Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
aso

Re: Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Inlägg av aso »

Tack för fina inspel om flytten :) ! Det är ju en finfin morot att den kommer gå bra (om jag bara får till skrikfria läggningar nu...är ju inte den framtida flytten som ställer till det utan det faktum att han skriker nu).
Så prio 1 är inte att oroa mig inför sova i egen säng är trots allt länge kvar tills det är dags för det :wink: - prio 1 är att han nu skriker varje gång jag lägger honom :cry: (förutom efter ammning på natten då han fint somnar själv). Så först och främst gäller det att jag kommer över denna tröskel :shock: .

Tar gärna lite feed-back på vagningen :!: . Vagnar jag för mycket?? Jag har vagnat 2-3 tag efter att han slutat gråta men fortfarande andats häftigt, men har inte vagnat tills han somnat. Om jag slutar vagna så fort han tystnar så hinner jag ingenstans innan han skriker, och då är det med kraftfull stämma. Tar jag de där "extra" tagen så gör han ett litet försök själv först innan han skriker upp sig. Men det är bara det att han nu satt det i system att jag ska vagna några tag till för att han ska vara nöjd :oops: så det har liksom blivit en ond cirkel...
Det går lite bättre tack vare tidigare läggning.

Försöker vara så 8) det bara går :wink: , men inte lätt när det ska gråtas varje gång.
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Det här är ett sätt att gå för att få lilla barnet att verkligen lita på att du finns där och håller vakt.

Då gäller det att få till en dialog/kommunikation med vagningen och jag ska försöka förklara hur jag då går tillväga. Du får hojta till om något är oklart så förklarar jag igen.

Lägg lilla barnet tillrätta i vagnen, sätt på filten, skaka i handtaget och så dunkar en gång i handtaget. Både skaket och dunket ska vara rejäla och bestämda, ingen plats för någon tvekan här inte.

Vänta och låt lilla barnet reagera, blir det gråt så är du bums där och svarar med antingen några vagningsdrag som du avslutar med skak och dunk i handtaget. Vagningen ska du sluta med bums barnet tystnar, inte vänta på att han andas lugnt eller är totalt avslappnad i kroppen.

Drar han igång igen är du bums där med kort vagning, skak och dunk.

Om han drar igång igen med med lite lägre intensitet kan det räcka med ett skak och ett dunk i handtaget för att med bestämdhet förklara att du håller vakt, du har koll, och han kan sova gott.

Även om detta kan kännas som att du inte backar så är det precis det du gör. Du finns där bums för att tala om att allt är lugnt och slutar med dina insatser så fort han tystnar. Räkna med att du får hålla på med denna form av kommunikation vid några läggningar innan han verkligen litar på dig.

Att backa och låta lilla barnet skrika är ingen bra väg att gå, då föds bara mer oro hos alla inblandade parter.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
aso

Inlägg av aso »

Tack tack tack kära Susan - precis vad jag behövde :D !

Jag har känt att jag "gör något fel" men inte hittat rätt väg ur det, när jag läser ditt inlägg faller pusselbitarna alldeles på plats!!!
Du har så rätt i att han vill ha en försäkran om att läget är lungt, därav somnar han nu med "extra" vagningstag men med ditt sätt så ska jag kunna övertyga honom om att jag vaktar.
Om jag tar Lindas tips om att lägga innan han blir för trött och ditt tips om kommunikation med skak och snabb men kort insats så känns det som jag har en fin handlingsplan :D !

