Trotsålder

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Här kommer rapport från kvällens nattning :!:

Nattatde som vanligt, med skrattet till gonattet.

La herr Kevin sa endast go natt och sov gott, vände på klacken, han var snabbt uppe och jag ställde mig i dörröppningen och sa gå och lägg dig med en bestämd och orubblig ton. Herrn försökte med att inte vilja lägga sig utan skulle sitta på golvet :shock: .

Med en självklar attityd förklarade jag vad som gällde med få utvalda ord.
Kevin ställde en massa frågor och pratade en massa gojja, vilket jag inte svarade på utan avstyrde med en kortfattad ramsa. Han gjorde även försök med att dra av sig täcket och beklaga sig men innan den unge herrn visste ordet av var täcket på samt en ordentlig ramsa. Där stod jag i mörkret lika envis som han :D och sonen somnade inom 30 minuter denna kväll.

Kommer med vidare rapport imorgon

Hälsningar Kevins Pappa 8)
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tjusigt! =D>

Det är i lägen som dessa som min ramsa kortas till endast ett bestämt
:!: NattNatt :!:

:wink: :lol:
/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup:
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Hej :!: Nu kommer lite rapport från den tredje kvällens kur.

Nattade som vanligt, Kevin testade att ta av sig täcket för att jag skulle lägga det över honom. Han ville även sitta på golvet....

Allt avstyrdes återigen med min orubbliga attityd. Med ettt bestämt Ligg ner x flera somnade Herrn efter 40 minuter.

Det nya i kväll var ett försök från herrn att ligga och sparka med benet mot sänggaveln, allt för att försöka nå mig ( Men det går inte längre 8) )

Fråga: Ska Jag fortsätta i samma anda :?: Något jag ska ändra på :?:

Godnatt med er/Kevins Pappa
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj, vilket bra jobb ni gör :!:
Det här kommer ni att ha igen i MÅNGA år framåt :!:
Applåder till er =D>
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Snyggt jobbat! Målet är nära!

Nu ska det bara ransoneras. Inga diskussioner. Samma korta meddelande (vad ni nu väljer, "Du ligger ner", "Ligg ner", Gå och lägg dig" - men gå ska han ju inte behöva eftersom han redan är där...) och alltid, fast sällan, detsamma. Om han får för sig att sätta sig upp, t ex, eller göra en ansats med benen över kanten att vara på väg upp - ska han omedelbart ha detta hårda-bandage-besked, utan skuggan av frågetecken i rösten. Pass på för alla övriga resonemang. Vi vill att blotta åsynen av den av er som tornar upp sig mot ljuset bakifrån dörröppningen till slut ska få honom att dyka platt ner! "Pratet" ska bli allt mer sällsynt, sparsmakat! Inga rörelser, inget omstoppande, inga täckräddningar. Det kan han själv. (Man kan lägga på och dutta när han sover djupt, om man måste). Inga kommentarer alls alltså vid diverse förslag om golvliggande, stolsittande etc - sådant finns inte. Bara ORDEN vid ovannämndatillfällen!

Starta om Attityden vid behov genom att läsa om mina första burdusa definitiva-minikuren-instruktioner här på tråden!

Nu vill vi har ner "nattningen"till 20, 10, 5 min. Och blotta åsynen av Närvarande Omedgörlig Bestämd Person ska däcka honom. Skippa allt dutt till dess, inklusive "god natt, sov gott". Det tar man innan!

Med varma hälsningar och berömmande pepp från Bangalore, Indien :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Hej :!:

Vi är inne på dag 4. Nattningen idag var på väg att gå perfekt.....ingen kommentar om att sitta på golvet, inga ångrande pussar, inget täckpåläggning. Efter ca 20 minuter knoppade han in MEN helt plötsligt släpper grannen lös sina 3 små barn som låter som en elefanthjord samt börjat att hamra ovanför hans rum :evil: Kevin vaknar till och blir orolig, blir ledsen ber hysteriskt om pussar, och den riktiga frågeställningen var åter igång.

Det första Kevin sa efter nattningen då jag ställt mig i dörröppningen var: Gå och lägg dig pappa, det är mörkt. Detta har han sagt de senaste dagarna.

Kevin både ville och hade förmågan att somna skönt idag.

Nattningen tog istället över timman :cry:

Vi tänker inte se detta som ett bakslag ioch med omständigheterna runt omkring.

Det jag gjorde ikväll var att efter ha nattat och gått ut ur rummet, men återvänt för att ställa mig i dörröppningen då han gått upp. Använde mig av få utvalda ord.

Vi återkommer med vidare rapport imorrn. Vi hoppas innerligt att det hela är ut världen snart. Tålamod har vi och vi försöker skratta istället för att gtåta.

Kram Kevins pappa och mamma
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D J-a otur. Men nu är det läge :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Hej igen!
Nu är vi inne på femte dagen med vår nyfunna attityd.
I dag tycker jag att det gick riktigt bra. Nattningen tog inte mer än 25 minuter. Inga försök till någonting, inga ångrade pussar, inga ner eller uppdragna täcken. Nu är det nära målet. :D
Hans frågor byter form så klart men dom är färre. Nu kan han nog inte förvåna mig mycket mer, för vad han än säger känner jag vad som är på gång så fort han sagt första ordet. Nu ska vi ha en mysig kväll med gott att dricka o gott att äta.
Han kan nån gång fortfarande gå upp på natten, men så fort han hör att man är på väg så lägger han sig självmant o stannar, det känns inte jobbigt längre, det ger sig nog.

