Då Jakob vaknar kl 4.30 och börjar hålla låda då så kämpar jag med att han ska somna om. Det vill han inte så när klockan blir 8 är jag så trött så trött så att min sambo tar jakob och jag lägger mig och sover. Och tyvärr så håler väl inte min sambo med mig i det här så mycket. Så han sitter hellre med Jakob sovandes i famnen under förmidan än tex lägger honom i vagnen och vagnar....så hela förmiddagarna blir bara fel...men jag är så trött att jag inte kan hålla upp ögonen
Min ledsna 3 månaders
Stort misslyckande
Då Jakob vaknar kl 4.30 och börjar hålla låda då så kämpar jag med att han ska somna om. Det vill han inte så när klockan blir 8 är jag så trött så trött så att min sambo tar jakob och jag lägger mig och sover. Och tyvärr så håler väl inte min sambo med mig i det här så mycket. Så han sitter hellre med Jakob sovandes i famnen under förmidan än tex lägger honom i vagnen och vagnar....så hela förmiddagarna blir bara fel...men jag är så trött att jag inte kan hålla upp ögonen
Jaha....då har Jakob ätit. Det tar 35 min innan jag gett honom mat. rapat och gett mer mat. Han snuttar nog mycket men tar jag undan bröstet blir han bara jätte arg.
Sen satt vi i soffan och pratade och sjöng en stund men han blir uttråkad såå fort. Sen fick han sitta i sin babysitter och titta på när mamma gjorde muffins men det är inte heller uppskattat så efter någon min så var det massor med gnäll o gnöl. Ska jag bara låta honom sitta ändå? Då skriker han snabbt upp sig till höga höjder....
Sen satt vi i soffan och pratade och sjöng en stund men han blir uttråkad såå fort. Sen fick han sitta i sin babysitter och titta på när mamma gjorde muffins men det är inte heller uppskattat så efter någon min så var det massor med gnäll o gnöl. Ska jag bara låta honom sitta ändå? Då skriker han snabbt upp sig till höga höjder....
La honom just på mage på golvet...men oj vad han blev ledsen. Tänkte att jag skulle vara envis och låta honom ligga ett tag men efter 2 min hade han jobbat upp sig till ett skrik där han knappt fick luft så nej det går inte.
Och det fungerar inte med saker omkring eller liknande när han blir sådär....han får ju panik stackaren!! Och en gråtande mamma på köpet

Och det fungerar inte med saker omkring eller liknande när han blir sådär....han får ju panik stackaren!! Och en gråtande mamma på köpet
Kom igen nu! Jakob har bara en mamma, du! Och du är världens bästa mamma för honom - så på med attityden nu!
Det verkar som om du ställer höga krav på dig själv att lyckas få ordning på allt på en gång och på väldigt kort tid. Istället för att "äta hela elefanten på en gång" så tycker jag att du ska stycka elefanten i små bitar, ta en sak i taget. Så att du får chans att fira små segrar - inte bara ha det slutliga målet för ögonen.
Du ska lära honom mycket nytt på en gång nu och då är det helt naturligt att han undrar och frågar vad det är som händer. Det blir mkt skrikande ett tag, men det går över! Att han blir uttråkad beror på att han är van att bli underhållen och då protesterar han ju när du inför nya tag! Men är du bara uthållig så kommer han att sluta fråga - och ju mer konsekvent du är, desto snabbare accepterar han det nya. Satsa på korta korta stunder i början och när han börjar skrika så bemöt det med att prata lugnt med honom, t ex om det du håller på med. Ta i ordentligt så att han hör dig genom sitt eget skrik. Tänk att du ska lugna, inte trösta! Ha som princip att aldrig ta upp honom när han skriker, utan lugna honom där han är och ta upp honom när han är tyst/lugn. I början kan det kännas helt omöjligt, men det går jag lovar!
Ang maten så ska du som sagt truga och truga igen så att han äter så mkt han bara orkar inom en timme. Så att det tar 35 min är helt ok. Då kan du testa att ge honom ytterligare en chans att äta lite till precis innan det gått en timme sedan ni började mata, om du förstår. Kanske vill han inte ha mer då, men då vet du i alla fall att han är mätt och mer därtill!
