Vilse i nattvakan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Emma80

Re: Vilse i nattvakan

Inlägg av Emma80 »

Hej lillmatte! Till natten tänker jag att ni inte borde backa för långsamt, ni får fortfarande buffa om det behövs och ramsa däremellan. Så lägg grunden ordentligen, ha inte bråttom! Vaknatt i natt också är mitt tips.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Hej! Det blev ingen aktiv vaknatt igår eftersom jag själv däckade, men jag vaknade kl 05 av att lillkillen grät till några gånger. Jag avvaktade och han somnade om. Han vaknade därefter två gånger till inom en ungefärlig 20-25-minutersperiod, somnade om själv första gången. Andra gången fick han en lätt fjäder och somnade sedan om själv och kunde väckas kl 07.

Vi vill helst inte buffa eftersom vi faktiskt inte behövt det mer än en eller två nätter sen vi började första kuren för över en månad sen. Jag får för mig att han skulle bli förvirrad av det då. Dessutom känns det för tillfället som ett förbrukat verktyg, då vi verkligen suttit i träsket och inte vågat lita på sömn utan buff. Vi hoppas såklart att han ska känna säkerheten nu och klara av att somna och somna om på egen hand snart.

Ikväll är jag egentligen i total chock - vi hade nämligen en sån där 2-minutersläggning som jag ALDRIG kunde tro att vi skulle få! Jag har verkligen gjort några rejäla lärdomar de här senaste dagarna, om att våga ta befälet, om att förmedla lugnet och säkerheten och om att våga lita på processen. Även om det blir en bänglig natt, och bängliga nätter och läggningar framöver, vet jag ju nu att det GÅR. Lillkillen har varit på ett så fantastiskt humör de här dagarna och har till och med fixat dagslur 1 och 2 helt utan problem. Tredje luren är lite bökig just vid insomning, men det ska säkert lösa sig :)

Nu ska även mamman sova, har svårt att komma till sängs eftersom jag njuter så oerhört av lugna kvällar och inte är alltför utmattad längre... Lyxproblem :D
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

=D> =D> =D> :sleep: :heart:
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Tredje natten: 2-minutersläggning. Några gnällepisoder som han löst själv. En ramsa 6.25, därefter tyst. Väckning kl 07. Nu sussar han sött på balkongen, somnade själv. :shock:

Jag saknar ord... Vi är så tacksamma för rådet och peppen att starta om kuren! Det var ju precis vad vi behövde!
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Busvissling! =D> =D> =D> /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Det är så himla häftigt! Fantastiskt bra jobbat.

Kramar :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, jag visste väl att ni skulle klara det. =D> :lol: =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hur har det gått de två senaste nätterna? Det kan ju vingla lite även efter en jättebra (om-)start.

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Heja, heja!! :D =D> Vad bra det går!

Här har en öroninflammation trasslat till det lite... Men vi tar nya tag sen! EN hel natt har vi ju i alla fall fått, så vi vet att han kan.

KRAM till er!
:heart: Stora M (27.6 2009) sover hela nätter
:heart: Lilla M (26.7 2010) kurstart 23.11 2010
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Tack för alla snälla ord! :heart:

Det rullar på ganska bra här. Dagslurarna småkrånglar lite, men inte värre än att vi löser det. Vi försöker vara stenhårda med schemat. Nätterna har småkrånglat lite också, vi har inte haft fler klockrena 2-minutersläggningar, men ikväll löste min sambo läggningen superbra med bara en ramsa. Vi försökte verkligen låta lillkillen lösa det själv men han var fly förbannad där inne. Efter en bestämd ramsa gnölade han 5-10 minuter till och somnade sen. Vi var på väg in för att lägga honom tillrätta och solfjädra när vi kom på att vi i så fall skulle göra exakt samma sak som innan - fast byta ut buff mot fjäder. Så vi lät bli, och han somnade till sist. Smaaarta föräldrar :) Han har dessutom börjat lägga sig på magen och fördelen med det är ju att vi vet att han kan somna och sova i princip i vilken position som helst, så vi behöver inte heller gå in och "kolla" honom. Ligger han på magen och skäller på oss kan han ju lika gärna lägga ner huvudet och somna. Istället för att vi ska gå in och välta över honom på sida (som han alltid sovit på hittills).

Faktum är att han inte vaknat tidig morgon några nätter nu, natten till idag vaknade han till sista gången vid 2-tiden och min sambo drog då en ramsa (jag sov som en stock). Vi är lite småosäkra på hur mycket vi egentligen ska ingripa nu, men försöker avvakta så mycket det bara går. Vi har läst i en annan tråd här att om de börjar greja morgnarna på bara en ramsa (tror jag) är det på väg att lösa sig, så vi lutar oss mot det och håller tummarna för att han ska nöja sig med nätterna också snart. Än så länge försöker vi lösa det som uppstår på egen hand, men man vet aldrig när vi behöver er visdom igen :D

Håll tummarna för att vi fixar fortsättningen. Så nära, men ändå så långt bort, liksom... Tack igen för all hjälp!!!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

vad glad jag blir av att läsa om er omkurning. Det har ju gått hur bra som helst. Angående ingripande på natten så kan en hållregel var att innan kl. 3 gör man ingenting (om det inte blir kris naturligtvis) och i vargtimmen ger man e nupplysningsramsa om att deet fortfarande är natt.

