Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Labolina: Hugo började att stoppa maten i munnen strax före han var 7 månader, men det där är så olika..mitt första barn matade jag tills hon var långt över året, det fanns inte intresse för att stoppa in själv och plocke mat gav jag då inte ens åt henne. Hon var så nöjd så! Hugo har nu började äta med sin lilla sked, och när man ger han mattalriken så doppar han ner pekfingret i maten och smakar av först... :lol:

Torsmamma: Jag har också försökt (inspererad av dig) att bara peta med ett finger, men det är löjligt hälsar Hugo, då får man ju inte ner det :wink: Vi tränar på! :lol:

Bumbo:
http://www.onetex.se/bumboplus.htm
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Lobilina: jag pratar Engelska med Tor för att det är jag som är "tvåspråkig". Jag har ca. 70% av mina släktingar "over there" och vill gärna att han kan förstå dem när de hälsar på och om jag har tur även prata med dem. Och om man ändå pratar bättre engelska (som jag) än svenska kan man ju ha det med barnet tycker jag. :wink:

Vi har kanske som du läst inte heller kommit så långt i "Plock mat" s fronten. :roll: Först var det "bankad" mat som gällde och nu om han skall stoppa det i munnen måste det vara STORA bitar han kan hålla i ordentligt och gnaga på. Men därmed inte sagt att han sväljer :roll: Han sväljer INGET med bitar i. Jag får t.o.m mixa 8 mån burkmat för den har för stora bitar.

Men jag brukar ta ett smörgås rån, bryta av det itvå långa remsor som jag lägger en lång rand messmör mellan. Denna hålle Tor gärna och sultar på. Har jag tur (efter mycket träning) får han kanske i sig 30% av det han håller i.

Ang. "little finger" så knyter jag ibland handen om handen och sticker fram lillafingret och petar med. Men visst, han visar gärna då tillbaka hur man tar ett stort tag med HELA handen just för att "peta" är väl ändå bra löjligt. Ibland har viupptäcksfärd ihop och jag går fram och petar med mitt finger och gör lite hemliga och spännande ljud. Då hakar Tor också gärna på....

Men mest av all uppfostran är att jag hakar på när jag ser något han gör och uppmuntrar detta MAXIMALT! Skrattar, säger: bra, så, fint, skönt osv.. Se det som blir bra, uppmuntra detta. Erbjuda alternativ till nej. Så tänker jag. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Här fortsätter lurarna att strula. Antingen är det värmen eller att Alice är förkyld. Har varit jätte snuvig i en och en halv vecka nu. Så har ju jag tagit upp henne ibland :oops:

Duggan skrev
Sidda75, inte ta upp tidigare se till att ramsan verkligen "tar" , nåja en gång ingen gång...men två gånger dålig vana..visst!?
. Detta vet jag ju så väl men Alice skriker så mycket så jag inte har hjärta att låta henne ligga. Hon skriker tills hon kräks :shock: :cry: Att buffa fungerar inte alls då hon bara vänder sig och precis som du skriver så verkar ju inte ramsan ta :? Förut har den ju gått in men inte nu längre och jag skulle gärna ha lite råd här vad jag ska göra? Att hålla på att vända henne blir som en lek för henne :roll: Att låta henne ligga kvar och enbart ramsa innebär att hon får panik och skriker upp sig till den milda grad. Buffa för att lugna går inte för hon vänder sig. Solfjädern fungerar ibland men inte alltid. Det viktigaste, min självklara attityd börjar försvinna :!:

Tar gärna emot lite pepping här så jag kan ta nya tag. Har inte kommit på fötter sedan semestern då allt började strula framför allt då min kära mor tyckte det var absoulut hemskt att låta henne skrika och fick mig att ta upp henne för att lugna. Jag vet det var JAG som tog upp henne och jag kan ju egentligen inte skylla på mamma.....

Måste säga att det är kul att läsa här vad alla lär sig. En del säger ju flera ord och någon går sina första steg! Imponerande =D>

Alice har blivit allt rörligare på golvet nu och slänger sig runt bakåt och åt sidorna och det känns väldigt nära nu att hon ska åla framåt!
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vad menar du med att solfjädern funkar ibland och inte ibland?