Jag får ofta kommentaren "men ska han äta igen/ännu mer?" från andra som tycker att vet bättre och tycker att en liten bara behöver äta i en omgång och stå sig på det. Jag brukar bara bemöta det genom att konstatera "ja det ska han/hon, det funkar för oss".
Du ska lära honom mycket nytt på en gång nu och då är det helt naturligt att han undrar och frågar vad det är som händer. Det blir mkt skrikande ett tag, men det går över! Att han blir uttråkad beror på att han är van att bli underhållen och då protesterar han ju när du inför nya tag! Men är du bara uthållig så kommer han att sluta fråga - och ju mer konsekvent du är, desto snabbare accepterar han det nya. Satsa på korta korta stunder i början och när han börjar skrika så bemöt det med att prata lugnt med honom, t ex om det du håller på med. Ta i ordentligt så att han hör dig genom sitt eget skrik. Tänk att du ska lugna, inte trösta! Ha som princip att aldrig ta upp honom när han skriker, utan lugna honom där han är och ta upp honom när han är tyst/lugn. I början kan det kännas helt omöjligt, men det går jag lovar!
Ang maten så ska du som sagt truga och truga igen så att han äter så mkt han bara orkar inom en timme. Så att det tar 35 min är helt ok. Då kan du testa att ge honom ytterligare en chans att äta lite till precis innan det gått en timme sedan ni började mata, om du förstår. Kanske vill han inte ha mer då, men då vet du i alla fall att han är mätt och mer därtill!
Jag får ofta kommentaren "men ska han äta igen/ännu mer?" från andra som tycker att vet bättre och tycker att en liten bara behöver äta i en omgång och stå sig på det. Jag brukar bara bemöta det genom att konstatera "ja det ska han/hon, det funkar för oss".
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Hej.
Jo visst har jag kanske lite bråttom men samtidigt tycker man ju att han borde tycka att NÅT är intressant eller roligt. Inte bli ledsen på allt. Det känns som att jag gjort en massa fel från början som gjort honom till en olycklig lite man
Varför tycker han det är så hemskt att man sitter ned tro??
Ikväll betämde vi oss för att hälsa på några vänner vilet vi inte gjort många gånger sedan han föddes eftersom jag tycker det är så jobbigt att han bara är ledsen och skriker. Det blev samma sak nu. Inte fick vi itta ned med honom i knä och fika då blev han jätte arg. Försökte sitta kvar och prata med honom och vära vänner pratade också med honom men då skrek han bara mer. Dom ville ju såklart hålla honom men då började han skrika direkt också.
Är han ett olyckligt barn?? På mammaträffen finns 10 barn till i hans ålder som alla sitter som små ljus i mammas knä när vi träffas och skrattar när man pratar med dom och dom har inte använt sig av AW. Dom är bara nöjda och galad med livet. Medans Jakob direkt när jjag sätter ned babyskyddet för att ta av mig skorna blir olycklig.
Oj nu blev det mycket klagan men jag tycker inte den här dagen har varit bra helt enkelt
Jo visst har jag kanske lite bråttom men samtidigt tycker man ju att han borde tycka att NÅT är intressant eller roligt. Inte bli ledsen på allt. Det känns som att jag gjort en massa fel från början som gjort honom till en olycklig lite man
Varför tycker han det är så hemskt att man sitter ned tro??
Ikväll betämde vi oss för att hälsa på några vänner vilet vi inte gjort många gånger sedan han föddes eftersom jag tycker det är så jobbigt att han bara är ledsen och skriker. Det blev samma sak nu. Inte fick vi itta ned med honom i knä och fika då blev han jätte arg. Försökte sitta kvar och prata med honom och vära vänner pratade också med honom men då skrek han bara mer. Dom ville ju såklart hålla honom men då började han skrika direkt också.
