Hur får man in SM?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Ummusab! :D

Jag håller med Nancy :heart: om allt men vill komma med ett inpass ang schemat - om hon sover 17.00-17.45 får hon bara knappt 2h vakentid före läggning. Det skulle kunna vara det som gör det svårt för henne att komma till ro i tid. Så vad tror du om att korta av lunchluren med 30 min istället, och så tidigarelägga em-luren kanske 45 min så att det blir lite mindre sömn totalt på dagen och lite längre vakentid före natten?

Alt korta morgonluren som Nancy föreslår och flytta upp de andra sovpassen?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nancy

Inlägg av Nancy »

Kanonbra chokladkaninen, jag såg inte det med sena em-luren :thumbsup:
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Jag sitter och funderar på allt det Nancy skrev till mig. Tack! :heart: Jag måste smälta och läsa igen innan jag svarar känner jag.

Ang kvällsluren så är den sen, som Kalaskakan upptäckte. Och jag har medvetet placerat den där. Jag ska försöka förklara så får ni gärna forsätta med kommentarer på det.

Jag väcker alltså vid halv 8. Sen är hon trött efter ca 1,5h så jag kan teoretiskt lägga henne kl 9. Men sen vaknar hon efter 45 min. Resten av sovpasset består av massa vagning.
:arrow: Om jag lägger henne redan kl 9, är det väldigt svårt, för att inte säga nästan omöjligt att få henne att somna om efter 45-minskarvandet
:arrow: Vid 9.30-läggning finns chansen att hon somnar om. Och chansen är stor.

Om hon bara sover 45 min orkar hon INTE 2h vakentid (jag har provat det också flera gånger). Men hon klarar 1,5h.

När 1a luren blir 45 min (vare sig för att jag tagit upp eller för att hon helt enkelt inte somnar om ordentligt), sover hon gärna 2h mitt på dagen. Även om hon även där vaknar efter 45 min, så kan man vagna lite och sen sover hon klart 2 timmarna.

Hon orkar inte särskilt länge på kvällen. Om jag tidigarelägger kvällsluren, innebär det att hon dessutom ska få 5 eller 20 min? För hon äter så hemskt dåligt när hon är trött, mest äter hon som sagt när jag tar upp efter att hon sovit. Så att hon skulle ha säg 2,5 h innan natt, innebär tyvärr även att hon äter lite sämre, och nästan garanterat inte strax innan läggning. (och som Nancy skrev så är det HELA dagens matintag som räknas, men det är inga enorma mängder, så hon behöver äta där innan natt)

Schemat skulle alltså bli om jag förstår er rätt:
1)
07.30
09.30 vila 1,5h
13.00 vila 1,5h
16.15-17 vila
19.30 natt
(problemet är ju här att om hon bara sover 45min av 1,5h på morgonen, blir 1,5h vila lite för lite mitt på dagen för att sen orka hela kvällen)

2)
07.30
09.30 vila 45 min
12.15 vila 2h
16.15-17 vila
19.30 natt
(här är problemet att hon inte kommer att orka 2h vaken efter 1a vilan om den bara är på 45 min, om allt blir förskjutet 30 min så blir det 3h innan natten och det blir väääälidigt länge)

NU måste jag fundera lite till känner jag.
Imorgon får bli funderardagen för ikväll blev det uppochner med nattläggningen. Så imorn behöver vi vila och vila och vila även på fm misstänker jag.

Nancy: Du skrev du gett dina flickor välling redan vid 3,5 mån? Vanlig industrivälling då? 6-mån varianten eller?
Jag vill helst slippa industrimaten denna gång, det finns ju andra alternativ, men jag vet inte riktigt när man kan börja ge det.
Välling är ok, det är ersättningen jag inte vill ge. Men gäller detta de barn som liksom är vana vid ersättning, eller funkar det för alla små pyttisar?
:arrow: På nåt sätt måste jag få in mer mat på kvällen känner jag.

Och nu måste jag sova.
Tack tack tack för er hjälp! Den uppskattas verkligen.
Kram! :heart:
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :heart:

Jag får nog passa schemafrågan till någon annan. Så länge skriver jag ned hur Leonor sov när hon var ungefär som din lilla. Kanske ger det lite infallsvinklar.

natt 19.30-07.00
sova 08.30-10.00 (men ändrade ganska snart till 45 min här, 08.30-09.15)
sova 11.30-14.00
sova 16.00-16.45

...men för en liten tröttis som Leo var schemat i praktiken kryddat med lite marginalkvartar här och var :wink: Ganska många när jag tänker efter.