Om hon bökar så mycket att du inte kan hålla henne på plats får du ta tag i benen och räta ut henne och snabbt på med händerna igen. Allt detta i ett kolmörkt rum. Du behöver ju VERKLIGEN ta ledningen här och ha EN strategi om du håller dig till.
Man kan faktiskt buffa också men jag tycker det verkar som om solfjäder är ERT verktyg tills du får till ramsan igen. Men du måste jobba MÅLMEDVETET och LUGNT. Ta 2-3 dagar med att implementera detta och få ihop attityden.

Har du läst mitt inlägg som jag skrivit?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Du vet ju att vi finns här och att du har varit inne på rätt bana. Du vet också hur man gör, du bara sviktar så mycket nu att du förmodligen frågasätter allt. Gör inte det.

Hur ser schemat ut nu för tiden? Jag är på väg att eventuellt ändra det som Tor har för jag märker att han strular lite mera nu.

Ett tips till är att när du tar dina 2-3 dagar för att räta ut situationen så håller du tiderna exakt. Strunta i marginalkvartar och allt. Detta för att hon skall få en chans att åter bli sin egen lilla skalman.

8) DU KAN DET HÄR!!!! Pepping, pepping, pepping!!! 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Tack för bumbolänken! Har ni bumbostol? Är det nån vits att köpa nu eller är det lite sent? Funkar det bra att använda på diskbänken? Eller borde jag helt enkelt prioritera magläget och skippa allt vad stolar heter? Jag bara tycker det verkar så praktiskt att till exempel ha på diskbänken. Men hur funkar det, kan de lätt trilla ur?

TorsMamma, jag gillar din inställning - uppmuntra det som är rätt istället för att fokusera på det andra. Ska försöka praktisera det lite mer.

Det är lite skönt att höra att fler att problem med bitar och plockmat. Jag måste också mixa 8-månadersmaten, minsta lilla bit smakar förfärligt illa :roll: :? . Skönt också att höra att din tjej, duggan, hade samma idéer vad gäller mat. Då kan jag nog slappna av lite.

Sidda75, attityden finns där - det vet du ju. Den behöver nog bara väckas till liv. Se så, nya tag. Är schemat knasigt kanske, eller är det bara rygg/magläge som strular? Kul med Alice framsteg på golvet, duktiga tjej!
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

TorsMamma, jag läste precis ditt inlägg om att backa efter att jag skrivit och tänkte gå in och tala om vad bra det var men så vaknade Alice. Tar till mig det du skriver och attityden måste tas tillbaks för Alice är ju egentligen en skalman 8)

Lobilina, schemat på dagarna har Alice följt bra men kanske börjar det bli dags för en ändring och gå ner till två lurar. Angående bumbostolen så har Alice en men jag tror de har mest nytta av den när de är mindre. Egentligen ska man ju inte uppmuntra sittandet utan det bästa är att de ålar/kryper (eller som Alice försöker åla) så mycket som bara går. Det står på bumbostolen att den ska stå på golvet och inte högt upp men jag brukar ha den mitt på köksbordet. På vår diskbänk skulle jag nog inte våga ställa den, speciellt inte nu när hon börjar bli så rörlig.

Ska nu klura ut hur man ska förlägga schemat. Alice har inte lyckats sova mer än 45 minuter åt gången så jag har kört med tre 45 minuters lurar och funderar på om man ska försöka få till en längre lunchlur istället :-k Behöver även ta till mycket attityd och lugn på morgonen så att hon sover till sju som hon ju KAN göra 8)

Det har sagts förr men kan inte nog understrykas att det är underbart att detta forum finns \:D/ Här ska vargarna skjutas och mamma ska ta tillbaks attityden av självklarhet och vara den trygga ledare hon måste vara :!:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag sitter och filar på ett 2 lurars schema. Du kanske vill använda det som inspiration? Införa nytt schema, skjutna vargar och NY attityd allt i ett enda fint paket? :lol: 8)

07.00 Morgon - Välling
08.15 Frukost (Gröt (Lactiplus) +pure)
09.15-10.00 Sova 45 min
11.30 Mat + plockmat
12.30-14.00 Sova 1,5 tim
15.00 mellis ute (grötpure-dryck/varm välling)
17.30 Mat + plockmat
17.40 Bada med Pappa
18.20 Kvällsslurk (bröstmjölk+fruktyoghurt)
18.50 Skratt och God Natt 19.00
Tor 2006

Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej alla!

