Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Luvisen

Re: Dags att börja sy, sticka och virka?

Inlägg av Luvisen »

Ja, verkligen proffsig! Så där fint kan inte jag ens sy ett pålakan... :oops: :lol:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan

Inlägg av Bellan »

Nämen, här på forumet finns ju allt!
Kan bara instämma med dom tidigare talarna, jätte fint och jätte smart SaraMilana.

Mitt tips: Jag fixat en mjukare madrass till Lillans resesängen. Den madrass, eller platta, som hörde till sängen var ju stenhård och madrass som dom sålde som extra madrass var inge vidare att ha den heller.
Så jag tog ett av våra korta uppblåsbara liggunderlag (var prefekt i storlek) och en fleecefilt (som jag vek och sydde ihop i kanterna till rätt storlek för sängen, filten alltså) och använder det som extra madrass istället. Och så sydde jag ett överdrag till det hela av ett gammalt lakan så att allt skulle ligga på plats. Billigt, enkelt och mycket skönt att sova på :wink: Plus att den är smidig att förvara (bara släppa ut luften ur liggunderlaget och så tar det inte alls så mycket plats ;) ) Och så kan man välja om man vill ha luftmadrassen eller filten upp mot barnet när den sover ( lite svalare eller lite varmare ).
Däremot har jag inte kommit på någon lösning till att göra ett "spjälsängsskydd" till resesängen, så det blir mer inbäddat. Tips någon?
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Bellan skrev:Däremot har jag inte kommit på någon lösning till att göra ett "spjälsängsskydd" till resesängen, så det blir mer inbäddat. Tips någon?
Kanske kapa ett liggunderlag på längden och klä i nåt snofsigt tyg? Kanske bäst att klippa till 4 bitar till alla sidor, annars blir det nog tjockt i hörnen. Alla 4 bitar kan man ju lägga i en tygtarm så att allt hänger ihop i alla fall. Borde gå lätt att sticka ner mellan madrassen och sängvägge. Typ... kanske... :oops: :shock:

Jag har läst en tredjedel av tråden i kväll! Måste till modern och botanisera i mönster på barnkläder och leta tyger på loppis!! :D Synd bara att ungarna har så mycket kläder...... :shock:

Några påslakan blir det i alla fall defenitivt. Barnsängkläder är ju inte billiga!

Ja på forumet finns sannerligen allt! :heart:

Jenny
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Tack alla rara! :D
Manfred10 skrev:Funderade på nåt liknande när liten skulle sova i sittdelen, men den går tyvärr inte att få helt plan.... har ni några tips där?
Det bästa jag kan komma på är en skumgummimadrass som skärs till som ett V... men det kanske blir meckigt, lite beroende på hur stor vinkel som måste överbryggas? Jag har köpt billiga skumgummimadrasser till spjälsäng på Jysk, användbart till lite allt möjligt.
Bellan skrev:Däremot har jag inte kommit på någon lösning till att göra ett "spjälsängsskydd" till resesängen, så det blir mer inbäddat. Tips någon?
Vilken fiffig madrass till resesängen, det kan ju inte bli bättre! :D Jag vet inte i vilket syfte du vill ha spjälsängsskydd, för de flesta resesängar är väl liksom släta på insidan? Vår har nät på långsidorna, jag har funderat på att sy nåt att hänga på utsidan av dessa, så slipper man kanske mörklägga lika noggrant.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Får jag lov att presentera... sovmobilen! :mrgreen:
http://www.sarakristoffer.com/sytt/IMG_8078.JPG

Nu vill jag ju inte kväva den lilla kraken, så tanken är att lossa gardinen som täcker öppningen när hon somnat. Ju mindre det finns att titta på, desto lättare att somna...

Igår var jag inne i stan i ett ärende och "råkade" passera Pressbyrån där senaste numret av Ottobre fanns. Och på vägen hem "råkade" jag passera Olssons tyger. Ojojoj, vad det kliar i fingrarna nu. :D Har aldrig sytt barnkläder förut, men med attityden hur-svårt-kan-det-vara är det oerhört lätt att starta projekt. Snart sitter jag väl där och svär när det inte går som jag vill. :lol:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Nice! 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tjusigt!

