Dags för kur på lördag - behöver hjälp :o)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej Catti,

dina tips är suveräna, att få några fler hade varit en bonus. Jag har tagit till mgi mycket av det du skrivit. Tusen tack säger både vi och lilla Ester. :heart: Hoppas inte du tog det som att jag inte tyckte dina råd var bra, det var inte alls det det handlade om. :)

Vad jag förstår kan dessa timmar vara ett litet gissel ett tag men att det sedan passerar när vi håller på samma linje. Jag har bara svårt att låta henne vara när hon är ledsen i sin säng stunder under dessa timmar.

Ramsan tar inte heller så som jag trodde,men även här måste jag nog ha lite mer tålamod tror jag. Hon har ju varit såpass snäll att jag inte behövt ramsa sådär överdrivet mycket, kanske tar det lite längre tid då för den att ta.

Stor Kram
Anna
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Du har fått bra tips av Catti. :thumbsup:

Om hon behöver hjälp och du ramsar så lyssna sedan av. Är hon riktigt arg så låt henne vara det tills ilskan går ner i tonfallet DÅ ramsar du, högt och tydligt så det når fram. Som att allt är heeelt lugnt och glatt och det finns inget att oroa sig för. :wink:

Om hon vaknar i vargtimmen, välj ett sätt och håll det benhårt så sitter det snart. Kan vara:

Pangramsa och tyst
Pangramsa och husljud
Pangramsa och musik

Vid absolut kris - solfjädra.

Om det står "ingen trafik" och du verkligen hör att hon behöver hjälp så är det inte förbjudet att gå in. Men det ska vara vid kris, så att du ger henne en chans att klara det först. Det var det jag menade med att hon lätt kan lära sig att du måste in och lägga tillrätta varje gång annars. Och om du går in, låt solfjädern ta den tid den behöver och gå inte in direkt efter att du ramsat utan en stund efter. Annars lär hon sig att ramsan betyder att mamma kommer in. :wink:

Detta är nytt för er lilla tjej, ett bakslag är vanligt. Ester frågar om ni verkligen verkligen är säkra på att ni har koll på läget. Och det har ni ju, eller hur? :wink:

Glöm inte heller bort "de 18 korna" som behöver mjölkas, dvs bestäm något viktigt ni bara måste göra och gärna något som låter lite. Musik i bakgrunden kan ni också ha, det är lätt att fastna i överkoncentrationsfällan...det gjorde jag ett tag. :roll:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
catti

Inlägg av catti »

Anna09 skrev: dina tips är suveräna, att få några fler hade varit en bonus.
Självklart, ju fler desto bättre! Nästan. 8)
Nu har inte jag fler, men det kommer nog fler från annat håll.. :wink:
Inget annat. :D :heart:
Anna09

Sjätte och sjunde natten - vargtimmesuppvak

Inlägg av Anna09 »

Hej,

här är loggen för sjätte och sjunde nätterna. Som ni kan se vaknar hon ungefär en timma för tidigt varje morgon. Se nedan: :smile:

Sjätte natten:
1900 skratt och gonatt, tillrättalägg och kort solfjäder, ramsa ut, tyst.

1901 lite gnäll och prat om vartannat, jag avvaktar. Gråter lite. Skall jag påminna nu eller avvakta jättelänge…?

1902 ramsar uppmuntrande – hon svarar på den genom tystnad, gnäller när jag är färdig och varit tyst i några sekunder, avvaktar igen.

1905 Är arg och skriker, hostar av sitt eget skrik, jag avvaktar och undrar hur många kvällar läggningen skall vara såhär ”tråkig” med skrik och argsinthet för henne… skall jag påminna nu?

1910 skriker, lagt tillrätta och solfjädrat, ramsat ut varpå hon går igång igen och blir hysterisk igen…….. uppgiven och tror inte detta funkar på Ester eftersom alla andra uppnår så goda resultat vid läggning. Känns som en otroligt tråkig tillvaro att ha en jätteglad unge på dagarna och sedan gör man detta med henne som får henne att bli helt förstörd……………. Jag avvaktar och mår dåligt över att dessa läggningar aldrig tar slut. Snart tror jag ger jag upp.