Får skriva av mig lite nu när jag är igång...
Är verkligen så att de små tar till sig och accepterar de rutiner man inför - så länge man själv är helt och fullt övertygad om att man vet vad man gör. Jag har fått så många fina upplevelser med vår son tack vare er mammor här på forumet och Barnaboken. För när något kärvar finns ni där och kommer med fina tips och support, heja-rop och helt ovärderlig hjälp. Barnaboken läser jag igen och igen och igen för den ligger alltid framme och varje gång jag läser så lär jag mig något nytt. Brukar friska upp minnet med jämna mellanrum genom att läsa om samma kapitel, och märkligt nog så upptäcker jag sånt som jag inte fått med mig tidigare.
Ibland är det inte så mycket som ska till för att man ska komma på rätt kurs igen, men det är däremot helt avgörande att man ser till att göra en insats och förändra sitt beteende annars börjar den lille protestera allt mer högljutt. Men när man backar lite och "gör om och gör rätt" belönas man verkligen av de små. Tiden med vår Z från nyfödd till nu 2.5 månad gammal har varit fantastisk och när vi föräldrar går från klarhet till klarhet gör även den lille det. Är så kul att se för så fort vi kommer på rätt kurs och hittar rätt verktyg så accepterar han det med glädje, man kan riktigt se att han blir glad och trygg över att vi återtar kontrollen. Det är världens bästa morot!!! Och det händer igen och igen och igen!
Känns viktigt att skriva om lite annat än bara "problem" här på forumet. För emellan mina inlägg med diverse frågor (ibland jättemånga :oops: ) så är vardagen med en liten gosse i huset helt underbar. Vi har en glad liten kille som med hjälp av andningslarm och magläge, SM-rutiner, social delaktighet, ålningsträning, skogspromenader, utomhussovning, mys och umgänge verkligen älskar livet!!! Han är supergenerös med skratt och leenden, pratsam, pigg och vaken och för det allra mesta glad och sugen på nya utmaningar. Han älskar prat och ord och om man träget repeterar samma korta ord under några dagar så börjar han härma, jag hade aldrig trott att så små killar redan kunde klara sånt (jag har fått filma honom för att folk ska tro mig). Jag har ingen i min omgiving som provat SM och som "styr upp tillvaron" med schema och sovtider så det har i perioder varit tufft att ensam finna sin väg, men nu känns det som att all osäkerhet och alla frågor varit bra för det har trots allt lett oss till där vi är idag. Mer än en gång har jag blivit mött med skepsis och frågor när jag talar om att han sover på bestämda tider, de allra flesta verkar tro att det bara är tur och träff just för stunden och att jag ska vara glad så länge det funkar. Igår var jag på öppna förskolan och där är jag den enda som har fasta tider, så det är stora ögon när jag lägger honom i sin vagn vaken klockan 11 för att sova ute i hallen och ännu större ögon när han vaknar efter ganska exakt 2 timmar. Ett tag tyckte jag det var kämpigt att behöva anpassa alla aktiviter till hans tider, särskilt när de andra mammorna "kunde göra allt närsomhelst". Men när jag räknar ihop hur många minuter per dag han är gnällig och missnöjd så kan jag lungt säga att de är så få att det är värt den extra planeringen tusen gånger om. Finns det något härligare än en nöjd unge?
Jag är så oändligt tacksam för att jag som nybliven osäker men sökande mamma hittade till just detta forum och att jag fått så mycket stöd :D . Så till er som svarat på mina inlägg och delat med er av er erfarenhet SusanD, LindaVega, Sarisparis, Younikawa och AMAMA - SKICKAR JAG MITT ALLRA VARMASTE TACK :D =D> !

Kram aso
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack snälla Aso för din rapport, det är ju inte bara trassel även om det kan låta så i trådarna. Mycket glädje har vi med våra små och det är så roligt när du berättar om det fina ni har också.

Och jag håller helt med om att jag inte är den klokaste mamman som finns, däremot är jag den lataste och det är jag med stolthet. :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D
Så fint å høre fra hverdagen deres!
Jeg stemmer i takknemligheten for dette forumet :heart: :heart:

Klem
aso

Inlägg av aso »

Gick lite fort i svängarna så jag fick inte tackat Nimrah och Clara Cecilia - här kommer ett stort TACK till er oxå :D =D> !!!
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Tack för det kära du! :heart: och roligt att läsa om annat också. :D
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
aso

Inlägg av aso »

Schemafråga :?: !

Hur har ni gjort övergången från 2 månaders till 3 månaders schema? Har bebben själv övergått till att sova mindre på dagen?

