Tidig morgon

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lou

Inlägg av Lou »

Tack Duggan för råd!! Och pepp inte minst :)

Kvällens läggning blev annorlunda... När jag lade henne så märkte jag direkt att hon liksom funderade på om det var värt att protestera, men hon började ändå plikttroget att skrika lite. Hon skrek ganska oengagerat i ca tio minuter. Sedan började hon "prata" och göra ljud istället. Det höll hon på med i en timme :roll: :? . Sedan en fråga och ramsa. Så somnade hon. Men det är väl ett gott tecken? Jag menar, det tyder väl på att hon börjar bli trygg i sängen? :D

Undrar däremot varför hon var vaken så länge? Imorse vaknade hon en timme för tidigt... och var mycket mycket arg/ledsen/hungrig? :( Jag tog också upp henne lite för tidigt :oops: , fem minuter före marginalkvarten... Min kille tog hand om henne på eftermiddagen, hon åt lite dåligt vid middagen, sedan tog de en promenad vid sex och hon somnade. Han väckte henne efter fem minuter. Kanske piggade hon på sig rejält då? Men fem minuter är ju alltid tillåtet? Eller ska man undvika det?

Hoppas att hon sover till 7.30...

God natt på er därute och sov förhoppningsvis så gott!
/lou
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
cissii

Inlägg av cissii »

Men det är väl ett gott tecken?
Det är banne mig ett gott tecken det. :D
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Lou

Inlägg av Lou »

Kvällens rapport :) :

Natten god, men lite tidigt uppvak... Bajs i blöjan och låg på tvären när jag tog upp henne... :(

Läggningen helt ok, hon blev visserligen arg/ledsen, men inte alls så upprörd som hon brukar bli. Och hon tystnade efter två minuter. Sedan pratade hon lite, blev ledsen igen, jag ramsade, hon blev tyst osv. Sov efter en kvart, tjugo minuter och då efter inte alls mycket gråt. Gick in för att kolla att hon låg bra efter tio minuter. Allt bra :thumbsup:

Så jag tror vi är på rätt stig nu och att den inte är lika krokig :) (peppar peppar)

Kram och god natt från lou
( Kurad nov -08 )
080612

Inlägg av 080612 »

Kan berätta att min dotter varierar mellan berg och dalar :lol:
Nu hoppas jag att hon sover, efter 50min av lite allt möjligt - gråt,skrik,prat. Har vart inne och solfjädrat 2 lååånga gånger.
Igår tog det väll 10min tror jag och nångång tog det 4min... sån enorm skillnad från dag till dag.
Det är väll bara ta kvällen som den kommer känns det som? Ikväll hade vi lite folk här så hon har ätit dåligt (kan inte koncentrera sig trots annat rum) och hon kanske blev lite omedvetet uppstressad av det, som resulterar i en väldigt jobbig läggning...? Man vet ju själv hur svårt det kan vara att "varva ner", och hon kanske blir upprörd bara pga att hon inte kan somna som hon så gärna vill... vem vet!

Jag hade en perfekt natt inatt, så jag hoppas sååå mycket på en till. Håller tummarna för mig själv. Men om hon vaknar, som hon har gjort ett par ggr runt 02:20 så tror jag att jag ska prova en pangramsa, för det har vi aldrig gjort. Det kan väll inte bara vara bra med en pangramsa just mellan 04-06?

Oj vad jag skrev av mig här :wink:
Lou

Inlägg av Lou »

Hej hej,

igår kväll somnade min skrutt helt utan att skrika :D . Jag blev helt paff när jag hade lagt henne i sängen, väntade liksom på protester, men fann mig fort och ramsade ut. Hon gjorde lite ljud och pratade, men var på väg att bli upprörd någon gång och då ramsade jag och hon lugnade sig. Sov efter en kvart.