Hinner inte skriva sådär långa, underfundiga inlägg som ni andra men tänkte skriva ner Pyttans 2-lursschema som vi införde för någon vecka sedan.

06.30 morgon, amma
07-07.30 ensamlek
07.30 frukost
09-10.30 LUR
10.30 frukt
12 lunch
13.30-15 LUR
15.30 frukt
18 Middag, pyjamas, saga, bus
19 Sova

Har hittills gett gröt till frukost men numera KRÄVER hon att få macka med brunost. Som hon kan knipa ihop läpparna, vrida sig i stolen och totalvägra när hon vill. Burkmaten börjar hon också tröttna på men samma mat som vi andra får går allt bättre. Inom rimliga gränser (salt osv.). Idag var det ugnsbakad kyckling med örttäcke och tagliatelle med squash och morötter. Mums. Puréade kycklingen och skar pasta och grönsaker i bitar. Hon äter nästan lika mycket som storebror (3 år)!

Ålar massor, korsvis. Kryper på knä på gräsmattan. Står mycket och har precis börjat släppa någon svajande sekund. Säger varianter av babababa för lampa, pappa och Buzzy Bees (mobil).

Har klättrat ut vagnen och även visat att hon kan klättra ur matstolen. Snabb som en vessla när dörren öppnas ... Storebror har lärt sig och stänger snabbt om sig på sitt rum.

Rädd för morfar varje gång vi träffas men det går strax bättre.

Två lurar funkar bra. Oftast sover hon 1,5 h åt gången. Ibland bara 45 min ena passet men då verkar hon orka ändå. Efter vagnklättringen sover hon båda lurarna inomhus.

Läser regelbundet fast jag inte hunnit skriva. Heja på er alla vågbarn!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej på er!

Det är så roligt att läsa i den här tråden, man blir inspirerad :)
Här hemma har det också börjat gås lite, 2 juni tog han sina först steg och nu går han hela tiden, som mest har han tagit 4 steg i följd. Han kryper iväg och ställer sig mot närmsta möbel, flinar och går mot mig.
Bli jagad är också kul, då får man krypa jättesnabbt!
När mamma eller pappa klantar sig och "tappar" saker eller "snubblar" så kissar man nästan på sig av skratt. :lol:

Vi har haft strul med tidiga mornar sen han var 4 månader, med några bättre perioder på några dagar här och där, men nu verkar det (ta i trä...) ha börjat fungera bättre igen. Lösningen var bättre mörkläggning, trodde det var nog mörkt men det finns visst inget som heter "nog mörkt"...

Vi har ganska nyligt (kanske 2 veckor sen) ändrat till två lurar och det funkade kanon den första veckan, nu blir det dock bara mindre och mindre sömn på dagarna tyvärr.
Han sover ca 30 min på långluren (1,5 h) sen vrålar han resten, 45 minutaren har också dragits ner till 30 min. Vet inte riktigt hur man ska göra, går jag in blir det värre, ramsar en gång och sen inte mer, men han blir bara argare och ramsan brukar normalt fungera fint hos oss. Om nån har ett tips på hur man kan förlänga daglurarna så är jag mycket tacksam, han blir ju supertrött och grinig hela dagen just nu :(
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej på er!

Det är så roligt att läsa i den här tråden, man blir inspirerad :)
Här hemma har det också börjat gås lite, 2 juni tog han sina först steg och nu går han hela tiden, som mest har han tagit 4 steg i följd. Han kryper iväg och ställer sig mot närmsta möbel, flinar och går mot mig.
Bli jagad är också kul, då får man krypa jättesnabbt!
När mamma eller pappa klantar sig och "tappar" saker eller "snubblar" så kissar man nästan på sig av skratt. :lol:

Vi har haft strul med tidiga mornar sen han var 4 månader, med några bättre perioder på några dagar här och där, men nu verkar det (ta i trä...) ha börjat fungera bättre igen. Lösningen var bättre mörkläggning, trodde det var nog mörkt men det finns visst inget som heter "nog mörkt"...

