Uppföljning från Gastsjön 2010
Tack L för länkar.
Läggningen går bra nu, det tar lite tid, men jag upplever att han lyssnar på ramsan och han klagar och är möjligen lite arg, inte ledsen eller hysterisk. Det är när han vaknar ungefär i skarven som det sen inte går att få honom att somna om... Kanske får byta mot vagn och sen om han vaknar i skarven får jag gå/vagna så han somnar om....
Läggningen går bra nu, det tar lite tid, men jag upplever att han lyssnar på ramsan och han klagar och är möjligen lite arg, inte ledsen eller hysterisk. Det är när han vaknar ungefär i skarven som det sen inte går att få honom att somna om... Kanske får byta mot vagn och sen om han vaknar i skarven får jag gå/vagna så han somnar om....
Mamma till Mr M, född 090906 (40+14), kurad i Gastsjön 3-7 juni 2010.
Hur är det där han sover?
Jag "lurades" för att få till dagssömnen ordentligt genom att ha mörkt som om det vore natt.
När dagslurarna sedan satt som de skulle, så var det inte lika viktigt att det var mörkt, men ett bra verktyg där i början.
/LO
Jag "lurades" för att få till dagssömnen ordentligt genom att ha mörkt som om det vore natt.
När dagslurarna sedan satt som de skulle, så var det inte lika viktigt att det var mörkt, men ett bra verktyg där i början.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Det är som på natten, men såklart lite ljusare då det smyger sig in lite dagsljus genom dörrspringorna.
Just nu känns det som att vi med dessa kaotiska stunder på eftermiddagsluren "förstör" den trygghet som han skall känna i sin säng och jag befarar att vi gör kvällsläggningen tråkig också då han har besk eftersmak från eftermiddagskalabaliken. Därför vill jag flytta ut eftermiddagsluren från sovrummet nu, kommer prova vagnen imorgon, vilket också kommer att bli en naturlig sovplats. Ville få till luren hemma bara tills den satt för att det skulle vara lätt, trodde jag...
/P.
Just nu känns det som att vi med dessa kaotiska stunder på eftermiddagsluren "förstör" den trygghet som han skall känna i sin säng och jag befarar att vi gör kvällsläggningen tråkig också då han har besk eftersmak från eftermiddagskalabaliken. Därför vill jag flytta ut eftermiddagsluren från sovrummet nu, kommer prova vagnen imorgon, vilket också kommer att bli en naturlig sovplats. Ville få till luren hemma bara tills den satt för att det skulle vara lätt, trodde jag...
/P.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej kära kurmammor. Jag vill bara säga vilket fantastiskt arbete ni gör! Tänk på att:
Rom byggdes inte på en dag men se så ståtligt det blev och står där än idag.
Alltså att få en SS (säker sovare) tar TID, TÅLAMOD och MÅLMEDVETENHET.
Sist men inte minst, det kan komma fnurror vid olika tider i livet, då gäller samma som ni har nu, ATTITYDEN och att inte överarbeta. 1 gång är ingen gång 2 gånger en dålig vana. Så Ge ordentliga svar 1 gång skall räcka, sen är det dags att backa så man inte har en ny vana på gång.
Fortsätt med det fantastiskt vackra arbetet! Jag läser, ler och känner mig stolt som fick äran att lära känna er alla!
Kramar 
Rom byggdes inte på en dag men se så ståtligt det blev och står där än idag.
Alltså att få en SS (säker sovare) tar TID, TÅLAMOD och MÅLMEDVETENHET.
Sist men inte minst, det kan komma fnurror vid olika tider i livet, då gäller samma som ni har nu, ATTITYDEN och att inte överarbeta. 1 gång är ingen gång 2 gånger en dålig vana. Så Ge ordentliga svar 1 gång skall räcka, sen är det dags att backa så man inte har en ny vana på gång.