Z vill inte sova mer än 10 timmars natt och äter fortfarande 23.30 och 03.00 varje natt somnar 19.30 tar morgon 05.30-06.00. Provat att lägga tidigare men då vaknar han tidigare den lille luringen...
Har inte spikat schema men kör ungefär samma varje dag, längden på lurarna kan variera något men alltid 2 timmars vakentid (1.5 på morgonen) läggtid är samma varje dag.

Vi har haft superstrul med tiderna igår och idag! Z har utvecklats massor senaste dagarna märker stor skillnad på honom, haft mindre aptit på mat och mer aptit på att upptäcka världen, samt en massa humör! Vill vara vaken längre men orkar inte :shock: .

Tips på hur man löser schema när han inte vill förlänga natten tages tacksamt emot :? !
Vänta ut honom?
Minska på lurarna några dagar och se om han ställer om sig?

Just nu vet varken jag eller han riktigt vilka tider som gäller :? .
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej! :)

Hur har det gått den här veckan?

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
aso

Inlägg av aso »

För det mesta går det alla tiders :wink:.

Läggningarna går bättre, verkar som att vi är på rätt väg. Har fått slut på ilskan, är som att han disskuterar med oss istället. Är lite arg en stund men avslutar med att komma till ro själv, så jag hoppas att han snart somnar helt själv, skulle vara så skönt för jag blir lite stressad :oops: .

:?: Men det med schema är klurigt!
Nu har han tre nätter i rad ätit bara en gång :D :D ungefär vid 01.30, otroligt härligt!!!
Han vaknar varje morgon vid 4 och ligger och bökar i en evighet utan gråt, stödvagnar/skak lite för att lura honom till sömns när jag inte orkar höra på honom längre, han är inte hungrig utan håller bara på och styr.
Morgon tar han nu 05.30. Så vårt schema ser ut såhär:

05.30-07.15 vaken 1 tim 45
07.15-09.15 sova 2
09.15-11.15 vaken 2
11.15-13.15 sova 2
13.15-15.15 vaken 2
15.15-16.15 sova 1
16.15-19.00 2 tim 45 min (ingen power-nap)

Jag har alltså kört på med vakentid för en 3-månaders, han blir 3 månader om 5 dagar. MEN HUR SKA JAG GÖRA MED SÖMNEN? Blir ju mycket sömn dagtid för att schemat ska gå ihop utan att vi lägger honom tidigare än 19.00 :?: :?: . Han sover snällt på dagarna, skarvar inte särskilt ofta och somnar inom 5 min från att vi lägger honom.
:arrow: Enligt "schema-mallen" är det följande sovtider för en
3-månaders 45/2/45.
:?: Så länge han får sova så mycket på dagen kommer han väl knappast att sova längre på morgonen...
SUPERTACKSAM FÖR INSPEL! Det funkar för all del fint nu men det är lite tidigt att ta morgon 05.30 så om någon har tips på hur vi får honom att sova längre tas det tacksamt emot. Jag vet inte ens om det går?

Kram på er!
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei aso!

Så bra at det går bedre med leggingene. Prøv å tenke at du har flere barn som også behøver deg ;) livsnødvendigt :) Nei, jeg tuller, men prøv å ikke overkonsentrere og ta på attityden at du besvarer spørsmålet fra ham tydelig og greit, om han virkelig skal ligge der blabla... Svar i form av vogning når du føler at du må. Det virker jo som at dere har gjort et veldig bra arbeid med et så langt!

Min lillesøster var og er en trøttis. Slik var skjemaet vårt ved 3 mnd. "Skjemamallen" kan jo se litt forskjellig ut. Har du sett den sammenfatningen av ulike aldrer og tider? Jeg finner den ikke nå, men skal lete litt.

6.30 Lillesøster får mat, ammes
7.00 De andre våkner og opp, evt litt mys, frokost
8-9.30 Sove
9.30 Lillesøster skal ha mat, amming
10.30 Vi går ut dersom det ikke er regn og storm
11.30-14 Sove
14 – 16 Mat
16 Sove 20 min
17 Middag - Lillesøster skal ha mat (litt lite praktisk for meg, men slik får det være nå)
17.45 Bad.
18 Nattslurk
18.30 God natt!
Nattmåltid kl ca 4.