Var nu stolta över de ni gjort för er sån och njut av vardagen med honom.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Hejhej!

Vi behöver lite hjälp igen här. Lillkillen har börjat krångla på långa dagsluren nu och jag fundera rpå om vi behöver ändra på schemat.
Han är alltså 5 månader och 10 dagar och dagarna ser ut såhär:
7.00 Godmorgon. Frukost (välling)
9-10.30 Sova 1,5 h
10.30 ca Lunch (grönsakspuré+fruktpuré+ersättning
12.30-14.30 Sova 2h
14.30 Gröt+frukt+ersättning
16.30-17.15 Sova 45 min
17.45 Kvällsmat (köttpuré+frukt+ersättning)
19.30 Kvällsvälling
20 Sova

Dvs 11h+1,5h+2h+45min=15h15min

Han sover nu ganska bra på nätterna, fortfarande inte helt klockrena läggningar, men han somnar i allmänhet inom 10 minuter. Vaknar till några gånger på natten men vi lägger oss inte i längre och kan i allmänhet väcka honom kl 7, så han somnar om.

Nu har han några dagar börjat vakna tidigt på luren mitt på dagen, någon gång redan efter 35 minuter. Det sägs ju att man inte ska ändra på den som brukar krångla, så jag undrar om vi kanske ska korta förmiddagsluren?

Synpunkter?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ja, korta fm till 45 min. :wink: :idea:

Värme! :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Men hörrni, blir det inte lite väl lite sömn på schemat då, eller tänker jag fel? Det blir ju bara 14h30 totalt och det är väl lite för lite för en som inte ens är sex månader? Som schemat är upplagt så tänker jag istället på att det blir lite väl långt mellan lunch och långlur vilket kan leda till skarvar. Å andra sidan, om man kortar fm-luren så bör ni kanske tidigarelägga lunchluren lite och då löser sig just avståndet mellan mat och lur automatiskt.

Förresten, har ni övervägt att fylla på med välling istället för med ersättning efter maten? Från 6 månader behövs inte ersättningen alls (enligt mitt BVC) och man kan förstås sluta tidigare om man vill (det gjorde vi eftersom lillen inte åt ersättningen...). Vällingen är helt klart mer mättande. Man kan också använda marginalkvarten för att låta lunchen bli extra lång och därmed närmare lunchluren så att han är mättare när han ska sova. Ni är på väg mot hungriga tider... :lol:

Ni kan ju fundera på att justera schemat generellt om ni vill också. Jag tycker det är rätt skönt med 12-timmarsnatt för alla inblandade. Längre kväll för de vuxna, kortare lurar på fm och em (vi har 12h + 30m + 2h + 30m just nu, men 12+45+1,5+45 är ju vanligare) vilket gör det lättare att vara rörlig och besöka folk, tex.

Det var några tankar från mig. Vad tror ni?

Kram :heart:
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Ja, alltså, vi hade ju 11,5h-natt från början, men det fick vi aldrig till. Vi har nog därför inte vågat hoppas på att vi verkligen ska få 12h utan kortare, och på så vis även krånglande dagar. Kanske lite pessimistiskt tänkt?

Vi vill ju egentligen gärna kunna lägga honom kl 19 men då måste vi göra om schemat rätt radikalt och det känns lite svårt att veta hur man ska göra då? Ska man bestämma sig för en ny schemastart och köra sprillans nytt, eller ska man ändra successivt? Jag har en känsla av att vår kille inte heller skarvar precis 20-45, utan snarare 35-55, så vi skulle nog egentligen kunna köra ungefär som ni, Nemita. Han varierar sig dock, och när han sover utomhus brukar han i vanliga fall ALDRIG skarva, utan somna när han ska och sedan blir han väckt efter den bestämda tiden.

Han dricker inte så mycket ersättning till maten längre, bara 60-70 ml och vägrar sen. Enstaka gånger upp mot 100 ml. Kanske vettigt att testa välling för att se om det funkar bättre. Jag får en känsla av att han blir "less" på att maten kommer flytande. Första klunkarna släpper han allt han har för händerna när flaskan närmar sig, men det brukar bara vara ungefär 30-40 ml, och resten får trugas, trugas, trugas.

Min ursprungliga tanke var ju som du sa, Luvisen, att testa med 45 minuter och se om det kunde bättra på saken. Men det kanske är enklare att börja med mer mat, och ändra schemat först om mat-tricket inte funkar?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"