Men kvällens läggning var ett bakslag... HOn skrek mycket och det tog lååång tid att somna. Tror det var för att allt inte gick till riktigt som det brukade, blev lite störningar. Hoppas det var ett tillfälligt bakslag för jag har varit helt lycklig över gårdagskvällens läggning. Det var så underbart att hon inte blev ledsen. Nu har jag fått vittring i alla fall. :thumbsup:

Jag vill återigen tacka för ert fantastiska stöd!
/lou
( Kurad nov -08 )
Lou

Inlägg av Lou »

Ännu en läggning utan skrik! Visst, lite protester, men inget farligt. Bara lite klagande liksom och så somnade hon efter tio minuter. Underbart :D !!
Och så sov hon i ett enda sträck till sju på morgonen, då hon började prata för sig själv. Jag tog upp henne kvart över, då log hon mot mig, men var vrålhungrig :)

God jul på er alla :santa: :heart:
( Kurad nov -08 )
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken härlig rapport. :lol:

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej Lou och grattis till framgångarna. :D

Vad skönt att höra att ni närmar er mål och att läggningarna fungerar. :thumbsup: Jag förstår att det måste ha varit superjobbigt. :cry:
Men med rätt attityd och tålamod så har ni klarat av det. =D> \:D/

Hanna och jag kämpar fortfarande med uppvak under natten. :-s Idag skall jag minska på sömnen dagtid för att se om det hjälper. :wink:

Hur går det förresten med gosevovven? Tycker hon om den?

Kramis till er alla

//C
Cilla, mamma till Hanna född 080522
Lou

Inlägg av Lou »

Hej och tack för all uppmuntran!

Det fortsätter att gå bra, men hon har haft feber nu i två dagar. Jag tackar kuren mer än någonsin! Tidigare när hon var sjuk ville hon vara vid bröstet hela tiden och det blev inte någon bra sömn alls för någon av oss.

Första kvällen när hon var sjuk så lade jag henne i sängen lite tidigare och hon sade inte ett pip, verkade bara lättad att få sova. Hon somnade exakt som jag lade henne, på typ en sekund. Och visst vaknade hon några gånger under natten, men ofta somnade hon om själv, några gånger ramsade jag. En gång gick jag in och gav henne vatten och lade henne till rätta. Ramsade ut och så sov hon igen efter några minuter.
Igårkväll tog det tjugo minuter för henne att somna och hon klagade en del. Jag var inne en gång, för att se att hon hade det bra, men i övrigt fick hon komma till ro själv. Hon blev aldrig riktigt ledsen, hade nog bara svårt att somna. Och samma sak denna natt, någon pangramsa, men det mesta klarade hon själv. Och nu på morgonen var det en mycket kryare och gladare tjej jag plockade upp!

Hon har börjat vända sig till mage på natten! Förmodligen mkt skönare så, för hon klagar alls inte. Det verkar vara så hon vill sova (ja, jag vet att ni sagt det hela tiden...).

Nu undrar jag om jag borde ha ett larm? Eller är det säkert när hon kan vända sig själv? Hon är stark och stabil. Jag har tagit bort kudden.

Cecgus: Hon gillar vovven, men någon snuttevovve har det inte riktigt blivit. Hon ler åt den, men trycker den inte intill sig när hon ska sova.

Kram/
lou
( Kurad nov -08 )
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt jobbat! Pris och beröm :-({|=
Lou skrev:Nu undrar jag om jag borde ha ett larm? Eller är det säkert när hon kan vända sig själv?
Larm borde du haft från början :shock: Själv använder jag det till elva månader.

Det är en myt att risken för PSD skulle vara borta i och med att barnet kan vända sig själv. Den i sin tur bygger på myten att magläget skulle vara farligt, medan ryggläget skulle vara säkert. Ingetdera är sant. Det som är - kan vara - livshotande farligt är de långa andningsuppehåll som alla små barn gör under sömn. Andningsautomatiken är inte färdigutvecklad förrän efter ca sex månader (som så mycket annat, lilla matsmältningsapparaten t ex). Barn är inte riktigt färdiga när de föds. Under god djupsömn kan barnet alltså "glömma" att dra efter andan igen, även om det händer ytterst sällan, och då hjälper det inte om barnet kan vända sig själv hur mycket som helst. Vid ett enda andningsuppehåll som är ett för mycket och för långt kan det vara för sent på tre minuter. Ingen människa kan vaka över ett sovande spädbarn var tredje minut dygnet om, men det kan larmet. Jag skulle aldrig VÅGA vara utan larm :!:
Lou skrev:Det fortsätter att gå bra, men hon har haft feber nu i två dagar. Jag tackar kuren mer än någonsin!
Underbart :lol: Då har ni båda förstått den ljuvliga vikten av att få sova sig frisk :sleep:
cecgus skrev:Hanna och jag kämpar fortfarande med uppvak under natten. Idag skall jag minska på sömnen dagtid för att se om det hjälper.

