Förbereder inför kurning av min 1 åring. Några funderingar..

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej. Själva tanken är ju att han ska somna själv. Ni kan ju inte sova åt honom! Härligt att få summera dagen i lugn och ro, tror jag! :D
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Känns som att vi har fastnat så här 2,5 veckor in i kuren.
Vargtimmen slutar aldrig strula känns det som. En bra natt sover han till strax innan 6, men sen vaknar han några gånger. En dålig natt sätter han igång redan vid 03.30.
Igår natt var han dessutom förtvivlat ledsen. Inte ens solfjädern hjälpte. Det var hemskt.
Middagslurarna har också backat.
:?: Till att börja med så undrar jag om vi borde lägga in en förmiddagslur på 20 el 45 min?

Vid 9-9:30 är han gnällig. Får han en powernap funkar det bra förutom att det känns hemskt att väcka honom när han så uppenbart vill fortsätta sova. När jag väckt honom så gråter han i ca 15 min innan det blir bra igen.
Får han däremot ingen powernap så brakar han ihop kl 11 och är helt förtvivlad så lunchen blir helt upp och ner.
Power nap eller inte, så vill han ändå inte gå och lägga sig när klockan blir 12. Han blir surare och surare för varje dag när jag lägger ner honom. Idag grät han förtvivlat i en halvtimme trots att jag ramsade och gjorde en solfjäder initialt. Ramsan lyssnade han inte alls på. Att han slutligen somnade var för att jag gick in och höll en solfjäder i 5-10 min.
Dessutom sover han inte heller över 45 min skarven utan varvar upp sig mer och mer därinne. (ledsen, inte arg). Slutade också med att jag fick göra en solfjäder på vilt snyftande bebis.

:?: Vad gör jag för fel? Jag ramsar så långt det är möjligt, gör husljud etc.

Nästa fråga gäller hanteringen av morgonen. Vill kolla att jag förstått det här med pangramsa:
Jag har förstått att i vargtimmen så ska man leverera en pangramsa direkt (dvs 4 klara uppmaningar att han ska sova)? Detta har jag provat i olika varianter: Varje gång han vaknar (var 10e minut)alternativt varvat med att pangramsa direkt första uppvaknandet och däremellan avvakta och bara göra husljud under ca 2 uppvaknanden däremellan.

:?: Ska man bara pangramsa absolut första uppvaknandet i vargtimmen, (även om det är vid 04 och sker 16 ggr efter det) och sen bara göra husljud. (Mozart är inte aktuellt i vårt bostadshus vid den timmen)

Det gick så bra i början, men nu sedan ca 5 dagar tillbaka, så har det snarare blivit svårare och svårare att lägga honom vid middagsluren ffa.
:?: Hur lång tid ska det behöva ta? Har läst flera veckor i och för sig, men är det 2 månader el typ 3?
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Go´morron Sofie!

Hm, jag får en känsla av att det är lite orosvargar kring mammas ben, och dem ska vi skjuta nu, en efter en!

Jag tror inte gossen känner sig helt lugnad ännu, ffa inte med när dagen börjar och när dagluren slutar. Kan det vara så att det är han som signalerar starten på dagen, likaså när dagluren är slut?
Jag tror att det mesta kommer att lösa sig när DU får väcka honom, att han känner att det ligger utanför hans ansvarsområde att sköta väckningen :wink: .

:idea: Så se till att få till ett omsomnade! Både på morgonen och dagluren. Det är som sagt DU och inte han som håller koll på tiderna!

:idea: Jag tycker du ska ramsa varje uppvak i vargtimmen, direkt vid första pip. Han vet inte om han sovit fem minuter eller fem timmar när han vaknar, och behöver snabbt besked om att det fortfarande är natt. Här hemma hos oss har vi aldrig pysslat med vare sig husljud eller Mozart utan det har varit en snabb påminnelse om att det är natt och sen har vi fortsatt sova!

:idea: Jag tycker du kan erbjuda en femminutare på förmiddan om du känner att han behöver en snabblur, jag skulle lägga den i vagnen under promenad så blir det kanske roligare att vakna! Gärna med en muta i form av skorpa med smör, en banan, russin eller så. Som AW säger: underskatta inte mutans betydelse!

:idea: Är ni ute ordentligt innan lunch? Så att han har massor av friskluft i sig och har fått göra av med energi på att gå och röra sig själv ute? DET är sömnbefrämjande och en timme på förmiddan och en på eftermiddan är vad han behöver nu, stora karln!

