Shn i Metro idag och i morgon!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
younikawa

Inlägg av younikawa »

Ojojoj, kan inte låta bli att lägga mig i...

För det första undrar jag hur en mamma med erfarenheter från ett (1) eget barn ens vågar ifrågasätta en metod/kur, som tagit tusentals barn och deras föräldrar till en lycklig tillvaro och ett lyckligt liv.

För det andra skulle jag vilja belysa, att ha högt i tak är en dygd - skulle rekommendera dig att jobba lite mer på den biten.

Gällande artikeln...svärmor kom förbi med den, hon tyckte jag skulle läsa om "den fantastiska Anna Wahlgren". Då visade jag henne forumet och förklarade att jag redan satt igång. Skönt att kunna lugna svärmor och hennes oro :wink: .
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
Jannika

Inlägg av Jannika »

Plutteli skrev:Jag tror dock inte fullt ut på att barn inte kan bajsa i sömnen och vakna pga det, eller helt enkelt vakna för att de verkligen behöver bajsa och inte kan hålla sig till utsatt morgontid. Jag kanske är märklig men om jag vaknar mitt i natten och måste på toa så går jag på toa, det vore omöjligt för mig att somna om annars. I synnerhet nu när jag är gravid och måste på dass i tid och otid ;-)

Jo, det där känner man ju igen. :lol: Ett evigt kissande blev det under graviditeterna och så svårt det var att vänja sig av med efter magen var borta och ungen sov sina hela nätter. Dåliga vanor är ibland svåra att bryta. Men det går. Det är det man gör med kuren, för det är verkligen en kur, vars syfte är att bryta ohållbara och hälsofarliga sömnmönster (jag läste just en undersökning från USA där det konstaterades att barn med fasta och tidiga sovtider hade bättre kognitiv förmåga, de hade testat språk och matematik). Kuren är något man tar till när man kört alldeles i diket, när föräldrar och barn uppenbart mår dåligt - både psykiskt och fysiskt - av sömndeprivation. Man kurar ju såklart inte om man anser att situationen fungerar, och det beslutet är ju föräldrarnas att ta.

Inget av mina fyra barn bajsar på nätterna, någonsin. Deras fasta sov- och mattider gör att de ofta har exakt samma bajstid varje dag. En av fördelarna med rutiner. :D
Plutteli skrev:Att ev vänta 10 minuter här eller där för ett blöjbyte tycker jag inte är märkligt, det är väll mest ren tur som gjorde att det aldrig blev aktuellt när S var nyfödd, men flera timmar? Nej, jag köper tyvärr inte det.

Och det behöver du ju inte göra heller. Nu har ju ni en väldigt speciell situation med er lilla unge och hennes magbesvär men nog har jag varit med om längre stunder utan bajsbyte där ingen skada skett. Om jag har varit ute med hela gänget i pulkabacken (som ligger en bra bit bort) och minsta har bajsat så ställer jag mig inte och byter i kylan. Då väntar jag tills vi kommit hem och det har aldrig varit någon fara med varken humöret eller stjärten.

Har man bra sovvanor på sina barn kan det till och med bli som för min ena unge när hon hade magsjuka, hon kräktes i sömnen, vände sig om och fortsatte sova. Inte förrän på morgonen när vi väckte henne upptäckte vi att sängen var nerkräkt. Hon vaknade på glatt humör (illamåendet var ju över och hon hade sovit sig frisk) och konstaterade lugnt att det låg "mat" i sängen. I hennes rum har vi en baby watch samt att vi sover vägg i vägg men vi hörde inte ett ljud på hela natten förutom hennes snarkande.

Jag menar med mina exempel att det inte alltid blir som man hade önskat men att det inte heller är världens undergång när det händer. Skulle något av mina barn bajsa på sig mitt i natten skulle jag självklart byta på en gång men de har ju inga problem med att somna om direkt. Under de tre kurdagarna kan det ibland vara läge att vänta med bytet för att inte störa processen i den känsliga vargtimmen. Men vill man inte det, eller anser att det vore risk för svid eller obehag, så byter man såklart. Tyst och snabbt i mörkret.
Plutteli skrev:Samma med mat på natten, vi har aldrig dragit in på maten, vår tjej äter fortfarande på natten trots att hon snart är 2.5 år (fast ja, nu är det ju lite speciella omständigheter runt henne men ändå), det har helt enkelt inte varit värt den sömnbrist det hade inneburit att försöka få henne att somna om hungrig....