Fortsätt med det fantastiskt vackra arbetet! Jag läser, ler och känner mig stolt som fick äran att lära känna er alla!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
En lite knölig läggning. Började så bra så bra med tyst i flera minuter men sedan drog han igång och det kändes som om han stängde öronen ett tag. Men jag ramsade i flera omgångar i rad, tror jag kom upp i 16 och då började han lyssna. Sedan när han tystnade fick han bekräftelse x4. Allt som allt tog det nog inte mer än 20 minuter men ack så länge det känns.
Nu ska jag sova, har nog kommit till zombiestadiet nu... tog ett par dagar men nu är jag helt färdig!
Nu ska jag sova, har nog kommit till zombiestadiet nu... tog ett par dagar men nu är jag helt färdig!
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
Härligt, Hääärligt 8)
Mina småttingar snusar så gott för kvällen och mamma är inte långt därifrån
Hjälp vad trött man blir av att ha barn som sover
Polisa, is i magen, jag har varit där du är nu! Vet hur "jobbigt" det känns när man ser att "dom andra ungarna somnar ju bums"
Vi hade två andra småttingar med när jag & Dagge var iväg som bara somnade utan bök & stök väl hemma och jag kände mig som den mest misslyckade kurmamman i världen
Ja, ja, vad skall man säga?
Ni kan detta och du är en fena på att ge betryggande svar, bara kom ihåg det =D> :thumbsup:
Strömming, =D> =D> Ge lilleman en kram från mig
Marianne77, HÄRLIGT!!! Vilken vändning va?
Lindsey! Du har en så självklart självsäker attityd 8) Som om ni aldrig gjort annat. Här behöver man inte vara mycket till stödperson
Kramar, Tina
Mina småttingar snusar så gott för kvällen och mamma är inte långt därifrån
Polisa, is i magen, jag har varit där du är nu! Vet hur "jobbigt" det känns när man ser att "dom andra ungarna somnar ju bums"
Ni kan detta och du är en fena på att ge betryggande svar, bara kom ihåg det =D> :thumbsup:
Strömming, =D> =D> Ge lilleman en kram från mig
Marianne77, HÄRLIGT!!! Vilken vändning va?
Lindsey! Du har en så självklart självsäker attityd 8) Som om ni aldrig gjort annat. Här behöver man inte vara mycket till stödperson
Kramar, Tina
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
http://dahlin.bloggproffs.se
Läser och myser av allas fina framsteg, har alla barnens söta, små ansikten framför mig flera gånger om dagen
En Ok natt, bök och stök på morgonen från Mr R. Som vanligt runt 5.20 och sedan av och till fram till 6.55. Pangramsa vid första pipet som inte verkade göra någon skillnad på herrens bökande. Den resulterade dock i frågor från syrran...
Lur 1 och 2 var väl sådär... lur 1 togs ute då jag inte kunde stanna inne med syrran längre. Hon klättrade på väggarna här inne. Ute på gården tog det ca 15 minuter för R att somna och till slut vagnade jag honom faktiskt tills han var lugn. Sedan sov han 30 minuter och trots att jag försökte få honom att somna om så gick det inte utan jag tog upp honom när han var lugn.
Lur 2 tog nog också 15 minuter att somna på. Sedan sov han 1 tim och 20 minuter och sedan somnade han inte om trots slag och skak, ramsa. Så fort jag lämnade rummet med ramsa gick han igång och sedan gick inte ramsa fram. Mycket husljud blev det men han somnade inte om.
Lur 3 tog pappa hand om och R somnade på 4 minuter och sov exakt 45.
Nattningen tog ca 20 minuter. Han är tyst i flera minuter först och börjar sedan jobba upp sig. Låter ARG och övergår till att bli ledsen efter ett tag. Då lägger jag handen på ryggen på R och slår handtaget till han är nästan helt tyst. Går med glad ramsa, han protesterar men lugnar sig snabbt igen och somnar.
PUH. Känner mig helt färdig. Det var så skönt att lämna över till pappan idag och ta syrran och gå ner på stan till mormor och fika. Roade oss att åka upp och ner i rulltrappor och sedan att gå upp och ner för en barnvagnsramp på ett stängt museum.
Det känns som om det går bakåt här. KOrtare och oroligare lurar och längre tid att somna. Aptiten är det dock inget fel på. Han äter som en häst och är "med" på ett helt annat sätt än förut. Så härligt!
Lur 1 och 2 var väl sådär... lur 1 togs ute då jag inte kunde stanna inne med syrran längre. Hon klättrade på väggarna här inne. Ute på gården tog det ca 15 minuter för R att somna och till slut vagnade jag honom faktiskt tills han var lugn. Sedan sov han 30 minuter och trots att jag försökte få honom att somna om så gick det inte utan jag tog upp honom när han var lugn.
Lur 2 tog nog också 15 minuter att somna på. Sedan sov han 1 tim och 20 minuter och sedan somnade han inte om trots slag och skak, ramsa. Så fort jag lämnade rummet med ramsa gick han igång och sedan gick inte ramsa fram. Mycket husljud blev det men han somnade inte om.
Lur 3 tog pappa hand om och R somnade på 4 minuter och sov exakt 45.
Nattningen tog ca 20 minuter. Han är tyst i flera minuter först och börjar sedan jobba upp sig. Låter ARG och övergår till att bli ledsen efter ett tag. Då lägger jag handen på ryggen på R och slår handtaget till han är nästan helt tyst. Går med glad ramsa, han protesterar men lugnar sig snabbt igen och somnar.
PUH. Känner mig helt färdig. Det var så skönt att lämna över till pappan idag och ta syrran och gå ner på stan till mormor och fika. Roade oss att åka upp och ner i rulltrappor och sedan att gå upp och ner för en barnvagnsramp på ett stängt museum.
Det känns som om det går bakåt här. KOrtare och oroligare lurar och längre tid att somna. Aptiten är det dock inget fel på. Han äter som en häst och är "med" på ett helt annat sätt än förut. Så härligt!
Strömming, vi är två som har det lite struligt nu med andra ord. Jag läser dina inlägg och tänker på dig. KRAM!
Här har jag en smått förkyld liten son, hosta som gör det svårt att komma till ro och väcker honom titt som tätt samt en massa irriterande snuva... Inatt sov han dock bra, dvs hostar en hel del, men somnar om själv. Vaknar tre, fyra gånger på natten och skriker till ett par gånger, så vi är beredda att behöva ramsa, men det blir tyst. Pappa H la och ramsade igår och han somnade då på 10 minuter drygt. Skönt!
Dagslurarna suger dock musten ur mig och jag är tyvärr inte så stark och orubblig som jag skulle behöva vara just nu. Halsont och feber späder tyvärr på det hela. Eftermiddagslurarnas kalabalik höll på att sänka mig helt så idag har det blivit vagn. Förmiddag promenad på en timme och plutten fick 50 minuters effektiv sovtid. Eftermiddagen la jag i vagn och försökte köra samma taktik som jag gjort i säng. Stillastående och ramsande! Jag jobbade på, men han lyssnade inte och skruvade upp sig mer och mer, så det blev till slut en promenad där också tills han somnade efter totalt 23 minuter. Det kändes dock bättre ändå att vara ute, även om jag misströstar för att det nu tar längre tid för honom att somna i vagn än innan kuren... Det blev en timmes sömn, innan han vaknade och jag försökte ramsa om, men det godtogs inte. Med andra ord 40 minuter kort på sömnen idag, men så har det å andra sidan sett ut varje dag, oavsett. Om jag räknar effektiv sovtid alltså.