:idea: När han sover middag så tycker jag du ska se till att det är jämna ljud och liv och rörelse i huset, och (jag tror jag sagt det förut, sorry för upprepningen i såfall :wink: ) börja gärna dammsuga några minuter innan skarven. Alternativt behandla honom som i vargtimmen - en pangramsa vid första pip (sitt på vakt!) och sen inget mer! Bestäm dig för EN solfjäder, och ska du ge honom en sån så står du lääänge.

Har du mörkt eller dunkelt åt honom på dagen :?:
Mina barn har alla velat ha mörkt när de ska sova på dagen, så här är det nedfällda persienner till daglurarna.

Ofta är det så att när man känner att det går bakåt så har man hjälpt barnet lite för mycket, det gäller att ge mer förtroende och våga backa undan! Din uppgift är att ge honom de bästa förutsättningar som finns att sova, men sova åt honom kan du inte göra. Kuren är ofta såhär, det är tre steg framåt och ett tillbaka, men då gäller det att hålla fokus framåt och fortsätta!

Ni kommer att nå målgången ni med, när kan jag inte svara på - men kavla upp ärmarna och hotta upp attityden så går det här fint! Ni har jobbat på SÅ bra hittills, och just vargtimme och / eller daglurar är det som kan (men inte måste) krångla ett tag!

Ett lästips som är SÅÅÅ bra (attitydstråden):
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Och du - en riktigt trevlig Alla :heart: Dag till er!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Hej igen!
Nej, vi har nog faktiskt försökt få till ett omsomnande och lyckats med några få undantag.
Ironiskt nog så sov han faktiskt 19:30-06:45 :D då han vaknade och då plockade jag upp honom (Han var glad och jag ville inte riskera något med att få honom sur :roll:

Nätterna efter har han kört gnöl sista timmen alltifrån en gång till var 15e minut. Inte så förtvivlad däremot, så lite framåt går det ju. Nu är stackarn förkyld.

På kvällen går det bra att lägga. Han lägger sig så snällt och verkar nöjd med att gå och lägga sig. Vi gör inte solfjädern längre, men när vi går sätter han sig upp och gnäller lite olyckligt. Han tystnar däremot direkt när man stängt dörren.
:?: En sak jag undrar är om det är ok att stanna och sjunga en vaggvisa i 30sek för honom när vi lägger honom på kvällen. Det känns lite som att man "slänger" ner honom i sängen och går. Skulle kännas bättre om man kunde avrunda lite så.

Vid middagslurarna vill han som sagt inte gå och lägga sig. Vi har inte så mörkt i rummet för han har alltid sovit med ljus på dagen och det har gått bra. Får kanske åka och köpa en rullgardin det kommer ju ändå att det behövas lite längre fram i vår. :wink:
Solfjädern tar ca 10 min på dagen och sen kanske han somnar, men vaknar och blir förtvivlad trots att man håller i upp till 10 min.
Istället har vi nu börjat med att låta honom lägga sig som han vill (ofta rygg, mest för att trilskas tror jag), sen går vi på en gång. Då surar han bara i ca 5 min och sen dröjer det ofta 30 min innan han somnar. Själv! Han leker lite i sängen däremellan.
:?: Kan vi fortsätta så?

På em lurarna har jag ibland svårt att få till ett omsomnande när han vaknar en 20 min för tidigt. Ramsan fungerar inte. Solfjädern kan funka, men han somnar inte, utan ligger bara snällt och väntar på att jag ska sluta. Idag var jag tvungen att plocka upp honom när kl blev 14 för han tänkte uppenbarligen inte sova. :twisted:

Hoppas helgen varit skön! Här har vi blivit förkylda både mamma och bebis, så vi får väl se hur natten blir... :?
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Sofiepaues skrev: :?: En sak jag undrar är om det är ok att stanna och sjunga en vaggvisa i 30sek för honom när vi lägger honom på kvällen. Det känns lite som att man "slänger" ner honom i sängen och går. Skulle kännas bättre om man kunde avrunda lite så.
:idea: Det finns ju inga måsten och krav, men kanske är det bättre att ni tar det innan du lagt ner honom? Efter skrattet till gonattet kan ni gå runt och släcka lampor i rummet, snusa lite i hakgropen och lägga ner honom och bädda om! Min erfarenhet är att ju längre man dröjer sig kva efter att man lagt barnet, desto oroligare regaerar barnet!

:?: Hur är det med daglur? Har han en eller två? Ett säkert kort för att det är dags för en lur är när insomningen drar ut på tiden och det vaknas för tidigt innan luren är färdigsoven. Mina barn har nästan undantagslöst fått sig en lur serverad vid ett års ålder, och den har de fått efter lunch.
Det tar en vecka, ungefär, innan de klarat av förmiddagarna ordentligt, men vet man det så kan man ha lite extra mutor och skoj under den veckan.
Så mitt råd är en daglur!