Om man byter schema, säg från 1,5 tim till 45 min på fm så får man fixa och trixa med sov- och vakenpass tills det sitter. Man måste inte följa schemat slaviskt. Schemat skall vara en hjälp, inget annat.

Om välling:
Jag vet faktiskt inte om det är samma för en liten bebis som ätit ersättning från start. Att jag gav välling redan vid 3,5 mån (Lussi) var för att hon behövde något som stabiliserade magen. Jag började ge risvälling men det har tyvärr utgått ur sortimentet. Mina yngre töser har istället fått Sempers Kvällsvälling (från 6 mån) från ca 3,5-4 mån. Det har fungerat fint och jag har inte sett att de skulle fått problem med magen eller så.

Kanske att du skall ställa frågan på Mat och mage :?:

:roll: Oj, inte mycket hjälp du fick. Jag hojtar efter förstärkning :heart:

Kram från Nancy
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Jag har inte tid just nu att svara på Nancys förra inlägg, men jag måste rätta mig själv här:
Ummusab skrev:2)
07.30
09.30 vila 45 min
12.15 vila 2h
16.15-17 vila
19.30 natt
(här är problemet att hon inte kommer att orka 2h vaken efter 1a vilan om den bara är på 45 min, om allt blir förskjutet 30 min så blir det 3h innan natten och det blir väääälidigt länge)
Nähädu! För så blir det inte alls. Så det så. :shock: :lol:

Jag tänkte först att det är bättre med 12-1,5-1,5-45 för det känns jämnare (vilken konstig anledning! :? ), men det tycker inte Lilla Äpplet, för hon vaknar ju ändå efter 45 min (trots jääääättesen nattläggning igår) så då bestämde vi efter överenskommelse :wink: att vi istället kör på 12-45-2-45 schema.

Hon vaknade från 45 min-luren ca halv 11, sen orkade hon faktiskt ända till 12.15. Så på middagsluren när hon (så klart) vaknade efter 45 min var det lätt att stoppa i nappen och skaka lite så somnade hon om.

Idag var hon jättetrött, så hon åt kanske inte optimala mängder innan middagsluren. Det vart lite sent också med andra omgången mat, men det var nog bara bra. Nu sover hon ganska lätt och jag vagnar lite nu och då sista 45 min på sovpasset. Men det ger nog med sig med tiden. Lite mer tålamod och så tar det väl de där 3 dagarna innan nya schemat sitter.

Jag känner mig lite nervös inför nattningen, men bara hon får i sig tillräckligt så ska det gå bra. (Problemet är inte att det inte finns mjölk, problemet är att hon inte äter den :roll: . När hon har ätit kan jag lätt mjölka ur för hand och det sprutar då ordentligt, så mat finns. Och ja, liggamningen är ju jättekrångligt ibland. Men jag har märkt att det (oftast) bara är hemma det krånglar, inte hos mormor och morfar, eller farmor. Men det kanske mest beror på min egen attityd... Och nappen är ju ett kapitel för sig. Den ryker så fort lillan kan äta sig rejält mätt och inte skriker så vid nattning.)

Och Nancy igen: (jag ska ställa frågan på Mat mage-forumet, men) var det nåt liknande detta du gav?
http://webbutik.barnmatsbutiken.se/grot ... sgrot.html

TACK!! igen (och det lär jag upprepa :heart) för all hjälp.
Det är så fantasktiskt när det faktiskt finns hjälp (som hjälper) att få. Jag känner mig inte längre som om jag spelar på lotto gällande bebisens sömn - och med det - humör.
Kram!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Alexander hälsar att det är ett kanonschema utan dess like. Fast han har 2,5 timmar mitt på dagen.
Jag misströstade också oerhört vad gällde hans förmåga att vara vaken i två timmar på andra och tredje vakenpasset, men så hux flux i fredags så var han det, och sedan dess så klarar han det galant. Innan det så "fyllde jag på" med en extra 20-minuterslur innan nattning. Och ibland så lade vi honom rent av 18.30, utan nattslurk. Så har vi fyllt på vid 22 om dagen varit skral. Vilket den har varit senaste veckan eftersom det gör ont att äta när man han öroninflammation. :(

