Vågar födda 06, typ...
Hej alla,
Precis som Lobilina har jag varit osynlig ett tag. Jobb, dataproblem, och inte minst att min stora flicka varit har och da vill jag absolut inget annat an att vara med mina barn när jag är ledig.
Griffin kånkar på som vanligt och kryper och klättrar och arbetar, och invigde förra veckan sin kryptunnel och lära-gå-vagn fran IKEA. Med en liten muta i andra änden (mammas flinande nuna tex) blir det en himla fart genom tunneln. Vagnen tycker han är lite läskig, men springer framåt med den om man sätter honom vid handtagen, tills han kör in i något och det blir stopp.
Vi serverar bara burkmat. Nu har vi fått börja dryga ut 8-månadersburkarna med extra grönsakspure till lunch, men han har samma vanor som han hade vid 4 månader, mat 8.30, 12, 16 och 19.45. Till kvällen bojkottas sedan ett par veckor välling innan läggdax, så nu blir det gröt både 16 och 19.45, havregryns- kl 16 och majs- sist pa kvallen.
Griffin sover ocksa tre lurar fortfarande (45, 1.5, 30), och verkar behöva det, antagligen för att han blir så trött av allt kryp/klättrande. Ibland blir det ingen sista lur, men han klarar det ocksa, fast da brukar han sova lite oroligt i början av natten.
Indra: Griffin har ocksa slagit sig gul och blå, och blodig ibland... och det fortsätter. Baksidan pa att vara rörlig, tror jag. Han vill inte sitta fast med armarna och händerna. Suger Teo pa tummen? Det gor Griffin och jag har en teori att han har en reflex att vilja ha händerna fria pga det.
Våra 9-månadersdata: 8550 g, 70.5 cm.
Ska läsa på i BB om nästa fas, TorsMamma så vi kan diskutera.
Kram pa er alla!
Precis som Lobilina har jag varit osynlig ett tag. Jobb, dataproblem, och inte minst att min stora flicka varit har och da vill jag absolut inget annat an att vara med mina barn när jag är ledig.
Griffin kånkar på som vanligt och kryper och klättrar och arbetar, och invigde förra veckan sin kryptunnel och lära-gå-vagn fran IKEA. Med en liten muta i andra änden (mammas flinande nuna tex) blir det en himla fart genom tunneln. Vagnen tycker han är lite läskig, men springer framåt med den om man sätter honom vid handtagen, tills han kör in i något och det blir stopp.
Vi serverar bara burkmat. Nu har vi fått börja dryga ut 8-månadersburkarna med extra grönsakspure till lunch, men han har samma vanor som han hade vid 4 månader, mat 8.30, 12, 16 och 19.45. Till kvällen bojkottas sedan ett par veckor välling innan läggdax, så nu blir det gröt både 16 och 19.45, havregryns- kl 16 och majs- sist pa kvallen.
Griffin sover ocksa tre lurar fortfarande (45, 1.5, 30), och verkar behöva det, antagligen för att han blir så trött av allt kryp/klättrande. Ibland blir det ingen sista lur, men han klarar det ocksa, fast da brukar han sova lite oroligt i början av natten.
Indra: Griffin har ocksa slagit sig gul och blå, och blodig ibland... och det fortsätter. Baksidan pa att vara rörlig, tror jag. Han vill inte sitta fast med armarna och händerna. Suger Teo pa tummen? Det gor Griffin och jag har en teori att han har en reflex att vilja ha händerna fria pga det.
Våra 9-månadersdata: 8550 g, 70.5 cm.
Ska läsa på i BB om nästa fas, TorsMamma så vi kan diskutera.
Kram pa er alla!
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
NANNY i Aftonbladet
Vad sager ni om det har???
Måste vår son ha bättre rutiner för att sova?