Där kan man ju göra olika och ni har valt den vägen ni har gjort. Mina barn har slutat med nattmål mellan fem-sex månader och sedan sovit sina 12 timmars natt. Det har inte inneburit någon sömnbrist för oss att göra så, tvärtom, det är ju då vi har fått tillbaka våra hela nätter. Vi har snarare tyckt att barnen själva föredragit sömn framför mat. Mat på natten är ju inget som behövs för vikt och hälsas skull, mina fyra barn har legat perfekt på alla BVC-kurvor både före och efter borttagandet av nattmålet. Barnen får bättre aptit på dagarna och lugnare mage om de inte äter dygnet runt, är min erfarenhet. Men med det beslutet, precis som med allt annat, måste man ju göra det som man tycker verkar bäst för barnet.
Plutteli skrev:Det finns mycket jag håller med dig om, och mycket jag inte håller med om, men det är bara när råden (enligt mig) drar iväg alldeles för mycket som jag känner att jag inte bara kan sitt tyst....

Så är det ju, vi tolkar alla det vi läser eller hör talas om via våra egna erfarenheter och via den förförståelse vi själva har. Det som ger genklang i mig använder jag och det som inte passar mitt sätt att tänka om saker lämnar jag därhän. Ibland stöter man på saker som verkligen får en att gå igång. Det brukar leda till att man granskar det noggrannare, dissekerar, vrider och vänder och ibland förkastar. Andra gånger tar man till sig. Så fungerar vi alla, tror jag.

Och grattis till lilla ungen i magen! :heart: Vilken lycka för S att få ett syskon. :D

Vänliga hälsningar Jannika
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, younikawa :heart: Hälsa svärmor :wink: :lol:

Och tack, Jannika :heart: Ditt lysande KLOKA inlägg borde göras till flygblad och singla ner framför näsan på alla dessa - Gud förlåte mig - tjatiga SHN-belackare, som mer eller mindre aggressivt utger sig för att veta bäst:
plutteli skrev: Avslutningsvis kan jag säga att jag också är tacksam över att ha ett barn som sover från 19 på kvällen till 07 på morgonen och somnar alldeles på egen hand, men tänka sig, jag har varken kört SM eller SHN ---
Och så är sanningen en helt annan:
plutteli skrev: --- vår tjej äter fortfarande på natten trots att hon snart är 2.5 år.
Kritik att tas på allvar (eller polisanmäla för :!: ) bör inte baseras på lögnaktiga utlåtanden, Plutteli.

O:) :heart: :sleep:

PS Nya krönikan är ute nu. På slutet citerar jag ett inlägg från Familjeliv, som säger en del om tidens (Familjelivs) anda.

PS2: SHN har fått sig en egen liten hemsida :lol: http://sovahelanatten.com/

PS3: Och nu finns länkar till Metro-artiklarna på förstasidan under Nyheter :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jannika

Inlägg av Jannika »

Tack Anna! :heart:

Det är klart att man inte kan dra generella slutsatser om barn i allmänhet med erfarenhet av endast en unge, MEN det gör vi ju ändå. :lol: Jag tror vi människor fungerar just så rätt ofta. Innan jag fick barn var jag världsmästare på barnuppfostran, haha! När vi hade fått vår första son, en semle-lik Buddah (han vägde 10 kg vid 4 mån) som åt, sov och undersökte världen med samma lugna och njutningsfulla inställning, kunde jag tänka om de mammor som gnällde över sina ungar på BVC-träffarna: "Men hur svårt kan det vara?" :lol: Sedan kom vår första dotter och min självsäkerhet fick sig en rejäl knäck och min ryggsäck med erfarenheter växte ordentligt tillsammans med min ödmjukhet (i alla fall ett tag, haha!). :D Jag fick ovärderlig, konkret hjälp av Anna men också ett nytt sätt att tänka om barn och om min roll som vuxen.