Semper hade risvälling förut, men jag skulle utan att blinka köra Mild havre eller liknande. De är otroligt milda. Kan du mjölka ur så blanda 50/50 i början så magen får vänja sig. Annars kanske lite gröt skulle passa damen? Eller mosad mogen banan?
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Halloj!
Ja, nu har jag iaf tröttnat (får man säga så :roll: ?) på detta nattningstrassel vi har. Så det blir nog nåt mer matigt snarast möjligt inshaAllah.
Jag ville ju helst skippa industrivälling och -gröten den här gången. Går det lika bra med gröt av enbart rismjöl eller hirs? (hmmm... det var väl denna fråga jag skulle ställa på "Mat, mage.." men jag vill bespara övriga forumanvändare mina åsikter om industrimaten...) Och ja, jag har ju en pump, men den är hemsk. Men jag har tänkt så, bland 50/50 som TorpSara föreslog. Jag har även funderat på att pumpa på kvällen och ge från flaska, men jag vet inte om det hjälper. Dessutom en plåga att pumpa, så om det inte hjälper att flaskmata är det inte värt det.

TorpSara: Alexander är ju större än min flicka i alla bemärkelser. Nu på BVC-kontrollen 1 vecka innan 3 månader, vägde hon ca 4,5 kg. Visserligen vrålade hon av hunger och hade inte ätit på 2,5h, så hade hon hunnit äta innan vägning så hade väl antagligen vågen visat på typ 4,7 kg, men det var ju inte så mycket det heller.
Ang schemat blev det så här idag: (och det ska tilläggas att natten igår inleddes kl 21.20 :roll: så hon var ju supertrött efter en alldeles för kort natt, så hela dagen idag blev ju också knas)
kl 8 morgon (hon fick sovmorgon för att ta igen lite förlorad nattsömn)
09.30 45min vila + 15 min halv-vila (efter det tog jag upp och bestämde mig för att vi inte skulle vagna oss igenom resterande tid på det tänkta 1,5h-passet)
10.30-12.15 vaken (supertrött på slutet)
12.15-14.40 vila (här lade jag på lite marginalkvartar för jag tyckte hon behövde det)
16.20 vila (här var hon jääääätetrött kl 16, men somnade i vagnen när vi gick ut kl 16.20 alltså)
16.50 vaknade alldeles för tidigt, hungrig och åt
17.50 somnade ute i vagnen (hon skulle eg varit vaken, men jag ville ge 20 min för att ta igen den för korta 45 min-vilan)
18.10 väcker en jättearg tjej som inte alls ville vara vaken, så jag stoppade ner henne igen och hon sov t kl 18.50. Då kom vi in och jag tog upp och matade.
19.20 jättetrött, äter lite, jag lägger vid strax efter halv, och hon somnar en kort stund men vaknar och somnar om en kort stund efter vagning men vaknar osv, så jag tar upp och hon äter. Sen börjar det om en vända till, så jag tar upp och hon äter. Sen tillslut efter att jag buffat henne i vagnen somnade hon vid 21-snåret.
:!: Det är det här jag menar med att det är svårt att mata henne på kvällen. Hon ÄR hungrig, men för trött för att äta och för hungrig för att sova. Och det finns mat, men hon får den inte i sig. Och hon tycker om att äta när hon vaknar. Alltså blir det typ att hon somnar in och vaknar efter nån minut och vill äta då först.

Ang schemat, så gör jag nog som TorpSara: 12-45-2,5-45 och 20 min vid behov. Då behöver jag inte tvinga henne att vara vaken 2h, utan kan lägga på tidigare på em, och "fylla på" med 20 min - iaf tills schemat "sitter". Så måste det till mer mat, annars går det liksom inte att sova.

Nu ska lillan upp för att äta, men kom gärna med mer inputs om det går. Eller peppning bara kanske.

Kram!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att dagen ser rätt ok ut, men jag hade kämpat lite med sistaluren, så att den blivit längre. Troligtvis gjorde hon "natt" på den andra 20-minutaren, så tidigare natt är grejen för den här tjejen, det kan jag lova.

Skippa du industrigröten och börja med nått annat. Varför inte följa Barnabokens eminenta råd om mosad banan? Anna vet ju vad hon gör, tänker jag. :D

Sedan tycker jag att du ska starta dagen och sedan hålla schemat på minuten och köra in henne på det i de tre dygn det tar. När man gör det så får man vagna så mycket man vill. Sådeså. :wink:
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

TorpSara skrev:Jag tycker att dagen ser rätt ok ut, men jag hade kämpat lite med sistaluren, så att den blivit längre. Troligtvis gjorde hon "natt" på den andra 20-minutaren, så tidigare natt är grejen för den här tjejen, det kan jag lova.