1912 Hon lugnar sig för att ta ny sats och låter helt utmattad. Skriker rakt ner i madrassen. Nu så otroligt ledsen 1913. Stefan tycker hon låter arg.

1915 Stackars Ester är helt utslagen, vill buffa. Fy vad detta är plågsamt.

1920 Buffar kort, en minut, en hysteriskt ledsen Ester. Hon lugnar sig, går igång när jag ramsar ut. Skriker 1922.

1923 Tystnar tvärt, jag bekräftelseramsar efter några sekunder, tyst efter den.
1946 fortfarande tyst.
2015 gnäll – i sömnen? Tyst
0544 Pratar och är tyst om vartannat
0620 Vi gör glad morgon.

Sjunde natten:
1900 läggs utan vidare protester (lite svår att skratta idag), bekr ramsar ut. Börjar smågnälla efter några sekunder, prat-gnäller för sig själv i fem minuter. Gör ingenting åt det.

1907 tystnar tillfälligt, gnäller igen.
1909 gnäller lite högre, börjar gå igång lite mer, arg.
1910 Börjar bli ledsen , arg och dämpar sig lite 1911, smågnäller, skall jag påminna?
1912 tystnar. Bekr ramsar, smågnäller lite under den, lågt. Tystnar efter den. 1913
2108 fortfarande tyst :o)
0500 vaknar, pratar, tystnar, somnar om
0530 vaknar, pratar, pratar högt och glatt, diskuterar med sig själv, mycket sött att lyssna på, men hon vill inte sova.

0550 Lägger tillrätta efter att pratet mer blivit gnäll och gråt, ligger lite fast i sängen, tystnar vid tillrättaläggandet, jag går utan att bekr ramsa.

0610 Samma läge, jag rättar till och hon tystnar, jag bekr ramsar efter tio sekunder. Börjar prata igen.

0620 tystnar tillfälligt, vi gör glad morgon. Vill komma tillrätta med morgontimmen, så imorgon blir det någon form av verktyg så att Lillan inte missar en timmar sömn varje natt.

Nu måste vi bestämma hur vi skall använda pangramsan i morgontimmarna. Min fråga gällande detta är: Kan vi börja använda pangramsan trots att den "vanliga" ramsan inte alltid biter på henne vid läggning på kvällen? Dvs får vi ut effekten av en pangramsa trots det?

Vilket väder förresten......... är det någon mer än jag som upplever att sommaren är här? :wink:

:heart:
//Anna
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hejsan!

Jag tycker det går bra, men en liten attitydförändring behövs nog. :wink: Tänk på att det här är en process som tar sin lilla tid och jobbar ni bara självsäkert mot målet så kommer ni också dit fortare. Kuren är inget som "funkar" på någon, det är ni själva som får det att "funka" genom att vara säkra i det ni gör. Börjar man tänka i banor som är negativa så speglar det snart av sig på barnet som känner av osäkerheten...

Jag skulle satsa på korna nu och verkligen vara upptagen med något skrammel. Påminn om hon är ledsen och gå sedan till ditt igen. Ester är ju jätteduktig och klarar uppvak själv mitt i natten! :D Tänk också på att det viktiga inte är att hon sover alla timmar som hon "ska" utan att hon har förutsättningar för det. Snart kommer hon att sova som en dröm. 8)

Pangramsa kan ni använda på vargtimmen. :thumbsup:

Kram Bea
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag stryker under det Bluna säger och visst det är ju NU som du skall köra på pangramsan.

PANG, skall hon ha, vid första pip, GLAD, HURIG; TRYGG och SJÄLVKLAR. Gör sen husljud. Betryggande! Eller spela Mozart, det lugnar många.

Inför gärna väckarklocka också. Det gjorde vi. Har en väckarklocka som står utanför rummet och ringer när det är morgon. då visar jag klockan och HUR jag stänger av den.

Sen vill jag trycka lite extra på detta med mörkläggning. Det bara MÅSTE vara KOLSVART, inget annat duger i dessa tider. Det kommer att bli bättre med åren, men somliga behöver verkligen kolsvart för att sova. Aluminiumfoile på rutorna är snabbast och bäst att tejpa upp.

