Charlie & sömnen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av SaraMilana »

Det går inte att verktyga en arg bebis lugn, då blir det oftast bara värre!! :roll: Däremot går det att lugna en ledsen bebis!

Runt fyra månader blir de små plöstligt JÄTTEHUNGRIGA! Även de som sovit prydliga nätter kan börja vakna flera gånger på "fel" tider. Då behövs mer mat på dagen!

:heart:
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Hej igen på Alla :heart: s dag !! Vi stretar på här hemma med mat och sömn!
Han är väldigt glad i mat och gröt :) ( inte lika förtjust i fruktpuréer dock...)
Han vill äta ganska mycket och får inte i honom nästan nån ersättning efter maten. Hur ska man tänka med ersättningen? Hur viktig är den för honom med allt vad den innehåller?

Nån med erfarenhet av detta?!

:heart:
Charlie föddes 8/10 2011
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Härligt att liten gillar mat! =D>

En varierad kost innehåller allt de de små (och stora) behöver. Ersättning ser jag som just ersättning för pyttesmå magar som inte klarar av den riktiga maten än. Min lilla åt bara riktig mat från fyra månaders ålder och hon mår fantastiskt bra och växer så det knakar!

:heart:
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

:) Ja det är skönt att han gillar den riktiga maten eftersom han är så ointresserad av flaskan!

Hur kan man bäst fördela maten under dagen?

Så här ser det ut nu:
7.00 ersättning, äter dåligt.
10.30 matpuré (125g) & ersättning
14.30 fruktpuré & ersättning
17.30 gröt & ersättning
ca18.45 kvällsslurk ersättning

OK?!

Har gett gröt på morgonen en gång eftersom han då åt så väldigt lite ersättning.
Han gillar mest mina hemmagjorda moser så det är kul!
Värmer mitt arma husmorshjärta :heart: :wink:
Charlie föddes 8/10 2011
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag tycker fördelningen av maten ser jättebra ut! Här hemma har vi en liten som inte heller äter så mycket ersättning när hon vaknar på morgonen, men hon vill ändå ha det direkt när hon kommer ur sängen. Därför får hon gröt efter ett tag, som en andra frukost och så står hon sig bättre fram till lunch.

:heart:
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Hej hopp! Charlie äter ju som sagt tidigare mer riktigt mat nu och kompletterar dessutom med flaskan. Ändå vaknar han tidigare än han gjort förut på natten(nattmålet) och vaknar 45 min innan morgonen! Tycker att vi matar på så mycket det går....

Är det bara att fortsätta mata på och hoppas att det löser sej självt?
Jag har dock satt en gräns vid 5 månader då jag aktivt kommer att ta bort nattmålet annars!
Han ligger i egen säng dock men jag tycker inte att jag har fått nån kläm på buffningen. Kan man vagna bort nattmålet(kl04) och sen sova i sängen igen när det är borta? Känns lite bökigt dock....

Tack igen för att ni finns som stöd :)
Charlie föddes 8/10 2011
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Ja, jag tror att det är mer mat som ska till. Det tar ju ett tag innan de små riktigt får kläm på hur man äter på sked, så lite (eller mycket ;)) tålamod får man ha. Glöm inte en rejäl klick (osaltat) smör eller kallpressad rapsolja i maten, det är fettet man håller sig mätt på länge!

Visst kan du vagna bort nattmålet sedan om det behövs, förutsatt att vagnen är tillräckligt rymlig för lillkillen! Har du sett filmklippet där Anna visar hur man buffar? Öva på dig själv eller någon annan, typ på ena benet, för att få in rätta "knycken".

Hur har ni det med mörkläggningen där lillkillen sover? Becksvart ska det vara, så man inte ser handen framför sig.

:heart:
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Han är duktig på att få i sej maten från skeden, tycker jag. Oftast kommer det ner direkt, ibland åker det ut igen :)
Har en alltid smör i maten!

Det börjar ju bli lite trångt i vagnen alltså och så åker ju madrassen i vagnen fram och tillbaka när jag vagnar så han hamnar ofta högt upp i vagnen och det blir trångt bara för det.....Skulle ju helst vilja få in buffningen så vi slipper flytta ur sängen. Jag har kollat in filmklippet om buffningen och övat. Tror det handlar mycket om min attityd och att den inte riktigt finns där. Charlie känner att jag inte riktigt har tagit ledningen och gör saker halvhjärtat, tror jag!

