Betydelse av mat o dagsvila

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

VA???!?! :shock: Så kan det väl inte bli...hehe....jag får börja träna så smått nu så kanske jag bygger upp lite energi på lång sikt :D

Kommer på mig själv med att sitta och längta till natten så jag antingen får se hur fantastiskt hon sover eller får en chans att öva mina nyfunna färdigheter i att natta och söva min lilla tjej :D

Min mamma, som bor halva Sverige bort, kommer hälsar på nu i helgen. Det ska bli hel obeskrivligt roligt att få visa upp våra nya sömnvanor! :D Det har ju inte känts så himla kul att ha långväga, övernattande gäster när jag gick och la mig så fort lillan somnat nån gång fram emot 20-tiden. Och efter det ville vi inte ha prat och ljud i huset som kunde väcka "vilddjuret"...det är ju ett under att vi fortfarande har släkt och vänner som vill häls på oss.... :wink:
Mamma till Tyra född september 2008 - kurad 28/8-09 (11 månader + 2 veckor) och Kimi född september 2010, SM från start - kurad 23/4-11 (7 månader + 3 dagar)
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Nu är lilla T sjuk :cry: Fick feber på eftermiddan, uppe på 39,6 innan Panodil. Dryga 38 när jag la henne vid 19. Nu har hon sovit drygt 2 timmar, hoppas febern går ner av sig själv så lilla skatten får sova... Vi kör som vanligt med att avvakta och ramsa vid behov, men skulle jag känna att ramsan inte tar ungefär som vanligt är vi beredda att gå in o kolla tempen och vid behov ger vi Panodil i sängen.... Trist :cry:
Mamma till Tyra född september 2008 - kurad 28/8-09 (11 månader + 2 veckor) och Kimi född september 2010, SM från start - kurad 23/4-11 (7 månader + 3 dagar)
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Lilla T sov 19-22.30, när hon vaknade gick vi in och tempade i mörkret och var beredda med Panodil + blöja. 40,5 grader :cry: Så det blev blöjbyte + Panodil i rumpan i mörkret. Tyra passade på att pinka ner hela sängen när hon låg med blöjan öppen... inte så lyckat precis. :cry: :cry:

Trots allt tycker jag att vi löste natten hyfsat ok, var inne 1 gång till och gav Panodil (vid 05, då hade hon 39,5 i temp) + en gång mellan 22:30 och 05 då hon var väldigt ledsen och jag både ville lägga tillrätta och känna på henne. För övrigt klarade vi natten med ramsning. I dryga två timmar sov hon bara i 5-10 minutersintervall och somnade då med ramsa på 5-10 minuter. Annars var det några 20-minutare + ett sista pass på runt en timme efter att hon fått Panodilen vid 05. Ett tag var hon argare än jag någonsin hört henne - det lät verkligen som att hon stod och svor!! :!: :!: Men då hade hon iallafall energi över till den aktiviteten så det kändes inte så jobbigt även om det lät väldigt illa... :wink: Kändes som att hon snabbt tog för givet att mamma skulle komma in och inte bara stå och tramsa utanför dörren.... Hoppas det går att vända lika snabbt när hon blir frisk igen.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker du skött dig exemplariskt! Precis så här går det till.

Jag brukar kolla Tor när jag går och lägger mig. Lägger oftast på honom täcket, känner på pannan om han är sjuk eller så. Då vet jag. Det bästa är att göra som du gör, gå in först och kolla om du behöver, ramsa ut. Helt rätt!

Detta kommer att gå jättebra! Jag använder marginalkvartarna på dagen för mer sömn vid sjukdom. Då får man 30 min mer sömn/lur och sen kan man lägga upp till 30 min tidigare på kvällen.

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Exemplariskt lät ju inte dumt alls! :D :D
Jag körde med marginalkvartarna på fm-vilan och nu på em-vilan somnade hon 10 min innan. Får se hur hon sover, febern verkar svår att få ner och har man närmare 39 grader så kanske det är svårt att sova. Lilla ynk :cry:

Nu är "gubben" bortrest så ikväll och inatt är det bara jag och lilla T. Känns bra att jag fick så fin feedback på mitt agerande inatt - nu vet jag att jag kan köra vidare på samma sätt nu i natt om febern inte ger sig. Och så lägger jag henne 30 min innan. [/quote]
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Ville bara säga superbra jobbat!

Vi har också haft sjukdom precis, första för oss, och vi har också löst det genom att suga näsa, ge näsdroppar och supp - massa prepp före natt och långlur.