Sen tycker jag inte du ska fästa dig så hårt vid vad han gör när du lagt honom, du ger honom förutsättningarna att sova, men sova måste han göra själv :wink:

Håll du tiderna och lägg och väck efter schemat, så kommer han snart att sova den tid du erbjuder honom!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Angående middagsluren:
Han har sedan vi startade kuren bara sovit en lur. Min känsla är däremot att han inte riktigt klarar att vänta till 12. Han vill ta sin (kanske enda) lur vid 10-11. Då är han riktigt trött. Vid 12 är han nästan lite spidad och övertrött.

Jag tycker att jag provat det mesta (utom att totalt mörklägga då). Vi har både varit ute och inne. Igår var vi tom och simmade på fm.
Det enda det ger är att han håller på och kollapsar vid 10-11. Igår fick han ta en powernap vid 10 på 5 min. Det blev bra för stunden, men ville sen inte sova mer än en timme till middagsluren. Jag har provat alternativ med och utan powernap och förlagt powernapen till olika tider på fm, men inget gör skillnad för när han somnar för em luren känns det som.

Men vi fortsätter att kämpa. I morse låg vi och myste i sängen 45min och vilade lite utan att eg sova. Vi får se om det kan hjälpa kanske?

Inatt var det MÅNGA uppvak, men inget jag inte snabbt kunde ramsa honom ur. Vaknade nog och kände sig lite krasslig :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Sofie!

:? Hmm, jag undrar om svaret på dina funderingar kring dagluren ligger i det du själv skriver här ovanför "vi har provat det mesta...".
Då är det inte konstigt om Theodor är lite förvirrad, jag tycker du ska strama upp schemat, följa det SLAVISKT och ge gossen en chans att ta till sig det, ordentligt!

:!: Inte lägga tidigare ena dagen, eller sova i vagnen, eller ha två lurar ibland osv - han behöver tydliga ramar nu, raka besked! Jag skulle hålla mig hemma i största mån, ge mat på exakta tider, lägga på exakta tider, göra exakt lika varje gång, då lär han sig känna igen och bli trygg, förutse vad som kommer att ske! Vad tror du om det?

:idea: Nu har ni kommit så långt i kuren att du måste låta gossen sköta sina ev nattliga uppvak själv, för annars lär du honom att han inte kan somna om själv utan måste ha en ramsa. OCh då är du snart i ramsträsket, med uppvak ofta, ofta.

:idea: Så när han vaknar på natten, ha massor av IS i magen, först när du känner att du skulle vilja gå in - DÅ ramsar du!
Backaverktyget :wink: kallas det!

:idea: Skillnaden är om han vaknar i vargtimmen, då ger du en ramsa direkt för att signalera att det är natt fortfarande.

:idea: Sammanfattningsvis: stramare schema och backa på natten :!:

Kram!
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Nej, mest har vi verkligen isolerat oss och hållit oss hemma på de tiderna som vi bestämt. Ibland måste man däremot gå en tur i vagnen och det är då han slocknar och måste väckas efter 5 min.
Att jag ramsade lite ofta inatt beror på att han är sjuk och jag kände att han behövde lite extra stöd, annars brukar han inte vakna före 5 nuförtiden. Ska man inte ramsa då heller?

Jag har tänkt lite på det här nu när han är sjuk. Har läst att man kan lägga en halv timme tidigare på kvällen och lägga en kvart tidigare, samt väcka en kvart senare. Det blir ju däremot bara ca 1 timme man tjänar nu när han bara sover en lur och jag undrar om det räcker?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Sofiepaues skrev:Att jag ramsade lite ofta inatt beror på att han är sjuk och jag kände att han behövde lite extra stöd, annars brukar han inte vakna före 5 nuförtiden. Ska man inte ramsa då heller?
Ja, är han sjuk kan han behöva lite mer hjälp :wink: . Vaknar han runt fem serverar du en omgång pangramsa, för att snabbt tala om att det fortfarande är natt. Han har ingen aning om vad klockan är och kan frestas att tro att han är utvilad när han vaknar mitt i vargtimmen!

Visst kan du erbjuda lite mer sömn när han är sjuk, att lägga tidigare på kvällen är toppen, det genererar oftast i senare morgnar också fast man inte tror det!

