Dunderklumpens tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Hej igen

liten har sovit som en kratta i natt :( han som faktiskt alltid sovit på nätterna ( nåja somnat om efter mat ialla fall) ville inte äta och vaknade sen lite senare och panikskrek. Tog lång tid att lugna och då var dte sånt nödläge att mat var tvunget så nu är vi ur fas men jobbar på att komma tillbaka.

Bvc konstaterade ( läkarbsök idag) att han var prickig i ansiktet men i övrigt mådde bra. gått upp i vikt ( verkar vara det viktigaste...är det bara jag som har erfarenheten att en unge kan må dåligt även om den ökar i vikt enl kurvan?) men hon tyckte att jag skulle ringa barnmott igen. jo dåd et skall jag. :roll: och så lite mutter om att det är ju så ovanligt men nu måste ni ju få hjälp... jo tack.

så nu väntar vi på att barnmottagningen skall ringa i em. Precis som jag på jobbet ibland kan bli lite frustrerad på de äldre när de hur dåliga än är sitter i givakt när doktorn kommer och säger att det nog inte är så farligt trots att de är halvdöa, kände jag mig lite trött när liten samlade sina små krafter och log och tjattrade med doktorn på bvc. jag menar kan du inte VISA att du är dålig 8-[ :lol: jaja.

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Det blev som jag befarat :evil: lyssnade inte och trodde mig inte det hörde jag och jag blev betecknade som hispig. hon tyckte att han är ju så liten och har inte alls mått dålgt så länge!!!! :shock: :shock: :shock: :evil:

hon tyckte att det är ju bara att helamma. försökte förklara att jag inte kan men det trodde hon inte. har du mjölk så du nästan kan helamma så är det bara att intensivamma!försökte protestera men ingen ide och att säga att jag inte kan amma helt pga att jag inte mår bra av det vill jag inte och jag tycker inte att jag skall behöva det heller :( funderar på att gå till apoteket och köpa den svindyra ersättningen med risk för bli helt bortstött av mottagningen. :? skall på läkarbesök på måndag och ssk som ringde idag tyckte att det inte var några som helst problem att vänta dit.

är jag konstig eller är det normalt att ungar skriker sig blå och inte vill amma, kräks och blir prickiga och snuviga när dom får mat? VARFÖR skall man vänta flera veckor då? Jag anser att det är rätt snabb insats som krävs när små barn inte får mat som de tål men tydligen var sjukvården överens med mig. Det är skillnad när jag jobbar och hittar ett problem som behöver åtgärdas snabbt. då ringer jag läkaren och förklarar problemet och denne skriver ut det som krävs och kvällssköterskan hämtar på apotetke samma dag om det är bråttom. annars kommer det med leverans dagen efter!

vet inte hur jag skall re ut den här dagen

Kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av TorsMamma »

Ärligt talat. Kan man gå till apoteket och köpa mjölkfri ersättning, så gör det! Du måste ju inget säga till dem om du inte vill. Men huvudsaken barnet mår bra känner jag.

kram! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Hej

har bestä'llt ersättning som privatperson men den kommer tidigast på lördag :cry: har inte sovit mer än 3h i natt och det var inte ens i sträck...Liten har sovit som en kratta och är fortfarande prickig. Ringde bvc för att få lite hjälp men hon var nog lite trött för hon sa att hon ville hjälpa men att det är barn som måste ta beslutet. till slut skulle hon ringa dom och ringa tillbaka men ingen har ringt än.

. Migrän och gråtit mig igenom natten. Nu har jag en panikskrikande unge igen. Fick vagna honom lugn så han sover en stund till även om det var länge sedan han fick mat. :cry:

ringde maken och krävde att han skulle komma hem men det är inte så lätt men han skulle försöka. Fast det dröje länge ändå då han har resväg på över en timme.

ursäkta gnällvändningen den här tråden har tagit men det är så skönt att skriva av sig.

Kram åp er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
MammaFrankie
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:09
Ort: KARLSTAD

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av MammaFrankie »

Som mamma till en annan mamma vill jag skicka en styrkekram :heart:

Prickiga allergibarn är verkligen ingen dans på rosor och det tär på själen som inget annat när man vet att liten inte har det helt bra.

Men liten har iaf väldigt, väldigt tur som kommit till en så duktig, observant, "jävlar anamma mamma" som förstår att problem är till för att lösas (även om man själv kanske mått bättre om man slog sig till ro med att, jag kan inget göra...så säger doktorn.