Jag har alltid haft starka åsikter och gärna debatterat, argumenterat och diskuterat dem, gärna med dem som tycker annorlunda. Just dessa diskussioner har faktiskt ofta lett till att jag fått syn på andra sätt att se och tänka om verkligheten, vilket gjort att jag ändrat uppfattning, ibland smygande, ibland med dunder och brak. Det tillsammans med de egna erfarenheter jag så småningom skaffat mig. Nu har jag, med fyra graviditeter och småbarnsår bakom mig, lite mer på fötterna än efter ett. :wink: Och... Hur svårt kan det vara? :lol: :wink: :lol: Det kan vara förbannat svårt, eller förbluffande enkelt. Vi gör alla så gott vi kan. Ibland behövs hjälp, ibland andra kunskaper, ibland ifrågasättande, ibland ödmjukhet. Ofta alla fyra. Jag tycker att det här forumet erbjuder just det, på ett väldigt unikt sätt och det är därför jag gillar att hänga här. Här finns en grundton av respekt som jag tycker om.

Jag tror att man med inlevelseförmåga, en kritisk hållning parad med en öppenhet för andras sätt att se på saker kan komma långt både som förälder och människa.

Jag tycker att Barnaboken har ett fantastiskt förhållningssätt och en livsfilosofi som går att överföra på många andra områden. Andra tycker att mycket är bra, de plockar det som de menar fungerar för dem och lämnar resten därhän, ytterligare andra har valt helt andra sätt att förhålla sig. För mig är det OK så länge barnens bästa står i fokus och ansvaret för uppkomna situationer ligger hos de vuxna.

Jannika
plutteli

Inlägg av plutteli »

annawahlgren skrev::D Tack, younikawa :heart: Hälsa svärmor :wink: :lol:

Och tack, Jannika :heart: Ditt lysande KLOKA inlägg borde göras till flygblad och singla ner framför näsan på alla dessa - Gud förlåte mig - tjatiga SHN-belackare, som mer eller mindre aggressivt utger sig för att veta bäst:
plutteli skrev: Avslutningsvis kan jag säga att jag också är tacksam över att ha ett barn som sover från 19 på kvällen till 07 på morgonen och somnar alldeles på egen hand, men tänka sig, jag har varken kört SM eller SHN ---
Och så är sanningen en helt annan:
plutteli skrev: --- vår tjej äter fortfarande på natten trots att hon snart är 2.5 år.
Kritik att tas på allvar (eller polisanmäla för :!: ) bör inte baseras på lögnaktiga utlåtanden, Plutteli.

PS Nya krönikan är ute nu. På slutet citerar jag ett inlägg från Familjeliv, som säger en del om tidens (Familjelivs) anda.

PS2: SHN har fått sig en egen liten hemsida :lol: http://sovahelanatten.com/

PS3: Och nu finns länkar till Metro-artiklarna på förstasidan under Nyheter :P
Tja, vi räknar väll helt enkelt det här med att "sova hela natten" lite olika. Hon är nämligen knappt vaken när hon äter och så snart hon ätit klart kurar hon ihop sig i sängen och sover gott. Skulle hon däremot inte äta skulle hon bli klarvaken och nattens sömn vara ett minne blott.
Dessutom tror jag inte heller att SHN kurade barn verkligen SOVER non stop hela natten, det gör inget barn, frågan är bara hur stora uppvaken blir och om de stör eller ej ;-)
Mamma till S 080818 och V 110126
plutteli

Inlägg av plutteli »

younikawa skrev:Ojojoj, kan inte låta bli att lägga mig i...

För det första undrar jag hur en mamma med erfarenheter från ett (1) eget barn ens vågar ifrågasätta en metod/kur, som tagit tusentals barn och deras föräldrar till en lycklig tillvaro och ett lyckligt liv.

För det andra skulle jag vilja belysa, att ha högt i tak är en dygd - skulle rekommendera dig att jobba lite mer på den biten.

Gällande artikeln...svärmor kom förbi med den, hon tyckte jag skulle läsa om "den fantastiska Anna Wahlgren". Då visade jag henne forumet och förklarade att jag redan satt igång. Skönt att kunna lugna svärmor och hennes oro :wink: .
Må vara att jag bara har ett eget barn, men vem har sagt att det är min enda erfarenhet av barn?
Sen visste jag inte att man behövde ha en sissodär 6-7 egna ungar för att öht få uttala sig om barn, barns behov och barnuppfostran i stort. Ber ödmjukast om ursäkt!
plutteli

Inlägg av plutteli »

Jannika skrev: Jo, det där känner man ju igen. :lol: Ett evigt kissande blev det under graviditeterna och så svårt det var att vänja sig av med efter magen var borta och ungen sov sina hela nätter. Dåliga vanor är ibland svåra att bryta. Men det går. Det är det man gör med kuren, för det är verkligen en kur, vars syfte är att bryta ohållbara och hälsofarliga sömnmönster (jag läste just en undersökning från USA där det konstaterades att barn med fasta och tidiga sovtider hade bättre kognitiv förmåga, de hade testat språk och matematik). Kuren är något man tar till när man kört alldeles i diket, när föräldrar och barn uppenbart mår dåligt - både psykiskt och fysiskt - av sömndeprivation. Man kurar ju såklart inte om man anser att situationen fungerar, och det beslutet är ju föräldrarnas att ta.

Inget av mina fyra barn bajsar på nätterna, någonsin. Deras fasta sov- och mattider gör att de ofta har exakt samma bajstid varje dag. En av fördelarna med rutiner. :D
Jag hade nog hållt med om Kuren verkligen användes som nån form av sista utväg när det verkligen handlar om svåra sömnproblem, men jag antar att vi alla definierar allvarliga sömnproblem olika så jag tänker inte ens ge mig in i den debatten just nu.

Jag har också läst den där undersökningen f.ö, den visade i slutändan trots allt att det viktiga var hur många timmar barnen sov, om de somnade sent på kvällen men ändå fick den sömn de behövde så var det ingen skillnad i utvecklingen, det blev problem om barnet inte sov tillräckligt, oavsett när barnet somnade. Det enda sambandet med tidiga läggningar och rutiner var väll att det oftast för föräldrarna var lättare att se till att barnet fick sin sömn på det sättet, vilket jag tycker säger sig självt, men det är inte ett krav att barn ska sova tidigt så länge barnet får den sömn just h*n behöver. (Vilket exakt sömnbehov barn har varierar ju, lika så om det är kvällsindivider eller morgonindivider man har att göra med osv.)

Rutiner tror jag dock på, vi har haft så gott som samma kvällsrutin för vår tjej sedan hon var 1 dag gammal (med viss modifikation efter behov och ålder) för att ge tydliga signaler om när det är kväll/natt och inte osv. Det kommer vi köra med till nästa barn också. Just rutinbiten är en av sakerna jag gillar med Annas tankar! Sen exakt vilka rutiner som blir nödvändiga får man ju se i varje familj och med varje enskilt barn. Vissa barn behöver ju stenhårt satta rutiner för så gott som varje minut av dagen, andra barn mår bäst av få rutiner som bara ramar in dagarna lite löst och i övrigt inte ha så mycket som är fixerat.
Jannika skrev: Och det behöver du ju inte göra heller. Nu har ju ni en väldigt speciell situation med er lilla unge och hennes magbesvär men nog har jag varit med om längre stunder utan bajsbyte där ingen skada skett. Om jag har varit ute med hela gänget i pulkabacken (som ligger en bra bit bort) och minsta har bajsat så ställer jag mig inte och byter i kylan. Då väntar jag tills vi kommit hem och det har aldrig varit någon fara med varken humöret eller stjärten.

Har man bra sovvanor på sina barn kan det till och med bli som för min ena unge när hon hade magsjuka, hon kräktes i sömnen, vände sig om och fortsatte sova. Inte förrän på morgonen när vi väckte henne upptäckte vi att sängen var nerkräkt. Hon vaknade på glatt humör (illamåendet var ju över och hon hade sovit sig frisk) och konstaterade lugnt att det låg "mat" i sängen. I hennes rum har vi en baby watch samt att vi sover vägg i vägg men vi hörde inte ett ljud på hela natten förutom hennes snarkande.

Jag menar med mina exempel att det inte alltid blir som man hade önskat men att det inte heller är världens undergång när det händer. Skulle något av mina barn bajsa på sig mitt i natten skulle jag självklart byta på en gång men de har ju inga problem med att somna om direkt. Under de tre kurdagarna kan det ibland vara läge att vänta med bytet för att inte störa processen i den känsliga vargtimmen. Men vill man inte det, eller anser att det vore risk för svid eller obehag, så byter man såklart. Tyst och snabbt i mörkret.
Min tjej har spytt i sömnen vid sjukdom en gång, när hon var heldäckad av hög feber och inte ens en bomb hade kunnat väcka henne. Annars vaknar hon om hon spyr och somnar om så fort det är rengjort i sängen. Jag vet inte, jag tror att en stor skillnad i förhållningssätten här är att jag helt enkelt inte ser det som ett problem varken för mig eller mitt barn att hon vaknar till en minut eller två ibland när det är något om hon kan somna om sedan, att vakna till och gå på toa eller dyl gör inte att man blir sjuk av sömnbrist förutsatt att man kan somna om fort efteråt och det gör vår dotter!
Jannika skrev: Där kan man ju göra olika och ni har valt den vägen ni har gjort. Mina barn har slutat med nattmål mellan fem-sex månader och sedan sovit sina 12 timmars natt. Det har inte inneburit någon sömnbrist för oss att göra så, tvärtom, det är ju då vi har fått tillbaka våra hela nätter. Vi har snarare tyckt att barnen själva föredragit sömn framför mat. Mat på natten är ju inget som behövs för vikt och hälsas skull, mina fyra barn har legat perfekt på alla BVC-kurvor både före och efter borttagandet av nattmålet. Barnen får bättre aptit på dagarna och lugnare mage om de inte äter dygnet runt, är min erfarenhet. Men med det beslutet, precis som med allt annat, måste man ju göra det som man tycker verkar bäst för barnet.

Vår tjej ammades ju helt vid 4 (och 6) månader och eftersom bröstmjölk är lättsmält så hade det känts konstigt för mig att vägra henne mat på natten.. I dagsläget äter hon på natten för att hon inte kan äta tillräckligt på dagen, är hon inte hungrig på natten vaknar hon inte utan sover hela natten rakt igenom. Min flicka låg f.ö också väldigt bra på kurvorna hos BVC tills dess hon fick fast föda, men men. Just när det kommer till mat är hon inget bra exempel ;-) (Kurvorna hos BVC tar jag f.ö med rätt mycket salt iom att de trots allt är baserade på barn som ges ersättning och inte ammas, mitt barn ammades och fick således en annan viktuppgång)
Jannika skrev: Så är det ju, vi tolkar alla det vi läser eller hör talas om via våra egna erfarenheter och via den förförståelse vi själva har. Det som ger genklang i mig använder jag och det som inte passar mitt sätt att tänka om saker lämnar jag därhän. Ibland stöter man på saker som verkligen får en att gå igång. Det brukar leda till att man granskar det noggrannare, dissekerar, vrider och vänder och ibland förkastar. Andra gånger tar man till sig. Så fungerar vi alla, tror jag.

Och grattis till lilla ungen i magen! :heart: Vilken lycka för S att få ett syskon. :D

Vänliga hälsningar Jannika
Javisst är det så att vi alla tolkar baserat på det bagage man själv har!
Jag SKULLE ju kunna bara skita i allt jag inte håller med om, men som jag ser det då diskuterar jag det hellre, kanske ändrar jag min uppfattning i fråga om vissa bitar eller blir mer fast i den vad gäller annat. Om inte annat anser jag att det för mitt föräldraskap är bra att diskutera med de som anser annat än jag själv gör, för jag vill aldrig riskera att hamna i ett enda spår och kanske missa saker som vore ännu bättre för mitt barn!

Och tack för grattis, känns märkligt att det inte alls är långt kvar tills man har två små gullungar här hemma! :)
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jag vet inte, jag tror att en stor skillnad i förhållningssätten här är att jag helt enkelt inte ser det som ett problem varken för mig eller mitt barn att hon vaknar till en minut eller två ibland när det är något om hon kan somna om sedan, att vakna till och gå på toa eller dyl gör inte att man blir sjuk av sömnbrist förutsatt att man kan somna om fort efteråt och det gör vår dotter!
Näe, där skiljer sig inte ditt sätt att tänka från mitt. Jag tycker precis som du. När barnet kan somna om själv utan att behöva föräldrarnas "hjälp" är det ju inte ens något som man som förälder märker. Yt- eller djupsömn växlar ju under natten. Men de barn som behöver kuras vågar inte somna om själva och deras natt hackas upp av oändliga avbrott. Föräldrar som fattar beslutet att kura gör det knappast lättvindligt, de oroar sig för både sin egen och framförallt sina barns hälsa. Har man inte de problemen finns ingen anledning i världen att kura. Hur någon annan upplever sin situation är högst individuellt och jag tror att människor försöker fatta beslut som är bra för deras barn.
Och tack för grattis, känns märkligt att det inte alls är långt kvar tills man har två små gullungar här hemma!
Jag tycker det är lika magiskt varje gång vi har kommit hem med ett litet knyte för att introduceras i familjen. De stora är så nyfikna och försiktiga och deras stolthet går inte att ta miste på. Syskonkärlek är en alldeles särskild sort och syskonrelationen är ju den över tid längsta relation en människa har i sitt liv. :heart: Det är en fin present att få.

Jannika
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

plutteli skrev: Dessutom tror jag inte heller att SHN-kurade barn verkligen SOVER non stop hela natten, det gör inget barn.
:D Jo.

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det är just denna riktigt långa sammanhängande sömnen som är så otroligt värdeful för de små växande liven. Det var därför jag fann att kuren var synnerligen angelägen att genomföra för vårt barn och varför jag fortf känner mig ledsen för de barn som inte får den. :cry:

Anna- SHN är ett mästerverk!

/Luvisen :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, du kära Luvisen :heart:

Det är ju så sant. Många gånger träffar man på folk som säger att barnen absolut sover hela natten, och allting är problemfritt - de äter bara lite då och då men somnar om direkt, så i princip sover de hela natten :roll:

Tills de inte gör det längre. För de orkar inte ha det så, i längden. Alla barn behöver sin sammanhängande goda nattsömn och vill inget hellre än att få den (liksom vi alla).

plutteli

Inlägg av plutteli »

Jannika skrev: Näe, där skiljer sig inte ditt sätt att tänka från mitt. Jag tycker precis som du. När barnet kan somna om själv utan att behöva föräldrarnas "hjälp" är det ju inte ens något som man som förälder märker. Yt- eller djupsömn växlar ju under natten. Men de barn som behöver kuras vågar inte somna om själva och deras natt hackas upp av oändliga avbrott. Föräldrar som fattar beslutet att kura gör det knappast lättvindligt, de oroar sig för både sin egen och framförallt sina barns hälsa. Har man inte de problemen finns ingen anledning i världen att kura. Hur någon annan upplever sin situation är högst individuellt och jag tror att människor försöker fatta beslut som är bra för deras barn.
Jag tror också att de allra flesta föräldrar fattar sina beslut utifrån vad de tror är bäst för barnet och det är klart det varierar vad som anses vara problem eller ej. För just oss är det inte ett problem att dottern vaknar en eller två gånger per natt (dvs då hon verkligen vak-vaknar, hon har andra gånger då hon bara vaknar till tittar att vi finns i sovrummet, lägger sig och somnar om utan ett pip), och det är uppenbarligen inte ett problem för vår dotter. Däremot HAR vi haft problem med hennes sömn, och då var situationen nått helt annat än den är idag...
Jannika skrev: Jag tycker det är lika magiskt varje gång vi har kommit hem med ett litet knyte för att introduceras i familjen. De stora är så nyfikna och försiktiga och deras stolthet går inte att ta miste på. Syskonkärlek är en alldeles särskild sort och syskonrelationen är ju den över tid längsta relation en människa har i sitt liv. :heart: Det är en fin present att få.

Jannika
Ja, jag hoppas hon kommer tycka om det också även om det ju blir en omställning att går från ensambarn till att ha syskon. Dock kommer både jag och maken vara hemma tillsammans hela första halvåret så det borde ge en smidig övergång då stora dottern kommer ha chans att få egen tid med både mig och maken nu och då :-)

(Tack för en sansad diskussion! :heart: )
plutteli

Inlägg av plutteli »

annawahlgren skrev:
plutteli skrev: Dessutom tror jag inte heller att SHN-kurade barn verkligen SOVER non stop hela natten, det gör inget barn.
:D Jo.

