Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Nu har jag skrämt vargarna på flykten och Alice är lugn av en betryggande mamma som vet vad hon gör :wink: Det har jag ju vetat tidigare också men så började attityden vackla på semestern med viss påtryckning från mina föräldrar och inget AW-forum att ta till. I morse togs Alice upp prick sju som hon ju gjort i månader nu bortsett från förra veckans fnurra. Fick gå in en gång och lägga till rätta då hon fastnat med armen utanför spjälorna :shock:

Imorgon bär det iväg till Trosa, vilket innebär ca en timmes bilkörning. Sedan påverkar ju trafiken och Alice hur lång tid det kommer ta. Hon kommer sova sin lur hemma först och sedan åker vi och kommer ha massor av rolig underhållning :) Sofias mamma, jag ska även tänka på er och hoppas det går bra med bilåkningen :)

Det där med att kunna sova på rygg har varit jätte svårt för Alice. Innan hon blev ett halvår sov hon faktiskt på rygg i vagnen då jag inte vågade ha henne på mage utan larm och ibland somnade hon men ibland kunde hon skrika helt enormt. Skulle ju vara praktiskt om hon kunde sova på rygg ibland också tex vid bilåkning och i vagn. Hon ligger på mage i sittvagnen men kommer inte kunna göra det så länge till. Dessutom har vi en sulky med fullständigt liggläge där det skulle vara så bra om hon kunde sova.

GLAD MIDSOMMAR

:-({|=
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
indra

Inlägg av indra »

Hjälp Tors Mamma:

Ett annat sätt är att "kopiera" texten från "ämneshistorik" som du ser under detta fönster du skriver ditt meddelande i. Då gör du så att du trycker på "quote" knappen, klistrar in texten och sen trycker på "quote" igen. Prova dig fram. :wink:
Citera kan jag som du ser men inte detta som du beskrivit ovanför,hur kopiera texten o var hittar jag ämneshistorik? Är det när jag skriver inlägget du menar, här har du en som inte förstår nått :?
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

indra skrev:Hjälp Tors Mamma:

Ett annat sätt är att "kopiera" texten från "ämneshistorik" som du ser under detta fönster du skriver ditt meddelande i. Då gör du så att du trycker på "quote" knappen, klistrar in texten och sen trycker på "quote" igen. Prova dig fram. :wink:
Citera kan jag som du ser men inte detta som du beskrivit ovanför,hur kopiera texten o var hittar jag ämneshistorik? Är det när jag skriver inlägget du menar, här har du en som inte förstår nått :?
Nej, jag ser inte att du kan "citera" :? Då skulle det se ut som det gör nu :) Men jag förstod poängen tror jag :lol:

---------------------------------------------------------------------
Det andra sättet...

När du trycker på "besvara" knappen, finns små knappar ovanför fönstret du skriver i... (själva editeringsläget) Ok...

Nu trycker jag på "quote*" knappen..

Rullar ner på webbsidan och läser under "ämneshistorik" (fortfarande i "editeringsläget")...Markerar med musen texten jag vill ha... Kopierar med ctrl+c och klistrar in med ctrl+v
Citera kan jag som du ser men inte detta som du beskrivit ovanför,hur kopiera texten o var hittar jag ämneshistorik? Är det när jag skriver inlägget du menar, här har du en som inte förstår nått
Trycker på "quote" knappen igen.

Trycker på "förhandsgranska" kollar...

Sen "skicka"

Voila...

Ärru me :?: :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
indra

Inlägg av indra »

Skall kolla upp det i morgon igen, nya tag, skall bort o fira midsommar i regn o rusk :wink: . Tack för du tog dig tid, min dator är inte riktigt som den ska, kan ej kolla på bilder o sånt, har hänt nått med färgen :? . Skall snart investera i en ny :D .
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:heart: GLAD MIDSOMMAR, PÅ ER ALLA! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
indra

Inlägg av indra »

Hur kan jag hjälpa Teo o åla korsvis med armarna, vet att ni skrivit om det förrut här men hittar det ej. Bena är korsvis vid ålning. När han står i krypställning verkar det som bena kan ta sig fram men ej armarna, eftersom han ej kan korvis med armarna. Försökte göra så att jag drog i hans armar korsvis när han var på golvet, men det gilla han ej så mycket. Något annat jag kan göra för att hjälpa han?
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Om benen är korsvis så se till att ha långbent på och kanske kortärmat på armarna? Då blir ju fästet större med armarna och mindre med benen. På det viset är det mer motiverat att vilja jobba med armarna...

Kanske uppmuntra saker där "växelvis" med armarna sker på andra sätt också? Typ, Tor kan sitta framför mig så spelar vi trummor med china pinnar på burkar växelvis... :wink:

Sidda75??
Tor 2006

indra

Inlägg av indra »

Tors Mamma: Tack för tipset dig kan man lita på i alla väder :wink: . Här ska trummas på..
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

TorsMamma: Jag hade tänkt sy en "hemliga påsen", men så hittade jag en på IKEA.... Den kostar typ 19 kr och finns i rött, grönt och blått, tror den heter "minnen". Är i nåt slags plychmaterial och knyts ihop med ett band. Helt perfekt! Det var liksom ingen mening att försöka sy :lol:
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
indra

Inlägg av indra »

