Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SaraMilana

Re: Göra om göra rätt, nu börjar vi med standardmodellen!

Inlägg av SaraMilana »

Godmorgon! :heart:

Först vill jag uttrycka min glädje över att få sova många timmar i sträck, att få några timmars vuxentid på kvällen och att slippa fungera som napp hela natten igenom! :) I natt har Stella sovit dryga 9 timmar på raken, trots i mitt tycke ett risigt matintag igår! Jag lyckades för egen del massafå ihop 7,5 timmars ostörd nattsömn och har fått lite vuxentid tillsammans med sambon även nu på morgonen. Jag har inte gjort något alls för att styra upp nätterna, men märker att det går längre och längre tid innan det vaknas för påfyllning och tänker att det sista nattmålet kanske försvinner av sig själv så småningom. Och när Stella fått sin nattamat och läggs i vagnen bökar hon runt ett tag och somnar helt själv, utan ett pip och utan ett enda vagntag! Nätterna är ljuvliga!! \:D/ :sleep:

På dagarna krävs det ju en hel massa vagning för att hon ska somna, men hon vet uppenbarligen hur man gör, så jag hoppas att det bara är en tidsfråga!? Och såklart är det lättare när man är redan halvsovande och nyäten!

Jag har klurat och klurat en hel del på hur jag ska styra upp dagen för lilla fröken. Pusselbitarna är följande: hon orkar bara vara vaken 1,5 timme i taget, det är bara säkert att hon vill/kan äta när hon är nyvaken men hon vägrar pyfyllning och det blir inte den mängd som jag skulle vilja (hon klarar sig i dagsläget inte mer än 3 eller max 3,5 timmar mellan målen, jag hoppas kunna dra ut på det mer när vi får kläm på att äta riktig mat i större mängder). Att ge henne 5-minutare titt som tätt känns inte hållbart, då kommer jag duka under av allt läggningstrassel.

Har övervägt en mängd olika schemaförslag som jag hittat här på forumet, men kommit fram till att 11-45-2-1,5-20 nog skulle passa bäst. Då blir det fem vakenpass istället för fyra, vilket skulle innebära 1,5 timmars vakentid alla gånger utom en.

07:00 Vi gör morgon, mat
08:30-09:15 Sova 45 min
09:45 Mat
10:45-12:45 Sova 2 h
12:45 Mat
14:15-15:45 Sova 1,5 h
15:45 Mat
17:10-17:30 Sova 20 min
19:00 Mat
19:30 Natt
ca 04:00 Mat

Det blir ju fem mål istället för fyra som nog skulle vara bättre. Men "nattslurken"/sista påfyllningen brukar totalvägras, så det känns bättre att dela upp det sista målet på två så att det ändå blir ett mål mat hyfsat nära natten.

Med detta upplägg blir tre av fem mål i nyvaket tillstånd. Är hon vaken när det är dags att äta är det inte alls säkert att det går, ibland får man kånka runt i bärsele för att hon ska lugna sig så pass att det går att äta. Det vore skönt att undvika detta så långt det går...

Vad tror ni om detta upplägg? Jag har några dagar på mig att klura, planen är att köra igång på fredag morgon. Då har vi en hel massa dagar utan inplanerade aktiviteter att nöta in detta på!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

OMG! :shock:

Kände mig extremt trött på detta vagnande, så fort jag skakat i handtaget har Stella satt igång och hojta igen. Detta kan pågå i allt från 5 minuter till 20 med mer eller mindre konstant vagnande. Har så smått insett att även jag hamnat i det berömda vagningsträsket! Läste en kanonbra tråd igår om att backa (kan det varit TorsMammas tråd?), hon lät barnet vara och gick ut och städade en garderob precis utanför dörren.