Ja isf håller jag med om att sjukvården borde kolla upp SHN mer noga eftersom SHN barn är lite av medicinska under som sover helt utan minsta avbrott....
Inte ens vuxna sover ju helt utan avbrott, skillnaden är ju bara att vuxna oftast somnar om så fort att de inte ens mins att de varit vakna i en sekund eller två, och barn som sover gott och tryggt gör samma sak även om uppvaken är lite fler....
LenaK

Inlägg av LenaK »

Ja isf håller jag med om att sjukvården borde kolla upp SHN mer noga eftersom SHN barn är lite av medicinska under som sover helt utan minsta avbrott....
Då får de väl börja med oss: 3 medicinska under som sover
:heart: 19.00 - 6.00
:heart: 19.00 - 7.00
:heart: 19.30 - 7.00
UTAN AVBROTT
:P
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
Jannika

Inlägg av Jannika »

plutteli skrev: För just oss är det inte ett problem att dottern vaknar en eller två gånger per natt (dvs då hon verkligen vak-vaknar, hon har andra gånger då hon bara vaknar till tittar att vi finns i sovrummet, lägger sig och somnar om utan ett pip), och det är uppenbarligen inte ett problem för vår dotter.
Så kan det ju se ut och vara i en familj och föräldrarna drar samma slutsats som ni har gjort. I andra familjer kan barnet vakna men kan inte somna om utifall föräldern inte är i rummet. Det hade inte fungerat hos mig med fyra små barn födda inom loppet av fem år. Jag hade inte velat sova med alla fyra i samma rum, eller för den delen sprungit mellan olika rum varje gång någon vaknade. Nu vet mina ungar att det är tryggt och lugnt att sova i sin egen säng och att vi håller vakt även om vi inte befinner oss i deras säng eller i deras rum. Det är en av de saker jag uppskattar med Annas barnaboksfilosofi, hennes problemformulering kring sömnsvårigheter och hennes sätt att förstå barnets situation. Med det tänket (och i förlängningen de handlingar som genereras ur det) behöver inte mina barn just mig eller min man som hjälp för att somna om, oavsett om de är vak-vakna eller bara touchar vakenhet i sömncykeln.

Våra ungar har fantastiska mor- och farföräldrar som de gärna är med och barnen har inga problem att sova i eget rum hos dem heller. Deras sömn är inte beroende av oss, särskilda platser eller saker utan har blivit deras alldeles egen. Jag tänker att det är en fin gåva till barnet att ha med sig genom livet, att kunna sova gott oavsett var de är eller med vem de är.
plutteli skrev: Ja, jag hoppas hon kommer tycka om det också även om det ju blir en omställning att går från ensambarn till att ha syskon. Dock kommer både jag och maken vara hemma tillsammans hela första halvåret så det borde ge en smidig övergång då stora dottern kommer ha chans att få egen tid med både mig och maken nu och då :-)
Precis så har vi också gjort, varit hemma båda två den första tiden. Jag tycker det har varit ett härligt sätt att få välkomna den nya familjemedlemmen och hinna bli utökad familj i lugn och ro. Mina stora barn har inte gått på dagis den första bebistiden för att vi ska slippa stressen med hämtaochlämna och för att de stora ska få hinna lära känna bebisen och tvärtom. Min erfarenhet är att efter bara någon dag så beter sig de stora barnen som om den lilla nya alltid funnits där. De lever i nuet. Jag har faktiskt inte märkt av den omtalade syskonsvartsjukan med en enda av våra bebisar och jag tror att det beror på att de stora har fått ta ansvar för bebisen direkt, med bad, byten, klädval, hämta saker till mig när jag ammar osv. Annas kapitel om syskon och annektering i Barnaboken är underbart, tycker jag. Men jag har aldrig provat något annat sätt heller. :wink:

Jag märker samma sak nu när vi har skaffat oss en hundvalp, den är fullt inräknad och uppräknad som familjemedlem direkt och alla hjälper till med borstning, kisspauser och utfodring. När farfar skulle ha hand om barn och hund fredag eftermiddag när jag skulle till Högskolan sa minsta sonen, 5 år, med allvarsam röst: "Bara så du vet farfar, så har vi REGLER för hur man gör med hunden." :lol:
plutteli skrev: (Tack för en sansad diskussion! :heart: )
Detsamma! :D
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"