Stora förändringar för Lille O

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack söta Bianca för dina svar! :heart: Nu börjar pusselbitarna falla på plats. Kanske blir en kurning nu i helgen! :thumbsup:

Jag hade ett tag funderingar på att dra igång redan idag men det kom på skam. Skrutten verkar ha lite sviter efter vaccineringen både i natt och idag, humöret har inte varit på topp och sovandet har det verkligen gått troll i idag! ](*,) ](*,)

Efter andra amningen 03.30 i natt hade han flera uppvak, men han var duktig och fixade de tidiga själv. Vid 5-tiden fick han en ramsa och klassisk musik och somnade faktiskt om i 30 min. Därefter gick det i vågor och han var ledsen när jag tog upp honom i en paus.

På lunchluren sov han 30 min, sedan vaknade han i sin skarv, jätteledsen. En snabb vagning (här tog jag nog med mig vaccinationsvargarna ](*,) ) och en påminnelseramsa, efter 6 min somnade han. Sov 5 min, vaknade och grät av och till men klarade att somna om själv efter 9 min. Sov 10 min, vaknade och grät, fick påminnelse och somnade om efter 5 min. Sov 5 min, vaknade och grät och nu gick det inte att somna om trots 2 påminnelseramsor; under 30 min eskalerade det och tillslut var han så uppjagad och fast i skriket att jag gick in och vagnade tyst, avvaktade 1/2 minuts tystnad och tog sedan upp. Då var han ledsen och rödgråten och jag kände mig usel. :(

Efter lunchluren var vi iväg och handlade, jag hade med mig sittvagnen så att han kunde sitta och se ordentligt och det gillade han! :D I bilen på väg hem slocknade den lilla ligisten och lyckades få 5 min sömn innan hans väna moder kunde stanna och väcka. Så självklart blev det trassel med eftermiddagsluren som skulle vara 45 min senare. :roll: Tog 25 min att somna, nyttjade marginalkvarten för att ge honom 20 min iaf. Blev ledsen när jag väckte honom, antar att det är för att 20 min inte är en naturlig skarv för honom.

Åh vad jag hoppas att det funkar bättre i natt och i morgon, och att dagens strul till största del berodde på vaccinationen. :?
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Glömde ju en sak: ÅÅÅÅÅH vad BRA det funkar att mata i babysittern! Våra måltider har blivit så mycket trevligare och roligare för oss båda och han äter jätteduktigt! :heart:

Ikväll tex åt han en hel smakportion havregröt med 1/3 mosad banan, rejält med olivolja och 1-2 msk katrinplommon. Allt ihopgeggat såklart! :D
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Äsch, idag är jag virrig. Hade ju en fråga till:

Jag ska ju börja på Lathundens natt 2. Ska jag buffa som markering vid läggning? Vi har ju aldrig buffat så det känns konstigt att göra det om det inte "behövs"?
Eller ska jag lägga honom med Attityden i topp, låtsas som att han alltid sovit i spjälsäng och glatt ramsa mig ut som vanligt?
Kurstart 2010-11-19
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Katten! :D

Ny dag, nya tag! :D Jag brukar inte ta så mycket extra för nån enstaka rörig dag om de små inte är helt pigga, det gäller bara att ta sig upp på banan igen! :wink:

Vad kul att höra att det går så bra med maten! :thumbsup: Mat är mums, du vet! O:)
Katten77 skrev: Jag ska ju börja på Lathundens natt 2. Ska jag buffa som markering vid läggning? Vi har ju aldrig buffat så det känns konstigt att göra det om det inte "behövs"?
Eller ska jag lägga honom med Attityden i topp, låtsas som att han alltid sovit i spjälsäng och glatt ramsa mig ut som vanligt?
Jag håller absolut på alternativ nr 2! :shock: Du HAR ju redan satt ramsan, han har koll på vad den betyder och det ENDA du behöver nu är Attityden av Självklarhet. Så sluta nu genast att skjuta upp kuren! [-X Du vill ju göra det här för att det är bra för både honom och dig själv att äntligen få ordning på nätterna och rutinerna, så STÅ FÖR DET. :wink:

:idea: Ta och läs igenom dina egna trådar nu (och varför inte Majbrittsannas också när du ändå är igång 8) :lol:) så att du ser hur snacket har gått och alla framsteg ni har gjort. Du kommer förmodligen att genomföra det här forumets mest välplanerade minikur, och det enda du har kvar nu är att faktiskt GENOMFÖRA så att ni kan sluta traggla och räkna minuter nån gång.

Ditt drag, kompis. :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Ha ha ha ha, goa Chokladkaninen. :heart: Jag skulle vilja stoppa ner dig i fickan så att du alltid finns inom räckhåll och kan ge mig en spark när jag velar! :lol:

I natt har Attityden varit i topp kan jag lova! Vid 3-amningen var den lille skräpisen klarvaken :shock: och när han ätit låg han och sparkade nöjt bredvid mig i sängen - jag kunde KÄNNA att han låg och spanade ut i mörkret efter något intressant att fästa blicken på... (Tur att det var beckmörkt) Och jag låg där och funderade på hur jag skulle göra; skulle jag vänta tills han somnat eller skulle lägga honom i vagnen trots att han var vaken? Så tänker jag på alla ggr jag läst här på forumet om Attityden Av Självklarhet. Så UPP med killen i famnen, NER i sängen, PÅ med täcket och UT, utan ramsa för på natten händer INGENTING. Och vet ni vad jag hörde utanför dörren? INGENTING! Lite prassel i täcket en stund medan han bökade ner sig bekvämt men inte ett knyst.
Åh vad skönt det är att veta att även den lille vet att PÅ NATTEN SOVER MAN! :lol:

Nu sitter jag i soffan och lyssnar på klassisk musik och njuter av en härlig brasa i öppna spisen. Prinsen vaknade kl 05:18 (bättre än igår!) och ligger och småhackar av och till. Snart är det dags för väckning, med lite tur hinner han somna så jag får väcka på riktigt. :D

Med den fina uppbackning jag har här på forumet så skulle jag tro att det blir kurstart ikväll! :thumbsup: :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Du kommer förmodligen att genomföra det här forumets mest välplanerade minikur
b :lol: :lol: Så sant så sant. Du har stenkoll på hur man gör det här Catarina 8) Kör nu :heart: :thumbsup:

KRAM!
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack partner! ;) Jag tar alla tillfällen jag kan idag att gå in och läsa på forumet, för att vara så peppad och fylld av Attityd det bara går ikväll! :thumbsup:

I tråden om Sophia 5 mån hittade jag följande:
Anna09 skrev: Jag hade gjort så här: Första kvällen, lagt som vanligt, på mage, tryckt en kort fjäder (en sekund) som markering och sedan ramsat GLATT ut. Servera husljud visslandes, nynnandes. (du är ju på strålande humör, äntligen skall hon få sova så gott så gott=skjuter vargar hej vilt) När första riktiga frågan kommer går du in och buffar henne sömntung, bekräftelse ramsar ut. Detta gör du även vid uppvak under natten, om det kommer några.
Andra kvällen: Samma läggning som första, husljud, vissla etc. Vid fråga går du in och buffar LUGN, inte sömntung, ramsar dig ut, fortsätter med husljud. Sker även under natten.
Tredje kvällen: nu upphör trafiken in i rummet. du lägger och ljudar som tidigare (detta kan du få göra länge eller jättelänge, vi gör det fortfarande mer eller mindre, ljudar alltså, normalt hemmaliv). När frågan kommer ramsar du uppmuntrande och betryggande utanför dörren tills hon är tyst, hur många verser det än kräver (lyssna av hennes tonfall och anpassa dig, "prata med henne" via ramsan tonfall, öva och träna dig när du är ensam), sen bekräftar du. Fortsätter med husljuden. Fortsätter frågorna kan du påminna upplysningsvis i förbifarten, sedan lämna över till henne att klara sig.

Härefter backar du mer och mer som fortsättning på ovanstående "minikur", läggning som vanligt, färre och färre påminnelser. Nu blir husljuden, visslingar och andra tecken på normalt hemmaliv svar på hennes frågor. Ramsan blir numer ett verktyg då frågorna VERKLIGEN KRÄVER DET, och det märker du med tiden. Buffning och annat "hands-on" är enbart till för KRIS. Och på ett år har vi använt dem vid två "minikurer". Alltså väldigt sällan.
Känns som en bra instruktion även för mig, eller vad tycker ni?

:?: Sedan funderar jag över dagslurarna i morgon, som också ska vara i spjälsängen: ska jag mörklägga helt i rummet då? Jag tänker att om det är halvskumt så kanske det finns för mycket saker att titta på?

Kram till er mina kära handledare och läromästare! :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Hej igen :D

Jag har beckmörkt även dagtid, min snutta är alldeles för nyfiken för "halvskumt". Kör på mitt folie :roll: .. har inte orkat fixa en snyggare lösning ännu :? :D

KRAM
majbrittsanna

Hej :D

Hur går det Katten??

