Storebrors tur!
Aha, bara för att jag skrev och frågade er så blev lillebror tystare. Avvakta eller?
Hmm... han brukar vara trött på fm, både idag och igår somnade han i vagnen och jag fick väcka efter 5 min, nu är det snart 1h sen jag lade dem..
Hur länge brukar det dröja innan det här jätteroliga med att prata läääänge på kvällen ger med sig? Är det 1a natten-spännande, eller är det ok att de svamlar så länge?
Hmm... han brukar vara trött på fm, både idag och igår somnade han i vagnen och jag fick väcka efter 5 min, nu är det snart 1h sen jag lade dem..
Hur länge brukar det dröja innan det här jätteroliga med att prata läääänge på kvällen ger med sig? Är det 1a natten-spännande, eller är det ok att de svamlar så länge?
Aha igen...
Nu är det tyst därinne. Kanske för att jag började knappa vid datorn istället för att bara läsa (fastnade i Nancys tråd på späda och små)?
Ok då tog det återigen 1h för storebror efter 45 min vila... Dåså då bestämmer vi 20 nu. Eller kan det bero på nyinflytten som det tog tid (nu är jag fröken Velig känner jag..)
När jag väcker store på dagen är han SUPERTRÖTT fortf och skulle säkert kunna sova 2h (jag tänker inte låta honom, bara säger situationen nu för er) och säger varje gång: "M sova mera".
Både fm och em säger han (och det syns också på honom) att han är trött och vill sova. Han sover btw fram till klockan ringer på morgonen eller håller sig iaf kvar i rummet om han skulle vakna tidigare.
Ska bli MYCKET spännande nu att se vad som händer imorn bitti...
Lillebror kan ju alltid sova sin 5 min fm i vagnen i värsta fall.
Läs gärna ändå de 2 tidigare inläggen och tipsa mig hur jag gör.
Kram!
Nu är det tyst därinne. Kanske för att jag började knappa vid datorn istället för att bara läsa (fastnade i Nancys tråd på späda och små)?
Ok då tog det återigen 1h för storebror efter 45 min vila... Dåså då bestämmer vi 20 nu. Eller kan det bero på nyinflytten som det tog tid (nu är jag fröken Velig känner jag..)
När jag väcker store på dagen är han SUPERTRÖTT fortf och skulle säkert kunna sova 2h (jag tänker inte låta honom, bara säger situationen nu för er) och säger varje gång: "M sova mera".
Både fm och em säger han (och det syns också på honom) att han är trött och vill sova. Han sover btw fram till klockan ringer på morgonen eller håller sig iaf kvar i rummet om han skulle vakna tidigare.
Ska bli MYCKET spännande nu att se vad som händer imorn bitti...
Lillebror kan ju alltid sova sin 5 min fm i vagnen i värsta fall.
Läs gärna ändå de 2 tidigare inläggen och tipsa mig hur jag gör.
Kram!
-
TorpSara
Äh, nu drar du snabba växlar! Vad är väl en timme? 8) Det kan väl du ha ibland också? Även om man i stort sett alltid behöver sina 8 timmar så somnar man ju inte alltid på minuten, även om man kanske gör det i regel. Framförallt inte under nya förutsättningar.
En vecka ska du köra, innan du ens ska tänka tanken att utvärdera. Basta.
Vad gör de där inne då? Pratar, gråter, sjunger?
En vecka ska du köra, innan du ens ska tänka tanken att utvärdera. Basta.
Tack! Precis vad jag behövde höra!TorpSara skrev:Äh, nu drar du snabba växlar! Vad är väl en timme? 8) Det kan väl du ha ibland också?
Nä de pratade och tjoade och lekte och så. Det var väl bara det att jag tyckte det var dags att sova.
Lillebror blev lite ängslig och undrade typ "ska han ligga här och leka med mig mamma?" när storebror direkt jag ramsat ut började prata med lillen. Så lillebror låtsasgrät en skvätt och undrade om det var synd om honom. Storebror härmade honom "ääääääää".
Typ
Ja, vi har väckarklocka. Jag hoppas på den. Om inte imorn så om ett par dagar kanske poletten trillar ner och lillen förstår att man ska sova tills klockan ringer, för även om mamma skulle glömma bort sina små älsklingar
Tack TorpSara för svaret!!
Kram!
Så, precis som Torpan säger så ha lite is i magen nu!
Det viktiga är att du tänker att du ger dem förutsättningarna att sova, men sova åt dem kan du inte göra!
Mina tre små som delar rum kan också ligga och tissla, fnittra och ha sig, en kan sjunga och en annan ramsar tyst
men jag lägger mig sällan i det där. Hör jag att det alldeles barkar iväg så blir det en mycket bestämd ramsa som de sällan protesterar mot, men som sagt - när jag lagt dem och gått därifrån så tänker jag att nu är det upp till dem!
Och såklart är det hur kul som helst att få dela rum med brorsan! Nytt och spännande!
Kram Mia
Det viktiga är att du tänker att du ger dem förutsättningarna att sova, men sova åt dem kan du inte göra!
