får han äta 2 ggr på vakentiden?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
xstephx

Re: får han äta 2 ggr på vakentiden?

Inlägg av xstephx »

Tack saramilana för ditt svar!
Jag gav honom lite banan efter 2a luren, sen gav ja honom 60ml välling sista målet+ersättning. Jag är rädd att ge för mkt så hans mage ej klarar det, hur mkt e en bra start för lillen?
Får ja fråga hur mkt du/ni började med, samma me gröt?
Det står ju att man ska välja ETT mål om dagen som man kan ge dom mer fast mat, så jag kan alltså ej ge lite gröt på dagen sen välling på kvällen?

Jag har bara lixom ingen erfarenhet eller aning, därför jag frågar.
Tack för att ni lägger er tid på att svara på mina frågor :heart:
wolfgang född 2011-09-03
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Här hemma matade vi på i rask takt (på grund av ett flasktrassel utan dess like) och vi började redan strax efter tre månader. Första dagen fick hon kanske en sked eller två och hon gillade det jättemycket! Smaskade i sig allt. Ganska snart erbjöd jag riktig mat eller gröt till alla mål, där hon fick bestämma själv hur mycket hon ville ha, sedan fyllde jag på med ersättning.

Jag märkte aldrig några problem med magen men jag tänkte som så att om jag skulle märka av några konstigheter så vore det ju bara att dra ner på takten. Tre-fyra veckor senare åt hon uteslutande mat på sked och vi slapp alla problem med flaskan, jätteskönt för alla inblandade.

Nu menar jag inte att det ska gå så här fort för alla, det finns ju ingen anledning för er att stressa, men jag vill tala om att man inte behöver fega! Det är dock klokt att börja med ett mål om dagen och välja typ lunchen så slipper lilla magen krångla nattetid om det skulle bli så.

:heart:
xstephx

Inlägg av xstephx »

Tack för ett så snabbt svar!
Du har rätt, man ska ej fega. Ska pröva gröt imorgon som lunch eller mellis, får se hur det går :)
:-P
wolfgang född 2011-09-03
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

:thumbsup:
xstephx

Inlägg av xstephx »

Hey igen! :)
Nu tror jag vet varför han vaknar efter 1-2tim då det ska va natt, han tror det är en vanlig lur, för efter den så ligger han o pratar me sig själv ett tag sen när han förstår att ingen ska lyfta upp honom börjar han gnälla o tillslut gtåta. Och gråtandet o velandet pågår oftast prick 2tim(det är ju som ett vakenpass)
Vi har haft detta problem sens vi startade SM, en månad sen.
Du tetz sa ju att de kommer gå över, de gör det säkert, men vill ju ändå att de ska bli nån skillnad så älsklingen o vi får sova eller slappna av lite.
Tetz, gick det bara bort en dag eller gjorde ni nått annorlunda? Man tycker ju ändå att på en månad att de ska gå över, men nej...

Kraam
wolfgang född 2011-09-03
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Hur ser ert schema ut nu?

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
xstephx

Inlägg av xstephx »

Hey blivande mamma! Tack för ditt svar!

För nån dag sen va det:

8.00-vakna
9.30-sova
11.00 vakna
13.00-sova
15-vakna
17.00 sova
18.00(18.15 ibland)
20.00 god natt
4.00 mat
Nu är det:

7.30 vakna
9.30 sova
11.00 vakna
13.00 sova
14.30 vakna
16.30 sova
17.15 vakna
19.30 god natt

Har bara kört sista schemat i dag, igår körde ja me de oxå. Så ska kolla me detta om de funkar i en vecka. Men jag började me förra schemat mer än en månad o ej blivit förändring:(

Va coolt att du är SM barn! :)
wolfgang född 2011-09-03
Tetz

Inlägg av Tetz »

xstephx skrev:Du tetz sa ju att de kommer gå över, de gör det säkert, men vill ju ändå att de ska bli nån skillnad så älsklingen o vi får sova eller slappna av lite.
Tetz, gick det bara bort en dag eller gjorde ni nått annorlunda? Man tycker ju ändå att på en månad att de ska gå över, men nej...
För oss handlade det om att komma ikapp med maten på dagtid. Vi hade många små uppvak efter nattläggingen. För er kan det nog vara att hitta hur många vakentimmar han bör ha på dagen, eftersom han har ett långt uppvak efter att först ha sovit ett tag.

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
xstephx

Inlägg av xstephx »

Hellooo!
Måste bara berätta att vi prövade lägga honom i sängen ist, han somnar oftast själv o ramsan, när han låg i vagnen så blev han så frustrerad att han ej kan röra sig så mkt han vill så vi prövade sängen+buffning när de behövs, han ÄLSKAR det! För nån natt sen sov han från 19.30-7.30(väckte honom 30min efter han somnat o gav han mer mat i mörkret sen mat kl 4), jag blev så stolt! Min lilla vilde! Jag lägger honom i mitten av sängen o när ja ska väcka honom ligger han i uppehörnet intryckt, haha! Sen vran räddning är han giraff Jerry som han bara älskar o blir lugn av:)
Känner verkligen att vi/han har lyckat med mkt! Vi har en bit kvar men väldigtt god väg! Han vaknar fortfarande efter nattning(för natten), men är glad att det blir bara lättare o lättare för oss och honom :heart:
Vill tacka alla som hjälp mig! Ni är bästa supporten, sen har jag en vän som heter Lizzie som följer SM oxå(en vän från mammagruppen) som hjälp mig massor!

GOD JUL PÅ ER!!! :heart: :santa:
wolfgang född 2011-09-03
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Vilken härlig läsning, ni jobbar på så fint! =D>

Ha en riktigt god jul, njut av varandra! :santa:

xstephx

Inlägg av xstephx »

Helloo!
Det har gått väldigt bra för oss! Vi va borta över jul o de funkade bättre på dom 2olika ställerna än hemma:)
När vi kom hem blev han jätte förkyld o feber(febern va pga vaxinsprutor han tog dock).
Han är ändå pigg o glad, men han sover bara max 25mins lurar, bara idag iofs, sen vaknar han o är helvaken, ligger o pratar o joddlar. Vad kan man göra då lixom? Han behöver ju ej min hjälp för han e ej ledsen men han ska ju ej bara sova så lite. Är de pga att han e förkyld tro? Febern är typ borta nu.
Jag har verkligen ingen aning vad ja ska göra!

Hoppas alla fått en fin jul o nyår!!
wolfgang född 2011-09-03
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej xstephx :D

Vilken härlig läsning, man blir verkligen glad av dina rader. :D

Uppvak under lurar beror i de allra flesta fall pâ att magen inte är riktigt sâ mätt som den ska. Har du läst de här trâdarna frân Svar pâ vanliga frâgor?

:!: Skriket till godnatten - och det lyckliga slutet
:!: Skarvar? Liten checklista

xstephx

Inlägg av xstephx »

Tack:)
Nu har han tagit 2vaxin spruta o ligger me feber o är så otroligt förkyld! Det va bara den dagen då han ej kunna sova mer än 25min. Nu sover han som han ska:)

Läste de länkar du skickade Sarisparis, de va bra, men känner att jag har fortfarande 2frågor som jag vill ha ditt eller nån annans råd!

:?: han vaknar fortfarande 1-2ggr på natten, men ligger o snackar lite sen somnar han oftast om igen. Grejen är ju den att jag är SÄKER på att han har mätt mage, han äter massor varje mål! Som vuxen vaknar man ju nån gång varje natt men somnar om igen, kan det ej vara samma för bebis/barn?

:?: nu är ju han sjuk, så jag har tagit upp honom en gång innan 4(mat), två nätter i rad, för hörde att han ej kunde andas. Han försöker somna om men har svårt att andas så då tar ja upp honom, ger han saltlösningsdroppar, ammar en liten slurk sen lägger tillbax honom. Jag hoppas de ej förstör allt jag har byggt dock?
wolfgang född 2011-09-03
xstephx

Inlägg av xstephx »

Just ja, en fråga till!!

:?: om han vaknar nån gång ibland 1 timme innan han ska vakna på morgonen o är jätte pigg, brukar ja låta han ligga o prata sen när ja hör att han blir uttråkad efter typ 20-30min. Men hur ska jag lägga upp schemat då för dagen, 2tim vaken, 1.5 sov, som vi brukar? Hoppas ni fattar min formulering :)
wolfgang född 2011-09-03
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!
xstephx skrev: :?: han vaknar fortfarande 1-2ggr på natten, men ligger o snackar lite sen somnar han oftast om igen. Grejen är ju den att jag är SÄKER på att han har mätt mage, han äter massor varje mål! Som vuxen vaknar man ju nån gång varje natt men somnar om igen, kan det ej vara samma för bebis/barn?
Jo, det är samma sak som för en vuxen! Att ligga och snacka lite för sig själv får man göra, det tillhör privatlivet. ;) Kanonbra att han somnar om själv! =D>
xstephx skrev: :?: nu är ju han sjuk, så jag har tagit upp honom en gång innan 4(mat), två nätter i rad, för hörde att han ej kunde andas. Han försöker somna om men har svårt att andas så då tar ja upp honom, ger han saltlösningsdroppar, ammar en liten slurk sen lägger tillbax honom. Jag hoppas de ej förstör allt jag har byggt dock?
Jag brukar inte erbjuda min hjälp förrän min dotter ber om den. Men är man förkyld och ber om hjälp ska man absolut få näsdroppar! Undvik att ta upp ur sängen dock. Behöver han verkligen mat när han har svårt att andas?
xstephx skrev::?: om han vaknar nån gång ibland 1 timme innan han ska vakna på morgonen o är jätte pigg, brukar ja låta han ligga o prata sen när ja hör att han blir uttråkad efter typ 20-30min. Men hur ska jag lägga upp schemat då för dagen, 2tim vaken, 1.5 sov, som vi brukar? Hoppas ni fattar min formulering :)
Försök köra på som ni brukar. Han lär ju dock vara rätt trött första vakenpasset, så utnyttja marginalkvartarna och förläng första luren lite eller ge honom en femminuterslur mitt i.

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"