Hoppas ni inte blir besvikna av att läsa att jag övergett sovrummet för e.m-luren. Jag ville bara inte skapa en rädsla hos Mr M för sin säng och sitt rum, vilket det känns som om det var på väg att hända, ledsen så fort vi gick in där igår vid läggning. Så ikväll lekte vi där innan läggning och vi fick till ett bra skratt till go´natt, även om han börjar skrika direkt när vi lägger ned honom... Jag tog läggningen ikväll och pga hosta mm, så tog det ungefär en halvtimme innan han tystnade första gången.
Nu sitter pappa H på Danderydsakuten med befarat brutet båtben i vänsterhanden (precis det jag bad om att han inte skulle komma hem med efter sin Endurohelg som han fick i 30-årspresent) och Mr M hostar och snörvlar för fullt däruppe. Skall ställa in en färsk laddning rödlök/timjan och sen lägga mig själv... Med förhoppning om ännu en bra natt utan ingripanden.
Sov så gott!
Här har jag en smått förkyld liten son, hosta som gör det svårt att komma till ro och väcker honom titt som tätt samt en massa irriterande snuva... Inatt sov han dock bra, dvs hostar en hel del, men somnar om själv. Vaknar tre, fyra gånger på natten och skriker till ett par gånger, så vi är beredda att behöva ramsa, men det blir tyst. Pappa H la och ramsade igår och han somnade då på 10 minuter drygt. Skönt!
Dagslurarna suger dock musten ur mig och jag är tyvärr inte så stark och orubblig som jag skulle behöva vara just nu. Halsont och feber späder tyvärr på det hela. Eftermiddagslurarnas kalabalik höll på att sänka mig helt så idag har det blivit vagn. Förmiddag promenad på en timme och plutten fick 50 minuters effektiv sovtid. Eftermiddagen la jag i vagn och försökte köra samma taktik som jag gjort i säng. Stillastående och ramsande! Jag jobbade på, men han lyssnade inte och skruvade upp sig mer och mer, så det blev till slut en promenad där också tills han somnade efter totalt 23 minuter. Det kändes dock bättre ändå att vara ute, även om jag misströstar för att det nu tar längre tid för honom att somna i vagn än innan kuren... Det blev en timmes sömn, innan han vaknade och jag försökte ramsa om, men det godtogs inte. Med andra ord 40 minuter kort på sömnen idag, men så har det å andra sidan sett ut varje dag, oavsett. Om jag räknar effektiv sovtid alltså.
Hoppas ni inte blir besvikna av att läsa att jag övergett sovrummet för e.m-luren. Jag ville bara inte skapa en rädsla hos Mr M för sin säng och sitt rum, vilket det känns som om det var på väg att hända, ledsen så fort vi gick in där igår vid läggning. Så ikväll lekte vi där innan läggning och vi fick till ett bra skratt till go´natt, även om han börjar skrika direkt när vi lägger ned honom... Jag tog läggningen ikväll och pga hosta mm, så tog det ungefär en halvtimme innan han tystnade första gången.
Nu sitter pappa H på Danderydsakuten med befarat brutet båtben i vänsterhanden (precis det jag bad om att han inte skulle komma hem med efter sin Endurohelg som han fick i 30-årspresent) och Mr M hostar och snörvlar för fullt däruppe. Skall ställa in en färsk laddning rödlök/timjan och sen lägga mig själv... Med förhoppning om ännu en bra natt utan ingripanden.
Sov så gott!
Polisa, med I körde jag lurar i vagnen under promenad ganska länge, orkade då inte heller med krångliga läggningar på dagen. Det kommer att ordna sig, det tar bara lite tid.
Ja inte är det enkelt det här men jag vet hur bra det blir sedan och jobbar på. Tack och lov är vi friska här och det gör det lite enklare.
Jag tycker att det är jobbigt när man är ute / borta och då blir det svårare för jag anar:ooops: att R känner att jag är lite oroligare. Var hemma hos min syster igår vid eftermiddagsluren och då blev det bara en 20 minutare. Varför är man sån....
Kram till dig också Polisa! SOV så gott!
Ja inte är det enkelt det här men jag vet hur bra det blir sedan och jobbar på. Tack och lov är vi friska här och det gör det lite enklare.
Jag tycker att det är jobbigt när man är ute / borta och då blir det svårare för jag anar:ooops: att R känner att jag är lite oroligare. Var hemma hos min syster igår vid eftermiddagsluren och då blev det bara en 20 minutare. Varför är man sån....
Kram till dig också Polisa! SOV så gott!
Skönt att läsa ditt inlägg Strömming, om att det blir bättre och att du hade lite samma visa... Ska köra ett mantra i mitt huvud hela tiden; "Is i magen, det blir bättre, ge det tid!"
Var just in med skålen med hackad röd lök och timjan i kokande vatten i Mr M´s rum. (säg gärna till om jag skall tänka på något, kändes skumt att ställa in den där luktande/doftande sörjan) Han vaknade då jag passade på att lyfta bort en neddragen handduk med syftet att mörklägga mer... så jag fick sitta därinne på huk bakom fotändan och vänta och vänta tills han somnade om tillräckligt för att klara ljusinsläppet när jag skulle smita ut... ha ha!
Nej, nu har jag gått över en förbjuden tidsgräns, dvs kl 22, då jag skall ligga i sängen senast. Bäst jag kryper ned nu och försöker sova.
Godnatt och SOV så gott!
Var just in med skålen med hackad röd lök och timjan i kokande vatten i Mr M´s rum. (säg gärna till om jag skall tänka på något, kändes skumt att ställa in den där luktande/doftande sörjan) Han vaknade då jag passade på att lyfta bort en neddragen handduk med syftet att mörklägga mer... så jag fick sitta därinne på huk bakom fotändan och vänta och vänta tills han somnade om tillräckligt för att klara ljusinsläppet när jag skulle smita ut... ha ha!
Nej, nu har jag gått över en förbjuden tidsgräns, dvs kl 22, då jag skall ligga i sängen senast. Bäst jag kryper ned nu och försöker sova.
Godnatt och SOV så gott!
Polisa, LAVENDEL skall du ha med oxå! Annars luktar det verkligen kebabröra 8) Jag brukar faktiskt överdosera lavendel för att få det att lukta lite bättre. Sen är ju lavendeln rogivande i sig och det är ju bara ett plus
Kram
PS. krya på sambon/maken!
Kram
PS. krya på sambon/maken!
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
http://dahlin.bloggproffs.se
polisa och strömming, klistrar in svaren från mig, SusanD och AW till TinasDag från tråden ovan, kanske kan de vara till hjälp:
miar70 skrev:Du har fått jättebra svar Tina, jag vill bara ytterligare trycka på att du måste backa nu, för Dag kan och vet vad som gäller. Du får inte vänta på hans godkännande eller att han ska ge dig svar - han frågar med sitt skrik nu (nåt annat språk har han inte ännu!) och du ska med ramsan och rösten (och att du har bra röst vet jag!) besvara hans frågor.
Så liten repetition:
Massor av skratt och bus, lägg ner tid här! Troll spricker i solsken!
In, lägga tillrätta (här tar du inget för krumbuktande!) max fyra kraftiga buffar och en en stark solfjäder.
Dröj inte kvar! Vänta inte på att han ska slappna av här, utan för dig så är han nöjd - du kan inte somna åt honom!
Mycket hurtig ramsa, ut och gå iväg! Inte stanna kvar och lyssna av! Iväg och gör nåt som låter!
När du känner att nu attan är det NOG, då ramsar du! Och då tänker du dig att ramsan är som din kropp var när du bar honom lugn i selen, din röst ska nå fram, och den ska lugna! Här kan du behöva ramsa gånger 8 eller 10 eller 12 men du ska nå fram!
Och OM du känner att det är mer än nog, det är kris, då går du in, ger en solfjäder som bryter - tänk inte trösta utan bryta, och då står du tills han är lugn!
Och när du haft en sån här läggning så bekräftar du! Du och inget annat i världen ska ha sista ordet!
Jag vet att du kan det här! Har du läst januarikrönikan Om inte så gör det:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Heja på Tina - ni är på så god väg, nu gäller det att skjuta alla vargar innan ni är i mål!
Kram Mia
annawahlgren skrev:TinasDag, den unge mannens förvirring är min... inte.
Här kom man till ett ställe av tre fenomen, som himlasända alla:
Rörelsefrihet
Godaste sömn
En uppsjö damer, som strålade av förtjusning så fort de såg en
Inklusive en öm moder, som strålade så det räckte för att ge solen i Gastsjön sin mänskliga like
Så kom man hem, stor nog för att minnas vad som gällde förut, stor nog för att minnas vad som gällde nyss - och vart tog det vägen? Det nya Det gamla Alla damerna Allt kacklet, gräset, Logen, alla stolarna, all den stormande glädjen, det - för de små barnen - enkla livet, som var så trevligt att leva och så kemiskt fritt från både överkoncentration och oro, som var SÄKERT gånger hundra
Får man inte lov att reagera, för det första, på både nytt och gammalt, och för det andra gripas av förvirring när världen - igen - kastas på ända?
Nej, det får man inte, för då blir mamma desperat. Fy på dig, allra käraste Tina
Uppföljningsveckan är inte slutförd ännu alls. Hur fortsätter du den SHN-kuren är en process, inte en knapp att trycka på. Arbetet är inte fullföljt. Hemfall inte åt denna miserabla otålighet
Av Mia har du fått själva krisprogrammet. Klockrent Men det är inget läggningsprogram. DU SKA UT DÄRIFRÅN och respektera gossens synnerligen välgrundade förvirring genom att låta honom hantera den i fred, till den tid det tar. Du kan inte ta den ifrån honom. Men du kan ta av dig mössan i respekt och förtroende: "Det finns ett liv efter detta, älskling. Ett gott och underbart, tryggt och säkert, njutningsfyllt och SÄKERT liv Jag ger dig all tid i världen. Jag finns här för dig, jag håller undan vargen från dig, jag bevakar dina intressen tills du kan det själv (om sisådär arton år) och jag ger dig allt du behöver för att både överleva och leva väl. Resten är upp till dig. Min desperation och misstro, min vanmakt och mitt missmod, mitt icke-förtroende och min oro är det absolut sista du behöver, så det tar jag genast bort från dig, med tusen ursäkter och ska ALDRIG göra så mer "
Två minuters läggning var det, ja. Max.
Kram!SusanD skrev:Ja Tina du KAN faktiskt detta! Så skärp dig lite nu min vän. Det hela handlar om att Dag nu undrar om det verkligen ska vara på detta viset. Du och maken måste stå raka i ryggen och säga att ja så här ska det vara. Det är jobbigt att svara på frågor från de små, men det finns ingen annan väg att gå. Se till att ta i honom på ett kärleksfullt men väldigt tydligt sätt när du lägger tillrätta, han behöver inte ligga kvar i den ställningen, det är upp till honom. Sen är det ramsan som ska få sista ordet.
Du vet allt detta men jag vet själv hur hur man påverkas av små killar som frågar med tårar i ögonen. Helst vill man bara krama om dem, vilket bara leder till elände med sömnbrist och skilsmässa (lite överdrivet kanske det sistnämnda, men inte omöjligt om man lider av sömnbrist.) Så kämpa på, ni vet vad det bästa är för Dag, eller hur? Att sova natten lång.
Detta är en övergående tid, snart litar Dag på att du och maken står för allt ni gör och säger, lugnet kommer infinna sig och läggningarna förändras till en mer positiv tillställning.
Kram Susan