Är han ett olyckligt barn?? På mammaträffen finns 10 barn till i hans ålder som alla sitter som små ljus i mammas knä när vi träffas och skrattar när man pratar med dom och dom har inte använt sig av AW. Dom är bara nöjda och galad med livet. Medans Jakob direkt när jjag sätter ned babyskyddet för att ta av mig skorna blir olycklig.
Oj nu blev det mycket klagan men jag tycker inte den här dagen har varit bra helt enkelt
-
Gäst
Hejhej Vårbebis (och mamma till vårbebisen
)!!
Har läst er tråd (vilken lång!) nu. Det är många som stöttar dig, så skönt. Forumet är en klippa när man behöver ingjutas mod som förälder
. Och kom ihåg att du är en superbra mamma, som börjar ta tag i saker som du inte är nöjd med. Det är inte alla som gör det. Sträck på dig och var stolt =D> .
Du får inte känna press från oss alla här, som kommer med tusen råd till dig. Vi menar så väl alla! Skrik stopp och belägg, om det blir för mycket. Och var inte rädd för att fråga samma sak omigen, tills du verkligen är med på noterna. Mycket bättre att ställa dina frågor här, än till lille herrn!
Så, med detta sagt, vill jag komma me döännu ett råd: att införa fasta tider för lillprinsen. Då kommer du att vara säker på hand, för du kommer veta att nu, min vän, ska du sova. Inte äta, inte vara vaken, utan bara sova. Och så kunna förmedla det med en säkerhet som är svår att uppnå utan fasta tider, iaf för mig.
Vad gäller ligga på mage vaken: gör en plan. Bestäm att varje vakenpass ska han ligga på mage på filten t ex 2 x 5 minuter. ELler vad du nu tycker verkar rimligt. Meningen är ju att du ska öka på, så hur länge du börjar med spelar inte så stor roll.
Steg 1 är ju att få honom nöjd en stund på mage, så i början kanske du får lägga dig bredvid honom och låta honom titta på ditt ansikte. Utan att prata för mkt (eller alls) med honom, låt ditt lugna ansikte vara hans leksak en stund.
Steg 2 är att han ska ligga en stund själv på filten. Han måste då ha något fasligt intressant att titta på, någon leksak, en spegel eller liknande. Om han är väldigt gnällig, så lägg honom åt ett annat håll, så han får något nytt att kolla på. Du ska vara i närheten, men AKTIVT göra något ehlt annat. Stryka är kanon, det gjorde jag när Anton inte ville ligga själv på filten. Då är man precis bredvid, kan tjuvtitta emellanåt, men måste ändå koncentrera sig påatt inte bränna fingrarna av sig. (Jag strök hela min OCH sambons garderob under några dagar...
).
Och glöm inte den sociala delaktigheten!! Han måste få vara med dig när du pysslar med allt möjligt, utan att fokus ligger på honom. Bestäm att nu, nu MÅSTE jag plocka ur diskamskinen, diska eller bädda e.l. Just nu kretsar ganska mkt kring sonen, eller hur? Ingen orkar med att ständigt vara påpassad och kollad på, så låt din koncentration vara på ngt annat ett tag, varje dag. Du måste ta tillbaka din Barnabok, och läsa på om Sofia, 4 månader!!
Ja, ett långt svar blev det! Berätta hur det går! Om du behöver en spark i rumpan att införa schema, så läs denna tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7173
Kram och se fram emot att snart ha sköna dagar, för det kommer ni ha!!

Har läst er tråd (vilken lång!) nu. Det är många som stöttar dig, så skönt. Forumet är en klippa när man behöver ingjutas mod som förälder
Steg 1 är ju att få honom nöjd en stund på mage, så i början kanske du får lägga dig bredvid honom och låta honom titta på ditt ansikte. Utan att prata för mkt (eller alls) med honom, låt ditt lugna ansikte vara hans leksak en stund.
Steg 2 är att han ska ligga en stund själv på filten. Han måste då ha något fasligt intressant att titta på, någon leksak, en spegel eller liknande. Om han är väldigt gnällig, så lägg honom åt ett annat håll, så han får något nytt att kolla på. Du ska vara i närheten, men AKTIVT göra något ehlt annat. Stryka är kanon, det gjorde jag när Anton inte ville ligga själv på filten. Då är man precis bredvid, kan tjuvtitta emellanåt, men måste ändå koncentrera sig påatt inte bränna fingrarna av sig. (Jag strök hela min OCH sambons garderob under några dagar...
Ja, ett långt svar blev det! Berätta hur det går! Om du behöver en spark i rumpan att införa schema, så läs denna tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7173
Kram och se fram emot att snart ha sköna dagar, för det kommer ni ha!!
Tack för era svar det värmer lite.
Nu har jag iallafall fått med sambon lite mer på det hela och det känns lättare då att följa ett schema om han också hjälper till.
Har läst lite om sofia i barnaboken och det där med ensamlek i tex vagnen känns som en stor utmaning..ojoj. han kommer fråga och fråga och fråga
Känns ju också lite granna som att allt bara blir halvgjort då jag fortfarande använder "våra" nattverktyg. Vänder honom på rygg innan vi lägger oss vilet resulterar i att han vaknar runt 02. Tar honom då till vår säng där han sover till 04 och sedan håller låda resten av morgonen. Men jag har snart andningslarm och då blir det mage även på natten. Med Fjällfolkets hjälp
hoppas jag sedan få ordning på natten också.
Men som sagt...idag har varit väldigt tungt...det är så jobbigt att hälsa på andra bebisar som sitter o ler i sin babysitter och är glada åt besöket när Jakob bara grinar och grinar hela tiden.
Nu har jag iallafall fått med sambon lite mer på det hela och det känns lättare då att följa ett schema om han också hjälper till.
Har läst lite om sofia i barnaboken och det där med ensamlek i tex vagnen känns som en stor utmaning..ojoj. han kommer fråga och fråga och fråga
Känns ju också lite granna som att allt bara blir halvgjort då jag fortfarande använder "våra" nattverktyg. Vänder honom på rygg innan vi lägger oss vilet resulterar i att han vaknar runt 02. Tar honom då till vår säng där han sover till 04 och sedan håller låda resten av morgonen. Men jag har snart andningslarm och då blir det mage även på natten. Med Fjällfolkets hjälp
Men som sagt...idag har varit väldigt tungt...det är så jobbigt att hälsa på andra bebisar som sitter o ler i sin babysitter och är glada åt besöket när Jakob bara grinar och grinar hela tiden.
-
Gäst
Hej söta!
En sak i taget, vi väntar med ensamleken. Oroa dig inte för DEN också nu...
. Jag vill också att du slutar tänka på älsklingen som olycklig. Det blir ju varken han eller du lyckligare av
. Han hade en jobbig dag idag, och imorgon blir en bättre dag!
Vad BRA att din sambo är med på noterna. Det är så mycket lättare då. Jag menar, har han något argument att inte prova fasta tider?
Matar du med flaska någon gång? Det brukar vara lite lättare att dra i sig maten, och också gå snabbare, med flaska. Du kan ju antingen ge ersättning, urpumpad bröstmjölk eller en mix. Vi har gjort så att vi gav flaska varje kväll, med en mix av ersättning och bröstmjölk (för att jag inte orkade pumpa ur så mkt att det räckte till ett helt mål
). Tänk på att ha rätt storlek på nappen i så fall (vi använder apotekets 0,38 mm-napp, samt Avents med 3 hål).
Jag tänker mycket på er, och på sötnosen! Kollade på er sida, vad MYCKET hår han har. Fiiint!
En sak i taget, vi väntar med ensamleken. Oroa dig inte för DEN också nu...
Jag tänker mycket på er, och på sötnosen! Kollade på er sida, vad MYCKET hår han har. Fiiint!
-
Fjällfolket
-
Fjällfolket
Lyssna på JennyHJennyH skrev:Hej söta!![]()
En sak i taget, vi väntar med ensamleken. Oroa dig inte för DEN också nu...![]()
. Jag vill också att du slutar tänka på älsklingen som olycklig. Det blir ju varken han eller du lyckligare av
. Han hade en jobbig dag idag, och imorgon blir en bättre dag!
