Nattmål

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Irmasmamma

Re: Nattmål

Inlägg av Irmasmamma »

Hej igen! :D

Du har fått superdupersvar av Tin :heart: , var precis det schemat jag tänkt föreslå!

Erbjud så mycket mat/ersättning han bara kan få ner under en timme och sen stänger köket. :wink:

Kram! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Inom timmen så målen blir riktiga mål och inte en enda lång utdragen middagsbjudning ;), lilla magen måste vila också.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Bemman

Inlägg av Bemman »

Hej alla underbara!
Idag känns det bättre.. mina känslor åker i en bergochdalbana - men det är ju resultatet utav min sömnbrist..

Lillkillen som bättre mycket bättre inatt.. tänkte att jag delar med mig av hans nattjournal. Ni får gärna kommentera! :D

Matschema 31/3-12:
07:30 60ml ersättning och lite gröt
10:00 80ml ersättning och lite gröt
12:30 110ml ersättning och lite banan
15:30 150ml ersättning och lite vällig
17:45 150ml ersättning
23:00 25ml ersättning

19:30 Dags att sova men han har sovit dåligt under dagen och är därför väldigt övertrött. Han vill inte buffas, inte solfjädras eller röras överhuvudtaget. Vi ger honom lite spelrum och slår på dammsugaren. Han skriker från och till fram till 20:00 när han äntligen somnar...
23:00 Försöker ge honom lite ersättning men han vägrar ta mer än 25ml.. nåväl!
02:00 Jag upplever att han låter ledsen. Buffar och solfjädrar men hans gråt övergår till skrik. Lämnar honom och går iväg för att göra lite husljud. Somnar 02:09.
04:10 Nu är han verkligen ledsen. Buffar. Somnar 04:15.
04:52 Grannens hund skäller - det är morgontidningen som trillar ner i brevlådan. Hör ett "heh" från sovrummet men är sedan tyst igen.
05:25 Ledsen. Lägger till rätta och buffar kort. Han lugnar sig och jag försöker rätta till hans täcke.. dumt av mig - han vaknar. Jag lägger till rätta och han somnar om 05:33.
05:55 Ledsen men blir tyst igen snabbt.
06:22 Arg! Nu är det en kamp mellan dammsugaren och skriket fram till 06:36.
07:20 Vågar inte chansa.. väcker!

Ökar BS2 till 75% idag och fortsätter med gröt, smakis och vällig så får vi se vart det bär av.
Tack för er stöd!! Jag är verkligen glad att jag har hittat hit!! :D

Kram!!
111219
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Vilka fantastiska framsteg,
liten har en riktigt bra mamma som styr så fint. :)

Matintaget går ju strålande, oc liten äter mer och mer. Och liten somnar om själv, ofta inom minuter. =D>

Och vad ser jag som är så bra?
Jo, du lyssnar på liten, är liten arg backar du och slutar verktyga. Strålande, arg får man vara och som du märker biter inte verktyg på förbannade bebisar. ;)
Du hör när liten låter ledsen och då verktygar du, och du har backat med verktygen så husljud ofta är det primära. Igen strålande!
Mao ni har en dialog, du stöttar liten på litens väg mot fulla nätter och liten berättar när liten behöver hjälp - det är precis så här ni når målet. Fantastiskt!

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Underbar läsning! \:D/

Jag kan bara hålla med Tin :heart: , du läser av liten otroligt fint! Tar ledningen men är följsam när det behövs. =D> Hatten av!

:heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Vad fint ni kämpar på! Heja er! =D>

Jag är lite fundersam över maten. När jag räknar ihop ersättningen han åt den där dagen du skrev upp så fick han bara ihop dryga halvlitern, vilket inte är så väldans mycket. Hur långt har ni kommit med smakportionerna? Får du känslan av att han är hungrig när han vaknar på nätterna eller är det av gammal vana?

Ni har ganska tätt mellan måltiderna, som det är nu hinner han nog inte bli så hungring innan det är dags att äta igen och då är det lätt att småäta. Minst 3 timmar och max 4 ska det vara!

Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

SaraMilana skrev: Ni har ganska tätt mellan måltiderna, som det är nu hinner han nog inte bli så hungring innan det är dags att äta igen och då är det lätt att småäta. Minst 3 timmar och max 4 ska det vara!
Håller helt med SaraMilana :heart: här! Läste visst ditt inlägg lite slarvigt förut... :oops:

Nattslurken bör ligga precis innan läggdags, och middagen kan med fördel ligga c:a en timme innan.
Vad sägs om mattider i stil med: 07.30, 11.15, 15, 18 (nattslurk 19)? Då borde liten hinna bli ännu hungrigare mellan målen och få i sig MER! :P Då lär dessutom dagssömnen komma som ett brev på posten också! :sleep:

Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Nejmen, oj vad skarpsynt av SaraMilana. :)

Jag självklart måste det i mer mat här, i princip dubbla :shock: . När du skriver lite gröt, lite välling osv hur lite är det? Stoppar du mata eller stoppar liten? Och när vi säger mer mat, så menar vi inte oftare utan det skall vara mellan 3-4 timmar mellan målen utom nattslurken utan mer per måltid. Äter man mer sällan blir man hungrigare och mer mat går ner. :)

Bemman

Inlägg av Bemman »

Hej allesammans!
Jo, det stämmer. Jag tycker också att han får i sig väldigt lite mat.

Igår var det mycket bättre.
08:00 120ml ersättning och en smakportion gröt
11:15 120ml ersättning och en smakportion gröt
15:00 140ml ersättning och ca en matsked banan
18:00 100ml ersättning och 55ml välling
23:00 100ml ersättning

Jag var övertygad att han skulle sova bra under natten eftersom han hade ätit bra, fått gott om frisk luft osv. men han hade fler uppvak inatt än natten innan...

SaraMilana; jag upplever att han både vaknar upp av gammal vana men också pga hunger (speciellt på morgonen).
Imorse slängde han sig på flaskan. Jag hade gett honom lite skedmat(gröt och plommonpuré) och sedan resten av gröten utspädd med ersättning. Tyvärr spydde han upp allt i samband med att han hostade.. #-o

Jag kanske inte fixar det här.. det kanske inte funkar på honom.. :( Jag är så otroligt trött!! Mer nu än vad jag var när jag nattmatade honom.. :?
111219
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen!

Det är klart du fixar det här! :heart: Alla barn kan sova gott, men det kräver en mätt mage.

Jag tror att ni kanske har svårt att få ordning på nätterna på så pass lite mat. Om du upplever att han är hungrig där i vargtimmen kanske det är läge att införa ett nattmål då tills ni kommer upp i portioner med riktig mat? Det behöver ju inte handla om lång tid alls och kanske hellre stöka undan ett nattmål och så får alla sova gott sen än att försöka få en hungrig liten att somna om. :roll:

Jag hade en riktig liten flasktrasslare som aldrig åt mer än vad du skriver att din lillkille äter. För att komma tillrätta med matproblemen (och sömnproblemen som ju är en direkt följd av matproblemen) trappade vi upp smakportionerna väldigt fort. På tre veckor gick hon från bara ersättning till bara riktig mat. Vi höll naturligtvis ett öga på att magen hängde med, men lät annars liten styra över portionerna och öka i sin egen takt. Vi erbjöd skedmat till varje mål. Ingen var gladare och nöjdare än dottern.

Bemman

Inlägg av Bemman »

En tanke...
Vissa har tagit på 22 och 01- målet och behållt 04-målet eftersom den spökar längst... jag kanske har gjort fel - jag kanske skulle ha fokuserat på att arbeta bort 22 och 01 istället. Men det känns lite jobbigt att ge upp nu när man har kämpat så länge... :(
Några funderingar kring det?
111219
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Bemman skrev:En tanke...
Vissa har tagit på 22 och 01- målet och behållt 04-målet eftersom den spökar längst... jag kanske har gjort fel - jag kanske skulle ha fokuserat på att arbeta bort 22 och 01 istället. Men det känns lite jobbigt att ge upp nu när man har kämpat så länge... :(
Några funderingar kring det?
Här hade vi aldrig nåt mål vid 22 från början, utan tog bort 01-målet vid 2 mån och behöll 04. Sen fick jag för mig att jag hellre ville väcka och mata vid 22 och slippa 04, och provade några nätter, men resultatet blev bara att lillan vaknade i vargtimmen ändå, så JA, jag upplevde att det blev stökigare så. :shock:
Då tog jag tillbaks 04-målet istället, så lillan fick mer sammanhängande sömn och jag tog hellre en matstund på 10 min där vid 04, och ett snabbt omsomnande, än en hel stökig vargtimme.
Nattmålet föll sen bort av sig själv när vi kommit upp rejälare mängder vanlig mat (runt 4 mån). :sleep:

Brukar du väcka där vid 22? Isåfall skulle du ju kunna testa att inte göra det och se hur länge han sover av sig själv kanske?

Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej, här kommer mer pepp och kramar.
Det är klart du fixar detta, och det kommer fungera på liten. Ni är nästan där.

Men det är en process, målet finns där framme med vägen dit är lite fram och tillbaka. Får inte liten i sig tillräckligt är det svårt att sova gott i 12 timmar. Och kan man inte proppa i liten mer dagtid får man köra en påfyllning nattetid tills dagmaten har kommit ikapp. Så enkelt är det. :)

Vi hade nattmatning vid kl 4 (ca) tills liten var 5 månader, först då kände jag att jag kunde lita på litens matintag dagtid. Den enda nattmatningen vi hade gick på 10-15 minuter och jag och mannen turades om varannan natt (ersättning), så alla var så utvilade som det gick. :)

Känner du att du vill göra så är du absolut inte ensam, och se tillslut sover de 12 timmars nätter - för dom får förutsättningar. Satsa i så fall all energi på att öka dagmatningen, och riv av snabba nattmål - med attityden som om inget har ändrats och liten följer dig. Sen kan ni alla sova godare och du mår bättre. Det är nog så viktigt att liten har en pigg mamma som mår bra. :heart:

Bemman

Inlägg av Bemman »

Hej alla underbara!!
Ni anar inte hur mycket ert stöd betyder för mig just nu...det är det enda som får mig att orka kämpa på. Tack.

Nu har jag klurat på matsituationen. Han åt väldigt bra igår, därför vet jag att jag kan få i honom den mängden - kanske mer (får se!). Jag undrar om nedanstående förslag borde räcka för att hålla en liten mätt om natten om man ger EN på fyllning mellan 03-04..:

07:30 135ml ersättning + En smakportion gröt
11:15 135ml ersättning + En smakportion gröt
15:00 Smakis (ca 1msk) + 100ml ersättning + 55ml majsvälling
18:00 135ml ersättning + 55ml majsvälling

Hur funkar det med nattslurken egentligen?? Om han får mat mellan 18:00 och 19:00, då är det bara en längre matstund fram till 19:15?

Sen tänker jag inte väcka honom 23 (tidigare 22) för att se när han vaknar utav sig själv.

Så min fråga är helt enkelt - klarar sig en liten på den mängden?

Kramar!!!
111219
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Det här kommer gå så fint ska du se! :heart:
Bemman skrev:Så min fråga är helt enkelt - klarar sig en liten på den mängden?
Det är svårt att avgöra, beror lite på hur stor den lille är....och förstås hur hungrig! :P Men jag tycker att det låter som en hyfsad mängd. Och se till att öka på smakisarna så snart liten vill!
Faran med ersättning är just att man kan ha koll på exakt mängd och det är lätt att stirra sig blind på millilitrar..... :roll:
Huvudsaken är att du känner att du har erbjudit och trugat för allt vad tygen håller varje mål! :D Förrätt, huvudrätt, dessert och så kaffe och kaka på det! :P
Bemman skrev: Hur funkar det med nattslurken egentligen?? Om han får mat mellan 18:00 och 19:00, då är det bara en längre matstund fram till 19:15?
Ja, så skulle man kunna se det....
Här har vi gjort så att vi kortat ner middagen lite, så att vi hinner med ett bad och lite mys innan nattslurken kl 19. Nattslurken är ju mest tänkt som en sängfösare och inte ett riktigt mål. (Men ack så viktig! :wink: )

Kram på dig! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"