Mina tre små som delar rum kan också ligga och tissla, fnittra och ha sig, en kan sjunga och en annan ramsar tyst
Och såklart är det hur kul som helst att få dela rum med brorsan! Nytt och spännande!
Kram Mia
Hej Mia!
Ja visst är det kul att de får vara tillsammans igen!
Just det glömde nästan bort det där med att det är bara mitt jobba att ge förutsättningarna för att de ska sova, själva sovandet måste de sköta själva. 8)
Vad tror du om kudde till lillebror?
Jag lägger honom på sidan och sen sover han hur han vill: mage, rygg, sida, kors och tvärs...
Jag köpte en liten platt kudde som passar spjälsäng, behöver han kudde?
Kram
Ja visst är det kul att de får vara tillsammans igen!
Just det glömde nästan bort det där med att det är bara mitt jobba att ge förutsättningarna för att de ska sova, själva sovandet måste de sköta själva. 8)
Vad tror du om kudde till lillebror?
Jag lägger honom på sidan och sen sover han hur han vill: mage, rygg, sida, kors och tvärs...
Jag köpte en liten platt kudde som passar spjälsäng, behöver han kudde?
Kram
Ok, tack.
Men det är iaf inte skadligt va? Med tanke på att han ibland sover på mage menar jag? Han kanske andas kudde istället för luft?
Storebror sover ju också på mage ibland, men jag menar lillebror är ju "bara" 15 månader...
Men det är iaf inte skadligt va? Med tanke på att han ibland sover på mage menar jag? Han kanske andas kudde istället för luft?
Storebror sover ju också på mage ibland, men jag menar lillebror är ju "bara" 15 månader...
-
TorpSara
Hej!
Här kommer en sen rapport om 1a natten tillsammans:
Barnen somnade ju som jag skrev igår efter 1h prat och lek
Sen Gick jag in och bytte bajsblöja på lillebror innan jag sov själv. Inget av barnen vaknade ordentligt då. Jag gick ut med enbart bekräftelse utanför dörren (för säkerhets skull) och han gnällde då till men somnade snabbt om.
Kl 05.27 började Äventyret!
Lillebror vaknar gråtandes, jag pangramsar.
Han slutar gråta men somnar inte om.
Efter ett tag har han väckt storebror och när jag upptäcker det (de pratar) pangramsar jag igen. Storebror blir tyst men lillen babblar på...
Sen blev det tyst ett tag, men när lillen började prata mer pangramsade jag igen. Sen lät jag honom hållas och det blev tyst 06.32.
Sen fick de en extra kvart att sova på morgonen så jag väckte dem 07.45
På dagen sov lillen sina 1,5h, och storebror inget alls.
Nu på kvällen Blev det väldigt magert med skratt och bus så lillen var lite ledsen när de skulle sova.
De låg iaf bara och pratade och det tog snabbt slut när jag fick telefonsamtal 20 över 8. De blev tysta och somnade.
Nu får vi se kl 06.40 vad som händer.. Eller den nya tiden är kanske 05.27?
Positivt iaf att lillebror blev aldrig ledsen när han vaknade på morgonen (alltså vid halv 6), men brukar iofs inte bli det om han vaknar någon gång under natten tidigare än 06.40..
Nu ska det bli spännande att se hur lång tid det tar innan han förstår väckarklockan, och att man sover tills den ringer! [-o<
Kudden glömde jag lägga in igår. Det får bli nästa natts överraskning!
Kramar!
Här kommer en sen rapport om 1a natten tillsammans:
Barnen somnade ju som jag skrev igår efter 1h prat och lek
Sen Gick jag in och bytte bajsblöja på lillebror innan jag sov själv. Inget av barnen vaknade ordentligt då. Jag gick ut med enbart bekräftelse utanför dörren (för säkerhets skull) och han gnällde då till men somnade snabbt om.
Kl 05.27 började Äventyret!
Han slutar gråta men somnar inte om.
Efter ett tag har han väckt storebror och när jag upptäcker det (de pratar) pangramsar jag igen. Storebror blir tyst men lillen babblar på...
Sen blev det tyst ett tag, men när lillen började prata mer pangramsade jag igen. Sen lät jag honom hållas och det blev tyst 06.32.
Sen fick de en extra kvart att sova på morgonen så jag väckte dem 07.45
På dagen sov lillen sina 1,5h, och storebror inget alls.
Nu på kvällen Blev det väldigt magert med skratt och bus så lillen var lite ledsen när de skulle sova.
De låg iaf bara och pratade och det tog snabbt slut när jag fick telefonsamtal 20 över 8. De blev tysta och somnade.
Nu får vi se kl 06.40 vad som händer.. Eller den nya tiden är kanske 05.27?
Positivt iaf att lillebror blev aldrig ledsen när han vaknade på morgonen (alltså vid halv 6), men brukar iofs inte bli det om han vaknar någon gång under natten tidigare än 06.40..