Ena läkaren pratade om Sid som om han vore en amöba utan känslor eller känsel. Han förklarade att så liten uppfattar knappast någon klåda. Ungen sitter rakt frammför honom full i ilröda utslag o gnosar frustrerat med sina små händerna runt öronen där det är som värst och jag funderar på om vi verkligen sitter i samma rum och ser samma sak.

Massa kramar och stå på dig !
Hoppas verkligen det blir bättre snart :heart:
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Hej :D

Tack MammaFrankie :heart: det värmde med en kram. men stackars liten då! Klart att en liten kan få kli. Det kan jju klia nått aldeldes infernaliskt! :shock:

Nu har mamman minsann grinat till sig EN burk svindyrt tillägg från barnmottagningen. så det så! träffade en läkare som bara tittade på vikten och lycades kläcka ur sig att liten minsan var överviktig! :shock:
-Det har jag inte märkt sa jag. Du kan ju inte bara titta på en kurva om en unge mår bra...
Då blev Dr lite tyst som om han funderade på vad i hela friden han skulle ta sig till med denna människa. :lol:
Jaja sen skulle han gå ut och konsultera bakjouren. efter lååååång tid kom han tillbaka.
-Vad kom ni fram till frågade jag.
-Eh jag glömde kolla testiklarna... (Den kommentare kommer att gå till historien på jobbet under kategorin korkade utlåtanden från läkare men det är en annan historia :roll: )
-Dom satt på plats igår svarade jag...suck!
Sen redde han om amningsfrekvens osv. och frågade om jag provat droppar?
-Jo då det gjorde jag för 2 mån sen och det hjälper INTE! Ger även magdroppar. Han tyckte seriöst att jag kunde lägga de store på kvällen och sen intensivamma lite. Jag kunde få låna en våg så jag ser att liten får i sig vid amningen :shock: Som om DET var problemet. Du behöver jobba mer med din amning var utlåtandet. Det är bara som du TROR att han inte blir nöjd. ( när han tuttat i 45 min jag har kramp för att han sugit så och det verkligen inte kommer mer...) han vill kanske vara uppe en stund..se på tv, ha en ny blöja kanske? GAAAAH! :evil: höll på att säga att jag håller till här men jag hade en känsla av att det inte skulle falla i god jord... :roll: sa i stället att jag faktiskt är 3 barnsmor och att den här inte är som mitt första när ja inte hade koll. Att vi har rutiner osv...
-jag förstår att du ser dig som erfaren men alla barn är olika.
Ni förstår ungefär hur tillplattad jag kände mig... :(

Nej han ville INTE skriva ut tillägg då liten var överviktig. det var bara att amma. försökte säga att JAG skall leva också men inte. Då gick jag ut och beklagade mig hos undersköterskan i receptionen och bad henne hämta sköterskan som jag pratat med tidigare i veckan. efter en lång diskussion när jag förklarade att jag beöver ha ngt att ta till vid kris så skulle hon gå och prata emd dr i gen och kom tillbaka med en burk! Äntligen. =D>
Sa att det inte riktigt var enl reglerna pch att vi skulle testa tom måndag när vi skall till vår egen dr. Mycket noga att påpeka med att jag INTE får blanda mer än 30 ml och att jag måste amma först :shock: Skit i det du tänkte jag och nickade snällt :wink: Nu gör jag som jag vill :mrgreen: och om liten är mer än 30 ml hungrig så får han mer än 30 ml det kan jag lova er! 8)

men för säkerhets skull för att jag inte skulle käna mig säker på det hela så slutade de med " så får vi se om han verkligen ÄR allergisk..." Du milde himmel... :roll: :(

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av TorsMamma »

Kram på dig, men tänk så trist livet skall vara, VA!?!?!

Man blir ju smått galen, helt klart. Men tänk på att du har rätt! Det spelar ingen roll.

Nästa gång du träffar en läkare så skulle jag säga så här: "Man kan säga så, men det är inte rätt" :x
"Jag vill träffa en annan läkare" :twisted:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Livskvalitet!
I går kväll när överlevnadsångesten äntligen lagt sig, liten hade ätit tutte och köpemjölk tills det stod upp i öronen på honom blev han helt lugn. Han satt insvept i ett gosigt täcke i mitt knä och tittade på mig och log, från öra till öra och sa "gah". Jag kan inte annat än att tolka det som att " Tack mamma, nu mår jag bra!" :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av TorsMamma »

:heart: Så klart mamma vet bäst! :lol: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Hej
TorsMamma skrev::heart: Så klart mamma vet bäst! :lol: :heart:
Japp :mrgreen:

Liten har ätit och ätit och ätit. Första luren fick jag vagna i 45 min skarven men det tror jag mer var en fråga av gammal vana. När han fått det beskedet så klarade han att somna om 2 gånger till senare helt själv. =D> 2,5 h blev första luren vilket är bra för han har lätt att bli övertrött senare på dagen. Sen vakna två och somnade efter några vagningsbesked själv i vagnen för lur två.

kram från en lycklig mamma :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av Sarisparis »

Härligt! :D

:heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Sarisparis skrev:Härligt! :D

:heart:
Härligt var ordet sa Bull! Det är nog det minsta man kan säga. Så bra som liten mår nu har han typ inte mått i sitt lilla liv. Och då är han ändå snuvig... :roll: :lol: men det satt långt inne. :evil:
Just nu behandlar jag honom som mindre än han är. vi kör två-två ( eller för all del 1,5-2,5) och låter honom få ett par nattmål. Han har ju ( trots läkarens ord att han är överviktig) en del att ta igen. Han måste få börja lite på att det kommer mat mat och mera mat. Sen skall jag ta bort något natt mål så han får sova med men det gör vi sen.

Hörde att liten gnydde i en skarv men inte så farligt så jag skyndade mig inte. när jag kom fram såg jag varför han var rätt så nöjd. Barnen vagnade. tillsammans. Den ena puttade vagnen åt ena hålllet och den andra puttade tillbaka. :lol: är vagnen stor behöver man vara flera. :wink:

Kram på er.
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av TorsMamma »

Goa barn du har! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Hej på er

idag har vi en kille som har vääääldigt svårt att komma till ro och prickig lite gran och kräktes av maten i morse. kom ju på igår att det var mjölk i vår buljong. Hallå varför då liksom? :x men det går väl över det med. synd bara att det blir så precis när vi äntligen testar nya ersättningen. :?

men jag funderar på en sak. när det är dags för schema sen. lillebror tror jag behöver 4 lurar. men det innebär ju att han på morgonen måste vänta väldigt länge på maten?

kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Dunderklumpens tråd

Inlägg av videunge »

Hej :D

sakta sakta... det går bättre. :D vi har nu fått specialersättnignen på recept vilket innebär att vi slipper stå för den kostnaden. skönt även om det definitivt hade varit värt det. börjde ta tag i nätterna för att både jag och liten behöver sova. nu är det tankning vid 22 och nattmål vid 04 som gäller och sen morgon vid 07. egentligen är jag för trött och lat för att ställa klockan. förra killen glesade målen själv så vi gjorde aldrig något åt nätterna. men den här behöver lite hjälp så det skall han få.

första natten fick jag vagna var 20 minut från 01... andra natten sov han 1,5h från vagning vid 01. natten som var sov han ända till 02,30 innan vagning så det tar sig. =D>

i dagn föll vi in i någon sorts 1,5-2-45 aldeldes av oss själva :shock: det resulterade i att båda grabbarna sov långlur samtidigt :shock: :mrgreen: =D> det är ju jättebra men det ställer till det med familjelogistiken. vi lämnar på dagis vid 09. skall liten sova länge på morgonen så blir det knas att åka bil. lutar väl åt att försöka få upp de stora lite tidigare och gå dit. borde bli rejäl träning med pulka och vagn :roll: :lol: men då kan jag i alla fall lägga liten när han blir trött och han måste inte vänta på oss att vi skall klä på oss när han är trött. sen kan jag bara köra vagnen ( genom huset :lol: ) och ut på balkongen när jag kommer hem. så långt går det. men sen blir det knas. för vi har hämtning klockan 14 och som det ser ut så vill båda grabbarna vakna då och lillen dessutom äta. det går inte. [-X

tänkte tanken att hämta med tvillingvagnen och bägge grabbarna får sova på hemvägen men den blir så tung när den är lastad att den inte går att få upp på gården och dom kan ju inte gärna stå och sova på gatan. det är en liten dum trappa där. lastad så slår vagnens underrede i kanten och går inte att få upp. dessutom är trappelände för smalt. Det är rena millimeterpassningen för att komma upp. ja det står på listan att göra... :roll:
återstår väl att hämta efter lunch och låta båda sova hemma. men fasar lite för att hämta en trött unge med en annan dödstrött. och få liten att sova vidare när vi kommer hem. logistik o ljuvliga logistik.... :? samtidigt lockar det enormt att få två att sova samtidigt så jag får chans att återhämta mig lite. tack och lov skall jag bara lämna själv på dagis 2 ggr i veckan. fredagar är lyxiga för då är maken ledig. :wink:

kram på er
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"