Sitter här och tänker på er :D Men jag vet ju att det går bra, Lille O kommer älska sin spjälsäng :thumbsup: Håll nu attityden i topp hela natten, du har stenkoll på det här och trygga säkra svar på alla eventuella frågor :thumbsup:

Kraaammmm :heart:
majbrittsanna

Hej :D

Hur går det Katten??

Sitter här och tänker på er :D Men jag vet ju att det går bra, Lille O kommer älska sin spjälsäng :thumbsup: Håll nu attityden i topp hela natten, du har stenkoll på det här och trygga säkra svar på alla eventuella frågor :thumbsup: !! (Även om jag tror att du mest kommer sova :wink: )

Kraaammmm :heart:
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej goa Anna!

Läggningen gick kanon! Vårt nya schema är 18:30-06:30 så han fick vara vaken 30 min extra ikväll. Lade honom i spjälsängen med glad röst, stoppade om med de vanliga filtarna för att han skulle känna sig hemma, släckte och ramsade ut. Så var det tyst!

Jag och sambon har suttit och tittat på film fram tills nu. Hade kanske varit smartare att nyttja tiden till att sova... :)

Ska bli intressant att se hur natten förlöper utan nattmål. Är lite nervös inför en eventuell buffning eftersom jag inte gjort det förut. Hoppas därför att vi klarar oss med ramsa och musik.

Kram och sov gott, hoppas att du får en 12h-natt igen! :heart:
Kurstart 2010-11-19
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Heja heja! :D :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Katten77

Inlägg av Katten77 »

God morgon mina vänner!

Kan tänka mig att det första ni gjorde när ni vaknade var att kasta er in på forumet för att se hur det gått för oss inatt, eller hur?! ;)
Så är ni nyfikna?
Va?
Va?

ok...

Läggningen igår gick som sagt strålande. Underbart enkelt.
22.45 - 22.49: lite smågnöl i sömnen. Jag sa ingenting och han somnade om.
01.05 - 01.15: "uuuh?" ett par gånger. Jag gav en mjuk påminnelse och drog samman med 3 st bekräftelser. Efter en stund kom ytterligare ett "Uuuh?" och sedan var det tyst.
01.31 - 01.45: "uuuh?" ett par gånger. Jag gav en mjuk påminnelse och drog samman med bekräftelse x3. Ytterligare något "uuuh?". Jag ger bekräftelse x4. Efter en stund kom ytterligare ett "Uuuh?" och sedan var det tyst igen.
05.23 - 05.38: börjar mumla. Kl 05.33 börjar han bli ledsen, jag ger påminnelse x8 och sätter på klassisk musik (som får stå på resten av morgonen). 05.38 är det tyst och jag ger bekräftelse x4. Han sover.
05.48 - 06.20: mummel, börjar "hacka". 05.55: ger påminnelse x2 och drar samman med bekräftelse x2 när han tystnar. Han börjar gnöla igen, kl 06.00 är det tyst och jag ger bekräftelse x2, då blir han ledsen. Kl 06.05 ger jag påminnelse x4. Kl 06.10 tystnar han och jag ger bekräftelse x4, varpå han blir ledsen igen. Kl 06.15 ger jag påminnelse x1 och drar samman med bekräftelse x3, börjar gråta igen. Det hörs att han är hungrig...
Kl 06.20 blir det tyst och jag passar på att gå in och göra en FANTASTISKT GLAD MORGON! (Jag ville passa på innan morgonen blev riktigt ledsam). Skrutten ser lite skrynklig ut men lakanet är inte jätteblött så sååå mycket kan han inte ha gråtit.

Visst har vi haft en bra första natt?!!! :thumbsup:

:idea: När vi genomförde vår minikur vid flytt till vagn, då körde vi ju från Lathunden natt 1. Långt in på uppföljningsveckan fortsatte jag att skicka med en bekräftelse varje gång han tystnade, varpå han blev störd. Chokladkaninen uppmärksammade mig då på att han KAN ju ramsan nu, så jag behöver inte få sista ordet med bekräftelsen längre.
Det känns som att samma sak gäller nu, även om vi liksom börjat på en ny kur. Jag märkte speciellt i vargtimman att jag störde när jag ramsade mycket.
Så jag tänker att jag ska inte tjata hål i huvudet på honom, om han inte verkligen behöver det. Eller vad tycker ni?

Kram från en glatt överraskad mamma!
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Strålande [-o< [-o< [-o< Gud va härligt va?! Erkänn det känns skönt att vara på G mot slutmålet nu. Va duktig han var :heart: Och du :D

Kram!!
majbrittsanna

Öhh =D> =D> =D> skulle det va :oops:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"