Det har gått förvånansvärt bra. Varit lite mer generös med ramsa, precis som du.

Det går som du säger, precis enligt boken. Jag har inte heller kommit ur zombiestadiet, jag går och lägger mig senast 20.30 varje kväll... :lol:

Får skärpa till mig och göra lite roliga kvällar ibland också, en pinsamt stor godisskål lät inte dumt. :wink:

Krya på Lilla T från mig!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Nu är vi hyfsat på banan igen!
Det var ett par trista nätter där lilla tjejen bara sov i 10-minutersintervall, men när vi väl fått diagnos öroninflammation och medicinen började hjälpa så sov hon som vanlig igen. Jag fick inga problem alls med att hon förväntade sig att jag skulle komma in på natten eftersom jag gjort det när hon varit sjuk. Så himla skönt!! (Men med facit i hand så kanske jag ramsade mer än jag skulle gjort också, kämpade på i en närmare 1,5 timme sista natten innan sjukhusbesöket och när jag väl beslutade mig för att gå in så hade lillan närmare 41 graders feber och gissningsvis pisseont i örat.... inte så kul).

Nu är status så här:
lilltjejen läggs 19:00 (somnar utan några som helst protester)
vaknar ibland vid 23 och 03
vaknar nästan alltid 04:30 – 05:00 och är i stort sett vaken fram till ”väckning” 06:00

När hon vaknar vid 23 och/eller 03 brukar jag flyga upp ur sängen för att sen få hejda mig på sängkanten. Ibland somnar hon om helt själv men det känns som att jag lite för ofta tar det säkra före det osäkra och drar en ramsa. Hur avvaktande ska jag vara här? Ska hon verkligen låta ledsen innan jag ramsar? Om jag som jag gör nu ramsar lite för snabbt så får hon ju ingen riktig chans att somna om helt på egen hand, men jag vill ju inte att hon ska känna att hon frågar utan svar....

Vargtimmen: om ”första pipet” kommer efter 04:30 ramsar jag högt & glatt direkt vid första pipet. Drar upp musiken något och ligger sen tyst i min säng tills det är dags för väckning. Men nu har det ju gått ett antal veckor och jag tycker inte att det blir bättre (inte sämre heller förstås!). Jag har provat med aluminiumfolie på fönstret men tyckte inte att det var någon skillnad jämfört med vår mörkläggningsrullgardin som släpper in liiiite ljus i kanterna.

Kram kram!

P.s. Nu när lilltjejen haft sin 1-årsdag – ska jag då börja skriva på ett nytt inlägg under ”barn 1 år och äldre” eller ska jag fortsätta här?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej :D ! Skönt att ni börjar komma på banan igen efter sjukdom! Jag hade backat mer och mer om ni tycker att hon är frisk nu, blir så lätt en dålig vana annars med en massa ramsande. Ramsan är ju (förutom pangramsan i vargtimmen) tänkt som lugnande verktyg när de är ledsna så jag hade avvaktat tills hon låter just ledsen. Så om ni drar er tillbaka lite mer så tror jag inte ni kommer få så många uppvak inom kort, förusatt att öronen mår bra såklart!

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
KAKRI77

Inlägg av KAKRI77 »

Nu har vi backat duktigt! :D Inget "onöderamsande" mitt i nätterna och bara en rejäl pangramsa + lite musik när lillan vaknar och pratar lite med sig själv runt 05. Känns trist att hon i minst 9 fall av 10 ska vakna vid 05 och sen ligga och prata och greja fram till 06. Ibland gnäller eller skriker hon en kort vända men inget ihållande och är inte ledsen så jag ligger kvar (stel som en pinne) i sängen...

Hon har nu precis passerat 1 år, funderar lite på att göra små justeringar i schemat men hon verkar behöva de 2 sovpassen just nu så jag tror jag låter det ligga kvar. Totalt dygnssömn är 11h natt (vilket bara blir 10h...) + 45min fm + 2h em. Totalt 13h 45min vilket ju är en kvart för mycket för en 1-åring egentligen. kan jag få henne att sova längre på natten genom att dra ner på dagslurarna eller är dte bara så att vargtimmen spökar ett bra tag från kurstart (vi har kört en månad nu).

Kram kram!

P.s. njuter av livet och min lilla tjej ännu mer nu när jag får sova och orkar vara en mycket piggare och gladare mamma! :D
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Vad bra det går, härligt!

Om ni märker att hon behöver mindre sömn så kan ni ju skära ner på 45 min till 20 tex och se om det hjälper för nattsömnen. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"