Hälsningar Kevins Pappa (Trevlig Helg :wink: )
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Åh vad härligt! Både för er och unge herr Kevin. Bra jobbat allihopa.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Nattningen gick som sagt bra igårkväll :D

Men i natt har den unge herrn kommit upp ca 4 gånger, det var inga problem att leda honom tillbaka och inga protester eller frågor. Sen vaknade han ca 05.30 och ville inte somna om, han har börjat vakna tidigt och börjar gå upp mer och mer om nätterna :? tråkigt då man kämpar så och man vill bara att han ska sova gott hela natten. Vi nattar mellan 19.00-19.30 så det känns lite tidigt då han vaknar innan 06.00.

Ska vi korta ner hans dagslur något :?: Nu sover han mellan 12.00 och ca 1.5 timme ibland blir det 1 tim 20 min.

Hälsn Jenny k
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Jaha då var vi inne på den sjätte kvällen :!:

Pappa Patrick nattade som vanligt, mycket skratt till gonattet :D Tyvärr höll garannen ovanför på som vanligt och levde cirkus....igår kom hon hem med sina tre barn klockan 01.00 på natten och lät sina små barn väsnas :shock: :evil:

Kevin ställer mindre frågor samt kommer till ro snabbare. Ikväll tog det ca 20 min :shock: :D

Fråga: Pappa Patrick säger endast, god natt och sov gott eller ligg ner med bestämd ton, ska vi även säga det då herrn ligger och sjunger, rör sig i sängen, eller pruttar med munnen :?: eller endast då han är på väg ut ur sängen :?:

Ska vi fortsätta att stå kvar i dörröppningen :?:

Hur går vi nu vidare :?: Ska vi låta tiden trappas ner innan han somnar :?:

Måste bara säga att vi båda var måttligt förvånade när vi tittade på kolckan och den knappt var 20.00 och Herr Kevin SOV :shock: :shock: :shock:

Varför gråta när man kan skratta :D :D :D

En sista sak.... nu när nattningen går bättre och han somnar fortare så vaknar han ju trots det under natten.... i natt vaknade han ju ca 5 gånger :(

Kram
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Hej!

Igår var det dag 7 på den nya stanna kvar i sängen metoden. Kevin kom på en massa nya saker att testa :x som bla att ligga och sjunga säga pappa 200 gånger, skrapa med naglarna på madrassen även att han på nytt skulle sitta på golvet samt ropa på mamma. Pappa var lika konsekvent och självklar som tidigare kvällar, efter att ha nattat vända på klacken och gå ut med ett god natt och sov gott, kevin flyger upp ur sängen och pappa ställer sig i dörröppningen för att med bestämd ton säga nu ligger du ner, Herrn fortsätter med div trix, nattningen tog i går dryga timmen......

Vad nu detta :shock: snart börjar vi tvivla på alla dessa försök att få herrn att somna skönt och sova hela natten :cry: Han gick även upp ca 3 gånger på natten detta har ökat för varje natt tyvärr men det är bara att leda honom tillbaka utan några invändningar, det är som att han skulle vara halvt vaken för då han nuddat sängen slocknar han direkt. Det är som ett dåligt mönster även detta. Igår la vi honom 19.30 och han hade sovit 1.5 timma på dagen men det var som att han inte alls var trött.

Nu behöver vi fortsatt vägledning, ska vi ändra nått, kanske störs han av att vi står där i rummet :?: Snälla kom med råd.

Jenny k
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Om jag vore er, skulle jag absolut skära ner på dagssömnen :!:
Mina barn har slutat sova middag när de varit ca tre år, vila har de haft en stund på dagen, ligga i sängen/soffan och slappat, men inte sovit. Jag vet att många har kvar middagssömnen upp till fyra-fem års ålder, men det har inte funkat här :!: Låt honom sova 20 minuter max!
Säkert blir han trött de första eftermiddagarna, men alltid när man gör ändringar i schemat är det lite knas i början, så ha målet för ögonen.
Jag tror att du har rätt, när du anar att han blir störd. Ni måste försöka backa, att stå och passa på honom bara när han är ur sängen, när han ligger där och inte klättrar ur - låt honom vara :!:
Om han vill sjunga och greja innan han ska sova, så må han få göra det, bara han stannar i sängen!
Hoppas ni blir hjälpta av detta, jag tycker att ni kämpar på så otroligt bra :!:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Hej :!: Här kommer kvällens rapport nr 8

Ikväll provade jag att backa ut ur rummet så att herrn inte såg mig, vill tillägga att Kevin fixade och trixade en del vid nattningen. Så fort jag vänt på klacken var han uppe, han gjorde försök med att sitta på golvet m.m. Jag avstyrde det hela med ett bestämt ligg ner, god natt och sov. Att inte visa mig var inte lyckosamt. Han satte sig då på sängkanten och pratade mera än vanligt han sa bla. nu kommer jag upp pappa, nu kommer jag och pussar sig, lägg på mig täcket jag kan inte m.m. Jag beslutade mig för att ställa mig precis utanför så att han såg mig lite, han tystnade och somnade sedan. Nattnigen tog idag 45 min. Känner att det nu är läge att stå precis i dörröppningen och gå ifrån för en kort sekund.

På återseende :D

Kevins Pappa
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "