ställer sig upp och skriker efter två månaders sovande,hjälp
Hej, vad duktiga ni är! Vilken lysande natt!
Lillis förmiddagslur var också skrikig igår, tyckte inte alls att hon behövde sova längre än 45 minuter (luren är på 1.5 timme, men funderar allvarligt på att ändra den). Nu i skrivande stund vaknade hon till igen, efter 45 minuter. Tog ramsan, just nu iaf... Men som sagt, dagslurarna är tuffa just nu, men de kommer att sätta sig. Hur ser ert schema ut förresten? Funderar som sagt på att ändra mitt, men vet att jag borde vänta.
Lillis förmiddagslur var också skrikig igår, tyckte inte alls att hon behövde sova längre än 45 minuter (luren är på 1.5 timme, men funderar allvarligt på att ändra den). Nu i skrivande stund vaknade hon till igen, efter 45 minuter. Tog ramsan, just nu iaf... Men som sagt, dagslurarna är tuffa just nu, men de kommer att sätta sig. Hur ser ert schema ut förresten? Funderar som sagt på att ändra mitt, men vet att jag borde vänta.
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Förresten, gå gärna in på min tråd o läs dom råden jag har fått angående dagslurarna. Har hjälpt mig jättemycket!
Kanske kan dom hjälpa dig också?
Tror det är på sidan 2 eller 3 du kan läsa om detta...
Oj, vill tillägga att nu sover faktiskt lilleman, han somnade till sist, efter lite kort vagning (ja jag vet, ska ju va slut med det nu eg
) och ramsa och bekräftelse...(o massa protester däremellan) Jippie!
(men ska kanske inte ropa hej än...) Men du låter henne sova i spjälis va? Då är det ju svårare att skärma av kom jag på!
Men du ser, det tar sig! Det blir bättre! Bara kämpa på!!
Vi som har haft relativt framgångsrika nätter måste väl kämpa lite mer på dagarna, någon rättvisa får det ju vara!!
Kram o lycka till, återigen!
Tror det är på sidan 2 eller 3 du kan läsa om detta...
Oj, vill tillägga att nu sover faktiskt lilleman, han somnade till sist, efter lite kort vagning (ja jag vet, ska ju va slut med det nu eg
Men du ser, det tar sig! Det blir bättre! Bara kämpa på!!
Vi som har haft relativt framgångsrika nätter måste väl kämpa lite mer på dagarna, någon rättvisa får det ju vara!!
Kram o lycka till, återigen!
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
Lille K född Juni -10
Hej igen!
Ett svar till på en fråga du hade: Jag har fattat det så här: Om hon till sist somnar så att det ryms en 20-minuterslur inom marginalkvartenså kan du ge henne dom 20 minuterna. Om det inte ryms så får du ta upp henne den tiden hon "ska" vakna. Försök göra henne glad i sängen innan du tar upp henne. Den förlorade sömnen kan ni inte "ta igen" vid nästa lur. Om hon är jättetrött kan hon ju få en 5 minutare extra under dagen utöver schemat. För oss funkade inte det dock, eftersom han inte kom till ro alls. Men det kanske funkar för er!
Kram!
Ett svar till på en fråga du hade: Jag har fattat det så här: Om hon till sist somnar så att det ryms en 20-minuterslur inom marginalkvartenså kan du ge henne dom 20 minuterna. Om det inte ryms så får du ta upp henne den tiden hon "ska" vakna. Försök göra henne glad i sängen innan du tar upp henne. Den förlorade sömnen kan ni inte "ta igen" vid nästa lur. Om hon är jättetrött kan hon ju få en 5 minutare extra under dagen utöver schemat. För oss funkade inte det dock, eftersom han inte kom till ro alls. Men det kanske funkar för er!
Kram!
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
Lille K född Juni -10
Hej hur har det gått? Inte fått någon rapportering på ett tag. Här är det bara fint, har gått över förväntan. Hon behövde två ramsor i natt, men somnade på dom direkt. Nattningen gick utan ett pip. Man blir så varm i hjärtat! Hoppas du haft det lika bra! 
Hej!
Tack, det har gått bra!
De två senaste nätterna har varit jättebra. Hon har somnat på 15-25 minuter (rätt så lång tid men det känns ok ändå) och sen sovit hela natten. Vaknat vid 6-tiden men somnat om ett tag efter att jag ramsat och sen har jag fått väcka henne. Kanon!
Dagarna går sådär. Vi försöker få henne att sova inomhus, men det är inte det lättaste. Hon har svårt att somna, skriker förbannat, vaknar för tidigt osv, men det är bara att kämpa på.
Så skönt att det går bra för er också!! För en vecka sen sov vi skitdåligt och jag hade ångest inför varje kväll. Jag är medveten om att det kan komma bakslag nu, men grunden är lagd och det känns så himla bra!!
Hur funkar vargtimman för er?
Tack, det har gått bra!
De två senaste nätterna har varit jättebra. Hon har somnat på 15-25 minuter (rätt så lång tid men det känns ok ändå) och sen sovit hela natten. Vaknat vid 6-tiden men somnat om ett tag efter att jag ramsat och sen har jag fått väcka henne. Kanon!
Dagarna går sådär. Vi försöker få henne att sova inomhus, men det är inte det lättaste. Hon har svårt att somna, skriker förbannat, vaknar för tidigt osv, men det är bara att kämpa på.
Så skönt att det går bra för er också!! För en vecka sen sov vi skitdåligt och jag hade ångest inför varje kväll. Jag är medveten om att det kan komma bakslag nu, men grunden är lagd och det känns så himla bra!!
Hur funkar vargtimman för er?
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Sjätte natten och jag har inte sovit hemma utan hos syter, skönt! Nattningen hade tydligen gått ok, dock med några små uppvak under kvällen, och sen hade sovit till strax före sju. Låter bra!
Hur går det för er alla?
Hur går det för er alla?
Hej, det har gått strålande. La en trött och lite gnällig bebis, som somnade som en stock och sov till väckning kl sju, helt otroligt!!
Funderar på att snart flytta in henne till storebrors rum, men undrar när bästa tillfälle för det är... Grattis till sömnen och framstegen! Kram.
Frida K skrev:Hej!
Startar en ny tråd. Den förra hette Hjälp och peppning inför premiärkurning tack.
Vi började kura för en vecka sen och allt har gått jättebra. Natt 4-6 sov hon elva timmar. Hade nästan helt börjat slappna av och känna mig trygg i att det kommer funka, MEN i natt kom värsta bakslaget och jag kände mig helt förvirrad hur jag skulle göra...och jätteledsen.
Annie somnade enl plan, jättebra! Hörde sen att hon låg och pratade och tittade på klockan, ca 01. Jag lät henne då vara, för jag tänkte att jag inte ska ramsa såvida hon inte är ledsen. Hon brukar ju somna om. Jag tror att jag ändå var uppe och ramsade en gång rätt så snart.
Vid två låg hon fortfarande och snackade. Då hade hon börjat få en gnällig ton. Jag var uppe och ramsade igen och så småningom var jag inne och gjorde solfjädern när hon hade börjat gnälla ännu mer. Sen känns det som om allt urartade. Jag var helt villrådig och visste inte alls hur jag skulle göra. Till slut hade jag varit inne och buffat flera omgångar. Kl 0350 la jag henne tillrätta en sista gång. Hon låg då med huvudet vid fotändan och skrek febrilt. Hon somnade sen. Hon var alltså vaken i tre timmar. Jag försökte tyda henne skrik och hon var gnällig, förbannad, frågande och ledsen om vartannat. Det känns som om den här natten blev en blandning av natt ett och två fast utan säkerhet från mig sida.![]()
Frågor:
1. När skulle jag agerat från början? Är det ok att hon ligger och snackar mitt i natten? Hur länge? Agerade jag för sent eller skulle jag inte agerat alls?
2. Jag har läst i boken och det står ingen trafik. Men vad gör jag om tiden går och hon inte somnar? Och om hon skriker upp sig?
3. Om hon skriker, gäller fortfarande påminna, vänta minst dubbelt så länge och påminna igen osv?
Snälla, behöver lite experthjälp inför kommande natt. Låter kanske överdrivet, men jag är livrädd för att det är kört och vi ska hamna i gamla hjulspår igen, för jag orkar inte!!
Frida, som sitter på jobbet med ögonen i kors och med slime i hjärnan
Celia skrev:Hej, ville bara säga att jag verkligen känner för dig! Det kan ju faktiskt vara så att du fått uppleva det klassiska bakslaget. Det är antingen en jävlig natt, eller ett par. Tappa inte tron på dig själv och det ni gör! Skickar massa styrkekramar och hoppas att någon mer kvalificerad kan ge dig bra svar!
Hej hallå Frida K,
Då ska vi se... :-k
Hör man att det håller på att gå åt pipsvängen så går man in och kör sin grej- buff eller solfjäder tills den lilla människan har nästan somnat och sedan ramsar man ut. Om du går in och den lilla genast slutar skrika, ja då var det ingen kris. Då har man tabbat sig så att säga men då får man göra det bästa av det och köra ngt kort. En markeringssolfjäder eller så och ramsa bort. Möt tonläget så hon hör dig och sedan hjälp henne ner. Punktsättande och betryggande med värme.
Hoppas det var till ngn hjälp.
Värme
/Luvisen
Då ska vi se... :-k
Här har du det på skrift: du slängde Attityden av Självklarhet i sopen och bjöd in vargen. Du ska göra tvärtom! Vargen i sopen och på med Attityden!Vi började kura för en vecka sen och allt har gått jättebra. Natt 4-6 sov hon elva timmar. Hade nästan helt börjat slappna av och känna mig trygg i att det kommer funka, MEN i natt kom värsta bakslaget och jag kände mig helt förvirrad hur jag skulle göra...och jätteledsen.
Snackar de miss i nassen kan man påminna på en gg med värme att alla sover som grisar och det händer inte ett skvatt. Hur trist som helst, bara att somna om.1. När skulle jag agerat från början? Är det ok att hon ligger och snackar mitt i natten? Hur länge? Agerade jag för sent eller skulle jag inte agerat alls?
Här läser jag att du har negativa förväntningar om att det kommer hålla på lääänge. Gör inte det. [-X Tänk positivt. Mumla för dig själv: "Du kan det här lilla vän, du grejar det här. Du tar lilla filten och gosar in dig och så somnar du sött. Du kan!"2. Jag har läst i boken och det står ingen trafik. Men vad gör jag om tiden går och hon inte somnar? Och om hon skriker upp sig?
Hör man att det håller på att gå åt pipsvängen så går man in och kör sin grej- buff eller solfjäder tills den lilla människan har nästan somnat och sedan ramsar man ut. Om du går in och den lilla genast slutar skrika, ja då var det ingen kris. Då har man tabbat sig så att säga men då får man göra det bästa av det och köra ngt kort. En markeringssolfjäder eller så och ramsa bort. Möt tonläget så hon hör dig och sedan hjälp henne ner. Punktsättande och betryggande med värme.
Hoppas det var till ngn hjälp.
Värme
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hej, hur går det för dig? Du fick inte så många råd, även om det du fick var riktigt bra! Har ni kunnat få till en förändring? Hoppas och tror det! Vi flyttade in lillasyster in till storebror och första natten var jobbig, i natt och i morse var det mycket bättre. Problemet är bara att storebror vaknar och ropar efter mig. Vi kör med ramsan och väckarklockan nu, hoppas det snart ger bättre resultat! Kram.
Re: vilket bakslag natt sju, hjälp
Tack, det var två stökia nätter, men sedan har vi haft två bra där hon sovit hela natten. Hon vaknar i regel en timma för tidigt men ligger och pratar en stund så det är helt ok. Jag hoppas att det håller i sig nu...det gäller att hålla i och vara konsekvent.
Hur går det för er då? Jag var inne och läste din tråd. Jag tror inte att det var för tidigt att flytta ihop dem, men det är ju en omställning så det blir ju några steg tillbaka. jobbigt när det hade börjat funka så bra.
Vad menar du med att du använder väckarklockan?
Hur går det för er då? Jag var inne och läste din tråd. Jag tror inte att det var för tidigt att flytta ihop dem, men det är ju en omställning så det blir ju några steg tillbaka. jobbigt när det hade börjat funka så bra.
Vad menar du med att du använder väckarklockan?