Huvet på spiken! Det var det jag också misstänkte att hon gjorde natt där alltså. Anledningen t att 45-minutaren bara blev 30 min var att hon vaknade precis när vi kom in från affären, och det vart lite kaos. Hade hon somnat och sovit hemma hade jag direkt vagnat och låtit henne sova klart.

Skippa du industrigröten och börja med nått annat. Varför inte följa Barnabokens eminenta råd om mosad banan? Anna vet ju vad hon gör, tänker jag. :D

Ja och det är ju gott! Men jag vet inte om det bara är vi , men jag och storebröderna blir helt knas i magen av banan (no details 8) ), så jag tänkte att det kanske är bättre att vänta lite med det, sen är det ju inte så jättenäringsrikt heller väl? Jag vill gärna få in lite mer näring.

Sedan tycker jag att du ska starta dagen och sedan hålla schemat på minuten och köra in henne på det i de tre dygn det tar. När man gör det så får man vagna så mycket man vill. Sådeså. :wink:

Ok, tomorrow! Men jag kan väl ändå lägga in 20 min vid behov? Även om det inte ska vara med i schemat "på riktigt"? Och om jag har 12-45-2,5-45 som mål, är ju det lite mycket väl? Men det går väl ändå tills schemat sitter, och framför allt tills sista 45 minutaren räcker, för då är hon jättetrött på kvällen? Sen kan jag korta middagsluren? Som du beskrev i ditt exempel med din Alexander. Och menar du att natten borde börja ännu tidigare än 19.30? (då blir ju morgonen också tidigare... 8-[ *egoistisk* :oops: )
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Japp! En 20-minuterslur kan du alltid ge vid behov.

Banan är faktiskt inte skitdålig mat, men blir man trasselmagad av det så blir man. Avokado kan jag tänka mig att flera kontinenters små bäbisar startar med, och det är ju näringsrikt, mosigt och gott. Annars är de gamla vanliga rotsakspuréerna ju också bra, med lite rapsolja och bröstmjölk.

Fördelarna med industrins krubb är ju just att de är så näringstäta, vad man nu tycker om dem i övrigt. :D
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

TorpSara skrev:Banan är faktiskt inte skitdålig mat, men blir man trasselmagad av det så blir man. Avokado kan jag tänka mig att flera kontinenters små bäbisar startar med, och det är ju näringsrikt, mosigt och gott. Annars är de gamla vanliga rotsakspuréerna ju också bra, med lite rapsolja och bröstmjölk.

Jag är lite feg eftersom hon faktiskt bara är 3 månader. Men idag fick hon lite bovetegröt med bröstmjölk. Jag glömde rapsoljan, men jag vill köpa kallpressad tänkte jag. Gröten var väl ingen hit kanske, hon såg inte direkt överväldigad ut, hon hade lite svårt att svälja, men det gick ner ganska många teskedar, och sväljandet får hon väl kläm på efter ett par gånger. Nu får vi se hur det går med magen under natten och imorn. [-o< att det går bra.
Banan får det bli om ett par dagar när de gröna bananerna blivit gula och prickiga...
Avokado låter ju smart! Vilket bra tips, måste leta upp ett par ekologiska bara.

Fördelarna med industrins krubb är ju just att de är så näringstäta, vad man nu tycker om dem i övrigt. :D

Ja, det är iofs sant... Mina pojkar åt ju både gröt och välling, och lillebror är typ uppfödd på industrimat, men jag försöker ändra våra matvanor, och vill gärna börja från början denna gång! :thumbsup:

Idag blev det så här:
Vaknade 07.45 (jag försov mig...)
09.30-11 vila 1,5h (hon vaknade inte ens i 45 minskarven, så hon fick vara
13-15 vila 2h
16.40-17.25 vila 45min
Strax efter 18 var hon jättegnällig, så hon fick hänga i selen och jag tänkte att om hon somnar får hon 20 min, men hon somnade inte. Sen åt hon lite och blev gladare, och sen fick hon gröt! (lite fel tidpunkt på dagen att introducera ny mat kanske eftersom hon inte var på tipptopp humör, men jag var så ivrig)
19.40 ca lade jag henne efter att jag försökt amma henne och hon inte velat ha. Jag buffade, för vagningen hjälpte henne inte idag heller. Jag tror hon föredrar buffning iaf till natten. (bara jag inte ramlar ner i det träsket också...)

Och nu sover hon! :shock: fantastiskt! Jag undrar hur länge bara... Hon ska ju upp kl 22, men eftersom hon inte åt precis innan läggning tänker jag att hon kanske vaknar strax i den där 45 min skarven som bara dyker upp nattetid när hon är hungrig. Men jag hoppas ju att det ska gå bra. Vaknar hon 20.30 så kan hon få mat, då kan hon även äta kl 22. Eller så var gröten så bra för henne att hon sover ända tills jag väcker. inshaAllah.

I alla fall så tror jag att dagens schema passar lillan bättre: 12-1,5-2,45. Igår när hon sov kort lur på fm, och em och 2,5h mitt på dagen var hon ändå för trött innan natt. Hon behöver tanka och ha ett litet reservlager av 1,5h vila på fm känner jag. Det är ju så hon behövt hittills. Annars havererar det nog med den extra 20-minutaren som det gjorde igår. Så jag kör så här i fortsättningen tills jag märker att det blir för mycket sömn på schemat. Det här känns bra!

Nu ska jag få in min mat-fråga på Mat, mage....

Kram!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag hade så fast tvärtom ända tills i lördags. 12-45-2,5-1,5. Ibland blev mittenpasset tre timmar, men då var han ju sjuk också. Så Alex var alltså tre månader och tio dagar innan vi kunde gå ner lite i tid.
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

hej!

det står någonstans i barnaboken att man kan ta vanliga havregryn och göra gröt som man gör till sig själv. Fast jag vet inte om man behöver krossa grynen först och göra den lite lösare eftersom dom inte ska äta mjölk i början:D
Vet inte om ni har mattrassel över huvud taget eller bara på kvällen för att hon är övertrött. Men för oss var det över hela dagen och det som hjälpte var när jag verkligen fattade att det är mattiderna som är viktigast i schemat. Det märks verkligen när han är ordentligt hungrig när han ska äta (det har gått 3-4 timmar mellan målen) då gapar han så fint!
Jag började med välling när max var fyra månader, en flaska om dagen, men han verkade inte gilla det så då blandade jag ut det med ersättning och sakta övergick till välling och nu äter han det med! Jag har en tesked olivolja i varje flaska ( på bms inrådan) då han lätt blev hård i magen innan.

Jag följer din tråd för att få lite tips, hoppas det här kan hjälpa dig!

kram
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

oj! RAPSOLJA ska det stå, inte olivolja!
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Jag blir så himla glad när nya tittar in i min tråd = mer tips till mig! :heart:
marialoranga skrev:Vet inte om ni har mattrassel över huvud taget eller bara på kvällen för att hon är övertrött. Men för oss var det över hela dagen och det som hjälpte var när jag verkligen fattade att det är mattiderna som är viktigast i schemat. Det märks verkligen när han är ordentligt hungrig när han ska äta (det har gått 3-4 timmar mellan målen) då gapar han så fint!
Njae, det är mest på kvällen, då hon är alldeles jättetrött (BTW sover hon fortf! - strax dags att ta upp) som matandet eller ätandet snarare strular. På dagen äter hon glatt när jag tar upp henne efter vilan (lite lagom nyvaken på gränsen till inte alls vaken), men 2a matningen efter väckning (andra målet inom timmen) kan strula. Min tjej gillar lugn och ro vid den andra amningen, och störs lätt av diverse saker som händer runt omkring. T ex storebröder :heart: som gärna tittar på, då vill hon leka med dem ist, eller om någon pratar i närheten, eller om jag måste prata med någon (händer ibland att jag måste mäkla fred mellan brorsorna :roll: mitt under amning). Jättetrist att skicka ut små besökare, jag brukar försöka hitta på nåt till dem under tiden i ett annat rum, men det är inte alltid det lyckas.

TorpSara: Jag fortsätter så här, nu får vi se om hon är lika trött i fortsättningen om natten blir längre (somnade idag 19.45 ca jämfört med 21 snåret tidigare!)

Ojoj, tiden går, måste ta upp och mata nu!

Vad bra att ni fortsätter vara med mig! Jag blir jätteglad!
Kram!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"