Jag förstår inte frågan riktigtNeas mamma skrev:Ännu om bekräftelsem. Behövs den fastän hon gnölar efter ramsax4 natt/dag?
Nea 4mån, dags att sova på natten!
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin
-
Neas mamma
Säg att jag ramsar åt henne på morgonen med sista versen bekräftelse. Om hon efter den ramsan klagar o protesterar så ska jag då ännu ge 1 bekräftelse?
Blev annors en 5 min solfjäder i kväll vid läggning. Tycker hon var övertrött o kom inte till ro, efter 10min.. Ut med ramsa. Gnölade 1 gång sen somnade hon.
Blev annors en 5 min solfjäder i kväll vid läggning. Tycker hon var övertrött o kom inte till ro, efter 10min.. Ut med ramsa. Gnölade 1 gång sen somnade hon.
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
-
Neas mamma
Kan jag nu ändra schema till 12h natt, 45-2-45 eller bättre att vänta? Har nu haft detta i över en vecka.
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Måste säga att jag är lite osäker på var i kuren ni befinner er
. Skulle du kunna gå in i Kontrollpanel - profil - Ändra signatur och skriva in barnets födelsedatum samt datum för kurstart. Det blir mycket lättare för oss att hjälpa dig om vi har den infon

Du behöver inte ge henne en extra bekräftelse om du upplever att hon har förstått ramsans betydelse och du vet att hon kan somna själv nu.Neas mamma skrev:Säg att jag ramsar åt henne på morgonen med sista versen bekräftelse. Om hon efter den ramsan klagar o protesterar så ska jag då ännu ge 1 bekräftelse?
Som jag skrev tidigare så bör du vänta med att ändra schemat till efter uppföljningsveckan. Men efter det kan du med fördel ändra schematNeas mamma skrev:Kan jag nu ändra schema till 12h natt, 45-2-45 eller bättre att vänta? Har nu haft detta i över en vecka.
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin
-
Neas mamma
Hej!
Nu skrev jag kurstarten på signaturen och födelsedatum inne på profilen. Är det ok?
Rapport från natten.
Vaknade kl 4. Ramsade och tyst. Vaknade igen efter5 min och gnöölade och jätte ledsen. Gick in efter 10 min. Hon låg tvärs över sängen med huvudet inne i spjälskyddet. Drog ner henne+ 1 ramsa ut. Tyst.
Vaknade kl 6 och pratade. Efter 30 min var hon ledsen och trött. Gav en ramsa. Somnade inte. Skriket blev högre o högre. Väntade tills lite lugn o gick in. Hade bajsat hela blöjan full. Bytte och ut med ramsax4. Tyst kl 7.15. Lät sova 20 min tills morgonen.
Dagslurarna funkar bra hittils. Lugnar sig av ramsa+damsug och diskskrammel!
Nu skrev jag kurstarten på signaturen och födelsedatum inne på profilen. Är det ok?
Rapport från natten.
Vaknade kl 4. Ramsade och tyst. Vaknade igen efter5 min och gnöölade och jätte ledsen. Gick in efter 10 min. Hon låg tvärs över sängen med huvudet inne i spjälskyddet. Drog ner henne+ 1 ramsa ut. Tyst.
Vaknade kl 6 och pratade. Efter 30 min var hon ledsen och trött. Gav en ramsa. Somnade inte. Skriket blev högre o högre. Väntade tills lite lugn o gick in. Hade bajsat hela blöjan full. Bytte och ut med ramsax4. Tyst kl 7.15. Lät sova 20 min tills morgonen.
Dagslurarna funkar bra hittils. Lugnar sig av ramsa+damsug och diskskrammel!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
=D> Härligt att läsa 
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
-
Neas mamma
Hejsan!
Ok, ska vänta några dagar tills jag ändrar på schema. Lite synd eftersom allting går bra nu.
Det enda problemet är att få middagen tidigare så hon sedan äter sin kvällssurk. Nu är hon som sagt inte alls hungrig då så måste ge slurken 21 tiden.
Måste gå 3 timmar emellan målen.
Under natten hörde jag henne 2 gånger 6 tiden. Sen var det tyst.
Hon sov hela natten ända tills kl 7.
Då låg hon igen tvärs över sängen med huvudet upp i spjälskyddet. Svårt att sova så!!
Till första dagsluren somnade hon före jag han föra ut henne i vagen. Sade ramsan, satt henne på mage, gnölade ett par gånger och sen var det tyst.
Är lite orolig för morgondagen. Storasyster har stort kalas här hemma och Neas dop på samma gång(lite försenat!!)
Dopet börjar kl 17 mitt i hennes sista lur.
Tänkte börja hela dagen 30 min tidigare, så hon hinner sova lite för 17.
Är det ok att göra så?
Tack igen!!
Ok, ska vänta några dagar tills jag ändrar på schema. Lite synd eftersom allting går bra nu.
Det enda problemet är att få middagen tidigare så hon sedan äter sin kvällssurk. Nu är hon som sagt inte alls hungrig då så måste ge slurken 21 tiden.
Under natten hörde jag henne 2 gånger 6 tiden. Sen var det tyst.
Hon sov hela natten ända tills kl 7.
Då låg hon igen tvärs över sängen med huvudet upp i spjälskyddet. Svårt att sova så!!
Till första dagsluren somnade hon före jag han föra ut henne i vagen. Sade ramsan, satt henne på mage, gnölade ett par gånger och sen var det tyst.
Är lite orolig för morgondagen. Storasyster har stort kalas här hemma och Neas dop på samma gång(lite försenat!!)
Är det ok att göra så?
Tack igen!!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
halloj!
En bra placering av dessa mål för en bäbis/litet barn är:
* frukost: strax efter uppvaknandet på morgonen
* lunch: mitt på dagen innan långa lunchsovpasset
* middag: nära inpå kvällen
Huruvida barnen äter mycket eller lite på mellanmålen, fruktstunderna, nattslurken etc. är av mindre betydelse. Ibland äter de mycket, ibland äter de lite och ibland äter de inget alls. Detta beror på så många olika faktorer. Kanske har dagen varit lugn med lite aktivitet, kanske har man varit på babysim och barnet vräker i sig av nattslurken, kanske är barnet trött eller sjuk.. Är man mitt i en kur så kan man inte räkna med någon glupande aptit utan man erbjuder och erbjuder igen och vill barnet inte äta så vill det inte. När barnet sover gott alla lurar så kommer aptiten.
Lägg inte mycket vikt på hur mycket hon äter på nattslurken det är inte av betydelse, det viktiga är att hon äter av de tre stora huvudmålen och att de behåller en bra placering på dagen. Nattslurken äter hon när hon så vill och hon skall alltid erbjudas sina mellanmål och sin nattslurk och det är sedan upp till henne att välja att äta eller inte äta. Självklart gör du flera försök och var även ihärdig men du kan inte erbjuda flera timmar i rad utan ge det en halvtimme och sen är det enough!
Exempel på fördelning av de tre stora måltiderna:
Om dagen börjar kl 7 bör frukosten som skall vara stor ligga strax efter 7 eller kanske 7.30. Lunchen som även den bör vara stor och bestå av smakportion, gröt och kanske lite BM på det samt även lite frukt ligger innan lunchluren kanske runt 11. Middagen som även den bör bestå av smakis som sedan skall bli en hel middag, lite frukt och såklart ersättning eller BM på det bör ligga en timme innan barnet skall sova för natten, förslagsvis vid 17:30-snåret.
Lycka till med kalas och dop!
Dagens tre viktigaste mål är frukost, lunch och middag. De övriga målen är för både bäbisar, barn och vuxna mer som utfyllnad för att hålla energin på en jämn och fin nivå, hela dagen lång. Det viktiga är alltså att barnen äter bra av dessa tre mål och att de ligger bra fördelade över dagen.Ok, ska vänta några dagar tills jag ändrar på schema. Lite synd eftersom allting går bra nu.
En bra placering av dessa mål för en bäbis/litet barn är:
* frukost: strax efter uppvaknandet på morgonen
* lunch: mitt på dagen innan långa lunchsovpasset
* middag: nära inpå kvällen
Huruvida barnen äter mycket eller lite på mellanmålen, fruktstunderna, nattslurken etc. är av mindre betydelse. Ibland äter de mycket, ibland äter de lite och ibland äter de inget alls. Detta beror på så många olika faktorer. Kanske har dagen varit lugn med lite aktivitet, kanske har man varit på babysim och barnet vräker i sig av nattslurken, kanske är barnet trött eller sjuk.. Är man mitt i en kur så kan man inte räkna med någon glupande aptit utan man erbjuder och erbjuder igen och vill barnet inte äta så vill det inte. När barnet sover gott alla lurar så kommer aptiten.
Lägg inte mycket vikt på hur mycket hon äter på nattslurken det är inte av betydelse, det viktiga är att hon äter av de tre stora huvudmålen och att de behåller en bra placering på dagen. Nattslurken äter hon när hon så vill och hon skall alltid erbjudas sina mellanmål och sin nattslurk och det är sedan upp till henne att välja att äta eller inte äta. Självklart gör du flera försök och var även ihärdig men du kan inte erbjuda flera timmar i rad utan ge det en halvtimme och sen är det enough!
Exempel på fördelning av de tre stora måltiderna:
Om dagen börjar kl 7 bör frukosten som skall vara stor ligga strax efter 7 eller kanske 7.30. Lunchen som även den bör vara stor och bestå av smakportion, gröt och kanske lite BM på det samt även lite frukt ligger innan lunchluren kanske runt 11. Middagen som även den bör bestå av smakis som sedan skall bli en hel middag, lite frukt och såklart ersättning eller BM på det bör ligga en timme innan barnet skall sova för natten, förslagsvis vid 17:30-snåret.
Personligen är jag av åsikten att man bör i största möjliga mån låta natten vara intakt och förändra den så lite som möjligt. Är natten förlagd kl 19 till 07 så försöker man planera kalas, resor, event etc så att man ändå alltid kan gå upp kl 7 och lätta kl 19 (eller vilken tid man har bestämt). Sen kan man i nödfall ändra andra saker under dagen såsom mattider, sovtider och utetider. Men som sagt var.. natten innehåller den klart viktigaste sömnen och bör i största möjliga mån alltid vara intakt.Är lite orolig för morgondagen. Storasyster har stort kalas här hemma och Neas dop på samma gång(lite försenat!!)
Är det ok att göra så?
Lycka till med kalas och dop!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
-
Neas mamma
Hej och stort tack för snabbt svar!
Jätte bra förklarat med maten!
Ska nu ge middag 18.30 och igen erjuda slurk 19.45 tiden.
Är det ide att ge fast lite banan el dyligt om inte vill dricka?
Ska jag helt skippa slurken i sömnen kl. 21? (200ml välling)
Hon har nu ännu natt 20-7.30. Har aldrig sovit ända tills 7.30 ännu. Vaknar alltid senast kl. 7. Sover nu dagslurar 1.5-2-45.
Skulle villa införa 12h natt. Blev uppmanad att vänta efter uppföljningsveckan.
Om kurstart var må 20.8, så är det då ok på fre 31.8 att köra nya schema?
Tänkte mig 20-8. Dagslur 45-2-45. Hon är morgontrött och har visat sig sova längre(1.5h) på morgonen, men hon vänjer sig kanske?
Det kan även vara att hon är mera en 19-7 bebis. Har hela lilla livet vakna kl 7 på morgonen, så får väl se?
Sku passa familjen bäst med 20-8.....
Jo, bra att du sade att hålla natten oförändrad. Ska tidigarelägga lurarna med marg.kvart så får hon en liten lur före dopet börjar!!
Ska nu ge middag 18.30 och igen erjuda slurk 19.45 tiden.
Hon har nu ännu natt 20-7.30. Har aldrig sovit ända tills 7.30 ännu. Vaknar alltid senast kl. 7. Sover nu dagslurar 1.5-2-45.
Skulle villa införa 12h natt. Blev uppmanad att vänta efter uppföljningsveckan.
Om kurstart var må 20.8, så är det då ok på fre 31.8 att köra nya schema?
Tänkte mig 20-8. Dagslur 45-2-45. Hon är morgontrött och har visat sig sova längre(1.5h) på morgonen, men hon vänjer sig kanske?
Det kan även vara att hon är mera en 19-7 bebis. Har hela lilla livet vakna kl 7 på morgonen, så får väl se?
Sku passa familjen bäst med 20-8.....
Jo, bra att du sade att hålla natten oförändrad. Ska tidigarelägga lurarna med marg.kvart så får hon en liten lur före dopet börjar!!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
halloj!
Skall hon sova natt kl 20? isåfall är det bra att hon inte somnar när hon äter utan att du lägger in bad, dusch eller annat bus efter att hon fått kvällsfikat.
/Nat
Bra att du blev hjälpt!Hej och stort tack för snabbt svar!
Jag vet många som ger banan istället för välling på kvällen. Det är väl lite en smaksak kanske vad man föredrar både från föräldrars och barns sida så att säga. Vissa föräldrar och däribland jag själv tycker att det är väldigt bekvämt med en flaska välling att sitta och mysa med i soffan. Man får tillfälle att ha sin lilla unge i knät och mysa till det lite innan man ska sova. Andra föredrar att köra med matstol och gröt eller en banan. Som sagt var det viktiga är inte vad du ger på kvällen utan att du erbjuder något och att hon får möjlighet att äta om hon så vill. Ger du bara en banan tycker jag att du även måste ge någon form av vätska till det.Ska nu ge middag 18.30 och igen erjuda slurk 19.45 tiden.