Så jag gjorde slag i saken vid dagens första lur, vagnade lite och gick sedan ut och väsnades i köket. När skrikandet lät mer olyckligt än argt vagnade jag några drag för att visa att jag fanns där. Gissa om jag var förvånad när det var tyst från vagnen redan efter 5 minuter??? :shock: Sedan bökades det runt lite i några minuter och snart sov Stella så sött!!!! Tänkte att det kanske var en engångsföreteelse, men fenomenet upprepades även vid andra luren. Gång nummer två hade hon dessutom bara fått i sig en halv flaska samt nog var på väg att bli lite övertrött. Nu håller jag alla tummar för att vi med raska steg är på väg upp ur träsket!! :D
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Åh vad jag log när jag läste. KOrta enkla besked är precis lösningen på både barnets frågor och på det berömda vagningsträsket. Härligt jobbat och välkomna upp ur träsket :wink: :lol:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Vi jobbar vidare med läggningarna, jag backar allt jag kan och Stella protesterar vilt några minuter, lite längre allt eftersom dagen går. Sista vilan har hon jättesvårt att somna. Ibland känner jag mig grym, men allt som allt så skriker hon nog kortare tid när jag låter henne vara ifred än när jag står där och vagnar frenetiskt. Men jag brukar stänga altandörren innan läggdags så grannarna slipper undra vad jag sysslar med. ;)

Förut hade vi två säkra kort när det gällde att få Stella att somna; åka bil eller åka bärsele. Inget av dem fungerar längre! Tog en promenad med bärselen igår em, tänkte att det blir en bra sista lur för fröken och bra motion för mig. Men hon satt i nog 45 min och sjöng och pratade och tittade på omgivningen, trots att hon precis ätit och det var sovdags. Förut somnade hon på 5 minuter!! Likadant med bilturer. Har läst i andra trådar att små magsovare att får svårt att sova i bilen, men bärselen borde ju likna magläget?

Var på första träffen med mammagruppen igår. Vi var fyra mammor med fyra barn, varav ingen sov något vidare på dagen. De som helammade ammade sig dessutom igenom nätterna. Ingen hann med något som helst på dagarna, knappt ens att slå på en tvättmaskin. Då känner jag att vi, relativt sett, kanske inte har så stora problem. Stella sover ju ändå på dagarna, även om det är lite svårt att somna och i stort sett omöjligt att ta sig över skarvarna. Men jag har ju faktiskt ganska mycket tid, särskilt de där första säkra 45 minutrarna (långdusch!! :D ). Sen har vi den sociala delaktigheten, då hinner jag ju en hel del hushållsbestyr. Igår släpade jag till och med fram symaskinen och pysslade, det trodde jag inte för några veckor sedan! :D

Börjar mer och mer förstå detta med de 18 kossorna! Alla små barns sömnproblem måste ju bero på överkoncentration, det känns så solklart för mig nu. Har ju läst det flera gånger men nog inte riktigt förstått det förrän nu. Nåja, nån gång ska ju poletten trilla ner. 8)

Maten (alltså mosmaten) går bättre och bättre. En halv portion gröt går oftast i innan Stella lessnar. Och majspuré är smaskigt! Och potatis och palsternacka och morot! För att inte tala om fruktpurén till efterrätt! :D Har precis fått hem första och andra mosboken, nu ska här göras eget mos!! Vi hade en fin hakklapp med mönster på till att börja med, men all mat rann ju ut när Stella satt och tittade ner och beundrade hakklappen! :lol:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vilken resa du gör! =D> =D> =D>
SaraMilana skrev:Börjar mer och mer förstå detta med de 18 kossorna! Alla små barns sömnproblem måste ju bero på överkoncentration, det känns så solklart för mig nu. Har ju läst det flera gånger men nog inte riktigt förstått det förrän nu. Nåja, nån gång ska ju poletten trilla ner. 8)
Ja, det mâste upplevas för att man verkligen ska förstâ, och ändâ är det lätt att "glömma bort" ibland. :roll:
SaraMilana skrev:Har läst i andra trådar att små magsovare att får svårt att sova i bilen, men bärselen borde ju likna magläget?
Ja, selen är nog bättre än bil (helt klart hos oss iaf), men jag tror att när de väl fâtt korn pâ att sträcka ut sig, krypa ihop och sova precis som de vill, dâ kan även selen upplevas som att sitta fastspänd. Vâr lille Nisse (4 mânader) sover i sele tvâ ggr om dagen de dagar storebror gâr i skola och det känns mindre och mindre optimalt. :? Vagn tror jag mer pâ! :D

