Kram
Tinis kackeltråd
-
Gäst
Åh, vad snälla ni är!
Ni vet, jag brukar sitta och vrida och vända på varenda rad. Jag är extremt kritisk till sånt jag skriver (ja, förutom alla slarviga foruminlägg då...
). Men detta bara kom utan att det var menat som en dikt. Direkt ur hjärtat på 5 minuter. Tack för att ni tyckte det var fint!
Kramar!
Ni vet, jag brukar sitta och vrida och vända på varenda rad. Jag är extremt kritisk till sånt jag skriver (ja, förutom alla slarviga foruminlägg då...
Kramar!
-
Gotlandsmamma
Tinis - det var en otrolig värme i din dikt. Man fick känslan av att du stod din morfar nära och att vara med honom betydde mkt för dig.
Jag förstår att det inte blir någon resa till Öland. Här i Karlstad är det bitande kallt och inte alls vårlikt, men våren är ju så himla tidig i år. Att det skulle komma en massa snö hade inte jag räknat med i a f.
Jag och la familia var o handlade igår. Det blev bara skor till Josef, å vad lycklig han blev. Sprang runt som en kung i gallerian. Wow! När vi var på PO.P smet Caesar ut och sprang bort till en traktor som man kan lägga pengar i...jag gick fram till honom och sa att det var ju tokigt att su sprang iväg så (ville inte skrämma honom), lyfte upp honom i traktorn och så ville han sitta där en stund, tills mamman sa att det var dax att åka hem, nej, det ville han INTE. Då försökte mamman vara lite taktisk, och lyfte ur honom och sa att det är dax att gå, nu säger vi bye bye till traktorn, hej då hej då och vinkade glatt, varpå killen vinkar och går med sin mamma därifrån...no problems. Jag blev helt handfallen. På em kändes det som att vi kom varann nära, jag försökte än mer lyssna på honom och möta honom, han var hur lugn som helst, när man ger honom tid. Det går inte att förklara klokt, men jag kände att det var värt sin tid, att lyssna på vad han ville, och skratta mkt mer och busa...han garvade så när jag fick lukta på hans svettiga fötter, efter det ville han att jag skulle lukta hela tiden!! När han slår på brorsan, försöker jag visa hur man klappar fint på kinden, då gör han likadant och även på mig. Klappa fint säger han. TÅLAMOD är a och o.
Man får passa på och handla lite när man är här uppe, ska till Ikea i em. I morrn ska jag o maken till Karlstad city och mysa lite medan mormor o morfar får busa med killarna. Jag tror att det är viktigt för dem att vara med barna själva och slippa föräldrar som är där o petar (skämtsamt)!
Mina ögon gör ont, blev nog smittad av barnas ögoninflammtion. Hm...
Må så gott alla fina människor!
Jag förstår att det inte blir någon resa till Öland. Här i Karlstad är det bitande kallt och inte alls vårlikt, men våren är ju så himla tidig i år. Att det skulle komma en massa snö hade inte jag räknat med i a f.
Jag och la familia var o handlade igår. Det blev bara skor till Josef, å vad lycklig han blev. Sprang runt som en kung i gallerian. Wow! När vi var på PO.P smet Caesar ut och sprang bort till en traktor som man kan lägga pengar i...jag gick fram till honom och sa att det var ju tokigt att su sprang iväg så (ville inte skrämma honom), lyfte upp honom i traktorn och så ville han sitta där en stund, tills mamman sa att det var dax att åka hem, nej, det ville han INTE. Då försökte mamman vara lite taktisk, och lyfte ur honom och sa att det är dax att gå, nu säger vi bye bye till traktorn, hej då hej då och vinkade glatt, varpå killen vinkar och går med sin mamma därifrån...no problems. Jag blev helt handfallen. På em kändes det som att vi kom varann nära, jag försökte än mer lyssna på honom och möta honom, han var hur lugn som helst, när man ger honom tid. Det går inte att förklara klokt, men jag kände att det var värt sin tid, att lyssna på vad han ville, och skratta mkt mer och busa...han garvade så när jag fick lukta på hans svettiga fötter, efter det ville han att jag skulle lukta hela tiden!! När han slår på brorsan, försöker jag visa hur man klappar fint på kinden, då gör han likadant och även på mig. Klappa fint säger han. TÅLAMOD är a och o.
Man får passa på och handla lite när man är här uppe, ska till Ikea i em. I morrn ska jag o maken till Karlstad city och mysa lite medan mormor o morfar får busa med killarna. Jag tror att det är viktigt för dem att vara med barna själva och slippa föräldrar som är där o petar (skämtsamt)!
Mina ögon gör ont, blev nog smittad av barnas ögoninflammtion. Hm...
Må så gott alla fina människor!
-
ilindstrom
Vilken supermamma du är Gotlandsmamman
.Vist är det mycket enklare när man har tid och inte känner sig stressad. Så är det ivarjefall här hemma. Om vi har en tid att passa och och börjar känna mig stessad så sätter sig ofta barnen på tvären. Det är som om det är deras sätt att tala om för mig, lugna dig mamma
Tinis hoppas du känner dig okej idag. Vad härlig din morfar verkade vara. Han kommer alltid att leva vidare i ditt hjärta. Vi har själva haft ett tugnt sorgerår bakom oss. Med både unga och gamla som dött ifrån oss hastigt
. En vän till mig så något mycket klokt. Så länge man talar om personen och mins deras namn så lever de. Jag försöker ta fasta på det och vi i vår familj pratar mycket om dessa människor och barnen älskar att gå till gravarna. Vi brukar rätt ofta äta mellis där. Vi sitter och pratar och de delar med sig av matsäcken till de döda( jag smyger dit senare och plockar bort så inget djur äter upp det). De är så goa mina barn. Man blir ödmjuk inför livet när de sitter och pratar om döden och om vad som händer efteråt. Så fasinerande tycker jag
Ida
Tinis hoppas du känner dig okej idag. Vad härlig din morfar verkade vara. Han kommer alltid att leva vidare i ditt hjärta. Vi har själva haft ett tugnt sorgerår bakom oss. Med både unga och gamla som dött ifrån oss hastigt
Ida
-
Gotlandsmamma
-
Gotlandsmamma
-
Gäst
-
Gotlandsmamma
Med en arab o dess temperament blir man lätt stissig...saknar rätt benämning, men just nu avskyr jag orden schalas, bas och la...negativa ord som betyder bort, nej och det räcker...jag vill så gärna att han (min man) ska sluta säga NEJ hit och NEJ dit...läste i ett inlägg i en annan tråd om när t e x ett barn hoppar i soffan, i stället för att säga nej till det, kan man säga att i soffan sitter man eller att på golvet får man hoppa...för mig känns det som en helt rätt linje att gå efter, men min skulle med brysk stämma säga NEJ. Jag försöker få honom att förstå att detta leder till grinighet, gnäll och frustration, men det går inte in, tyvärr. Vi har precis kommit hem efter en utflykt, jag o mormor o morfar samt Caesar. Josef var hemma med pappa o myste. När vi kommer hem vill C hjälpa pappa med maten, jag hör bara gnäll...Caesar som var hur go och lugn som helst med sin mamma för en liten stund sen. Å...jag tycker att det räcker med att jag ska uppfostra 2 barn...inte en man också - ska jag göra det eller hur ska jag gå tillväga? Jag vill ju vara överens med barnens pappa, men det tar på krafterna när han inte vill lyssna. Jag läser på om barn och hur man kan hjälpa dem genom livet, men han tycker att det är typ hum flum. Sånt resonemang gör mig ledsen och sårad. Man läser ju på om allt möjligt här i livet, trädgården, kokböcker, flugfiske...varför inte om barn, vad i hela världen är det för fel med det? INGENTING - TVÄRTOM!