Ett tag fick jag till och med lägga en filt nere i dörrspringan in till rummet för att det kom in ljus från dörren också. så se över mörkläggningen!

Lycka till nu och läs gärna andra trådar om vargtimmes uppvak. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Sitter nu med en vaken, pratig/arg/ledsen Ester om vartannat. hon ligger i sin säng och är vaken sedan 0520. Hon gick igång en gång och då la jag henne tillrätta och ramsade mig ut.... kortvarig effekt.

Jag har fortfarande frågor gällande hur man pangramsar i vargtimmen, inte hur den skall sägas utan:

"vid minsta pip", skall jag då ställa min klocka och vakna själv i god tid för att kunna ramsa just vid minsta pip?

och minsta pip, är det prat, gråt - minsta ljud från henne?

Och är det varje gång hon låter, för då får jag pangramsa tills tungan torkar, hon låter hela tiden... eller är tanken att första pangramsan skall tysta henne tvärt?

Ramsan i övrigt tar inte riktigt på henne i kurningen ännu, skall jag ändå börja med pangramsa i vargtimmen nu?

Och vad gör jag ifall hon går igång på pangramsan i morgon bitti och blir arg? skall jag påminna då?

Frågorna är många från en mamma som känner sig fruktansvärt förvirrad, och mycket mycket trött, jag sover så dåligt sedan vi började kura henne, bara lyssnar efter minsta ljud. Och då vet jag att det är ett attitydsproblem hos mig osv osv...

Vi har utnyttjat vår marginalkvart varje morgon istort sett för att hon inte skall "gå igång" i sitt prat på morgonen, för att ta upp en "nöjd" tjej, men hennes prat övergår tidigare och tidigare i gråt och missnöje, precis som enligt boken. Jag vill och behöver bryta denna cirkel nu.

snälla hjälp mig..... :oops:

ville inte pangramsa idag eftersom jag inte vet hur det skall göras, vill göra rätt från början.

Stort tack!
//Anna
Anna09

Sett tips på vargtimma - har fråga på det.

Inlägg av Anna09 »

Hej igen,

nu sover Ester sin morgonlur och jag passar därför på att fråga en sak. Skulle uppskatta så att få svar under dagen, :smile: tänkte börja med pangramsa-strategi till vargtimman nu inatt.

Läste en tråd som jag kopierar in: (vet inte hur jag citerar)

Elle har sammanfattat åtgärder för tidiga mornar jättefint. Jag klistrar in hennes:

"Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste hon ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hennes frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna (inte med hjärtat utan med öronen). Hur låter hon? Om hon blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter henne sedan vara. Om hon fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills hon blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropparna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt henne stänga av den och gör GLAD morgon."

Fråga:

Vid sofjädrandet - jag står väl hur lång tid det än tar?

Efter jag bekräftat och hon är lugn, stoppar jag in proppar/somnar. Men om hon går igång igen (det hör jag genom mina proppar, sover med proppar nu), vad gör jag då? Låter det vara/låter henne klara sig själv?

Är detta alternativ ett "en-gångs-besked" varje natt som hon sedan skall klara själv?
Vad händer om hon håller på tills det skall vara glad morgon? Hur lugnar jag henne då, vanliga verktygen?

"3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hennes protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör hon att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på dottern. Kryp i säng igen när hon somnat. Gör som ovan med glad morgon. "

Fråga:

Om protesterna stegras och när vi då gör ljud i huset, skall vi göra det hur länge hon än skriker? Tror jag missförstår när jag tolkar den lite som en utmattningsgrej - starkast vilja vinner (vår då så klart) till slut.

Blir jätteglad ifall någon har tid att hjälpa oss att bli lite klokare inför natten. :smile:

:heart: hav tålamod med föräldrar som vill men inte alltid kan så bra som dom vill :heart:
//Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Tanken man har med "morgonstrategier" är att man vet att ramsan "tar" på kvällen och natten. Och därmed så VET barnet VAD ramsan betyder. Om då barnet "går igång" ja då är de oftast inte ledsna och ett argt barn GÅR INTE att verktyga. Oavsett HUR arg man är.