Vi har en son på 6 månader, både jag och min sambo har ett aktivt fritidsliv och sonen får följa med på hundträning, fotboll etc. De kvällar vi inte har nåt speciellt är det bad och nattning kl 20. Andra kvällar kommer han i säng två timmar senare. Enda problemet är att han fortfarande nattäter. Vi har försökt låta honom somna om själv men det slutar i hysteri. Så fort han har kommit upp och fått bröstet somnar han. Kan nattmålet bero på att vi inte har rutiner? Borde han sova hela natten nu?
Förstagångsmamman
Nanny Anne-Lie: Rutiner är mer till för föräldrar eller för barn som har något problem. Tycker du att det är jobbigt att bli väckt varje natt, kan du försöka ändra det. När han får sista maten till natten,
se till att det är en matig välling. Låt honom äta i lugn och ro, väck honom om han somnar ifrån och låt honom äta lite till. Allt för att han ska vara ordentligt mätt. När ni lägger honom i sängen, väck honom en aning så han ser att han somnar själv. Att somna i famnen och vakna utan mamma/pappa skapar misstänksamhet. Han kan tro att ni har tappat bort honom.
Stackars Forstagangsmamma... hur kan man svara som Nanny: 'rutiner ar mer till for foraldrar eller barn som har nagot problem' VA VA VA???

Stackars lilla barnet som vid 6 manaders alder ska vara pa fotboll och hundtraning tills klockan 22, tycker jag. Da skulle jag ocksa krava uppmarksamhet genom att vakna pa natterna. Grrrrrrrr.
Måste vår son ha bättre rutiner för att sova?
Vi har en son på 6 månader, både jag och min sambo har ett aktivt fritidsliv och sonen får följa med på hundträning, fotboll etc. De kvällar vi inte har nåt speciellt är det bad och nattning kl 20. Andra kvällar kommer han i säng två timmar senare. Enda problemet är att han fortfarande nattäter. Vi har försökt låta honom somna om själv men det slutar i hysteri. Så fort han har kommit upp och fått bröstet somnar han. Kan nattmålet bero på att vi inte har rutiner? Borde han sova hela natten nu?
Förstagångsmamman
Nanny Anne-Lie: Rutiner är mer till för föräldrar eller för barn som har något problem. Tycker du att det är jobbigt att bli väckt varje natt, kan du försöka ändra det. När han får sista maten till natten,
se till att det är en matig välling. Låt honom äta i lugn och ro, väck honom om han somnar ifrån och låt honom äta lite till. Allt för att han ska vara ordentligt mätt. När ni lägger honom i sängen, väck honom en aning så han ser att han somnar själv. Att somna i famnen och vakna utan mamma/pappa skapar misstänksamhet. Han kan tro att ni har tappat bort honom.
Stackars Forstagangsmamma... hur kan man svara som Nanny: 'rutiner ar mer till for foraldrar eller barn som har nagot problem' VA VA VA???
Stackars lilla barnet som vid 6 manaders alder ska vara pa fotboll och hundtraning tills klockan 22, tycker jag. Da skulle jag ocksa krava uppmarksamhet genom att vakna pa natterna. Grrrrrrrr.
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Åse, var gärna lite mer utförlig, tack
.
TorsMamma, jag ska också läsa på i BB. Bra du sa det faktiskt, jag glömmer det emellanåt.
Nian, ja visst blir man förbannad på vissa expertutlåtanden. Hur kan man bara säga så, att det är bara problembarnen/föräldarna som behöver rutiner, det är ju helt absurt. Hoppas inte att alltför många anammar hennes tankar.
TorsMamma, jag ska också läsa på i BB. Bra du sa det faktiskt, jag glömmer det emellanåt.
Nian, ja visst blir man förbannad på vissa expertutlåtanden. Hur kan man bara säga så, att det är bara problembarnen/föräldarna som behöver rutiner, det är ju helt absurt. Hoppas inte att alltför många anammar hennes tankar.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
En grej till, här är ett supertips till alla som tycker det är urjobbigt att torka/skrubba/sanera hela köksbordet typ fyra gånger per dag:
Köp täck-plast (som man har när man målar), klipp en remsa på några decimeter, torka bordet vått med en trasa och "klistra" fast plasten. Klart! Det kan eventuellt behöva tejpas också, UNDER bordet, för klåfingriga små. Detta bör utföras INNAN den lilla sätter sig till bords, annars är risken stor att plasten blir mer intressant än maten.
