Dags att börja sy, sticka och virka?
Re: Dags att börja sy, sticka och virka?
Ja, verkligen proffsig! Så där fint kan inte jag ens sy ett pålakan...

Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Nämen, här på forumet finns ju allt!
Kan bara instämma med dom tidigare talarna, jätte fint och jätte smart SaraMilana.
Mitt tips: Jag fixat en mjukare madrass till Lillans resesängen. Den madrass, eller platta, som hörde till sängen var ju stenhård och madrass som dom sålde som extra madrass var inge vidare att ha den heller.
Så jag tog ett av våra korta uppblåsbara liggunderlag (var prefekt i storlek) och en fleecefilt (som jag vek och sydde ihop i kanterna till rätt storlek för sängen, filten alltså) och använder det som extra madrass istället. Och så sydde jag ett överdrag till det hela av ett gammalt lakan så att allt skulle ligga på plats. Billigt, enkelt och mycket skönt att sova på
Plus att den är smidig att förvara (bara släppa ut luften ur liggunderlaget och så tar det inte alls så mycket plats
) Och så kan man välja om man vill ha luftmadrassen eller filten upp mot barnet när den sover ( lite svalare eller lite varmare ).
Däremot har jag inte kommit på någon lösning till att göra ett "spjälsängsskydd" till resesängen, så det blir mer inbäddat. Tips någon?
/Bellan
Kan bara instämma med dom tidigare talarna, jätte fint och jätte smart SaraMilana.
Mitt tips: Jag fixat en mjukare madrass till Lillans resesängen. Den madrass, eller platta, som hörde till sängen var ju stenhård och madrass som dom sålde som extra madrass var inge vidare att ha den heller.
Så jag tog ett av våra korta uppblåsbara liggunderlag (var prefekt i storlek) och en fleecefilt (som jag vek och sydde ihop i kanterna till rätt storlek för sängen, filten alltså) och använder det som extra madrass istället. Och så sydde jag ett överdrag till det hela av ett gammalt lakan så att allt skulle ligga på plats. Billigt, enkelt och mycket skönt att sova på
Däremot har jag inte kommit på någon lösning till att göra ett "spjälsängsskydd" till resesängen, så det blir mer inbäddat. Tips någon?
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Kanske kapa ett liggunderlag på längden och klä i nåt snofsigt tyg? Kanske bäst att klippa till 4 bitar till alla sidor, annars blir det nog tjockt i hörnen. Alla 4 bitar kan man ju lägga i en tygtarm så att allt hänger ihop i alla fall. Borde gå lätt att sticka ner mellan madrassen och sängvägge. Typ... kanske...Bellan skrev:Däremot har jag inte kommit på någon lösning till att göra ett "spjälsängsskydd" till resesängen, så det blir mer inbäddat. Tips någon?
Jag har läst en tredjedel av tråden i kväll! Måste till modern och botanisera i mönster på barnkläder och leta tyger på loppis!!
Några påslakan blir det i alla fall defenitivt. Barnsängkläder är ju inte billiga!
Ja på forumet finns sannerligen allt!
Jenny
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
SaraMilana
Tack alla rara! 
Jag vet inte i vilket syfte du vill ha spjälsängsskydd, för de flesta resesängar är väl liksom släta på insidan? Vår har nät på långsidorna, jag har funderat på att sy nåt att hänga på utsidan av dessa, så slipper man kanske mörklägga lika noggrant.
Det bästa jag kan komma på är en skumgummimadrass som skärs till som ett V... men det kanske blir meckigt, lite beroende på hur stor vinkel som måste överbryggas? Jag har köpt billiga skumgummimadrasser till spjälsäng på Jysk, användbart till lite allt möjligt.Manfred10 skrev:Funderade på nåt liknande när liten skulle sova i sittdelen, men den går tyvärr inte att få helt plan.... har ni några tips där?
Vilken fiffig madrass till resesängen, det kan ju inte bli bättre!Bellan skrev:Däremot har jag inte kommit på någon lösning till att göra ett "spjälsängsskydd" till resesängen, så det blir mer inbäddat. Tips någon?
-
SaraMilana
Får jag lov att presentera... sovmobilen!
http://www.sarakristoffer.com/sytt/IMG_8078.JPG
Nu vill jag ju inte kväva den lilla kraken, så tanken är att lossa gardinen som täcker öppningen när hon somnat. Ju mindre det finns att titta på, desto lättare att somna...
Igår var jag inne i stan i ett ärende och "råkade" passera Pressbyrån där senaste numret av Ottobre fanns. Och på vägen hem "råkade" jag passera Olssons tyger. Ojojoj, vad det kliar i fingrarna nu.
