SM med tvillingar?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nelly

Inlägg av Nelly »

....en liten fråga, hur tar de ramsan? Fungerar den ännu :o

hej hopp
Stolt mamma till:
O :heart: 061117 :heart:
E&M :heart: 080908 i v38+1 :heart:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Puffen

Inlägg av Puffen »

Vi ramsar och jag tycker att de svarar ganska bra på den redan faktiskt! Allafall Elise.
:heart: Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406 (SM från start) och tvillingarna Sam & Elise -080904 (SM från start) :heart:
Puffen

Inlägg av Puffen »

Nu är tvillingarna 4månader och 2 veckor, med korrigering är de 4mån.

De sover inte hela nätterna.
Elise vaknar men buffas till sömns, vaknar vid 4-5-tiden.
Sam vaknar hungrig vid 4 tiden. Omöjligt att få honom att tystna och somna om!!

De somnar 18 och får mat kl22.

Hur gör jag???
:heart: Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406 (SM från start) och tvillingarna Sam & Elise -080904 (SM från start) :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

har du introducerat smakisar och gröt än? Vid 4 mån är det en ökningsperiod och då vill det till att man inför smakiar och gröt för att sen våga buffa förbi uppvaken och ta bort nattmålen. Det är 12 timmars natt de klarar nu, så i värsta fall kan det vara värt att kura dem. Eller i alla fall "minikura". :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Puffen

Inlägg av Puffen »

Har testat lite banan och gröt, det fungerar, några skedar.
Hur mycket bör de äta per mål av ersättningen?
Är glad om jag lycks få i dem 150ml, till kvällen kan det ibland gå med 200ml.

Elliot åt 270ml per mål var fjärde timme vid 4månaders ålder...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tyvärr varierar det oerhört över HUR mycket de behöver i mängd, men det vi säger är PROPPMÄTT skall man vara, så det är bara att mata på. Jag minns en mamma som fick sitt andra barn och gav sin nr2:a en halv banan och tyckte detta var massor då 1:an inte ens hade ätit en halv. Men det visade sig att andra halvan gick i den också. Så inte underskatta det hela! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Puffen

Inlägg av Puffen »

Vi har natt mellan 18-06. Hur gör jag för att flytta tiden till 19-07?

Både jag och barnens far jobbar hårt med att få dem att ligga i sina sängar och sova tills kl.6 så att buffa dem till kl7 är nog omöjligt...
Att hålla dem vakna till 19 är däremot inga problem men de sover inte längre för det...

Sen det här med nattmaten... Hur gör vi!?
Ska vi verkligen fortsätta mata kl.22? Dom vaknar ändå vid 4-5-tiden...
Har inte testat att hoppa över 22-målet och mata vid 3-tiden. Ska vi testa det?
Egentligen ska de väl inte äta på natten längre? Men det känns som om de behöver det och att vi borde få lite mer ordning på tiderna innan vi kan börja kura, eller?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Ta bara bort 22 målet. (inte testa, inte prova, GENOMFÖR)

NEJ, man måste inte ha tider som funkar eller något annat som funkar det är ju just därför man KURAR, visst. Det är då man gör ALLA förändringar på en och samma gång. :D

För att förflytta natten, (kan vara svårt) så inför man väckarklocka. Sen tar man INTE upp förrän natten är avslutad. KOLSVART i sovrummet (folie upptejpat på rutorna) och väckarklockan redo UTANFÖR rummet.

Så här stora barn buffas i princip inte mera när de är SMade som dina utan man inför ramsan och ramsar dem. De får en upplysningsramsa på morgonen som upplyser om att det fortfarande är natt 01 typ. :wink: 8)

ps. Det finns inget barn som kommer äta mera på dagen så länge de får mat om natten. Detta VET vi av erfarenhet här på forum kan jag lova. Ds.
Tor 2006

Puffen

Inlägg av Puffen »

Aha!
Allt gick ju bättre är bäst med Elliot så jag är så ovan vid detta.

Så jag ska bara bestämma när jag är redo och sen köra?
Är det något speciellt jag bör tänka på , förbereda etc?

Nu sover dom i vårat rum i varsin spjälsäng, inte brevid varann, snarare mitt emot - huvud mot huvud.