Men luft får hon ju, ser det ut som för mig iaf. :D

Får jag fråga, är det ngn som vet var man får tag på cashmere garn? Jag har kikat i de närmsta affärerna o på nätet men inte lyckats hitta ngt. Helst så rent som möjligt, det e så grymt trevligt att sticka med.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Tetz

Inlägg av Tetz »

SaraMilana skrev:Får jag lov att presentera... sovmobilen! :mrgreen:
Läckert, Sara! =D>

Jag har Ottobre nr 6/2007 med en massa fina mönster, om du vill ha den. Eftersom jag sålt smöret (overlocken) och tappat pengarna (lusten att sy barnkläder) så kommer den tidningen inte till användning här hemma.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Tetz skrev:[Jag har Ottobre nr 6/2007 med en massa fina mönster, om du vill ha den. Eftersom jag sålt smöret (overlocken) och tappat pengarna (lusten att sy barnkläder) så kommer den tidningen inte till användning här hemma.
Åh, hemskt gärna!! :D :heart:

Jag har inte vågat mig på stretchtyget jag kom hem med igår, fegade ur och började med en enkel förklädesklänning i bommullstyg. Men så kommer det till det där trååååkiga, typ sy i knappar. Då är det inge kul längre. ;)
Tetz

Inlägg av Tetz »

Jag tar med tidningen nästa gång vi ses! :D
SaraMilana skrev:Men så kommer det till det där trååååkiga, typ sy i knappar. Då är det inge kul längre. ;)
Jag är allergisk mot att sy knapphål :| Så jag har införskaffat en tryckknappstång! :P Ljuuuuuuuvligt värre :lol:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tetz

Inlägg av Tetz »

Manfred10 skrev: Funderade på nåt liknande när liten skulle sova i sittdelen, men den går tyvärr inte att få helt plan.... har ni några tips där?
Jenny
Jag har fått till det ganska bra tror jag, lillan köper det i alla fall 8) Jag viker helt enkelt ihop en liten filt och lägger i "skarven" mellan ryggstödet och sitsen, för att fylla ut den lilla "gropen" som bildas där. Och så en fäll eller dyna på så blir det nääääästintill platt, dock lite uppförsbacke :roll: Hoppas jag beskrev det så det går att begripa :lol:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag fattar! :D

Men blir nog svårt att skola om lillebror nu........ han ÄÄÄÄlskar sina lurar i sin säng. 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Tetz skrev:Jag tar med tidningen nästa gång vi ses! :D
Tack snälla du! :heart:
Manfred10 skrev:Men blir nog svårt att skola om lillebror nu........ han ÄÄÄÄlskar sina lurar i sin säng. 8)
Det är det där jag försöker komma ifrån, känner mig så låst om det inte kan sovas i vagn!

Idag har jag kört så det ryker på symaskinen. Det tog sin lilla tid, men nu äger Stella en tunika med söta små får på. Är faktiskt riktigt nöjd! En bra modell som nog kan användas länge. :D

Såg just att Stoff och Stil ska öppna en butik i Kungens kurva 1 mars. Gissa vem som kommer bli stammis där? ;)
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Du är så himla BRA, Sara!! :D =D> Om jag vore hälften så produktiv som du skulle jag vara otroligt nöjd! Här har det stått stilla på handarbetsfronten i helgen tyvärr.....måste nog ses snart igen så att jag kan titta på dina grejer live och sno idéerna! :wink:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tetz

Inlägg av Tetz »

SaraMilana skrev:Såg just att Stoff och Stil ska öppna en butik i Kungens kurva 1 mars. Gissa vem som kommer bli stammis där? ;)
Oh dear God, det här blir dyrt! Kanske ska vi be Försäkringskassan sätta över en del av våra föräldrapenningar direkt till affären? :lol:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"