Härligt jobbat! Pris och beröm :-({|=
Lou skrev:Nu undrar jag om jag borde ha ett larm? Eller är det säkert när hon kan vända sig själv?
Larm borde du haft från början

Själv använder jag det till elva månader.
Det är en myt att risken för PSD skulle vara borta i och med att barnet kan vända sig själv. Den i sin tur bygger på myten att magläget skulle vara farligt, medan ryggläget skulle vara säkert. Ingetdera är sant. Det som är - kan vara - livshotande farligt är de långa andningsuppehåll som alla små barn gör under sömn. Andningsautomatiken är inte färdigutvecklad förrän efter ca sex månader (som så mycket annat, lilla matsmältningsapparaten t ex). Barn är inte riktigt färdiga när de föds. Under god djupsömn kan barnet alltså "glömma" att dra efter andan igen, även om det händer ytterst sällan, och då hjälper det inte om barnet kan vända sig själv hur mycket som helst. Vid ett enda andningsuppehåll som är ett för mycket och för långt kan det vara för sent på tre minuter. Ingen människa kan vaka över ett sovande spädbarn var tredje minut dygnet om, men det kan larmet. Jag skulle aldrig VÅGA vara utan larm
Lou skrev:Det fortsätter att gå bra, men hon har haft feber nu i två dagar. Jag tackar kuren mer än någonsin!
Underbart

Då har ni båda förstått den ljuvliga vikten av att få sova sig frisk
cecgus skrev:Hanna och jag kämpar fortfarande med uppvak under natten. Idag skall jag minska på sömnen dagtid för att se om det hjälper.
Nja, varning 8) Räkna ut barnets sammanlagda sömnbehov och fördela det enligt noga genomtänkt schema som du håller och genomför, och som inte ska utvärderas förrän tidigast efter en vecka

Vilket betyder att man måste tänka efter före. Att "se om det hjälper" är ingen bra idé - det betyder frågor till barnet, när det är BARNET som har ensamrätt på frågorna och du som vuxen som ska ge de säkra svaren, de som betyder lättnad och därmed verklig säkerhet för barnet.
Så planera noga och genomför

Små barns nattsömn blir aldrig bättre av för lite sömn på dagarna. Tvärtom.