Hoppas er natt varit bra!
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Vår natt har varit toppen!! Han sov mellan 19:30-06.15. Då låg han och sjöng lite grann, men gjorde sig inte påmind. Sen somnade han om efter en ca 15 min och sov till 07 när jag väckte honom.

Har bara frågan om jag skulle ha pangramsat när han låg och gurglade? Tänkte att han inte bad om hjälp...

Hoppas du och familjen får en bra dag!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj, vilken roligt läsning :D Härligt, det är bara att vänja sig :wink: :!:
Sofiepaues skrev:Har bara frågan om jag skulle ha pangramsat när han låg och gurglade? Tänkte att han inte bad om hjälp...
Här kan man råda lite olika, jag tycker du själv ska känna efter vad som känns bäst för dig!
Å ena sidan kan man påminna om att det är natt TROTS att han fortfarande är nöjd, för att mota Olle i grind, liksom.
Å andra sidan så fixade han galant att somna om utan hjälp, så kanske hade en ramsa bara stört honom.

:idea: En liten tumregel som många av oss har är att uppvak inom halvtimmen innan det är dags att vakna gör man inget alls åt. Men är det tidigare än en halvtimme så serverar man en pangramsa.

Ha nu själva en riktigt bra dag, ni är SÅ fint på gång!

Kram!
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Ja, det känns som att det börjar ordna sig mer och mer! :D
Inatt sov han från 19:30-06:45. Då låg han och gurglade tills jag gick in och gjorde morgon kl 07!
Nej, jag tror nog att jag snarare stör honom med att pangramsa om han ligger nöjd. Antingen så somnar han om, eller så väntar han på mig när han låter så där. Tänker han börja gnöla, så börjar han direkt!

Igår på middagsluren sov han i 1h och 45 min (utav 2). Sen vaknade han och var sur, han inte gå in och ta upp honom innan han började yla. Vad gör man i en sådan situation. Förr har jag ibland gjort en solfjäder för att han ska somna om och det har gått bra om han inte sovit så mycket av luren. Igår tror jag däremot att han var utvilad och var sur för att han inte fick gå upp. Jag väntade ut honom i 15 min, men han ville inte gå ner i varv, så till slut gick jag in och solfjädrade honom lugn och tog upp honom sen (vägrade somna om)
:?: Vad ska man göra i en sådan situation. Antar att solfjädern inte är idealt att ta till i en dylik situation..
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!

Även på dagluren kan du använda dig av marginalkvarten. Att solfjädra och försöka få till ett omsomnande 15 minuter innan väckning gör honom nog bara förvirrad. :wink: Gå in i rummet och var jätteglad och låtsas att han oxå är det. Vissa barn verkar vara lite småretliga just efter dagvilan. Man får ta det lite lugnt med dem bara. Kanske småprata för sig själv medan man pysslar på lite i rummet.

Susanne.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Tja just nu är vårt största problem att han alltid vaknar för tidigt på morgonen, prick 06:35 varje morgon vaknar han. Gurglar nöjt i fem minuter och blir sen sur för att ingen kommer och gör morgon. (han hör oss i köket). Ett omsomnande är inte att tänka på och jag har använt marginalkvarten flera dagar i rad. Det är bara det att han blir svårare och svårare att få glad ju längre han skriker. Tyvärr så är han ju pigg vid den här tiden, så han orkar länge också. :x
Det har gått bra fram till helgen. Jag vet inte om det har med det att göra, men vi dristade oss till att gå bort på middag för första gången sen vi startade kuren (för drygt en och en halv månad sen). Det gick bra att lägga honom och han sov hela middagen, men var vaken på vägen hem och lite svår att lägga igen sen när vi kom hem. Tror att han blev lite förvirrad.

Vi är nu bjudna på middag igen på lördag och jag funderar på om vi borde vara hemma istället. Åh andra sidan har vi nu varit isolerade hela kuren och jag börjar bli lite trött på det.
:?: Tror ni att vårt bakslag beror på att vi lät honom somna någon annanstans och väckte honom, eller är det bara en fas? Vi tog med en resesäng och höll schemat.
:?: Vågar vi gå bort på lördag?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Flikar in bara med ett litet svar angående middagen ni är bjudna på. Jag tycker absolut att ni kan gå bort, inte ska ni känna att ni måste vara isolerade för att ni har ett schema att följa. =; Schemat ska ju vara ett hjälpmedel inte ett hinder. Gör som förut, ta med resesäng, skratta lite extra och lägg med extra säker attityd. Skulle han vakna på väg hem och bli lite förvirrad så agera bara som att allt är i sin ordning. En gång är ingen gång och då kan det få bli lite så. :wink: :thumbsup:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "