Julstökskackel!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Lua

Inlägg av Lua »

Heeeeej!

Jag gillar också julen, även om jag inte kommer i närheten av vissa av er entusiaster :wink:

Fjällan och övriga: vad tror du om att sätta saffran istället för bittermandel i lchf-ostkakan? Kanske pepparkakskryddor skulle funka? :-k

Kram Lua. :heart:
blomman

Inlägg av blomman »

Vi gjorde pepparkaksdeg förut. Så i morgon kan den bakas ut!
Lussebullar få det bli i morgon också!

Och på lördag ska vi peta upp lite ljusstakar och stjärnor.
Härligt med lite ljus nu när det börjar bli så mörkt.
Fast ni nordbor har haft det mörkt ett tag, va?
Här mörknar det vid fyratiden, men det räcker för att dagarna ska kännas korta. Iofs har barnen inga problem med att leka ute med ficklampor! :wink:

Fortfarande ingen med roliga sillrcept? :?:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

blomman:

inga sillrecept, tyvärr
Jag väntar också på sådana... :wink:

Lua:

Jag testade lchf-ostkaka med vanilj, kardemumma och kanel härommorgonen. Det vart dock för lite kryddor.... ska prova igen!
Saffran låter kanongott juh - ska du eller jag prova...?
Eller, det kanske är bäst om du gör. Jag får inte tag i keso så ofta...

Jag hittade ett peppisrecept som jag kanske kan modifiera till tillåten, håll tummatna :wink:

/Fjällmor
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Nu är jag klaaar \:D/

Varje enda tomte har hittat hem, varje lite duk ligger på plats, varje stake står där den ska (!) och varje slinga ljus lyser som tänkt :D

Det är :santa: JUL :santa: i vårt hus, och nu ska vi dricka en glögg och bara mysa in oss i soffhörnet!

Ahhh...
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Men Mia!

Dit har jag lååångt kvar....

8)

:wink:

/Fjällmor
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag har som svårt att skynda långsamt, Fjällan :? ...
Men ditt sätt är också finemang - huvudsaken man är nöjd :D :!:
Puss!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

hihi! så klart! Alla sätt är bäst!

:santa: :heart:

/Fjällmor
Lua

Inlägg av Lua »

En lchf-ostkaka med saffran står i ugnen! Rapport kommer :D :!:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jannika skrev:Jaha, var det du! :lol: Jag läste bara citatet i Torpans inlägg, hrm...

Kraaaaam! J
Fattade jag ju! 8)
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
K-ina

Inlägg av K-ina »

Nu är stakarna framme och stjärnorna sitter uppe. Jag har egentligen en princip: EN stjärna ska det vara. Men i fjol blev det en sån där på fot också... Då blev det en ny princip: En stjärna på framsidan av huset och en på baksidan... Sen blev det en stjärna till! :roll: Jag kunde inte avstå min fina stjärna i vardagsrummet och Axel ville också ha en. Så nu är det TVÅ på baksidan! FASA!!! :shock: I fönster som sitter BREDVID varandra! Jag mår nästan litet dåligt av det här och försöker tänka att ingen annan bryr sig. Det är bara jag som är så himla traditionell.... Men ojojoj... :shock: :lol: :wink: Grannarna lindar in staketen med röda slangar som blinkar och jag har stjärn-ångest! :shock: :lol: Jag vill ju inte vara för mycket - nånsin. Jag är verkligen blek och tråkig - nästa år satsar jag på bling-bling. ....... Kanske... :?

I övrigt: Julpyssel på dagis avklarat. Familjens sista... Nästa år går båda pojkarna på skolan och det är inte utan att jag blir nostalgisk. De var så små nyss... I år pysslade de själva och jag kunde ta det lugnt. Andra mammor och pappor pysslade sig röda och svettiga eftersom att småbarnen hade fått limmet på fel plats och åt pepparkaksdegen i stället för att kavla den. :lol: Nyss var jag verkligen en småbarnsmamma - nu är jag ett mellanting tror jag. (Skolbarn är väl inte små även om de är det - eller?) Killarna pysslade klart, åt varsin korv och sen försvann de! :shock: Jag började leta efter dem och hittade dem ihopkrupna i myshörnan i det tystaste och lugnaste rummet med läslampan tänd. Axel läste för Gustav som som satt uppkrupen tätt intill honom. :heart: Det var dags att åka hem insåg jag... Kvällen resulterade kvällen i två stjärngossetavlor, två smällkarameller och två flirtkuletomtar som nu funnit ett hem hos oss. :heart: Så nu är principen: inga tomtar förän efter lucia och väck! :lol: :lol: :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

miar70 skrev::D Nu är jag klaaar \:D/

Varje enda tomte har hittat hem, varje lite duk ligger på plats, varje stake står där den ska (!) och varje slinga ljus lyser som tänkt :D