Ni finns i mina tankar, nu och under kursveckan. Det skulle inte förvåna mig om ni fått "styr" på både dagar och nätter innan jag ens kommit hem!
x-tra puss till Lillprinsen från mig
/Fjällmor
Vaknade 7.20 efter att ha sovit från 20.30-04.00. Äter 04 och sover från 04.30-720
Mat 7.30-8.45 (med blöjbyte)
8.45-09 Ligga på bordet på mage
09 Sitta i babysittern medans mamma fikar och stökar undan i köket.
09.20 Titta runt i huset och byta nedkräkta kläder.
9.30 sova
11-12 Äta
12-13 Titta runt i huset och sitta i babysittern
13-15 sova
15-16 Äta med blöjbyte
16 Sitta i babysitter och titta på när mamma viker tvätt.
16.30 Kommer farmor och farfar. Skriker direkt farmor tar mig och sätter sig ned. Lugnar sig när hon går runt runt med honom. Skriker när hon sätter sig igen. 17.00 Sova 45 min.
17.45 Äta. Äter ca 30 min men blir helt plötsligt jätte arg där han ligger och vägrar äta mer. Rapar och ska genästa omgångmen han är fortfarande så ilsk att det inte går.
Provar igen strax före 19 då tar han bröstet.
19.15 Bad, mys och göras nattklar. Började gnöla och gnälla efter att ha ”myst” 5 min och ville att man skulle springa runt med honom.
19.45 Nattslurk Men blev av någon anledning jättearg när jag la ned honom för att ta fram bröstet och skrek i flera minuter innan han tystnade och åt...så det blev lite sent.
20.15 Sova (Vagnas)
Gnölat mycket under hela dagen och ibland skrikit upp sig.
Vad ska jag göra när jag sätter mig ned med honom i knä och han blir jätte arg och skriker? Sitta kvar?
Och om han sitter i tex babysittern eller ligger på golvet och blir arg/frågar och jag inte lyckas lugna honom? För han slutar inte skrika själv. Provade igår när han låg på mage men det slutade med att han knappt kunde andas och var alldelens sjöblöt av svett från allt skrik.
Men jag ska alltså prata med honom högre än han skriker??
Jaha....vad bör jag ändra?
Tror ni att efter någon vecka av schema att han inte kommer gnöla och bli arg hela tiden?
Mat 7.30-8.45 (med blöjbyte)
8.45-09 Ligga på bordet på mage
09 Sitta i babysittern medans mamma fikar och stökar undan i köket.
09.20 Titta runt i huset och byta nedkräkta kläder.
9.30 sova
11-12 Äta
12-13 Titta runt i huset och sitta i babysittern
13-15 sova
15-16 Äta med blöjbyte
16 Sitta i babysitter och titta på när mamma viker tvätt.
16.30 Kommer farmor och farfar. Skriker direkt farmor tar mig och sätter sig ned. Lugnar sig när hon går runt runt med honom. Skriker när hon sätter sig igen. 17.00 Sova 45 min.
17.45 Äta. Äter ca 30 min men blir helt plötsligt jätte arg där han ligger och vägrar äta mer. Rapar och ska genästa omgångmen han är fortfarande så ilsk att det inte går.
19.15 Bad, mys och göras nattklar. Började gnöla och gnälla efter att ha ”myst” 5 min och ville att man skulle springa runt med honom.
19.45 Nattslurk Men blev av någon anledning jättearg när jag la ned honom för att ta fram bröstet och skrek i flera minuter innan han tystnade och åt...så det blev lite sent.
20.15 Sova (Vagnas)
Gnölat mycket under hela dagen och ibland skrikit upp sig.
Vad ska jag göra när jag sätter mig ned med honom i knä och han blir jätte arg och skriker? Sitta kvar?