Jeg vet ikke om jeg er helt ute, men kanskje dere kan forlenge natten og evt gi to nattmåltider en stund til? Eller evt vogne bort det ene?
Jeg har ikke helt hjernen med meg, så jeg håper du også får andre innspill.

Alt godt!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Ja du, hur göra?
Jag tycker att det låter rysligt tidigt med 5.30 men hur ställer man om?
Ett förslag är att korta lurarna till så det blir 1,5, 2, 45 + natt 11,5 dvs till 6.30

Då ligger du lite högt i sömnintag Men det är det många som behöver och han är ju ännu inte 3 månader. :D
Du behöver styra om sömnen från dagtid till mer natt helt enkelt. Jag skulle börja med att korta daglurarna enligt ovan och sen vagna på morgonen om det behövdes.

Fundera och genomför när du bestämt dig :D

(Och du, tack för varmt beröm :heart: )

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
aso

Inlägg av aso »

Hej hej!

Tack tack för era inspel, det behövs verkligen lite input!

Nu har lillprinsen 5 nätter i rad hoppat över 23.30 nattmålet och äter endast 1 gång/natt ca 01.30. Första tre nätterna sov han över helt själv, senaste har han vaknat vid 23-tiden men somnat relativt omedelbart med litelite vagning :wink: .
Har fortfarande litemorgontjorv vid 4-tiden då jag varannan morgon får vagna och så 05.30 är han klarvaken (FÖRMODLIGEN FÖR ATT HAN SOVER FÖR MYCKET PÅ DAGEN :shock: ).
Tror på din idè med att minska dagslurarna Clara, ser att AMAMA också har kort lur sist på em och långlur mitt på dagen.
Ska vara 8,5 timmar vakentid och det får jag ihop utan problem men jag måste flytta sömnen från dagtid till nattetid.

Ska låta det gå ett par nätter till nu för att befästa att han bara äter en gång per natt :D ... då får jag sovit mer (märker STOR skillad på hur pigg jag är med bara en nattammning) och kommer vara upplagd till att bestämma en dag för att korta lurarna!
SKA JAG KORTA BÄGGE LURARNA (morgon och em) SAMMA DAG?

Ha en fin dag!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Ja, jag skulle ta allt på ett bräde Men vara beredd att ge en powernapp på exakt 5 minuter om det tjorvar mycket.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
aso

Inlägg av aso »

Fler frågor angående schema...

Känner att det är dags att verkligen spika fasta tider! Lite flex nu pga olika tider för när han tar morgon. Tror att de lite struliga läggningarna förvärras av flexandet och lite förmycket sömn dagtid!
Men fasta tider kräver ju en konsekvent tid för när det är morgon +- 15 min, idag tog vi morgon 06.30 och det känns som att det är tiden vi borde satsa på, precis som du föreslog Clara (oftast vaknar han 05.30...så det blir lite vagning).

Morgon 06.30
06.30-08.15 Vaken 1 tim 45 min
08.15-09.30 Sova 1 tim 15 min
09.30-11.30 vaken 2
11.30-13.30 Sova 2
13.30-15.30 Vaken 2
15.30-16.15 Sova 45 min
16.15-19.00 Vaken 2 tim 45 min
Godnatt 19.00

Då får vi 11.5 tim natt och vakentiden stämmer, ligger lite högt med sömn dagtid men jag vågar inte justera mer.

FRÅGA :?: :?: BÖR MAN SPIKA TID FÖR NATTMÅLET? Som det är nu äter han 1 gång per natt vilket infaller mellan 00.30-02.00 (vaknar han tidigare vagnar vi, sker ca varannan natt).

Känner att det för min skull skulle bli lugnare om vi spikade tider så jag har det att luta mig emot. Vi har fortfarande inte fått ordning på läggningarna, det är bättre för han är inte tvärarg men fortfarande inte utan disskussion och gråt, vilket jag tycker är jobbigt. Hoppas att allt sätter sig bättre med ett fast schema i ryggen. Vad tror ni om det?
Han är pigg och nöjd och fylld med skratt och leenden under vakentiden så det känns som att vi så gärna vill få sista pusselbiten på plats :) !

Kram :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"