Det är :santa: JUL :santa: i vårt hus, och nu ska vi dricka en glögg och bara mysa in oss i soffhörnet!

Ahhh...
VA?! Är det jul snart... :shock:
I år också?! :shock:
Kanske dags att leta fram julljusstaken så kan den stå i köksfönstret fram till påsk som i år :oops: :roll:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Puh! Lite svettigt, men säger som Mia: Nu har varenda tomte hittat en liten vrå att bo på (de flesta i barnens rum, eftersom det är lillskruttarna som stått för dekorationerna), stjärnorna och stakarna (vi har en i nästan varje fönster, K-ina :shock: :wink: ) på plats, utebelysningen skiner upp i mörkret. Lyckades med konststycket att hänga den ena slingan i pergolan i form av ett gigantiskt hjärta. Blev riktigt tjusigt, faktiskt.

Pepparkaksdegen är också gjord nu och vi lyckades hålla oss från att äta upp heeeela degen iaf. Men tror inte det finns något godare än pepparkaksdeg. Mums, vad vi tjuvsmakade alla tre =P~.

I eftermiddag åker vi till Stearinfabriken och handlar ljus till alla stakarna och imorgon blir det skogen för lite mossa och granris, sedan kan man lugnt lägga sig tillbaka på sofflocket och njuta, innan enbärsriset ska plockas, så drickan hinner dra sina 2-3 veckor.

Sill, Blomman. Jag ääääälskar senapssill och tycker makens är den godaste som finns, men läste också att Monica Ahl... (hon från Rosendahl) hade ett recept på senap- och pepparrotssill. Tyckte jag lät riktigt gott, är svårt förtjust i pepparrot nämligen.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Jag har satt upp elektriska ljusstakar och stjärnor ikväll. Jag är som du K-ina, vill helst bara ha en av varje.`Men nu har vi TVÅ ljusstakar och TRE stjärnor... :shock: :lol: Rätt stort hus också i och för sig...
När jag var barn brukade jag räkna elektriska ljusstakar i husen på väg till och från skolan. Då fanns det typ en i varje hus. Sen flyttade någon ny in i det lilla samhället, någon som hade 6-7 stycken!!! Förfärligt!!! tyckte somliga. Nu är det en i varje fönster i nästan alla hus... Inflation! Jag har väldigt svårt för det här amerikanska överlastade ljuspyntet... undrar hurdana elräkningar de har... :shock: Men var och en får väl bli salig på sin fason. Jag är glad så länge våra grannar håller sig lugna på den fronten... skulle inte vilja känna mig som om jag bodde mitt bland en massa neonskyltar i storstan :roll: :lol:

Tänder dem gör vi inte förrän i morgon i alla fall. Och då blir det nog lite glögg- och pepparkaksmys också!
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Här är det tre höghus på rad och de lyser som tre höga julgranar med all sin utebelysning. :roll:

I helgen blir det julmys! Vi ska baka pepparkakor och lussebullar, gå på julmarknad och sätta fram alla julsaker! :D

Vi har olika ljus i fönstren. En ljusstake som ser ut som små vita granar med små ljus ovanpå toppen, ett luciatåg där barnen håller i ljusen och en julstjärna. Och så några små små ljus i buskarna ute. Hade det funnits snö så hade jag gjort en liten ljuslykta också. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Här har det åkt fram ljusstakar, två tomtar och hyacinter o julstjärnor, blommor tycker jag är viktigt. Mysigt är det iaf.
Ska försöka mig på lussebak i morrn, kanske pepparkakor på söndag. Vill göra pepparkakshus åsså. Behöver få igång storgrabben med mer social delaktighet, så då är väl saffransbullar en bra ide?!

Mysig advent får man önska!

Kram från ett grönt gotland
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"