Golvet får man ju ändå torka (om man inte plastar där också), men jag är glad så länge jag slipper bordet.
Köp täck-plast (som man har när man målar), klipp en remsa på några decimeter, torka bordet vått med en trasa och "klistra" fast plasten. Klart! Det kan eventuellt behöva tejpas också, UNDER bordet, för klåfingriga små. Detta bör utföras INNAN den lilla sätter sig till bords, annars är risken stor att plasten blir mer intressant än maten.
Golvet får man ju ändå torka (om man inte plastar där också), men jag är glad så länge jag slipper bordet.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
TorsMamma skrev:
Utövade centrum teorin igår när jag läste BB. Satt mitt på golvet med boken uppslagen medans Alice utforskade runt mig. Ålade iväg (dock ej korsvis:-() på små upptäcksfärder men återkom med jämna mellanrum till mig och boken. Ville till och med bläddra i boken och råkade riva sönder en sida, fast mamma visade hur man bläddrar fint i boken 
Alice är nog mest en liten semla än så längeEfter 1 års kapitlet, så kan vi börja prata sparris, semla och muskelbyggare...
Just nu är ju Tor sparris, men visar ibland att han även är muskelbyggare.
Kom igen, läs och kackla lite med mig. Hur beter ni er med typ centrum teorin?
Mamma till Alice 060928
Vilgot 081121
Vilgot 081121
-
TorpSara
Lobilina, här kommer en utförlig beskrivning på smarrig köttfärssås och fiskgryta. Själv mixar jag till puré. Kolla annars efter tips från Duggan, TorsMamma, Torpsara med flera på den här tråden, de verkar väldigt rutinerade och inspirerade i köket...
Köttfärssås:
- ca 450 g köttfärs
- 1 lök
- tetra krossad tomat (500 g)
- 2 rivna morötter
- 1 hel, skalad vitlöksklyfta
- 1 msk saltfri buljong (Herbamare)
- peppar
- 1 dl grädde
- färsk oregano
- osaltat smör och/eller rapsolja
- Skär lök i tärningar och fräs tillsammans med köttfärsen i mycket smör och/eller olja (jag steker inte hårt så att det blir brunt och räknar det därför inte till den typ av stekt mat man ska undvika).
- Häll i krossad tomat, morötterna, vitlöksklyftan, buljongen, peppra och låt puttra 10-20 minuter.
- Häll i grädden och en näve oregonoblad och puttra ett par minuter till.
- Plocka ur vitlöksklyftan.
- Mixa (jag mixar tillsammans med kokt pasta, blir bra konsistens).
Fiskgryta:
- Filéer av torsk, pangusia e dyl, ca 300 g
- 1 lök
- krossad tomat (500 g)
- 1 halv msk saltfri buljong (Herbamare)
- peppar
- 1 dl grädde
- färsk oregano
- Fräs löken i smör och/eller oljan.
- Häll i krossad tomat, buljong och peppra lite och koka upp.
- Lägg i fisken, jag brukar klippa den i bitar.
- Puttra ca 3-5 minuter, kolla i fisken att den är klar
- Häll i grädden och en näve oreganoblad och låt puttra någon minut till
- Mixa. Jag brukar ta upp med hålslev och lägga i en behållare och sen hälla över lite vätska i taget när jag mixar, det blir en del vätska över. Och så brukar jag mixa med kokt potatis.
Köttfärssås:
- ca 450 g köttfärs
- 1 lök
- tetra krossad tomat (500 g)
- 2 rivna morötter
- 1 hel, skalad vitlöksklyfta
- 1 msk saltfri buljong (Herbamare)
- peppar
- 1 dl grädde
- färsk oregano
- Skär lök i tärningar och fräs tillsammans med köttfärsen i mycket smör och/eller olja (jag steker inte hårt så att det blir brunt och räknar det därför inte till den typ av stekt mat man ska undvika).