Och om han sitter i tex babysittern eller ligger på golvet och blir arg/frågar och jag inte lyckas lugna honom? För han slutar inte skrika själv. Provade igår när han låg på mage men det slutade med att han knappt kunde andas och var alldelens sjöblöt av svett från allt skrik.
Men jag ska alltså prata med honom högre än han skriker??
Jaha....vad bör jag ändra?
Tror ni att efter någon vecka av schema att han inte kommer gnöla och bli arg hela tiden?
-
Gäst
Hej!
Okej, här kommer jag med lite analys och kommentarer! Varning för långa svar!!
Har ni infört schemat, eller är det bara anteckningar över dagens tider? Tycker iaf att tiderna verkar vara rimliga och bra! När ni känner er på banan igen, tycker jag att ni ska ta bort nattmålet, men det tar vi senare!
Han frågar genom sitt skrik om det verkligen är ok att sitta hos farmor, som dessutom ska sitta ner. "jag är ju van att man ska gå omkring med mig, kan det verkligen vara tryggt att sitta ner
". Svaret på denna fråga är ju att det är ok, t o m skönt, att sitta hos farmor som vill sitta på en stol
.
Rent konkret skulle jag (fast i ert fall farmor) tala lugnt om hur skönt och bra det är att sitta där, sitta kvar och när han lugnat sig något fäster farmor uppmärksamheten på ngt annat en stund, t ex ett samtal med någon annan i rummet. Inte lätt att vara lugn och tala med lugn röst när en bebis skriker högt i ens famn, men det är det man måste göra. Lugna, inte trösta. Svaret som farmor gav honom, genom att resa sig och gå en stund, var ju just en bekräftelse på att det ÄR farligt att farmor sitter ner med mig i knät. Förstår du? Det var därför han blev ledsen igen när hon satte sig ner - han frågade på nytt om det inte är farligt att sitta ner.
Detta hade ju uppenbarligen ingenting med farmor att göra, utan han har lärt sig att det tryggaste är att någon går omkring med honom. Eftersom det är det svaret han fått när han frågat om det är farligt att sitta ner i knät. Han kommer fråga FLERA gånger innan han är övertygad om att det är ok att sitta i knät på sittande person. Och VARJE gång ska ni ge svaret att det är ok, genom att vara lugna, förmedla lugn.
Tänk på att inte söka HANS bekräftelse på att det är ok att sitta ner. Sätt dig ner, med honom i famnen, och börja genast prata med någon annan eller läsa tidningen eller så. LÅtsas inte om att du har en bebis i famnen, utan koncentrera dig på ngt annat.
Är du med? Orkade du läsa allt...
? Vet att jag kan bli långrandig ibland, det har jag ärvt efter min mamma
!
Ok, det här med att han ville att ni skulle springa runt med honom - se ovanstående svar. Han vill inte att ni ska springa runt med honom, han frågar om det verkligen är ok att vara sittande.
Varför han skriker vid 17.45-målet vet jag inte :-k . Men, vid det målet är det extra viktigt att hålla sig inom timmen. Annars är han inte hungrig igen till nattslurken. Jag tror inte han var hungrig vid nattslurken nu, därav ilskan.
Så här gör du om det händer igen: Äter han dåligt vid 17.45-målet, så få inga matvargar för det. Gå inte utanför timmen. Ge INTE en extra slurk vid 19! Han måste få bygga upp lite hunger till 19.45 när han ska få kvällsmålet.
Jag vet att Anna säger att man ska truga mycket och sedan lite till. Men ibland får man också ha lite fingertoppskänsla och is i magen. Om trugande leder till tvärförbannad kille (och speciellt om han käkat i 30 minuter redan och kvällslsurken bara är 1,5 timme bort), så strunta i maten tills nästa slurk. Så gör vi. Då blir aptiten bättre nästa omgång, och man är på banan igen.
Nu har du fått nog med input för ikväll...
. Och apropå på din sista fråga - JA, han kommer vara med på noterna så fort han får lugna besked av er. Inte trösta honom, utan lugna honom
Det tar inte många dagar innan han är nöjdare, bara han får svar på sina frågor!