Skall hon sova natt kl 20? isåfall är det bra att hon inte somnar när hon äter utan att du lägger in bad, dusch eller annat bus efter att hon fått kvällsfikat.
Det är beroende av hur mycket riktig mat du har lyckats fått in på schemat. Består matschemat av ersättning och BM så räcker inte det för att sova 12 timmar. Har du däremot fått in en hel del riktig mat på schemat så är 12 timmar natt klart att föredra.Ska jag helt skippa slurken i sömnen kl. 21? (200ml välling)
Tycker det låter som ett finfint schema. Att hon är trött är naturligt, hon har inte på långa vägar hämtat upp den förlorade sömnen från sina första levnadsmånader. Ge det en månad innan hon är så pigg som hon borde varaTänkte mig 20-8. Dagslur 45-2-45. Hon är morgontrött och har visat sig sova längre(1.5h) på morgonen, men hon vänjer sig kanske?
19 till 07 eller 20 till 08 spelar inte så stor roll. Ta det som funkar bra med familjen i övrigt kanske?Det kan även vara att hon är mera en 19-7 bebis. Har hela lilla livet vakna kl 7 på morgonen, så får väl se?
Det är en tanke du alltid kan ta med dig.. ex när ni planerar en utlandsresa kan du exempelvis försöka anpassa så att man tar ett flyg som går någon gång under dagen istället för att behöva ta upp en trött unge kl 5.00 och sedan ha gnäll resten av dagenJo, bra att du sade att hålla natten oförändrad. Ska tidigarelägga lurarna med marg.kvart så får hon en liten lur före dopet börjar!!
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
-
Neas mamma
Hej igen!
Jo, gör så att vi äter 18.30. Därefter bad ca 19. Hon hålls bra vaken o sysselsatt med storasysters kvälls show etc.
Som sagt dricker/äter hon inget före läggdags.
Välling 200ml vid nio tiden.
Jo, gör så att vi äter 18.30. Därefter bad ca 19. Hon hålls bra vaken o sysselsatt med storasysters kvälls show etc.
Som sagt dricker/äter hon inget före läggdags.
Välling 200ml vid nio tiden.
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
-
Neas mamma
Hej!
Vill någon kika lite på Neas matvanor om det är ok att införa 12h natt.
Morgonmål: gröt(ca 3msk pulver+1dl nan1)
Lunch: batat/potatis+grönsak(ca 1 liten burk) + dricker nan1 ca40ml
Mellis: ca 200ml nan1+ frukt
Middag: gröt (3msk pulver)
Välling 200ml
Var det alltså nu ok att ändra schema? Vad menade du när du sa att vänta en månad för bebisen att ta igen sig?
Tack igen!
Vill någon kika lite på Neas matvanor om det är ok att införa 12h natt.
Morgonmål: gröt(ca 3msk pulver+1dl nan1)
Lunch: batat/potatis+grönsak(ca 1 liten burk) + dricker nan1 ca40ml
Mellis: ca 200ml nan1+ frukt
Middag: gröt (3msk pulver)
Välling 200ml
Var det alltså nu ok att ändra schema? Vad menade du när du sa att vänta en månad för bebisen att ta igen sig?
Tack igen!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
-
Neas mamma
Hej!
Nea är född 2012, förstår inte varför det står i profilen att hon är född 2010?
Har ändrat det med att välja 2012 men det står ändå 2010?
Nea är född 2012, förstår inte varför det står i profilen att hon är född 2010?
Har ändrat det med att välja 2012 men det står ändå 2010?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
:-k Jag PM:ar admin, kanske hon kan klura ut vad det kan röra sig om? (ang profilen).
Jag hade nog väntat att släppa nattmålet tills jag ersatt middagsgröten med samma slags mat som till lunch, dvs puré + frukt först. MEN, det är som sagt jag som tänker så
Schemat kan ni revidera i o m att ni har kommit ut ur uppföljningsveckan, det stämmer
Jag hade nog väntat att släppa nattmålet tills jag ersatt middagsgröten med samma slags mat som till lunch, dvs puré + frukt först. MEN, det är som sagt jag som tänker så
Schemat kan ni revidera i o m att ni har kommit ut ur uppföljningsveckan, det stämmer
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Så, nu är signaturen fixad. 
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.