Du gör ett kanonjobb, fortsätt sâ! =D>

:heart:
aso

Inlägg av aso »

SaraMilana skrev:Vi hade en fin hakklapp med mönster på till att börja med, men all mat rann ju ut när Stella satt och tittade ner och beundrade hakklappen!
:lol: de är ju bara för underbara de små :heart: ...
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

SaraMilana skrev:Förut hade vi två säkra kort när det gällde att få Stella att somna; åka bil eller åka bärsele. Inget av dem fungerar längre!
Jag funderar vidare pâ detta med sovställen... :roll: :D Jag tror att de barn som har en sömnskuld tacksamt somnar sâ fort de fâr tillfälle, och att dâ vaggningen som blir när man har dem i sele/sjal eller bilens regelbunda ljud blir en hjälp till ro och sömn. Jag ska inte dra 'alla andra' över en kam, men jag tycker mig ana att mânga av mina bekantas barn inte sover riktigt sâ mycket som de skulle behöva (och dessutom pâ rygg) sâ dâ blir ju bilen/selen/sjalen ett "säkert kort".
Min teori är att ett barn som vanligtvis fâr sova sâ mycket som behövs bara blir irriterad när man 'sitter fast'. Är det dags att sova sâ kanske man somnar i bilen ändâ efter lite protester, men är det vakentid sâ kan det krävas mutor. I sele/sjal fâr man ju vara med, sâ dâ blir det inte lika mycket ren protest, men hos oss tar det längre och längre tid att somna i selen för lille Nils.

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Sarisparis skrev:Vilken resa du gör! =D> =D> =D>
Ja, det känns verkligen som en resa. Vi lär oss hela tiden, både mamma, pappa och Stella! Igår uppfann jag en egen 5-minutersmetod! :) Före den längsta luren ligger en måltid, men det är ju inte alltid Stella kan äta allt hon vill när hon blir trött och hungrig samtidigt. Då har jag lagt henne för att sova när det är sovdags, låtit henne sova 5 minuter, sedan tagit upp och trattat i resten av flaskan och sedan lagt tillbaka henne och hon har sött sovit vidare. På så sätt har hon fixat de två timmarna riktigt bra! Kanske inte helt enligt boken, men just nu känns det som att alla sätt är bra utom de dåliga. 8)
Sarisparis skrev:Min teori är att ett barn som vanligtvis fâr sova sâ mycket som behövs bara blir irriterad när man 'sitter fast'. Är det dags att sova sâ kanske man somnar i bilen ändâ efter lite protester, men är det vakentid sâ kan det krävas mutor. I sele/sjal fâr man ju vara med, sâ dâ blir det inte lika mycket ren protest, men hos oss tar det längre och längre tid att somna i selen för lille Nils.
Det låter inte så tokigt, även om det är synd att bli av med sådana "säkra kort"... ;) Kanske är det så att Stella numera får den sömn hon behöver och trivs rätt bra i sin vagn efter att hon fått protestera lite! Och det känns ju enormt bra!! :D
Tetz

Inlägg av Tetz »

SaraMilana skrev:Före den längsta luren ligger en måltid, men det är ju inte alltid Stella kan äta allt hon vill när hon blir trött och hungrig samtidigt. Då har jag lagt henne för att sova när det är sovdags, låtit henne sova 5 minuter, sedan tagit upp och trattat i resten av flaskan och sedan lagt tillbaka henne och hon har sött sovit vidare.
All is fair in war and love 8) :lol: Jag upplevde också att det blev lite snett med måltiderna när min dotter inte klarade med än 1,5 h vakentid samtidigt som vi försökt hålla 4 h mellan målen. Då kan man få lägga målen lite tätare för att öka på chansen att den lilla är tillräckligt pigg för att äta. Det löser sig bättre och bättre ju större bebisen blir :D

