Nattsömn

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Maja T

Inlägg av Maja T »

Hej alla mina kära medmänniskor och tipsare,

Tack för all hjälp!

Idag har vi testat både gröt och potatis (som sagt). Gröt gick bättre än potatis. Ja, Anna, det finns 4-mån gröt men det fanns inte på vår ica och jag ville inte åka med barnen till storaffären. Nu kanske jag borde när de sover ... men så sitter jag här framför datorn istället. 8)

Hur som, han fick lite bottenskyla gröt i en skål vid 18-tiden idag. Ganska bra resultat. Han slungade sig mot grötskålen, fick tag i skeden och gjorde vad han kunde för att kladda ner sig. :D Jag tolkar det som att han gillar gröt eftersom han svalde merparten av det han fick i munnen. :D HÄrligt.

Det var dock en lite stökig kväll, en kompis och min bror med tillhörande ettårig son på spontanmiddag - mycket trevligt men klockan gick och blev för mycket. Därför blev kvällsamningen blev inte så bra ... okoncentrerad och även försenad. Båda barnen somnade sent :( och framför allt storasyster var helt SLUT :oops: känns tråkigt när det blir så.

Får se hur natten blir. Eller snarare morgonen, hur tidig den blir. Insomningarna har funkat bra idag, inget storskrik. Han har somnat till Dar Williams i tillägg till fågelkvittret och det verkar som att det går hem :D så tack för tipset!!

Vad gäller amning kväll och morgon: Morgonen tror jag definitivt på. Vad gäller kvällen... jag undrar om jag kan erbjuda tillräckligt med mjölk amningsvägen då. Jag vill ju verkligen fylla honom proppis innan han ska somna för natten och tycker inte riktigt att jag kan truga med bröstet på samma sätt som med flaska (just nu trugar jag med utpumpad BM i flaska). Jag tror att det kommer att bli en kombination, först amning och sedan BM/välling i flaska. Man kan ju busa och gosa och mysa ändå, tänker jag mig... Så planen är att grundfylla honom med annat än BM under något av dagsmålen.

Oj oj oj. Det var verkligen kladdigt med matningar idag :D . Man inser hur ENKELT det är att amma! Även om det också har sina problem. Men det är kul att han blivit så stor att han kan börja äta lite och sitta med vid bordet i egen stol istället för på mage på bordet eller i babysitter. Ytterligare ett litet steg mot barn istället för spädis. :)

Så... förlåt ett stökigt och ostrukturerat inlägg. jag vet inte om jag har några frågor... JO: en fråga: om man börjar med en sorts smakis, är det då viktigt att man håller sig till den och BARA den under ett par dagar, för att sedan lägga till annat? Jag har ju "brutit" mot det redan idag, när jag kört både gröt och potatis.

KRAMAR och tack för all hjälp och för att ni finns där.

Anna, förresten, jag vill bara säga att jag höll ett litet brandtal för dig idag när min (barnlösa) kompis var på besök. Hon såg schemat på kylskåpet och frågade nyfiket hur jag lyckats med det (hennes brors son som fyller ett snart äter fortfarande välling två gånger per natt). När jag nämnde ditt namn sa hon "hmm ja lite omdebatterad ... sova på mage" (minns inte ordalydelsen. hon hade bland annat läst artikeln i DN häromsistens där du blev felciterad. Vet inte om du har brytt dig om att läsa.). Så jag gick igång ordentligt och höll på en stund för att få fram ungefär: "sova på mage MED LARM säger hon, inte sova på mage. Och, Med larm på mage är säkrare än på rygg utan vilket de flesta gör. Varför kan folk inte fatta en sån enkel grej" Jag förstår inte att folk inte kan lyssna på vad du faktiskt säger och till och med SKRIVER. Det är ju inte lätt för gemene man att få det rätt heller när DN, som väl är att betrakta som ganska pålitliga, har förstått fel. :evil: Nåja, jag ville bara säga att du har dina försvarare här ute i verkligheten. Tack för att du finns och för att du engagerar dig i att hjälpa oss alla. Det är verkligen fantastiskt! :heart: jag hoppas att du inte låter dig nedslås ens det minsta lilla.
Lillebror, född 1 februari 2009 (v 40+5)
Storasyster, född 14 oktober 2006 (v 40+0)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Maja T skrev: (just nu trugar jag med utpumpad BM i flaska). Jag tror att det kommer att bli en kombination, först amning och sedan BM/välling i flaska.
:D Helt rätt :wink: :lol: Eller tvärtom med lite amning sist. Proppis ska det vara i vilket fall =D>
Maja T skrev: ... om man börjar med en sorts smakis, är det då viktigt att man håller sig till den och BARA den under ett par dagar, för att sedan lägga till annat?
Äsch då. Inte alls. Livet leker :lol: Du kan köra två-tre varianter samtidigt, smakvis. Stort trevligt äventyr vill vi ha, varje gång :lol:
Maja T skrev: "Sova på mage MED LARM säger hon, inte sova på mage. Och, "Med larm på mage är säkrare än på rygg utan vilket de flesta gör." Varför kan folk inte fatta en sån enkel grej :?: - - Nåja, jag ville bara säga att du har dina försvarare här ute i verkligheten.
Tack du rara för så varma ord :heart: Ja, man kan verkligen undra ibland vart sunda förnuftet tar vägen, när det slinker bort från sin om man säger normala plats mellan öronen :roll: Jag är dig så tacksam för ditt brandtal. Det är just verkligheten som intresserar mig :!: Under parollen SE PÅ BARNET :wink: :heart: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Maja T