Han har varit lite hård i magen de senaste dagarna så jag har tagit det lite lugnt med maten men det börjar blir bättre.

Hur ska jag göra med dessa tidiga morgnar? Han vaknade 5.50 idag (morgon kl7 egentligen) fick göra morgon 6.30 då han bara blev argare! Han har nu vaknat tidigare & tidigare varje morgon! Kan man använda ramsan som verktyg fast man inte kurar?

Ang mörkläggningen så har jag köpt ett svart tyg som är tätt men det lyckas alltid komma in ljus från någonstans.....Svårt när vi sover i samma rum och min man ska upp på morgonen och hans klocka ringer och det lyser in från toaletten när han tänder där.....
Charlie föddes 8/10 2011
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Ja, både fördelen och "nackdelen" med buffningen är att man faktiskt har kontakt med barnet hela tiden och på så vis kan förmedla sin attityd... ;)

Hårda magar mår bra av katrinplommon och päron, det är lösande!

Här finns en tråd om tidiga morgnar, kanske du kan få något nytt tips där?

Det är ju inte ett måste att ni sover alla i samma rum. Vi flyttade ut liten ganska tidigt då vi mest störde varandra.

:heart:
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Ska börja fixa så att vi kan lägga honom i eget rum. Det rummet som han ska bo i sen är vi inte klara med ännu. Är det dumt att flytta honom två ggr eller spelar det ingen roll?

Ska också bestämma oss för ett strategi som vi kör på dess tidiga morgnar så får vi se vad som händer!
Kan "pangramsan" vara den samma som "Godnatt"-ramsan på kvällen? Bör jag "ramsa" mej ut på kvällen också för att den ska fungera vid uppvak? Nu säger jag den bara en gång vid läggningen!

En helt annan sak: Charlie avskyr att bada :x och det blir bara sämre för varje gång. Nu skriker han redan innan vi ens kommit till baljan!
Är det bara att fortsätta att möta rädslan eller finns det andra tips :?:
Charlie föddes 8/10 2011
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
LisiBlom skrev:Är det dumt att flytta honom två ggr eller spelar det ingen roll?
Är det mörkt i rummet och samma säng tror jag faktiskt det är svårt att märka nån större skillnad.
LisiBlom skrev:Kan "pangramsan" vara den samma som "Godnatt"-ramsan på kvällen? Bör jag "ramsa" mej ut på kvällen också för att den ska fungera vid uppvak? Nu säger jag den bara en gång vid läggningen!
:thumbsup:
LisiBlom skrev:En helt annan sak: Charlie avskyr att bada :x och det blir bara sämre för varje gång. Nu skriker han redan innan vi ens kommit till baljan!
Är det bara att fortsätta att möta rädslan eller finns det andra tips :?:
Jag skulle använda samma tankesätt som vid läggning, dvs skrattet till gonattet och rätt attityd. En mage som bubblar av skratt innan är en bra start. Sen är det kul med lite skojiga pryttlar som flyter runt och förstås glada föräldrar som visar att det är såååå roligt! :D

:heart:
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Oj vad det känns längesen jag skrev här!
Badet funkar utmärkt nu mer! Vi bestämde oss för att bada honom varje kväll och koppla på superattityden och massa skratt och nu ler han t.o.m. i badet :D

Har dock kommit ur dagsrutinerna då jag tröttnade på att vara hemma mellan 4 väggar och bli ännu mer deprimerad på köpet! Har ändå försökt hålla tiderna någorlunda fast vi varit borta lite mer på dagarna.
Vi bytte till kombivagnen så att han skulle kunna sitta upp när vi är ute på promenad och vaken! Och har förlagt alla dagslurarna till vagnen utomhus sovandes på rygg. Han har dock svårare att somna om när han vaknar till efter ca 30 min, ute i vagnen. På långluren mitt på dagen kan jag få vagna från och till i minst 30 min...
Han har ju hunnit bli fem månader nu :) och det känns som att han klarar sej på mindre sömn på dagarna utan att det ställer till nätterna. Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det.....Vill ju helst ha långluren mitt på dagen men han har mycket lättare att sova längre på morgonluren. har pysslat med dessa skarvar nu sen han föddes och jag har lessnat!!!!! :(
Han äter bara riktig mat nu, hela portioner och gröt. Men nattmålet ca 04.00 hänger kvar då han alltid vaknar. Tycker inte att han skulle behöva det då han äter så mycket riktig mat på dagen.
Så här ser måltiderna ut:
ca04,00 170ml ersättning
7,00 morgon
ca7,30 gröt (+ev fruktpure)
11,00 matpure ca 130g
15,00 matpure ca 130g
ca18,30 gröt (+ev fruktpure)

Får bara in 4 mål på dagen. Är det för lite? Han tar inte flaskan mer än på natten då han vaknar. Har provat med att blanda ersättningen med välling på morgon och kväll men han vill inte ha flaskan!

Tacksam för tips & råd :)
Charlie föddes 8/10 2011
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Tetz »

Heeej! :D
LisiBlom skrev:Har dock kommit ur dagsrutinerna då jag tröttnade på att vara hemma mellan 4 väggar och bli ännu mer deprimerad på köpet! Har ändå försökt hålla tiderna någorlunda fast vi varit borta lite mer på dagarna.
Bra att du lyssnar på dig själv och försöker tillgodose hela familjens behov :D För mig har schemat varit en trygghet för att jag då vet när på dagen det passar bäst att hitta på olika aktiviteter. Exempelvis när det är optimalt att åka till affären eller vara utomhus. Sovande på bortaplan funkar sisådär för oss, men vi jobbar på det :D
LisiBlom skrev:Får bara in 4 mål på dagen. Är det för lite? Han tar inte flaskan mer än på natten då han vaknar. Har provat med att blanda ersättningen med välling på morgon och kväll men han vill inte ha flaskan!
Ja, det behövs nog fyra stora mål + en kvällsslurk för att bli av med nattamaten. Servera gröt eller mosad avokado kl 14.30 och lägg middag (matpuré + frukt) vid 17.30. Sedan kan du ge lite kvällsgröt precis innan läggning (det gör inget att det kommer tätt inpå middagen). Vad tror du om det :?:

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
LisiBlom
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 18 dec 2011, 13:53

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av LisiBlom »

Tack för svar :heart:
Jag försöker också få till sovningen borta men det är nog mest jag som stressar upp mej så att det går på tok för det.... :roll:
Han skarvar alltid efter 30 minuter så jag ställer liksom in mej på att få stå vid vagnen en halvtimme innan han somnar om...då är det trist att var borta hos folk eller så!

Ska man aldrig komma till rätta med dessa skarvar?!?! Han tar ju ingen napp eller finger så han har inget sånt sätt att ta till för att somna om på egen hand....

Har svårt att få till ett schema....Han sover best på morgonluren och skulle vilja ha den 1,5h men då blir det så långt mellan lunchen och nästa långlur. Är ju bra om han är riktigt mätt när han ska sova den....nu har vi 11,5h natt så det ska ju in 3h45min sova på dagen. vi har natt mellan 19,30-7,00.

Förslag?!

:)
Charlie föddes 8/10 2011
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Charlie & sömnen

Inlägg av Tetz »

Bläää för skarvar! :evil: Jag höll på att bli vansinnigt på skarvarna här hemma... Det var först runt fyra-fem månader som vi fick ordning på dem, för först då kom vi ikapp med maten.

Min lilla sover också tungt på morgonen och där får jag nästan alltid väcka. Men det har varit nödvändigt att hålla den luren kort för att kunna få till en bra långlur efter lunch. Det i sin tur har förebyggt övertrötthet på eftermiddag/kväll.
LisiBlom skrev:Jag försöker också få till sovningen borta men det är nog mest jag som stressar upp mej så att det går på tok för det.... :roll:
Det är en resa utan dess like att få barn och det tar ett tag innan man hittat formen för det hela :) Jag kan bara trösta dig med att allt kommer att bli lättare, för med tiden blir du säkrare i din föräldraroll och du lär känna din lille skrutt ännu bättre. Ni är fortfarande nya på det här, båda två. :heart:

:arrow: Eftersom din bebis verkar ha 30-minuters sömncykler så kanske rytmen 11,5 + 1 + 2 + 1 kan vara nåt? Förslag:

07.00 Godmorgon
07.30 Frukost
08.30 Sova 1 h
11.00 Lunch
11.30 Sova 2 h
14.30 Mellis
16.00 Sova 1 h
17.30 Middag
19.00 Kvällsgröt
19.30 Sova natt 11,5 h

Total sömn 15 h. För han är väl fem månader?

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"