Jag vill helst inte att pappan är med för jag blir så stressad av hans närvaro, det blir ofta gnäll osv, är jag själv flyter allt på...allt känns faktiskt himla tokigt. Jag har sagt det förut, men det är inte lätt alla ggr med kulturkrockar, tro mig... min svärmor har så annorlunda uppfattningar om barnuppfostran och livet i det stora hela, klart att det påverkar min man. Han tror ju att det hon gör/gjort är rätt. Jag minns när C var bebis, då tog hon honom från mig när han skulle sova, gick in med honom i ett rum, la honom på en kudde och vyssade honom över sina fötter...och sjöng på arabiska, högt o ljudligt. Jag bara gapade. Jag som hade mitt sätt, att lägga honom i vagnen själv...milda makaroner.
Nu har jag en Josef vid mig som säger maaaaaaaaaaaamma...läge för mat.
Nu har jag fått beklaga mig lite, lite energi flög bort...
J kan skrämmas o bli jättestark! Det ser nästan ut som att han skiter på sig, illröd i ansiktet...visst kan det vara bra att kunna grymta som en gris Signe!
Avslutar med nåt trevligt. Jag har bestämt mig för att bli lite mer hälsosam, bort med sockret hemma, det känns jättebra. Jag har blivit jätteinspirerad när jag läst här på forumet. TACK!!
Jag vill helst inte att pappan är med för jag blir så stressad av hans närvaro, det blir ofta gnäll osv, är jag själv flyter allt på...allt känns faktiskt himla tokigt. Jag har sagt det förut, men det är inte lätt alla ggr med kulturkrockar, tro mig... min svärmor har så annorlunda uppfattningar om barnuppfostran och livet i det stora hela, klart att det påverkar min man. Han tror ju att det hon gör/gjort är rätt. Jag minns när C var bebis, då tog hon honom från mig när han skulle sova, gick in med honom i ett rum, la honom på en kudde och vyssade honom över sina fötter...och sjöng på arabiska, högt o ljudligt. Jag bara gapade. Jag som hade mitt sätt, att lägga honom i vagnen själv...milda makaroner.
Nu har jag en Josef vid mig som säger maaaaaaaaaaaamma...läge för mat.
Nu har jag fått beklaga mig lite, lite energi flög bort...
J kan skrämmas o bli jättestark! Det ser nästan ut som att han skiter på sig, illröd i ansiktet...visst kan det vara bra att kunna grymta som en gris Signe!
Avslutar med nåt trevligt. Jag har bestämt mig för att bli lite mer hälsosam, bort med sockret hemma, det känns jättebra. Jag har blivit jätteinspirerad när jag läst här på forumet. TACK!!
Glad påsk på er! (För idag är det ju påsk, inte tidigare...)
Idag har barnen letat efter ägg i trädgården som påskharen varit där med. Nästan som julafton!
I Tyskland får man inte bara godis, utan också lite små presenter, till påsk och eftersom vi har besök här så blev det lite tyska traditioner.
18 personer var vi här till middag sen. LIte jobbigt men mest kul. Det blir ju fler som kan hjälpa till också. Mamma hade gjort hälften av maten och tagit med sig så det var inte så väldigt mycket att göra.
Igår hade vi dop och Hannes skötte sig finfint!
Mina föräldrar bjöd på middag på ett trevligt ställe efteråt så det var ju hur lyxigt som helst. Påskbuffé blev det så då slapp vi fixa det själva. Perfekt verkligen.
Gotlandsmamma: Det är nog inte bara kulturkrocken om det kan vara någon tröst. Så där olika uppfattning om uppfostran finns det i många familjer. Och temperament också... Min pappa var rätt mycket så där när vi var små. Nu jobbade han mest ändå men när han var där så blev det ofta bråk för att vi blev sura för att han var för sträng och då var mamma alltid på "vår sida". "Du ska då alltid veta bäst" sa han till mamma och hon brukade svara att "ja, i det här fallet gör jag faktiskt det". Och det gjorde hon ju! Men många bråk blev det om just barnuppfostran. Iofs var de båda bara 18 år när de fick tvillingar så pappa var rätt rejält omogen!
Just när det gäller barnuppfostran är det ju värt det att stå på sig! Men det finns nog olika bra sätt att göra det på. Har du läst nåt i Päivi-tråden? Tjat, tjat...
18 personer var vi här till middag sen. LIte jobbigt men mest kul. Det blir ju fler som kan hjälpa till också. Mamma hade gjort hälften av maten och tagit med sig så det var inte så väldigt mycket att göra.
Igår hade vi dop och Hannes skötte sig finfint!
Gotlandsmamma: Det är nog inte bara kulturkrocken om det kan vara någon tröst. Så där olika uppfattning om uppfostran finns det i många familjer. Och temperament också... Min pappa var rätt mycket så där när vi var små. Nu jobbade han mest ändå men när han var där så blev det ofta bråk för att vi blev sura för att han var för sträng och då var mamma alltid på "vår sida". "Du ska då alltid veta bäst" sa han till mamma och hon brukade svara att "ja, i det här fallet gör jag faktiskt det". Och det gjorde hon ju! Men många bråk blev det om just barnuppfostran. Iofs var de båda bara 18 år när de fick tvillingar så pappa var rätt rejält omogen!
Just när det gäller barnuppfostran är det ju värt det att stå på sig! Men det finns nog olika bra sätt att göra det på. Har du läst nåt i Päivi-tråden? Tjat, tjat...
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
-
Gotlandsmamma
I morrn blir det hemfärd, jätteskönt att komma hem. Nästa gång, inplanerat 2 maj, far jag ensam med barna, det blir enklast så, så får maken vara allena på kobben i några dar. Han blir bara frustrerad över att vara ledig o inte få pula i sitt garage eller så...sitter vid bordet o läser Biltemas katalog fram o tillbaka...hm...hos mina päron o lääängtar hem.
Kram kram kram kram kram kram till er!
Kram kram kram kram kram kram till er!
-
Gäst
Du menar den HÄR gamla elaka PMS-häxan???Jannika skrev:![]()
Det ÄR så många gravida på det här forumet!
Tack för morgonens skratt.
Kram Jannika
Vi har varit i Småland i helgen och idag på förmiddagen körde vi de 20 milen hem. Bara för att upptäcka att jag hade glömt min nyckelknippa med husnyckeln hemma hos mamma och pappa. Hade maken med sig sin nyckel? NEJ! Låg vår extranyckel ute där den skulle? NEJ! Var barnen hungriga och gnälliga? JA! Var det iskallt och hemskt ute? JA!
Så utan att snälle maken hade gjort minsta antydan till beskyllning (nåja, nästan i alla fall, bara en liten kommentar om att det kanske inte var heeeeelt bra att hänga sina nycklar i nyckelskåpet hemma hos andra människor, för det är ganska lätt att glömma dom då, typ...) så bröt PMS-häxan ut i en salva som inte var ämnad för fyra oskyldiga barnaöron, det kan jag lova.
För varför i hela Hälsingland låg nu inte extranyckeln ute där den skulle vara? Var det inte så att makens föräldrar hade använt den häromdagen? Va? Va? Va? Och varför i minst lika hela Hälsingland hade inte maken med sig SINA nycklar? Var det smart kanske? Själva grundproblemet, att PMS-häxan var den som låst hemmet och tagit med sig nycklarna, domsamma som inte kom med hem igen, glömdes liksom heeeelt bort
PMS-häxan: Vi slår in ett fönster!
Snälle maken: Ingen bra idé. Kallt och dyrt och farligt.
PMS-häxan: Jag kör INTE 40 mil till idag. Aldrig! Vi sliter sönder källardörren!
Snälle maken: Det blir dyrare än att åka och hämta nycklarna. Dessutom kan vi ju inte lämna huset sedan innan det är fixat
PMS-häxan: Jag BRYYYYYR mig inte. Jag är ändå alltid hemma! Jag vill ha kaffe NU!
Snälle maken: Såja, nu tar vi det lite lugnt
PMS-häxan: Vi ringer en låssmed!
Snälle maken: Det är inte värt det! Det kostar massor, vi får byta ut alla nycklar och dessutom är det helgdag och det kommer ta tid!
PMS-häxan: Men det är MINST lika mycket ditt fel, bara så du vet det!
Snälle maken: Hmmm.... nästan i alla fall...
Sen kläckte Snälle maken i alla fall den briljanta idén att ringa sina svärföräldrar. Såklart att dom skulle möta oss halvvägs så vi slapp köra hela vägen. Det, och löftet om närmsta McDonald's, fick PMS-häxan att masa sig in i bilen igen och hålla igen mun tills det var dags att tröstäta.
Ujujuj, när PMS-häxan INTE är PMS-häxa så gillar hon INTE McDonald's. Men idag...
Någon har skrivit något om kostens betydelse för PMS-besvären...
Och så hade vi ju lovat att åka till simhallen så det klämde vi in under sena eftermiddagen också. Ganska trevligt, tills PMS-häxan såg sin bleka, finniga uppbenbarelse med dom korta tuttarna, i stora jättespegeln och tyckte att livet var hemkt orättvist ändå...
Nåväl, nu är vi hemma och alla är glada igen (nästan...
Ja, och annars då?
KajsaIE! Grattiskramar till lilla söta Ellen från PMS-häxan. Stackars unge, hon som var rädd för mig redan innan
Gotlandsmamma: Ska PMS-häxan komma och ta den jävla araben i örat eller?
ilindstrom: Vilken UNDERBAR grej med mellis på kyrkogården! Mycket rörande!
Krümel: Du hast einen deutschen Vater, oder? (visst blir det ackusativ där?
-
ilindstrom
Hallå allihopa!
Välkommen hem tinis
. Ursch vilken hemsk upptäckt. Jag se hur det skulle sett ut hemma hos oss. Jag lovar, dina ord var säkert snällare än vad mina hade vart, även om den stackars maken var helt oskylldig. Jag brukar vara ganska duktig på att vända och vrida på saker så att det i slutändan faktiskt på riktigt är hans fel
. Tur att jag har en förstående man som har koll på när PMS är här. Fick föresten besök av röda damen för första gången på typ 1,5 år. Fattade inte varför jag satt och grinade över alla sorgligheter i världen och var hur vrong
som helst. Fast när jag vaknade på morgonen var det ju solkart
KajsaIE missade att lillan fyllde år igår. Grattis till sötnos
Gotlandsmamman du verkar faktiskt inte ha det så lätt i mina öron. Låter faktiskt som om ni skulle behöva gå och prata hos någon. Även om man inte är överrens om allt så ska det inte kännas som om det är bäst när den andre inte är närvarande. Hoppas du inte tycker jag lägger mig i för mycket men det låter som om ni glider ifrån varandra mer och mer. Jag hoppas verligen ni kan reda ut det här. Och du jag tycker det låter som om du gör så mycket bra med dina små. Såg i en annan tråd att du funderade på att gå kurs i Stockholm. Jag bor ju typ där så om du behöver någonstans att sova så hör av dig. Skulle vara superkul

Här är så härligt. Äntligen har snön kommit. Små älsklingarna, maken och jag har åkt stjärtlapp för glatta livet. Gud vad det blir roligare att vara ute så fort det blir lite vitt. Vi är helt slut på kvällen och sover som grisar.
Idag var det Hugos matdag. Han och maken gick till affären och han var så hemlighetsfull över vad han skulle handla. Väl i affären avslöjade han vad han tänkt sig att laga till middag, färdig pasta carbonara ur frysdisken. Den ömma fadern försökte lirka lite att de kanske kunde köpa fisk i fiskdisken typ. Hugo spände då ögonen i fadern och sa med bestämd lite röst. Vems matdag är det egentlign? Så hem kom de med 4 färdig pasta carbonara. Sonen värmde dem med stor ömhet i micron och vi andra berömde hans matkonster och sa förstås att det var supergott. Hoppas att han väljer något annat nästa gång
Kramisar till er alla
Ida
Välkommen hem tinis
KajsaIE missade att lillan fyllde år igår. Grattis till sötnos
Gotlandsmamman du verkar faktiskt inte ha det så lätt i mina öron. Låter faktiskt som om ni skulle behöva gå och prata hos någon. Även om man inte är överrens om allt så ska det inte kännas som om det är bäst när den andre inte är närvarande. Hoppas du inte tycker jag lägger mig i för mycket men det låter som om ni glider ifrån varandra mer och mer. Jag hoppas verligen ni kan reda ut det här. Och du jag tycker det låter som om du gör så mycket bra med dina små. Såg i en annan tråd att du funderade på att gå kurs i Stockholm. Jag bor ju typ där så om du behöver någonstans att sova så hör av dig. Skulle vara superkul
Här är så härligt. Äntligen har snön kommit. Små älsklingarna, maken och jag har åkt stjärtlapp för glatta livet. Gud vad det blir roligare att vara ute så fort det blir lite vitt. Vi är helt slut på kvällen och sover som grisar.
Idag var det Hugos matdag. Han och maken gick till affären och han var så hemlighetsfull över vad han skulle handla. Väl i affären avslöjade han vad han tänkt sig att laga till middag, färdig pasta carbonara ur frysdisken. Den ömma fadern försökte lirka lite att de kanske kunde köpa fisk i fiskdisken typ. Hugo spände då ögonen i fadern och sa med bestämd lite röst. Vems matdag är det egentlign? Så hem kom de med 4 färdig pasta carbonara. Sonen värmde dem med stor ömhet i micron och vi andra berömde hans matkonster och sa förstås att det var supergott. Hoppas att han väljer något annat nästa gång
Kramisar till er alla
Ida
Hej!
Gud vad roliga ni är!
Tinis: Åh, om det hade hänt mig med nycklarna hade jag också blivit vansinnig... Jag har också en snäll make som ibland känns lite mognare än mig.
Men bara ibland...
Ilindström: Sådär att jag kan vrida på saker är jag också. Men jag brukar inse det rätt snabbt...
Hihi, vad kul med Hugos matval förresten!
Det är mannen som är tysk, Tinis. Och helt korrekt tyska där.
Det är hans familj som är här, men nu har svärisarna åkt hem och bara storasyster med familj är kvar. Det går så bra så även om jag har lite att invända mot deras sätt med barnen ibland. Sina egna alltså! Pappan är så sträng men har det med sig hemifrån. Usch stackarn egentligen.
Gotlandsmamma: Det låter igen lite som min pappa! Han har aldrig riktigt varit glad över att åka nånstans om det inte är på nåt rally... Helst är han hemma och mekar med rallybilarna eller som sagt på rally. Mamma brukar säga att man måste bestämma sig för om man accepterar situtationen som den är eller inte. För det går inte att tro att mannen ska ändra sig bara så där. På sikt kan ju alla utvecklas (och det har absolut skett i positiv riktning här) men det är inget man kan räkna med på kort sikt. Äsch, svamligt men om du vill kan du PM:a mig så berättar jag mer!
Kram på er. Nu måste jag gå och lägga mig.
Lagom tills Hannes börjat sova ordentligt på morgonen har Lovisa börjat vakna för tidigt. [-X Nu har hon ett uppdämt sömnbehov som kanske gör att hon sover sämre pga övertrötthet. Nu är iallafall en väckarklocka ställd men hon var inte helt med på att vara tyst tills den ringde...
Får se hur det går!
Gud vad roliga ni är!
Tinis: Åh, om det hade hänt mig med nycklarna hade jag också blivit vansinnig... Jag har också en snäll make som ibland känns lite mognare än mig.
Ilindström: Sådär att jag kan vrida på saker är jag också. Men jag brukar inse det rätt snabbt...
Hihi, vad kul med Hugos matval förresten!
Det är mannen som är tysk, Tinis. Och helt korrekt tyska där.
Gotlandsmamma: Det låter igen lite som min pappa! Han har aldrig riktigt varit glad över att åka nånstans om det inte är på nåt rally... Helst är han hemma och mekar med rallybilarna eller som sagt på rally. Mamma brukar säga att man måste bestämma sig för om man accepterar situtationen som den är eller inte. För det går inte att tro att mannen ska ändra sig bara så där. På sikt kan ju alla utvecklas (och det har absolut skett i positiv riktning här) men det är inget man kan räkna med på kort sikt. Äsch, svamligt men om du vill kan du PM:a mig så berättar jag mer!
Kram på er. Nu måste jag gå och lägga mig.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.