sitta. Nattslurken ska sitta. Skrattet-till-go'nattet ska sitta - med en kanonglad liten unge :lol:

Sedan ska HAN initiera när det är dags att gå ner till två lurar.

Det är det inte förrän det schemat han har - borde ha - suttit som berget i minst tre veckor; jag skulle säga fyra :wink:

Slutgrälat. Gack nu genast åstad och planera och genomför en minikur - med nya, friska tag från Lathundens natt 2 och utan att darra på målet :!:
Hej och tack!

Du vet nog vad du talar om :D Jag ska genast se till att hjälpa honom komma på rätt banan igen :D

Men hur menar du med minikur? Nätterna är det inget fel på, förutom de tidiga mornarna :? Visst menar du att jag ska köra minikur för dagslurarna :? :?: Men det är väll lika att få ordning på de tidiga mornarna också!

Avvaktar med schemaändringar :D
Tack :heart:
Lenita
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Minikur i det här fallet: åter till schemat / tiderna / rutinerna som ni släppt lösa :roll: Styra upp, strama till, återgå till ordningen - minikur :!: Tar ca tre dygn.
lenita

Inlägg av lenita »

Såklart!

Väldigt passande att köra denna långhelg :D Så får det bli! Åter till ordning!

Tack!
Lenita
lenita

Inlägg av lenita »

Så sitter man här igen på forumet och letar efter hjälp och tröst :oops: :shock:

Vi har under den senaste månaden lyckats förstöra den fina sömn vi byggt upp tidigare. Valter är mitt uppe i åttamånadersångesten och resor, magsjukor och attitydproblem hos ömma modern har gjort att han numera äter en flaska välling (... :oops: ibland försöker jag få i honom två...) nattetid.
Han är inte sig själv dagtid och har svårt att komma till ro och somna. Ömma modern börjar känna sig riktigt trött nu...och längtar tillbaka till hur det en gång varit!

Jag vet vad jag gjort för fel och visst skäll på bara... men det jag behöver är hjälp att komma på fötter igen :D

Min första fundering inför en omkurning som komma skall är då schemat!
Vad tror ni om detta för en snart 9-månaders? Eftersom han inte har fasta tider idag och jag är väldigt osäker på om det är bäst med två eller tre lurar så vet jag inte riktigt....

06.30-09.30 Godmorgon och äta välling 06.30, mellis 09.00
09.30-10.45 Sova 1h 15 min
10.45-13.45 Vaken, äta 12.00
13.45-15.00 Sova 1h 15 min
15.00-18.30 Vaken, äta 15.00 samt slurk 18.15

Vad tror ni?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"