Jag har min gamla "finväska" som jag hade när jag var liten, en gympapåse som jag gjort i slöjden i mellan stadiet o en sammetspåse. Har 3 st. olika hemliga påsar som jag byter var 3:e dag, har dom en månad ung. sen byter jag innehåll i dom, funkat bra hittills.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Hej,

Får skriva några rader medans mamma tvättar. Jag har firat min första midsommar. Det var roligt att dansa med pappa på ängen :D Så skulle vi åka den där dumma bilen igen. Mamma och pappa tycker inte det är så långt mellan Trosa och Stockhom men det tycker jag så det blev en paus i södertälje. Mamma och pappa får ju uppleva massa nya platser tack vare mig :wink:

Nu har jag börjat ensamleka bättre igen. Mamma har äntligen fattat att hon måste ordna fram lite roligare leksaker för att det ska vara kul :!:

Mamma fortsätter försöka få mig att åla och lägger mig på skrivbordskivan men då vänder jag mig på sidan istället och tittar ner över kanten. Varför jag ska glida ner där fattar jag inte. Mamma säger att det är för att jag ska bli smartare. Mamma får nog till att bygga en bättre krypbana med kanter om det ska vara kul :!: På golvet vill jag ju komma framåt och blir så :x när jag inte lyckas :!: Blir även arg när mamma ska hålla på och stödja mina fötter, då försöker jag vända mig istället :wink: Det är kul att vända sig och i går låg jag ute på en filt, det kallas tydligen picknick, och vände mig massor och slet bort gräs och åt faktiskt lite jord också :wink:

/Alice
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan Alice, ingen gör mig så glad som tjejjer med aptit på livet :wink: Själv måste jag bara få rekomendera maskros blad, värsta gourmet rätten. Blöta pussar från Hugo :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Åse

Inlägg av Åse »

Och jag har också lyckats ta över roliga datorn från mamma för en gångs skull :D Jag har haft en skojig och intensiv midsommar ute på ön med mamma, pappa, mormor och våra vänner - både vuxna och barn. Ett himla hallabaloo, men jag har sovit några extratimmar av all aktivitet och sjöluft.

Sjöluften, ja - nu har jag vant mig vid den där flytvästen jag måste ha på mig när vi åker båten över till ön. Det är ju riktigt mysigt att åka båt, jag sitter i pappas famn och kollar på mamma som kör båten och det där brummandet är ganska sövande så ibland passar jag på att titta lite i ögonlocken oxå... :sleep:

Det var roligt vara med mormor så länge i sträck, så roligt att jag faktiskt börjat säga "mom" när jag vill ha hennes uppmärksamhet - annars tycker jag man kommer ganska långt med mamma, pappa och (l)ampa.

Alice, jag trodde min mamma hade slutat lägga sig i min ålning för det har varit lugnt några dagar, men i morse började hon igen :roll: Visst, man KAN säkert putta i från med båda fötterna växelvis, men det går ju så bra att dra sig fram på underarmarna och använda ena foten till att skjuta i från. Snabbt som attan :!: Förresten råkade jag höra att mormor sa till pappa att mamma började gå när hon var tio månader och att mormor inte hade något minne av vare sig ålning eller krypning innan dess - och mamma är ju superbra på allt :!: :D Så vad är problemet :?: Men mamma fortsätter se lite bekymrad ut...
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Hege

Inlägg av Hege »

Hej, era små envisa ungar som inte vill åla!! :wink:

Nu ska ni höra här ett tag:
Det är så att era ena hjärnhalva styr det ena ögat och det ena örat, och andra hjärnhalvan styr det andra ögat och örat. Dessa två öron och ögon måste lära sig samverka, och det perfekt! För då går syn och hörsel sen av sig själv.

Men; Om nu ögorna och örorna inte samverkar perfekt, så kan man ha ett bra liv ändå. Det som händer då er (bara) att en del av hjärnan kommer bli upptagen av att kompensera för att dessa ögorna och örorna inte verkar i det där perfekta samspelet. Och det kan mycket väl gå på bekostning av annat. Och annat, det kan vara hur bra man ressonerar, hur snabbt man lär sig, hur smart och snabbt man kan tänke ur svaret på kluriga mattefrågor, det kan påverka hur länge man klarar av/orkar att läsa i sträck uten att hjärnan blir trött, och antakelig en del andra saker också.

Dessuton för den här ålningen och krypningen med sig organisering av de två hjärnhalvorna. Och organiserad hjärna=smart hjärna.

Så lyssna nu på era mammor (och pappor), och åla för glatta livet nu i sommar... Ni kommer vara tacksamma för deras tjat senare i livet.

God sommar, envisa bebisar! :D

Hege
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Duggan, Alice blev så glad äver Hugos pussar :D

Hege, Tack för att du inte ger upp med att gång på gång påminna om ålningens betydelse. Peppningen är så viktig då det är lätt att ge efter för Alice gnäll, men man får ju inte tänka så kortsiktigt. Är viktigt att hitta knepen så det blir roligt. Mutor, mutor och åter mutor. Jag ålade och kröp inte när jag var liten och har alltid haft svårt för höger och vänster. Dessutom vände jag b och d när jag skulle börja skriva.

TorsMamma, jag undar hur det går för er med det nya schemat? Vi införde det igår men Alice klarade inte av så lång eftermiddag så idag har jag gett henne en tjugominuterslur. Dock var det väldiga protester innan hon somnade :roll: .
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"