Inlägg av Maja T »

Hej alla rara

Tillbaka från några dagar i skärgården på ett landställe tillsammans med mammagruppen. Fullt ös, 7 barn och 4 vuxna. Bebismammorna var glada för vår kompis som kunde passa de stora barnen när de badade och lekte i strandkanten medan vi ammade... Skönt att vara hemma - lite lugn är verkligen skönt som omväxling!

Vi har dock kört ersättning och gröt (utspädd 6 mån). Det verkar funka, han har förlängt nätterna lite till 11.5 h. Ett tag innan vi började med ersättning var han ju nere och svängde på 10 h vissa nätter så det känns bra att vi kompletterar maten.

En fråga: Det här med mörkläggning är svårt på sommaren när det är så varmt. Det går ju inte att ha fönstret öppet under natten. Vi vädrar ordentligt innan läggdags men kl 19 är det fortfarande ganska varmt ute så det blir inte direkt svalt i rummet. På morgonen är rummet väldigt instängt och trist. Några förslag?

En annan fråga: Jag spädde ut gröten med ersättning istället för vatten. Dvs 6 mån gröten späddes till "4-mån" på det sättet. Är det ok? Han har bajsat lite grövre, inte bara vanligt mjölkbajs, men iaf bajsat varje dag.

Och ytterligare en: Några tips på långärmade och långbenta SVALA solskyddskläder?

KRAM och TACK :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Maja T!

Här hemma har vi nerdraget under dagen, vädrar för fullt innan läggdags, har vädringsventilen öppen max under natten plus en golvfläkt på under natten. Här kommer en tråd om mörkläggning: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19343

Vad gäller gröten så finns det ju grötpulver att köpa som är från 4 mån. Annars fortsätt med det ni gör så länge ni ser att magen hänger med.

Här är en tråd om solskydd: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19487

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Ewa

Inlägg av Ewa »

Maja T skrev: Och ytterligare en: Några tips på långärmade och långbenta SVALA solskyddskläder?
Här: http://www.sunmate.se/

De är faktiskt rejält svala, fast att det är "baddräktstyg". Kan med fördel köpas i lite stor storlek, så det inte sitter åt :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Maja T

Inlägg av Maja T »

Hej och tack för svar

Ursäkta att jag inte hörts av, vi har varit bortresta en vecka på Gotland :D . Där bodde vi hela familjen i ett ca 15 kvm stort rum men fönstret stod öppet hela natten bortom gardiner, handdukar, filtar och annat jag kunde hitta för att mörklägga. Det funkade riktigt bra, blev inte kvalmigt i rummet. Ska göra likadant i barnens rum när jag får tid.

Tack för solskyddstips!

KRAMAR
Maja T

Inlägg av Maja T »

Hej alla

Efter en härlig sommar är vi tillbaka hemma. Barnen sov i samma rum under semestern och vi fortsatte med det hemma. Det går jättebra, mysigt!

Vad gäller lillkillen, nu 6 mån, har jag nu lite frågor:

För det första, en fråga angående sömnpassen utomhus: Han ligger fortfarande i liggdelen och sover. Jag lägger honom på mage men han krumbuktar och gungar hela vagnen. Det har han gjort ett tag men nu har det då och då lett till att han hamnar på rygg och ligger där och skriker. Ibland somnar han så men hmm ska jag gå dit och vända honom då, eller stör jag? Är han så stor nu att han ska få bestämma själv vilket håll han vill somna på? I sängen, där han sover natt (och där han har mer plats) ligger han i princip alltid kvar på mage som vi lägger honom men vänder sig ibland "i sömnen" sen. Då brukar jag vända tillbaka honom på mage.

Min Andra fråga: Jag behöver schematips: Jag har tittat på favorittrådarna men tycker inte att jag blir så mycket klokare för vår del. i dagsläget kör vi följande schema

7 vakna
8.45-10-15 sova 1.5h
12.15-13.45 sova 1.5 h
15.45 - 16.30 sova 45
19.30 somna

Men... han sover inte så mycket som schemat anger. Han börjar väl växa ur det tänker jag och det är inga problem egentligen. Han brukar oftast korta av det sista sovpasset till 20 mim eller så, och oftast sover han lite kortare än 1.5 h på de långa passen också.

Min fråga nu: ska jag börja få honom att sova bara två pass om dagen? Eller ska jag "låta honom" korta av sina sovpass och behålla tre pass? Jag tror egentligen att han skulle ha svårt att hålla sig vaken (och må bra) så länge som det krävs för att han ska kunna sova bara två gånger om dagen. Men, jag undrar om han kanske "vänjer sig av med" att sova långa pass då? Förstår ni? Tre fjuttar, istället för två rejäla? Sista passet på dagen vill han oftast INTE sova. Han blir jättearg över att läggas ner i vagnen och det tar nästan alltid 10-15 minuters ilsket skrik innan han somnar. När han vaknar igen, ca 20 min senare, av sig själv, är han då och då fortfarande lite ledsen. Det känns inte alls kul. Så det gör att det inte känns rätt.

Vad säger ni?

Jag ser några alternativ
1. Fortsätta köra på som tidigare, dvs låta honom korta av sina sovpass men behålla tre.
2. Pröva några dagar hur han reagarear på två sovpass om dagen. Om han t.ex. sover längre på mornarna då eller av sig själv förlänger dagpassen. Han äter ju mat (och det går bra) nu så jag tror inte att det är matbrist som gör att han inte sover mer. Om jag går med vagnen kan han sova längre pass, det är när den står stilla som han oftast vaknar.

Förlåt stökigt inlägg. Orkar ni se igenom alla virriga resonemang?

Tacksam för input.

Maja
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Maja! :D

Kul att höra att det går så bra för er! :D :thumbsup:

Jag tycker att 6 mån är väl tidigt att gå ned till 2 dagslurar (finns säkert de som tycker annorlunda :wink:) och skulle föredra att korta morgonpasset. Tror inte att det är nån risk att han vänjer sig av med långa lurar. Däremot reagerar jag på att du skriver: låta honom korta av långlurarna. :idea: Nej nej nej! [-X DU har ledningen och det måste du fortsätta ha, alltså bestämmer du att han nu behöver sova 14,5h (uppdelat på t ex 11,5+45+1,5+45 eller hur du vill ha det). Förstår du skillnaden? :mrgreen:

Vi hade 12+45+1,5+20 till Bebbo vid 6 mån, som sedan blev 12+45+2 istället vid 8 mån, för precis som din kille var han oftast i gasen när det var dags att ta den där eftermiddagsluren, och då tog det tid att somna så till slut kändes det inte längre värt besväret. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Maja T

Inlägg av Maja T »

Ha ha ha ja där fick jag :oops:

OK, jag har ledningen :D Eller ska försöka återta den får jag väl säga :oops:

Jag har inte styrt sömnpassen på dagen den senaste tiden. Jag lägger honom tre gånger om dagen och de första två gångerna sover han längre, den sista typ 20.

Men det är alltjämt så svårt så svårt att få honom att sova längre pass på dagen. Han vaknar i skarvarna då och då och jag har inte möjlighet att söva om honom när jag nu också (semestern är slut) ensam tar hand om storasyster. Hmm måste filura ut något sätt att lösa det. tror som sagt inte att de tär mat nu när han äter riktig mat.

Några tips? Tack för snabbt svar förresten! :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej igen! :D

Jag kan bara svara utifrån min egen erfarenhet här, och med Bebbo var det två saker som avgjorde det där: Att sova på mage hemma i sängen och att lära sig somna om själv.

Förmiddagssovpasset sov, och sover, Bebbo på rygg i sin vagn - den funkar inte att ligga på mage i sittdelen i - och då sover han inte mer än 45 min, ibland 20. Men det må vara hänt, tycker jag. Det är fördelen med en kort morgonsömn. Han behöver ibland promeneras lite för att komma till ro, och/eller få ett skynke över vagnen för att ta bort synintrycken, men principen är att han får tillfälle att sova en stund och han vaknar när han har sovit färdigt. :wink: Det funkar bra.

Middagssömnen sover båda barnen hemma i sina sängar. Om Bebbo vaknar för tidigt (vilket har hänt), får han en ramsa för att klargöra att det fortfarande är sova som gäller. Och somnar han inte om så får han sedan roa sig själv tills det är dags. Alltså, jag vet när sovet är slut, inte han. :idea: Däremot om han sover hela tiden eller ligger och leker med sina fötter halva tiden är upp till honom. Så även det handlar om att ta ledningen, i alla fall hemma hos oss. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Maja T

Inlägg av Maja T »

Hmm tack!

Igår gick sovandet alldeles lysande och idag har det börjat bra. Inte något gnäll vid insomningarna och långa rejäla pass enligt schemat. Konstigt. jag har verkligen inte gjort något annorllunda...

jag har däremot funderat lite på hur det ska gå när vi byter till sittdelen på vagnen, vilket ska ske förr eller senare. Då kan han ju som sagt inte sova på mage. Vi får se. Det löser sig väl. Än så länge sover han alla pass på dagen utomhus och jag tycker att det är ganska trevligt. Men men.

Tack snälla för hjälp och tips. Vi kämpar vidare :)

kramarbv
Elle

Inlägg av Elle »

Går det inte att få fullt liggläge i sittdelen? Går det att "bulla upp" med filt el dyl så det blir jämt? Lilly sov på mage i vår vagn till hon var 15 månader. En del juveler sover endast bra korta lurar på rygg, andra sover som grisar. Det viktigaste tror jag är att synintrycken stängs ute.

Maja T

Inlägg av Maja T »

Hej och tack för tips,

Jag ska testa att bulla upp och spänna fast med sele när det väl blir av. Än så länge funkar liggdelen och vi kör väl vidare på den så länge det är säkert och bekvämt. Jag tänker att han kan sitta i liggdelen också om han nu vill upp och titta på världen när vi promenerar. Än så länge trivs han bra med att ligga på mage och kika och han har inte så bra balans att han fixar att sitta utan stöd när man promenerar och skumpar.

Kramar
Maja
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

Maja T

Inlägg av Maja T »

Nu har jag schemafrågor igen:

Jag har haft så väldigt svårt att få honom att somna på tredje sovpasset (vi har haft 45 - 1.5 - 45 som ambition) OCH har alltid behövt väcka honom på första sovpasset, det har känts som att han gärna sovit vidare. Därför började vi med 1.5 - 1.5 härom dagen.

7 vakna, amma
9.15-10.45 sova 1.5 h
- Äta direkt, först amma sedan lunch med riktig mat (brukar äta mycket)
13.30 mellis (amma)
13.45 - 15.15 sova 1.5 h
16.45 gröt
18.50 välling

jag har två problem:

1. Jag har inte så mycket mjölk så när han ska amma sitt mellis får han inte tillräckligt utan att suga ordentligt och det orkar han inte eftersom han är trött. Han somnar vid bröstet - nästan 7 mån gammal!! Det har gjort att jag givit välling istället, vilket han dricker. MEN, och här kommer vi in på problem två:

2. Han blir så pigg av vällingen (jag tror det är därför iaf) att han blir jätteledsen när jag försöker lägga ner honom för att somna efter det. Han vill inte alls. Idag tog det 30 min skrik och jag var tvungen att lägga över en filt och gå med honom , annars hade det nog tagit längre. Han somnade då 14.30, efter att ha varit vaken sedan 10.30 (vaknade lite tidigt på första sovpasset).

Vad ska jag göra? Jag laborerar med följande tankar

1. Låta honom sova andra sovpasset utan att ha fått mellis. Men då blir det så väldigt långt mellan målen att jag inte tror att han skulle sova gott 1.5 h som han behöver
2. Låta honom få mellis tidigare... men är han verkligen hungrig då efter lunchen (han äter som sagt väldigt mycket till lunch)?
3... Jag tycker inte att det är bra men: återgå till 45 - 1.5 - 45, dvs låta honom somna på långa passet efter lunch, sen amma mellis och låta honom sova sista passet typ kl 16. Men det har inte funkat, det är ju därför jag försöker med det här nya.

Han brukar inte äta mycket gröt (1630- målet)men desto mer välling. vet inte om det beror på att han inte gillar gröt eller på att han inte är vidare hungrig.

Har någon några tips? Jag undrar massor mer ... men hinner inte skriva nu.

´Jo, en sak: Storasyster har börjat säga att hon inte vill ha så mörkt på rummet... hur hanterar man det? Lillebror behöver ju det för att sova gott sina nätter...? Svårt. Vi har låtit storasyster få som hon vill och vet inte om det påverkat lillebrors sömn. Han har sällan sovit till 7 iaf, brukar nästan alltid vakna 6.30.

Tja, så är det. Det känns inte som att vi har något vidare flyt just nu. Jag är trött också, det är väl därför. Jag måste lära mig att komma i säng på kvällarna :(

tacksam för tips och pepp,

Maja
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"