Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Susanne G
Kontakt:

Re: Dags att börja sy, sticka och virka?

Inlägg av Susanne G »

Här är en till i handarbetsträsket. :mrgreen:

Jag virkar. Mest amigurumis men också en och annan mössa.
Jag virkar lite figurer och kakor på beställning. I julas fick jag virkarm. 8) Så då fick jag ta ett uppehåll och läka ordentligt.

Tycker det är så meditativt och härligt att bara gå in en upprepande rörelse. Ibland kollar jag tv eller lyssnar på musik. Så skönt.

Jag skulle vilja lära mig att sy. Det är såå inspirerande med alla sybloggar. Ska bar få till den där lilla extra tiden så jag hinner det också. Den som väntar på något gott.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Susanne G skrev:I julas fick jag virkarm. 8)
:lol:

Har ni upptäckt pinterest? Fantastiskt bra, man pinnar bilder man hittar på nätet, allt sparas på samma ställe med länken till originalsidan. Kolla in mina sybloggspinnar: http://pinterest.com/saramilana/barnklader/
Tetz

Inlägg av Tetz »

Susanne G skrev:Tycker det är så meditativt och härligt att bara gå in en upprepande rörelse. Ibland kollar jag tv eller lyssnar på musik. Så skönt.
Åh, jag skulle vilja lära mig att virka och/eller sticka! =P~
SaraMilana skrev:Har ni upptäckt pinterest?
Cool sida! :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Tetz skrev:Åh, jag skulle vilja lära mig att virka och/eller sticka! =P~
Jag kan lära dig på fredag! :wink: :P
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tetz

Inlägg av Tetz »

Irmasmamma skrev:Jag kan lära dig på fredag! :wink: :P
JAAAA! Jag kan köpa stickor och garn imorgon! :D Vad ska jag tänka på; vilka stickor och vilket garn? 8-[
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Beror helt på vad du vill sticka/virka!?!
Fundera på vad du vill börja med (kanske inte världens svåraste mönster det första du gör...) och sen frågar du i garnaffären vad du ska ha för garnkvalité och stick-/virknålstjocklek och ev mönster. Så kör vi på fredag!! :D
Tetz

Inlägg av Tetz »

Nu har jag handlat stickor + garn :mrgreen: En halsduk ska det bli :D
videunge

Inlägg av videunge »

Heja Tetz =D> :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tetz

Inlägg av Tetz »

videunge skrev:Heja Tetz =D> :wink:
Tack :D Som vanligt hade jag för höga ambitioner och sa att jag ville sticka raggsockor. Tanten i affären började snacka om fem rundstickor och termer jag aldrig hört... Eftersom det framkallade klimakterieartade svettningar hos mig, så fick tanten istället bestämma vad jag skulle sticka. So halsduk it is :lol:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Tetz skrev:So halsduk it is :lol:
Tyckte tanten att du såg frusen ut när hon föreslog en halsduk nu när det börjar bli vår? ;) :lol: Skämt åsido, strumpstickor tycker jag är lite lätt svettiga att hålla reda på, så en halsduk var nog ett bra val! :D
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Halsduk är en mycket bra början ska jag säga! :D Vi tar ragqAgsockoat nästa träffaaQAAqq - A(iRma hjäal9spser mig att skriva)
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Symaskinen har stått nerpackad ett tag, men nu finns det tid att sy igen! Jag har dessutom fyllt tant och fick en overlockmaskin i present, så nu ska jag fösöka välja rätt maskin! :-k Har sneglat lite på en Bernina 1150 MDA, är det någon som vet något om den eller har ett bättre tips?
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

En Bernina 1150 MDA har nu flyttat in hos oss och det är min nya ögonsten. \:D/ Skulle himla gärna vilja ha en täcksömsmaskin också, men det får väl bli en annan gång antar jag.

Jag vill gärna sätta på Stella heltäckande kläder i sommar för att slippa kladda in henne med en massa kemikalier och nanopartiklar. Lite svala bomullskläder med långa ärmar/ben står alltså på att göra-listan! Har fått till en schysst singoallablusmodell som går att variera lite med resår eller smock och så men sen står det still. Vad kan man mer hitta på för nåt? Det är ju så tråkigt att sy en massa likadana... :D
videunge

Inlägg av videunge »

hej :D

härligt med symaskin! :D har också satt igång med sommarkläderna. Kör en del med viscostrikå som är tunn och jättesval att ha på sig men ändå mjuk och stretchig :thumbsup: storan älskar overaller så det blir lite byxdress. härliga vida brallor med smock upptill och band över axlarna så får man ha tröja under. Har okså ett supergulligt mönster på jättelätt mössa till små. kan se om jag hittar om du vill ha. :wink:

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Viscosetrikå låter ju helbra, så mycket lättare att få till saker i stretchiga tyger ju. Får nog åka och botanisera bland tygrullarna på tygaffären!
videunge skrev:Har okså ett supergulligt mönster på jättelätt mössa till små. kan se om jag hittar om du vill ha.
Jättegärna, vad gulligt! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"