Kramkram!!
Okej, här kommer jag med lite analys och kommentarer! Varning för långa svar!!
16.30 Kommer farmor och farfar. Skriker direkt farmor tar mig och sätter sig ned. Lugnar sig när hon går runt runt med honom. Skriker när hon sätter sig igen.
Är du med? Orkade du läsa allt...
Varför han skriker vid 17.45-målet vet jag inte :-k . Men, vid det målet är det extra viktigt att hålla sig inom timmen. Annars är han inte hungrig igen till nattslurken. Jag tror inte han var hungrig vid nattslurken nu, därav ilskan.
Kramkram!!
Tack så jättemyckt Jenny

Tyvärr GÅR det inte att förklara för hans farmor det där med att sitta kvar. Hon säger bara att han är ju så liten nu det kommer bli bättre sen. Försöker förklara men...jaa...gammeldags eller jag vet inte
Men säg OM, OM det verkligen inte går lugna honom med prat...hur länge ska man sitta ned innan man tillslut kan kliva upp om han fortfarande skriker?
Får hålla oss hemma ett par dagar nu då för det fungerar inte så bra att hälsa på andra och sitta ned med honom när han skriker/frågar på så hög ton
Tyvärr GÅR det inte att förklara för hans farmor det där med att sitta kvar. Hon säger bara att han är ju så liten nu det kommer bli bättre sen. Försöker förklara men...jaa...gammeldags eller jag vet inte
Men säg OM, OM det verkligen inte går lugna honom med prat...hur länge ska man sitta ned innan man tillslut kan kliva upp om han fortfarande skriker?
Får hålla oss hemma ett par dagar nu då för det fungerar inte så bra att hälsa på andra och sitta ned med honom när han skriker/frågar på så hög ton
-
Gäst
Hej!
Vad roligt det var att läsa om er dag, och att tidstrukturen börjar infinna sig! Ni är verkligen på rätt väg här
!
Jag tror precis som du skriver att det är lättast för er om ni håller er i lugn och ro, och kanske inte konfronteras ens med farmor just nu under er omställningsfas. Det blir ju ett extra moment att också behöva förklara för andra vad ni håller på med JUST NU, det kan ni kanske göra sen.
Du undrar hur länge man ska sitta kvar med en skrikande bebis i knät. Det viktiga är att ni förmedlar till honom att det är helt ok att sitta och mysa en stund på stolen, på det vis som Jenny H beskrev. Men efter ett tag kan ju förstås DU få för dig att det är något oerhört viktigt som du måste göra, tex hämta en påse tvätt eller ta fram lite potatis som behöver skalas. Och då kan du ta med dig Jakob och visa honom det. Så att du behåller initiativet och ledningen! Då blir han lugnare och rycks med i dina entusiasm.
Jag vill också passa på att säga att jag tycker ni kämpar på jättebra! Roligt att läsa,
hej från Åsa B
Vad roligt det var att läsa om er dag, och att tidstrukturen börjar infinna sig! Ni är verkligen på rätt väg här
Jag tror precis som du skriver att det är lättast för er om ni håller er i lugn och ro, och kanske inte konfronteras ens med farmor just nu under er omställningsfas. Det blir ju ett extra moment att också behöva förklara för andra vad ni håller på med JUST NU, det kan ni kanske göra sen.
Du undrar hur länge man ska sitta kvar med en skrikande bebis i knät. Det viktiga är att ni förmedlar till honom att det är helt ok att sitta och mysa en stund på stolen, på det vis som Jenny H beskrev. Men efter ett tag kan ju förstås DU få för dig att det är något oerhört viktigt som du måste göra, tex hämta en påse tvätt eller ta fram lite potatis som behöver skalas. Och då kan du ta med dig Jakob och visa honom det. Så att du behåller initiativet och ledningen! Då blir han lugnare och rycks med i dina entusiasm.
Jag vill också passa på att säga att jag tycker ni kämpar på jättebra! Roligt att läsa,
hej från Åsa B