Vi får ofta lägga för kvällen för att lillan ska få i sig nattslurken (som hon behöver), men fler och fler kvällar klarar hon att äta den innan säng(vagn)gåendet. Man få se framstegen vecka för vecka, eftersom det går lite framåt och sen lite bakåt och sen lite framåt igen... :wink:

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Inatt vaknades det aldrig för nattmål!!! :D Liten stånkade och bökade runt i vagnen så sambon gick upp för att värma på en flaska. Men så insåg han att klockan var halv sex, lite väl sent för ett nattmål. Så vi avvaktade och efter en stund var det lugnt i vagnen igen. Återstående 1,5 timmar av natten sov hon och bökade runt i omgångar, men hon var tyst hela tiden och vi fick nöjet att väcka med buller och bång klockan 7! Hurra! \:D/

Vi är på landet i helgen och här finns inga gatlampor, så på natten är det verkligen becksvart. Jag tycker att vi har det mörkt i sovrummet hemma, men vi kanske skulle se över mörkläggningen ändå!

:?: :?: :?: Funderar lite på det här med ramsan. Jag har börjat smyga in ramsan precis innan hon somnat till, men nattramsan får hon ju då bara höra en gång per dygn. Går det att införa en ramsa utan kur? Då verkar det ju som att den ska sätta sig på bara någon dag, här känns det som att det kommer ta betydligt längre tid. Hur gör jag? När kan ramsan börja användas som ett verktyg?
Tetz skrev:Jag upplevde också att det blev lite snett med måltiderna när min dotter inte klarade med än 1,5 h vakentid samtidigt som vi försökt hålla 4 h mellan målen. Då kan man få lägga målen lite tätare för att öka på chansen att den lilla är tillräckligt pigg för att äta. Det löser sig bättre och bättre ju större bebisen blir
Ja, det ska verkligen bli skönt då Stella orkar vara vaken lite längre! Nu ligger målen förmodligen alldeles för tätt, för det är inte alltid hon vill äta så mycket som jag tycker att hon ska äta. Men jag lyckas helt enkelt inte få till det annars!

Vi har kört enligt schemat i två dagar nu, tycker ändå det funkar riktigt bra! Förutom den tredje luren på 1,5 timme som känns som att den kommer bli svår att klara skarven i, än har vi inte lyckats. Nästa måltid ligger precis efter och innan har hon sovit 2 timmar. Men vi kör veckan ut så får vi se om vi får justera detta. Vet inte hur dock. :-k
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Här smyger man in för att kolla och möts av detta! :D =D> Så fint jobbat! Nu vet du att hon kan (även om det tar en liten tid till att sätta det helt säkert)
SaraMilana skrev: Vi är på landet i helgen och här finns inga gatlampor, så på natten är det verkligen becksvart. Jag tycker att vi har det mörkt i sovrummet hemma, men vi kanske skulle se över mörkläggningen ändå!
Ja! Beckmörkt ska det vara, även när gryningen kommer. (Det kommer i och för sig bli mindre problem med det månaderna som kommer tyvärr... men se över mörkläggningen!)

SaraMilana skrev:Funderar lite på det här med ramsan. Jag har börjat smyga in ramsan precis innan hon somnat till, men nattramsan får hon ju då bara höra en gång per dygn. Går det att införa en ramsa utan kur? Då verkar det ju som att den ska sätta sig på bara någon dag, här känns det som att det kommer ta betydligt längre tid. Hur gör jag? När kan ramsan börja användas som ett verktyg?
Jag har inte kurat någon av mina små utan vi har kört SM. Jag började introducera ramsan vid Varje läggning, precis som du. Då vänjer sig liten vid att ramsan betyder sömn. Att man sen har ordet Natt i nattramsan är bra men det är själva ramsan som betyder - sov! :D Jag började använda den som verktyg nånstans vid 5 månader när L flyttat in till storebror. Ibland behövde den stöd av en buffning men förvånande snabbt satt den.