- Häll i krossad tomat, morötterna, vitlöksklyftan, buljongen, peppra och låt puttra 10-20 minuter.
- Häll i grädden och en näve oregonoblad och puttra ett par minuter till.
- Plocka ur vitlöksklyftan.
- Mixa (jag mixar tillsammans med kokt pasta, blir bra konsistens).
Fiskgryta:
- Filéer av torsk, pangusia e dyl, ca 300 g
- 1 lök
- krossad tomat (500 g)
- 1 halv msk saltfri buljong (Herbamare)
- peppar
- 1 dl grädde
- färsk oregano
- Fräs löken i smör och/eller oljan.
- Häll i krossad tomat, buljong och peppra lite och koka upp.
- Lägg i fisken, jag brukar klippa den i bitar.
- Puttra ca 3-5 minuter, kolla i fisken att den är klar
- Häll i grädden och en näve oreganoblad och låt puttra någon minut till
- Mixa. Jag brukar ta upp med hålslev och lägga i en behållare och sen hälla över lite vätska i taget när jag mixar, det blir en del vätska över. Och så brukar jag mixa med kokt potatis.
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
-
TorpSara
Mitt tips: Mixa inte ihjäl er! Jag övergav puré när Edvard var fem månader och idag tuggar han rätt stora bitar, minst samma storlek som i ettårsburkarna, bara de är mjuka. Ris och risoni har jag aldrig puréat, inte heller fisk eller köttfärssås.. Jag tror att man gör sig själv en rätt stor björntjänst, med risk för att man får sätta stavmixern i alla burkar framemot året. 
Jag brukar pureá fiskgrytan än, men då tar jag och skivar ganska stora bitar av potatis och koktamorötter så det blir bitigt. Och det är bara för att jag tycker såsen blir godare och att den blir krämigare och alla smaker kommer fram mer...och ett tips till fiskgrytan är dill och gräslök i...Jätte smarrigt!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Säkert helt rätt att försöka undvika puréträsket! Men kan säga att jag själv trodde att det bara var en attitydfråga och tidigt försökte att med självklarhet och entusiasm ge gaffelmosat och saker med bitar - J vande sig inte utan grimaserade vidare och la sig bara på ett ännu lägre matintag
Så nu gläder jag mig åt att han käkar mycket mer - och att han knaprar allt mer knäckebröd, äpple osv och säkert vänjer sig vid bitar, han med 
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
-
TorpSara
Muskelbyggare
Hej alla,det var varst vad det var tyst o lugnt har. Har alla semester eller?
Ville bara rapportera apropa TorsMammas upprop om personlighetstyper att vi har en 100% Muskelbyggare hemma. detta tar sig uttryck helt enligt boken med oandliga forsok att forcera badkarskanter, oppna lador, klattra i och ur och putta/dra grejor i en aldrig sinande strom med oandligt talamod.
Jag har att jamfora med for min stora flicka var en typisk Semla. Hon satt still som en liten budda till 12 manadersdagen, krop sen i tva veckor och gick sedan. Hon valde ALLTID det mest bekvama alternativet inkl slicka av palagget pa smorgasen och alltid ata upp potatisen forst 'for den ar godast'.
Dragen sitter i, inte det att hon ar bekvam, men hon njuter av livets goda, om det sa ar en god bok, god mat, en sovmorgon eller sa. Nagot mer intressant kan ALLTID dyka upp, och hon missar inte chansen.
Det ska bli kul att se hur Griffin fortsatter med sitt byggeri. Lite oroande ar det nar en viss visstrof dyker upp: 'muskelknuttar ska aka bage, bara hastsvans och jobba som vakt i nan dorr...' HJALP!
Ni andra da? Sparrisar, semlor eller fler muskelknuttar kanske?
Ville bara rapportera apropa TorsMammas upprop om personlighetstyper att vi har en 100% Muskelbyggare hemma. detta tar sig uttryck helt enligt boken med oandliga forsok att forcera badkarskanter, oppna lador, klattra i och ur och putta/dra grejor i en aldrig sinande strom med oandligt talamod.
Jag har att jamfora med for min stora flicka var en typisk Semla. Hon satt still som en liten budda till 12 manadersdagen, krop sen i tva veckor och gick sedan. Hon valde ALLTID det mest bekvama alternativet inkl slicka av palagget pa smorgasen och alltid ata upp potatisen forst 'for den ar godast'.
Dragen sitter i, inte det att hon ar bekvam, men hon njuter av livets goda, om det sa ar en god bok, god mat, en sovmorgon eller sa. Nagot mer intressant kan ALLTID dyka upp, och hon missar inte chansen.
Det ska bli kul att se hur Griffin fortsatter med sitt byggeri. Lite oroande ar det nar en viss visstrof dyker upp: 'muskelknuttar ska aka bage, bara hastsvans och jobba som vakt i nan dorr...' HJALP!
Ni andra da? Sparrisar, semlor eller fler muskelknuttar kanske?
Hej alla kära vänner.. Har fått en ny dator, plattskärm o allt, rena lyxen för mig som hade en stor klumpig dataskärm innan
. Teo är en semla eller rättare sagt en budda, bena ser ur som jästa bullar
. Har passat min gubbes dotters barn i går som är 1,5 år, han är en sparris, matvägrare. Det blev lite komplicerat när han skulle sova över, han skulle bäras omkring hela tiden, så när jag skulle natta Teo, så gallskrek den andre, så Teo börja storgråta han med, blev lite svettigt. Fick tillslut ta med han till ett annat rum o stänga dörren
, o sen natta Teo snabbt. Sen fick jag bära omkring på han hela kvällen, annars blev det ledsamt igen. Men han somnade bra på kvällen är van att sova i egen säng. Fick han att äta riktigt bra sen, körde 3 tim. mellan varje måltid, han fick äta själv, är ej van med det annars. Var ute 1 timma på fm., han gick barfota i sanden det tyckte han var lite obehagligt, tror att herrn ej är van att vara barfota, kul med 2 små. Teo ränner efter han hela tiden som ett plåster. Teo verkar tyvärr ej vilja göra korvisa rörelser vid ålning ( har nu ålat i 3 mån.), han kryper i bland
på matta o gräs men mest är det ålning. Han skall ställa sig upp på allt, min kompis sa att det ser ut som han hoppar över krypningen o skall gå i stället, det hoppas jag verkligen inte sa jag
. Kan jag ta upp ålning senare när han förstår vad korsvis är? Hej svejs på er alla.
på matta o gräs men mest är det ålning. Han skall ställa sig upp på allt, min kompis sa att det ser ut som han hoppar över krypningen o skall gå i stället, det hoppas jag verkligen inte sa jag
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Tös 2009-01-26
Hejsan hoppsan allihopa!
Hugo är en muskelbyggare, med lite lite semeldrag
Storasyrran däremot är en klockren semla!
Det är aldrig försen med ålningen, det finns tonåringer som aldrig ålat men gått på ålningsprogram då och tagit igen massor. Men bäst är att få till korsvis ålning..Hugo ålar inte heler korsvis än, tyvärr..men vi jobbar på..igår kröp han för första gången...men idag har han bara ålat förutom typ 1 m krypning..så jag hoppas..=)
Hugo är en muskelbyggare, med lite lite semeldrag
Det är aldrig försen med ålningen, det finns tonåringer som aldrig ålat men gått på ålningsprogram då och tagit igen massor. Men bäst är att få till korsvis ålning..Hugo ålar inte heler korsvis än, tyvärr..men vi jobbar på..igår kröp han för första gången...men idag har han bara ålat förutom typ 1 m krypning..så jag hoppas..=)
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Duggan: gör du något speciellt med Hugo för att han skall åla korsvis? Har testat att stödja bakom fötterna, men nu är det armarna som ej vill vara korsvis
. Han verkar lägga all sin energi nu på att stå på knä o öppna o stänga luckor o lådor o försöka ta sig upp på soffkanten m.m.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Tös 2009-01-26