Så det där med morgnar är att man lämnar så mycket man kan över till barnet. Det du kan göra att köra strategi nr 1 i ca 2-3 nätter så budskapet är solklart. Då strå du där så länge som faktiskt krävs. Ibland 20 min, ibland 45 min. i 3 dagar, vid den tiden borde ditt barn ha hunnit somna om minst 1 gång och då fatta att det är SOVA som är tanken. Då kan du backa till att göra husljud sen istället.

Ramsa vid minsta pip, innebär när du vaknar av henne direkt så ramsar du, ställ inte klockan, det funkar inte. Men sov kanske utan proppar så du vaknar på morgon kvisten. Ramsa och gör sen husljud eller ingenting. Är det tyst och hon kanske sover vidare i 5 min, ja då gäller pangramsa igen. Men somnar hon aldrig då gör man ingenting/husljud/klassisk musik.

Jag klistrar in Elles råd till dig i sin helhet igen och tänk på att man kör 1 strategi, inte testar de olika. :wink:
Jenna skrev:Hej!
Elle har sammanfattat åtgärder för tidiga mornar jättefint. Jag klistrar in hennes svar (vet inte hur man länkar nämligen)

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Jag tycker det är en jättebra sammanfattning! Vi har kört på nr 2 med båda barnen och det har fungerat efter ett tag. Använder fortfarande Mozart på lillkillen då han vaknar tidigt. Viktigt är att man inte håller på och testar runt utan håller sig till en strategi.
Lycka till!
:?: Hur är det med mörkläggningen?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Jag är inte jättebra på vargtimmar eftersom vi hade väldigt lite problem med det. Men nog sov både jag och Elsa dåligare just under kurningen :roll: . Det är en ny grej för er båda, ni behöver båda vänja er. Hon att det är tryggt att sova och du att hon sover tryggt om du förstår hur jag menar. :wink: Snart kommer ni att slappna av båda och sova gott. :sleep:

Vad bra att du hittade så bra svar om vargtimmesuppvak. Hon kanske inte tystnar tvärt, men bestäm dig för något tex husljud och pyssla med det då så att hon hör att ni är där. Ja ni håller på tills det blir tyst och går in vid kris och solfjädrar som Elle beskrev. Huvudsaken ni inte springer ut och in hela tiden och lägger tillrätta.

Tålamod ja, och det hoppas jag ni också har. :thumbsup:

Kram :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Sedär var TorsMamma på gång också. :thumbsup:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej TorsMamma!

Superbra, jag skall köra på din linje. Har bara en sista "dum" fråga. Om jag kör alternativ 1 som du skriver så att hon förstår budskapet, skall jag då köra det flera gånger under samma morgon? Typ om hon somnat om och proceduren upprepar sig... :smile:

Hur skall jag skriva... eller är det ett engångsbesked, dvs en gång per morgon, sen får hon förstå...?

för om hon går igång, dvs blir arg så hjälper väl inga verktyg... skall jag ändå köra alternativ 1, om hon är arg?

Tusen tack för ert engagemang, ni är min räddning!!!!! Underbara ni! :heart:

Ursäkta om jag ställer dumma frågor, vill bara ge henne ett bra budskap backat av mycket säkerhet och trygghet... :oops:
//Anna
catti

Inlägg av catti »

Ang. morgonen.. Jag har infört väckarklocka.. Eller ja, jag har en väckarklocka bredvid min säng som jag tar med mig när jag hämtar lillen, då hör han den och förstår att det är morgon.
Det har hänt 2 saker sedan jag införde den.
1. Han sover längre. Det har nog med mörkläggningen att göra också, iofs.
2. Han är GLAD när jag hämtar honom.. =) Det var han inte alltid innan.
Anna09

Vargtimmas logg

Inlägg av Anna09 »

Kurning av vargtimma, första natten:

har inflikat frågor, kom gärna med svar. :smile:

Vargtimmarna:
0450 vaknar, prat – pangramsa direkt, tystnar… låter lite, släpigt prat/tyst
0453 småljud, inget direkt prat, avvaktar, småsuckar lite ett par ggr. Tyst 0455.
0458 tyst ännu
0502 början till prat – pangar direkt, tystnar
0503 gnyr till en gång, tyst
0504 prat – pangar igen, för snabbt? Skulle avvaktat ist?
0505 fortsatt nöjt prat, lågt sömnigt gulligt. Avvaktar.
0507 lågt prat, undrar lite vad jag gör ifall hon blir arg? Låter det vara antar jag?
0510 tyst, prat omvartannat, avvaktar ännu. Pratet ökar i styrka när hon pratar, är detta ev frågor? ”ska jag ligga här?” eller bara prat allmänt, gör de så?

0513 vill pangramsa för att visa att ”nu måste pratet upphöra och du sova”, fel tanke? Tystnar kort emellan, kanske halv minut… kan jag då panga när pratet börjar igen för att visa ovanstående tanke? Eller avvaktar man ist/lämnar till henne att sköta det själv?

0516 pangade vid första stavelsen – kände i magen att jag ville hindra en lång pratstund om jag kunde, innan den började komma igång… rätt el fel? Överkoncentration? Tystnar.

0519 tyst.
0520 börjar prata – jag pangade, hon tystnade.
0522 smågnyr igen, avvaktar, kan ju inte panga hela tiden?
0523 lite ledsen, får trygg ramsa, tystnar
0524 nöjt suckar, småljud, avvaktar.
0526 tystnar ngr sekunder, småljud 0527, minignöl…  avvaktar.
0528 tystnar
0530 småljud igen, avvaktar, skulle pangat?
0535 har småljudat/ tyst/pratljud om vartannat. Inte tyst tillräckligt länge för att hinna somna om. Avvaktat,, rätt? Vill egentligen hjälpa henne somna…
0537 började bli ledsen, fick betryggande ramsa. Överkoncentration?
0538 mer ljud, avvaktar. Mer gnälligt nu, riktigt gnöl.
0539 mer ledset, betryggande ramsa, svarar tillfälligt.
0540 mer ledset, gnölande/ledsen växlande. Vad göra? Avvaktar.
0543 smågnäll, miniledsen.
0545 gnäller, fastnat, jag tryggramsar, svarar inte på den, går dock inte igång, smågnäller igen, ledset gnäll. Vet inte vad jag gör åt det?
0546 mer ledsen.
0548 ledsen, går in o solfjädrar 17 min
0605 sömntung, trycker till ramsar, tyst, smågnäller, mer ledsen nu. Påminner.
0606 arg, gör ingenting
0607 ledsen, betryggande ramsa, smågnäller, avvaktar.
0611 tystnar, bekr, smågnäller lågt, avvaktar
0613 gnäller högre, påminner
0614 dämpar sig, smågnäll
0615 tyst, vill ”kvarta” glad morgon, fel?
0617 gnäller igen, avvaktar.
0618 ledsen, betryggande ramsa, svarar, men ledsen igen.

0619 Avvaktar, ångrar att vi inte gick in precis i tyst tid 0615. Skit också. Hon måste bli lugn nu, vad skall jag göra? Känner frustrationen byggas upp. Påminna eller avvakta, har inte så lång tid på mig, vad göra?

0623 ledsen, påminner, högljutt ledsen….
0624 påminner igen, svarar inte alls, blir ännu mer ledsen. känner mig uppgiven. Som om detta inte heller funkade, när det var så nära…………………
0626 dämpar sig betryggande ramsa, ledsen, dämpar sig tillfälligt, tystnar.
Vi gör glad morgon direkt. För tidigt?
//Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Anna, superbra jobbat i natt!!!

Om du går in och håller en solfjäder, håll den ända in i sömnen i en dag eller 2 så hon verkligen får ett omsomnande. Tryck inte till när du går utan släpp och gå då så hon inte vaknar.

Tänk att du räknar till 600 typ. LÅngsamt.

men dialogen var KLART där, så nu vet hon vad som gäller. Ett par nätter till, sen försöker du backa lite till.

Du jobbar på så bra så bra. Ha målet för ögonen, snart får mamma sova så gott så gott hon också. :D 8)
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"