Har aldrig sytt barnkläder förut, men med attityden hur-svårt-kan-det-vara är det oerhört lätt att starta projekt. Snart sitter jag väl där och svär när det inte går som jag vill. 
http://www.sarakristoffer.com/sytt/IMG_8078.JPG
Nu vill jag ju inte kväva den lilla kraken, så tanken är att lossa gardinen som täcker öppningen när hon somnat. Ju mindre det finns att titta på, desto lättare att somna...
Igår var jag inne i stan i ett ärende och "råkade" passera Pressbyrån där senaste numret av Ottobre fanns. Och på vägen hem "råkade" jag passera Olssons tyger. Ojojoj, vad det kliar i fingrarna nu.
Nice! 8)
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tjusigt!
Men luft får hon ju, ser det ut som för mig iaf.
Får jag fråga, är det ngn som vet var man får tag på cashmere garn? Jag har kikat i de närmsta affärerna o på nätet men inte lyckats hitta ngt. Helst så rent som möjligt, det e så grymt trevligt att sticka med.
Men luft får hon ju, ser det ut som för mig iaf.
Får jag fråga, är det ngn som vet var man får tag på cashmere garn? Jag har kikat i de närmsta affärerna o på nätet men inte lyckats hitta ngt. Helst så rent som möjligt, det e så grymt trevligt att sticka med.
Bebispojken född 22 april 2009
SM rookie
SM rookie
Läckert, Sara! =D>SaraMilana skrev:Får jag lov att presentera... sovmobilen!![]()
Jag har Ottobre nr 6/2007 med en massa fina mönster, om du vill ha den. Eftersom jag sålt smöret (overlocken) och tappat pengarna (lusten att sy barnkläder) så kommer den tidningen inte till användning här hemma.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
-
SaraMilana
Åh, hemskt gärna!!Tetz skrev:[Jag har Ottobre nr 6/2007 med en massa fina mönster, om du vill ha den. Eftersom jag sålt smöret (overlocken) och tappat pengarna (lusten att sy barnkläder) så kommer den tidningen inte till användning här hemma.
Jag har inte vågat mig på stretchtyget jag kom hem med igår, fegade ur och började med en enkel förklädesklänning i bommullstyg. Men så kommer det till det där trååååkiga, typ sy i knappar. Då är det inge kul längre.
Jag tar med tidningen nästa gång vi ses!
Så jag har införskaffat en tryckknappstång!
Ljuuuuuuuvligt värre 
Jag är allergisk mot att sy knapphålSaraMilana skrev:Men så kommer det till det där trååååkiga, typ sy i knappar. Då är det inge kul längre.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Jag har fått till det ganska bra tror jag, lillan köper det i alla fall 8) Jag viker helt enkelt ihop en liten filt och lägger i "skarven" mellan ryggstödet och sitsen, för att fylla ut den lilla "gropen" som bildas där. Och så en fäll eller dyna på så blir det nääääästintill platt, dock lite uppförsbackeManfred10 skrev: Funderade på nåt liknande när liten skulle sova i sittdelen, men den går tyvärr inte att få helt plan.... har ni några tips där?
Jenny
Jag fattar!
Men blir nog svårt att skola om lillebror nu........ han ÄÄÄÄlskar sina lurar i sin säng. 8)
Men blir nog svårt att skola om lillebror nu........ han ÄÄÄÄlskar sina lurar i sin säng. 8)
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
SaraMilana
Tack snälla du!Tetz skrev:Jag tar med tidningen nästa gång vi ses!
Det är det där jag försöker komma ifrån, känner mig så låst om det inte kan sovas i vagn!Manfred10 skrev:Men blir nog svårt att skola om lillebror nu........ han ÄÄÄÄlskar sina lurar i sin säng. 8)
Idag har jag kört så det ryker på symaskinen. Det tog sin lilla tid, men nu äger Stella en tunika med söta små får på. Är faktiskt riktigt nöjd! En bra modell som nog kan användas länge.
Såg just att Stoff och Stil ska öppna en butik i Kungens kurva 1 mars. Gissa vem som kommer bli stammis där?
-
Irmasmamma
Du är så himla BRA, Sara!!
=D> Om jag vore hälften så produktiv som du skulle jag vara otroligt nöjd! Här har det stått stilla på handarbetsfronten i helgen tyvärr.....måste nog ses snart igen så att jag kan titta på dina grejer live och sno idéerna!

Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
Oh dear God, det här blir dyrt! Kanske ska vi be Försäkringskassan sätta över en del av våra föräldrapenningar direkt till affären?SaraMilana skrev:Såg just att Stoff och Stil ska öppna en butik i Kungens kurva 1 mars. Gissa vem som kommer bli stammis där?