Nja, varning 8) Räkna ut barnets sammanlagda sömnbehov och fördela det enligt noga genomtänkt schema som du håller och genomför, och som inte ska utvärderas förrän tidigast efter en vecka :idea: Vilket betyder att man måste tänka efter före. Att "se om det hjälper" är ingen bra idé - det betyder frågor till barnet, när det är BARNET som har ensamrätt på frågorna och du som vuxen som ska ge de säkra svaren, de som betyder lättnad och därmed verklig säkerhet för barnet.

Så planera noga och genomför :!: Små barns nattsömn blir aldrig bättre av för lite sömn på dagarna. Tvärtom.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lou

Inlägg av Lou »

Hej och tack för svar! Och tack för en fin filosofi och kur!

Ja, vi borde nog ha haft larm från början. Men vi blev avrådda på neonatalavdelningen (vi var där första tiden pga misstänkt infektion, men det var falskt alarm). Jag var urnojjig när vi kom hem, efter att ha suttit och stirrat på de där apparaterna dygnet runt, som mätte alla värden.

Nu har det börjat krångla igen, men jag hoppas att det bara är en liten svacka pga sjukdomen. Hon har haft hög feber i ca två-tre dagar. Nu har febern gått ner, men hon har mkt dålig aptit och är gnällig. Samt vaknar ofta på natten, varje timme ca. Somnar om med ramsan dock :D . Och läggningen idag tog en timme. Men jag tror det var mitt fel, jag lät henne sova tjugo minuter på eftermiddagen, för hon var så gruvligt trött, kunde inte hålla ögonen öppna. Tänkte att hennes sömnbehov säkert var större när hon hade haft feber och så. Hon var inte ledsen när jag lade henne, började klaga först efter en stund och sedan blev hon mkt upprörd... :( Och buffningen känner jag att jag har tappat... funkar inte. Jag lade mest till rätta och höll handen över henne tills hon lugnade sig, då gick jag ut med ramsan.

Har någon tips och erfarenhet av dålig aptit efter feber? Är det bara att ha is i magen och enbart servera de sedvanliga målen? Eller ska jag försöka få i henne på annat vis, mellan målen? Och jag bör väl absolut inte ge mat på natten?

Tacksam för svar, kram/
lou
( Kurad nov -08 )
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag skulle ha is i magen om det vore mitt barn, dock brukar jag vara generös och bjuda på solklara favoriter och hemgjort "glass" brukar vara ett mumsigt mellanmål.

Jag gör den på turkiskyoghurt, bär och lite pärondryck som mixas och fryses ned, men har du frusna bär är det lagom att mumsa i sig direkt! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, duggan :wink: :D
Lou skrev:Ja, vi borde nog ha haft larm från början. Men vi blev avrådda på neonatalavdelningen...
... där man systematiskt använder sig av såväl larm som magläge :roll:

Varför då bli "urnojjig" :?:
Lou skrev:Och jag bör väl absolut inte ge mat på natten?
Nej, lika lite som du själv skulle vilja / kunna / orka äta mitt i natten, när du var sjuk :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lou

Inlägg av Lou »

Hej och tack för tips!

Jo på neonatal frågade jag om man borde ha larm och då sade sköterskorna att det inte alls var att rekommendera, utan tvärtom så funkade inte larmen så bra utan gick ofta av misstag osv. Extra övervakning behöver man bara om barnen är sjuka, sade de. De sade vidare att företagen bara försökte tjäna pengar på föräldrars oro. Att det var oerhört ovanligt med psd och att det räckte att ha barnet på rygg. Och visst, det var kanske fel sagt, men vid det laget kände jag en stor tilltro till personalen, som hade varit helt fantastisk mot oss. SHN hade jag inte läst och ingen hade påtalat att man borde ha larm.

Att jag var orolig tror jag mest berodde på att jag suttit och stirrat på apparaterna flera dygn i sträck och varit omgiven av sjukdom. Min dotter hade aldrig något avbrott i andningen under tiden på neonatal och hon åt friskt och gick upp stadigt i vikt.

Ha en fin dag/
lou
( Kurad nov -08 )
Lou

Inlägg av Lou »

Tjoho :D :D :D !

Nyårsafton och inga protester vid läggning alls, glad när hon släckte lampan. Somnade utan ett pip, nästan direkt. Sov sig igenom raketer och explosioner ända till 07.30 då jag gick in och väckte henne med min godmorgonsång.
:heart: :-({|= :thumbsup:

Kram på er därute!
/lou
( Kurad nov -08 )
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"