Nu ska det bli spännande att se hur lång tid det tar innan han förstår väckarklockan, och att man sover tills den ringer! [-o<
Kudden glömde jag lägga in igår. Det får bli nästa natts överraskning!
Kramar!
på morgonen efter välling sa han:
"vad mamma pratar om när M och A sov 'nu är natt då får du sova så gott'?"
Så då förklarade jag att "det var ju natt och mamma bara sa att man ska sova då och inte leka. Leka gör vi ju när vi vaknar".
Han såg något konfunderad ut, och jag vet inte om han förstod eller om det var fel att försöka förklara. Men nåt var jag ju tvungen att säga..
Vilken BRA vargtimme! Härligt jobbat mamman! Superbra att du får väcka!
Hoppas det gått lika bra den här morgonen.
Jag tycker det är bra att du pratar med storebror om det här, jag brukar kort och gott säga till mina barn att ni vet att ni ska sova tills klockan ringer. Innan klockan ringer är det natt. Då sover vi.
Det kan du också säga, och förklara för storebror att lillebror behöver påminnas om han vaknar tidigt. Det är därför du säger ramsan.
Då blir det lite paktande med storingen och han känner sig lite äldre och klokare
.
Kram!
Jag tycker det är bra att du pratar med storebror om det här, jag brukar kort och gott säga till mina barn att ni vet att ni ska sova tills klockan ringer. Innan klockan ringer är det natt. Då sover vi.
Det kan du också säga, och förklara för storebror att lillebror behöver påminnas om han vaknar tidigt. Det är därför du säger ramsan.
Då blir det lite paktande med storingen och han känner sig lite äldre och klokare
Kram!
Hej!
Storebror sover. På natten alltså. [-o<
Problemet är att när lillebror reser sig i sängen och pratar eller ropar, eller värre skriker och gråter, då vaknar även han. Jag hörde hur han försökte leka med lillebror som inte alls brydde sig utan bara grät vidare.
Nu är det så att storebror vet att man sover tills klockan ringer. Och han gör det. Förutsatt att han inte blir väckt. Nu är jag rädd att hans fina morgnar ska avvänjas klockan. Och att det blir en vana att båda vaknar för tidigt. Vilket TYDLIGT märks på båda på fm innan dagvilan.
Och det stora problemet: HUR ska jag hjälpa lillebror att sova hela morgonen? Pangramsa hjälper tydligen inte, eller är det för lite "pang" i den?
Måste jag vänta och se tiden an? Jag vill ju inte att han ska hålla på så här och vara ledsen varje morgon. Det är ju inte meningen. Men jag lyckas inte lugna honom.
Grejen är också att om han vaknar här runt halv 7 blir han förr eller senare ledsen. Om han vaknar tidigare som i går morse, brukar han inte bli ledsen för att i stället somna om och sova fram till väckning. Så ser det varje gång ut (hittills iaf).
Hur gå vidare?
Tack /Umm Musab.
miar70 skrev:Vilken BRA vargtimme! Härligt jobbat mamman! Superbra att du får väcka!
Ja, det känndes bra!
Nej. Tyvärr inte. Lillebror vaknade kl 06.20 och jag pangramsade. Sen igen och igen när storebror väcktes av mig eller lillen, jag vet inte.
Kl 06.55 hade lillen blivit ledsen. Först började det som tråkighetsklagomål, så jag gjorde inget förutom pangramsa när han började. Det hjälpte inte. Kl 07.10 hade han blivit ledsen på riktigt och varit det ett tag så jag tog upp då runt 12 över typ...
Jag tycker det är bra att du pratar med storebror om det här.
Jag brukar säga så till honom att när klockan ringer är det dags att vakna, och innan dess sover vi. "Om inte väckaklockan ringer, då vi sova vidare" säger han då.![]()
Då blir det lite paktande med storingen och han känner sig lite äldre och klokare.
Får göra det om han frågar igen!
Storebror sover. På natten alltså. [-o<
Problemet är att när lillebror reser sig i sängen och pratar eller ropar, eller värre skriker och gråter, då vaknar även han. Jag hörde hur han försökte leka med lillebror som inte alls brydde sig utan bara grät vidare.
Nu är det så att storebror vet att man sover tills klockan ringer. Och han gör det. Förutsatt att han inte blir väckt. Nu är jag rädd att hans fina morgnar ska avvänjas klockan. Och att det blir en vana att båda vaknar för tidigt. Vilket TYDLIGT märks på båda på fm innan dagvilan.
Och det stora problemet: HUR ska jag hjälpa lillebror att sova hela morgonen? Pangramsa hjälper tydligen inte, eller är det för lite "pang" i den?
Måste jag vänta och se tiden an? Jag vill ju inte att han ska hålla på så här och vara ledsen varje morgon. Det är ju inte meningen. Men jag lyckas inte lugna honom.
Grejen är också att om han vaknar här runt halv 7 blir han förr eller senare ledsen. Om han vaknar tidigare som i går morse, brukar han inte bli ledsen för att i stället somna om och sova fram till väckning. Så ser det varje gång ut (hittills iaf).
Hur gå vidare?
Tack /Umm Musab.