Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
indra

Inlägg av indra »

Teo skrämde en pojk på 10månader så mycket med sina höga skrik på föräldrargruppen så han börja storgråta :oops: . Inte blev det bättre när han hade gett sig tusan på att åla sig upp för en rutchkana med glada tjut :roll: , oj, oj vad jag kände mig dum.. Var på bvc i dag,han väger 10,9 o är 75,5 lång han äter numera jättebra, älskar plockmat :D .Känns som han kan äta hur mycket som helst, lik sin pappa :wink: ,tur att han rör på sig mycket.Kom på i dag att jag pratar ej så mycket med Teo, när gubben jobbar kväll,när jag är själv med han, skärpning.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
TorsMamma
Forumets ordförande

Ål/kryptips steg 2... längdens betydelse...

Inlägg av TorsMamma »

Hej,
Tack Hege för att du tar dig tid att läsa vår tråd, som handlar massor om ålning och krypning! :heart: =D>
Sidda75 skrev:TorsMamma, jag undar hur det går för er med det nya schemat? Vi införde det igår men Alice klarade inte av så lång eftermiddag så idag har jag gett henne en tjugominuterslur. Dock var det väldiga protester innan hon somnade :roll: .
Ja, du Sidda75... :oops: :roll: Får man beklaga sig och så en skvätt... Jag trodde ju att genom 2 lurar vid 9 mån så skulle livet vända och bli "perfekt" igen. :shock: :? :oops: :cry:
MEN, så vart det ju inte...
Vi har kört det nya schemat i 6 dagar och Tor har krånglat minst lika mycket som tidigare (om inte mera!) I 5 dagar har han dessutom tyckt att han kan vakna HUR tidigt som helst...En natt låg han och skrek hejdlöst i över 1 timme. Vad felet var vet jag fortfarande inte och tänker inte annalysera det för mycket heller... (ändring schema, hundträff, mardröm, 3 tänder på G, värmen...) Han fick alvedon (på egen begäran :shock: ) och sov sen efter 20 min gott igen.
I går kväll vaknade han igen och skrek till. Jag la honom då bara tillrätta och gick ut med mjuk ramsa och han somna om. (natten innan höll jag på sammanlagt i 1 timme och inte blev han gladare för det :roll: ATT JAG ALDRIG LÄR MIG! Denna unge VILL INTE överarbetas ](*,) )
Ibland på e.m. blir han trött, som igår när kussarna var här, då får han sitta i vagnen en stund med en filt och suga på tummen samtidigt som vi går en kort promenad. Han somnar inte, men hade han gjort det så är det 5 min som gäller. :wink:

Visst han visar sig inte trött, men han har mycket svårare för att varva ner inför sovningarna dagtid som kvällstid. Innan fick han förutsättningarna och tog dem bättre tycker jag nog, även om sista luren var mest strulig. Men då kunde han i perioder och vid behov sova 3 lurar. Detta går ju liksom inte riktigt nu :?
Jag kommer inte att ge mig med schemat och skall få det att sitta, men alla andra gånger jag ändrat schemat har det bara tagits emot tacksamt, dock inte detta riktigt.. Enda gången när schema ändring varit värre var när jag ändrade schemat för babysim... Men det är en annan story. :roll:

---------------------------------

Som rubriken lovade....

Nu sitter våran ålning och krypning på plats, men jag vill få upp längden krypning. Tor vill ju hellre spendera kraften på att stå och hålla sig i saker, men som ni fattat vill inte mamma detta än. :wink:
Så för att öka längden...

:idea: Krypa ute! Stora fria ytor med gräs som måste utforskas och inte går att ställa sig upp på långa vägar..

:idea: Leka tittut runt dörrposter, hörn osv... Springa iväg lite och när han kommer fram... Tittut!

:idea: Locka med roliga saker, mutor osv... Gärna sittandes 10 meter bort..

:idea: Senaste (superskoj, hälsar Tor!) Bli jagad av mamma som kryper bakom. Ojojoj... det är så skoj att han nästan inte kan krypa alls :lol:

Ps. Tor hälsar "Go Teo, go!" Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
indra

Inlägg av indra »

Tors Mamma: Teos 2 lurar sitter bra, men han blir oxå väldigt trött av för mycket runt omkring. Ex. om vi får besök av någons väns barn,som är i förtrotsen som ex. o får lite småutbrott, brukar Teo reagera o bli grinig o ledsen. Han vaknar tidigare i bland på morgonen men nu har det blivit bättre :thumbsup: . Hoppas det löser sig för er.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

TorsMamma, man får alltid beklaga sig en skvätt :wink: Jag hade faktiskt tänkt vänta någon vecka till med att införa två lurar men Alice sa ifrån i morse när jag försökte lägga henne halv nio. Stora protester :x Jag tog därför upp henne igen och sa, ok som du vill, vi inför dina två lurar från och med nu och du får vara uppe till kvart över nio 8) La henne vid kvart över nio och det var stora protester igen i hela 20 minuter och så sov hon 20 minuter och vaknade strax före tio då det ju var dags att gå upp. La henne nu vid halv ett och hon var så trött och protesterade inte det minsta :wink: Får nu se hur eftermiddagen kommer gestalta sig. Jag ska iväg och dricka lite öl med en kompis så det blir pappa som får ta nattningen och en troligen väldigt trött Alice framåt sex-tiden.

Alice har börjat sova till sju på mornarna igen och då får vi väcka henne. Skönt :D

Om jag ska fortsätta dividera om sömnen så känns det som om det är svårare att få henne till ro nu förtiden. Hon har mycket större vilja att vara uppe och vara med om allt kul som händer. Inser ju att två lurar kommer bli perfekt bara det får sätta sig 8)
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Här ändrade vi schema till två lurar för dryga två veckor sedan. Nu sitter det, äntligen!! Härliga dagar med en glad Viktor igen :D
Fast jag tror inte krånglet har med schemat att göra. Igår var första dagen på jag vet inte hur länge som Viktor inte grät när jag gick ut ur rummet. Inget schema i världen botar 8-månadersångesten. :shock:

Matlust har han fått också! Äter massor, jämfört med tidigare iaf, inte jämfört med Hugo förståss....
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
duggan

Inlägg av duggan »

Idag har Hugo ätit sin första hela måltid själv, alltså han har skottat i sig all mat på tallrikten med nävar, pincettgrepp och skeden helt utan mammas inblandning..eller jag skrapde i hop i mitten när maten for upp efter kanterna på slutet..så skönt att bara sitta och äta sin mat - SAMTIDIGT!! hallelujja! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
indra

Inlägg av indra »

Duggan: Så kul, skönt för dig med när han klarar det själv, stora pojken :heart: . Teo hälsar o säger att han oxå skall lära sig att äta med sked lite mer..
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Gäst

Mat

Inlägg av Gäst »

Ville bara tipsa om Findus frysta fiskbitar. Tre olika sorters fisk i små bitar i en påse, perfekt att ta fram 3-4 bitar och koka upp. Pyttan gillar!

Och så har jag beställt, och sedan även blivit rekommenderad Burt's Beeswax produkter (www.burtsbees.com), Pyttan har eksem av blöjan och i knävecken. Blir dock bättre med tygblöjorna. Ska inhandla fler när FP tillåter.
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Duggan, imponerad att Hugo äter så bra själv! Måste erkänna att jag inte ens ger Alice chansen att försöka :oops: Tycker det är så skönt att bara sleva in maten :wink: Hon äter allt med god aptit nu bara det inte är för stora bitar. Köper åttamånadesburkar och använder sedan stavmixern.

:D Alice tog sitt första ålningstag framåt igår :D :lol: =D> Idag har det forsatt och hon är så stolt och nöjd med att komma fram till de saker hon vill ha. Dock verkar hon vara inne lite på Teos teknik att bara skjuta ifrån med ena foten :? Eftersom detta är nyhetens stora behag för henne låter jag henne hållas och glädjas och ser var det bär innan eventuellt en strumpa åker på.
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hurra för Alice =D> \:D/ :heart: :thumbsup: :-({|= :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Åse

Inlägg av Åse »

Sidda75: Åh, gratta Alice :D Härligt :!: Du har säkert bättre koll än jag, men kanske är det viktigt att jobba mycket även med armarna för att få till det korsvisa, och inte bara stötta fötterna?! Jag har stött Joars fötter jättemycket och han började så småning om skjuta i från med vänstern i stället för att bara dra med armarna. När jag stöttar kan han använda min hand eller t ex en tröskel för att skjuta i från även med högern. Men efter 2,5 månaders ålande använder han trots det bara vänstern när jag inte ingriper :? . Får man till korsvis armtag kan jag tänka mig att benen kommer med, så jag kör lite mer armar nu. Kom gärna med Domanråd :!:

Men Joar tillryggalägger lååånga sträckor varje dag på sitt eget vis så jag misstänker att all denna träning (för det känns verkligen som träning och inget annat :!: ) faktiskt inte gett några resultat :shock:

Nåväl, vi hoppas på en rejäl dos krypning i alla fall...

Kör också puréer fortfarande, ev 8-månadersburkar mixas. Men ser till att J har morötter, äppelbitar, bröd osv att gnaga bitar av när vi matar - och testar med jämna mellanrum mindre finfördelad konsistens på den övriga maten.
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Åse

Inlägg av Åse »

Sidda75: Åh, gratta Alice :D Härligt :!: Du har säkert bättre koll än jag, men kanske är det viktigt att jobba mycket även med armarna för att få till det korsvisa, och inte bara stötta fötterna?! Jag har stött Joars fötter jättemycket och han började så småning om skjuta i från med vänstern i stället för att bara dra med armarna. När jag stöttar kan han använda min hand eller t ex en tröskel för att skjuta i från även med högern. Men efter 2,5 månaders ålande använder han trots det bara vänstern när jag inte ingriper :? . Får man till korsvis armtag kan jag tänka mig att benen kommer med, så jag kör lite mer armar nu. Kom gärna med Domanråd :!:

Men Joar tillryggalägger lååånga sträckor varje dag på sitt eget vis så jag misstänker att all denna träning (för det känns verkligen som träning och inget annat :!: ) faktiskt inte gett några resultat :shock:

Kör också puréer fortfarande, ev 8-månadersburkar mixas. Men ser till att J har morötter, äppelbitar, bröd osv att gnaga bitar av när vi matar - och testar med jämna mellanrum mindre finfördelad konsistens på den övriga maten.
Åse

Inlägg av Åse »

Åse

Inlägg av Åse »

Åse

Inlägg av Åse »

Kör också puréer fortfarande, ev 8-månadersburkar mixas. Men ser till att J har morötter, äppelbitar, bröd osv att gnaga bitar av när vi matar - och testar med jämna mellanrum lite mindre finfördelad konsistens på den övriga maten.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"