Snyggt jobbat! Och om det kommer bakslag så vet du - ett steg fram och ibland två steg bak. Håll schemat, attityden och ert gemensamma arbete och skrattet vid liv så hittar ni raskt tillbaka.

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Clara Cecilia skrev: Så fint jobbat! Nu vet du att hon kan (även om det tar en liten tid till att sätta det helt säkert)
Ja, detta känns helt underbart! Vi införde standardmodellen för ganska precis en månad sedan, vad det har hänt saker!! :D Även inatt sov vi en hel natt, även om det bökades runt en del på morgonkvisten. Hann inte göra något åt mörkläggningen igår kväll, så det verkar ju gå ändå, men kanske bökandet kan minska om gryningsljuset inte sipprar in bakom rullgardinen. Idag har jag tid (Tid att göra saker, det visste jag knappt vad det var för en månad sen!) att rigga mer mörkläggning, ska fnula på något bra.

Det känns så skönt att veta att Stella vet hur man sover, somnar och trivs med det. Läggningarna går fortare och fortare, oftast protesterar hon bara ett par-tre minuter, bökar runt lite och somnar. Att jag står där och vagnar verkar hon mest bli irriterad av, försöker hjälpa till med husljud istället, brukar spara lite disk framförallt till skarvarna i långlurarna. :) Även de sista läggningarna på dagen börjar gå skapligt fort, nog inte mer än 10 minuter. Inför dessa kunde vi lätt stå och vagna i säkert en halvtimme-trekvart förut. Och så har vi klarat av ett par 2-timmarslurar utan skarvar!!! :D

Svärmor såg ut som en fågelholk i helgen när jag gick för att lägga Stella och kom tillbaka efter bara ett par minuter. Och ni skulle sett hennes min när jag skulle gå och väcka henne 20 minuter senare! :D

Det är fortfarande tjorvigt med maten, hon äter inte alls bra ibland och vägrar oftast påfyllning. Trots att jag tror att hon är hungrig så går det bara inte. Men jag tänker att det nog löser sig så fort hon får kläm på att äta riktig mat! När jag räknar ihop mängden över dagen så blir det ungefär en liter (vilket stämmer bra om man räknar 150 ml per kilo kroppsvikt), och utöver det så petar hon ju i sig en del gröt och puréer av olika slag. Majsvälling verkar hon inte alls gilla, vet inte om det är smaken eller konsistensen. Har då blandat 1/4 välling och resten ersättning, men ska nog prova ännu mindre och öka succesivt. Var på BVC häromdagen, berättade att vi börjat införa riktig mat. Trodde jag skulle få en utskällning, men hon var faktiskt enbart positiv och såg det som en bra lösning på flaskproblemet! Kul!

Jag vet inte om det är inbillning, men jag tycker att Stella bjuder på fler och fler leenden och skratt. Häromkvällen dansade vi runt i vardagsrummet till en bra låt, hela lilla familjen, Stella nästan kiknade av skratt! Så mysigt det var! :heart:
aso

Inlägg av aso »

Heja heja heja =D> =D> =D> !

BRA JOBBAT :D !!!
Jag blir såååååå glad när jag läser ditt senaste inlägg :heart: .

:D aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

och här sitter jag och ler STORT :D

Tack för att du delar med mig, det är verkligen härlig läsning. :thumbsup:

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Tack för påhejningarna! :) Självklart vill jag dela med mig av ljusglimtarna i tillvaron när jag har fått så mycket hjälp av er när det har trilskats! :heart:

Jag funderar lite på det här med vakentiden. Nu har jag de senaste dagarna följt ett schema med bara 1,5 timmars vakentid i taget, då det är vad lilla fröken har klarat hittils. Men nu har hon ju börjat sova väldigt mycket bättre både på dagen och natten och jag ser sällan några gäspar eller något gnugg i ögonen längre. Kanske skulle hon orka vara vaken längre tid, hon blir trots allt 4 månader nästa vecka? Det får jag ju aldrig veta om jag fortsätter på mitt schema? Eller är det dumt att ändra något som fungerar? ;) Hur ska jag tänka nu?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"