Vi har ganska nyligt (kanske 2 veckor sen) ändrat till två lurar och det funkade kanon den första veckan, nu blir det dock bara mindre och mindre sömn på dagarna tyvärr.
Han sover ca 30 min på långluren (1,5 h) sen vrålar han resten, 45 minutaren har också dragits ner till 30 min. Vet inte riktigt hur man ska göra, går jag in blir det värre, ramsar en gång och sen inte mer, men han blir bara argare och ramsan brukar normalt fungera fint hos oss. Om nån har ett tips på hur man kan förlänga daglurarna så är jag mycket tacksam, han blir ju supertrött och grinig hela dagen just nu :(

Något som är lite roligare är att han pratar en del, mamma, pappa, titta, där, hej. Sen säger han mycket "ninni" - ingen aning, "bäbä" - ingen aning, "ne ne ne ne" - ingen aning. :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Skumt det blev, har jag lyckats skicka mitt i skrivandet...
duggan

Inlägg av duggan »

Liten06: Hur är det med skrattet till go nattet på daglurarna. Vi hade en liten fnurra för ett par månader sen då gossen vaknade och var ARG direkt, och då var det bara att ösa på med ännu mer skratt vid läggningarna och sen löste det sig själv!

Linbodel: Ååh vad roligt att du har skrivit, för jag tänkte just på dig för någon dag sedan och undrade hur det går för Pyttan! :lol: Nu vet jag! :D

Sidda75: Hur har det gått för er inatt?

Hejsan Kompisar! Jag har stulit datorn nu när mamma inte ser men jag ville bara skicka en hälsning till Tor: Du har rätt, ensamleken ÄR värsta grejjen..äntligen fattade mamma galoppen och återinförde imorse, hon hade visst sökt fram lite grejjer i syrrans rum..hur ballt är inte det?! Jag fick en spiral som tydligen kan gå i trappor men mamma fattar ju inte att det finns inga trappor i sängen..Daaa...! Nåja det var skojsig ändå :lol: Men sen kom elakta tantan och hämtade mig efter en kavrt FAST jag inte ens var less ännu :evil: Nåja hoppas jag får leka längre imorgon!
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

TorsMamma, det där paketet låter ju inte dumt :) . Ditt schema skulle nog passa Alice bra så jag har kopierat det och endast ändrat några detaljer :wink: Vi ska bort i midsommar så jag tänkte fortsätta med nuvarande schema nu och införa det nya med nya krafter på måndag (då ju Alice är nästan nio månader).

Duggan, du undrade hur natten gått. Jag hörde henne vid några tillfällen men lät henne reda ut det själv. Ett uppvak hade hon vid kl nio men då gick jag in, la till rätta och ramsade ut och det fungerade så bra så :lol: . Hon brukar sova bra på nätterna men problemen har varit de allt tidigare uppvaken på morgonen. igårkväll läste jag sova hela nattenboken om åtta, nio månader och fick ännu mer inspiration än den jag ju redan fått av er här på forumet :heart: Hörde Alice vid 06 och ramsade då genast betryggande. Hon pratade på och jag lät henne hållas för hon var ju inte ledsen. Påminde lite i förbifarten lite senare och hon forsatte prata och verkade så pigg så till halv sju då hon började gnälla. Där skulle jag ju egentligen ha ramsat mer och då hon blivit upprörd gått in och lagt till rätta och ramsat ut, lyssnat av...etc. Men samtidigt ville jag inte ta fighten och ville gärna ta upp henne glad så min man hämtade henne :oops: . Ångrade mig dock genast för man måste hålla stenhårt på tiden så imorgon kommer det vara sju som gäller :!:
Gäst

Inlägg av Gäst »

duggan: Det stämmer, jag ÄR dålig på skrattet till godnattet ibland, ska jobba på det massor from nu! Tack! (Såg nu att du är lulebo i min ålder, flyttade därifrån för två år sen! Skoj!)

Joo, sen hade vi det där med ensamleken ja... Som inte existerar hos oss :oops: . Aj, vad jag ångrar att vi aldrig införde den ordentligt! Är det försent nu? Hur gå till väga?
duggan

Inlägg av duggan »

Liten06: MEN flytta tillbaka hit till Luleå! Bumms! :lol: Jag införde också ensamleken sent, men har även haft det lite halvdant när 8mån ångsten, spökam sedan magsjuka...huu dumma mig. men imorse tog jag tag i det, och det gick suveränt! Har du BB så läs då i kapitlet om just ensamlek, mycket inspererande!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"