Om vi ska kura, hur gör vi?!
Ska de ha olika rum? Vi har ju inte så många rum kvar som är lediga.
Så vi ska inte buffa alls längre!?! :shock:
Det gör vi, varje natt...
Och varje kväll på Elise för att hon ska somna, annars skriker hon bara - hysteriskt...
Sam somnar alltid på rygg, själv, i sängen och sen vänder jag honom på mage.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

hej, jag skall se om någon från Kurforum med erfarenhet från tvillingar kan hjälpa till att svara.

Men ja, de skall in i "sitt sovrum". Antingen tar man båda själv eller så tar både mamma och pappa var sitt barn. Se till att ha ett korrekt schema klart, ordentligt med RIKTIG mat på programmet. Läs, läs, läs i SHN boken, tills ögonen blöder.

Inför väckarklocka. Och NEJ, man skall inte buffa till sömns, det skulle ni ha slutat med runt 2-3 mån. Men om ni kurar, DÅ får ni buffa första natten om ni vill, sen enbart vid ENORMA kriser natt 2, sen är det ramsa ENBART natt 3. Så det gäller att vara förberedd.
Tor 2006

Puffen

Inlägg av Puffen »

Sitt sovrum? Ska de ha eget rum redan?

I deras kommande rum finns ingen vuxensäng, får inte plats heller om det är 2 spjälsängar där. Men går det bra att ha dom i vårat rum eller att den som ska kura springer mellan vårat rum och deras rum?

Kan de sova i samma rum under kuren? Stör de inte varann väldigt mycket? :roll:

Men om vi inte får buffa mer... hur gör vi då?? Bara ramsa?
Elise kommer bli jättearg!!! :evil:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, AW rekommenderar att man flyttar barn till "eget rum" vid ca 4 mån då man inför hela nätter. Så det är bara att flytta.

Vad skall ni med en "vuxen säng" till i deras rum? Allt de behöver är sina 2 sängar. Det skall vara KOLSVART i rummet så de inte ser varandra.

Ja, det går bra att kura dem i samma rum. Jag vet även de som kurat dem i separat rum och sen flyttat ihop dem men i mina ögon verkar detta bara förlänga processen. Bara att ta tjuren vid hornen och köra. Läs SHN boken!

Den som kurar sover inte ALLS de första 2 nätterna utan finns direkt utanför rummet på vakt och går in direkt det behövs. Sen kan man gå från sitt eget rovrum till barnets rum och ramsa om det behövs, husljuda osv... Ligger rummen vägg i vägg kan man så småningom ramsa HÖGT från sin egen säng.

Ni har massa andra verktyg, solfjäder vid JÄTTEKRIS, husljud, Mozart, ramsa osv.. Sen verktygar vi inte Arga barn, muttrande, knorrande, svärande eller på annat sätt icke ledset barn. Ni skall numera enbart verktyga Ledset och frågor, och för detta måste man LYSSNA, och därefter bestämma åtgärd.

Du kan inte sova ÅT ditt barn bara ge förutsättningarna.
Tor 2006

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Denna länken beskriver nog det "buffträsk" som ni befinner er i tror jag. :wink:

”Olika träsk att inte fastna i!” (thaimassagetråden)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777
Tor 2006

Puffen

Inlägg av Puffen »

Då var vi igång!!

Höll dem vakna till 19 igår. Sen la vi dem utan napp på mage.

Jag har också röjt ur hela datarummet och gjort om till deras nya rum! Sydde tjocka gardiner så det är kolsvart där inne när man drar för dem!
Sängarna står på varsin sida av rummet också.

Sam tog tummen och somnade direkt.
Elise blev lite frågande, jag buffade, solfjäder, ramsa och gick. Hon somnade.
Efter 30min vaknar hon och är riktigt ledsen "var är min napp?" Jag går in, ramsar, solfjäder.
Hon skriker högre.
Jag buffar, ramsar och solfjäder i ca 15min.

Sen sov båda två till kl00,30.
Elise vaknar och frågar efter 22-målet.
Jag ramsar, buffar och solfjäder, ramsar ut.

Dom sover till kl.5.
Elise vaknar.
"Var är maten?" "Var är nappen?"
Mycket lite buff, kort solfjäder och en ramsa.

De sover,
Elise vaknar 5.45.
"Frukost?"
Ramsar, lägger tillrätta, solfjäder. Ramsar ut.

Sover.
Sam vaknar 6.08
"Mat?"
Ramsa. Solfjäder.

Ska få dem att sova till 7.
Bara 50min kvar!!

Det här gick ju förvånansvärt lätt!?

Köpte en gammal barnvagn igår att ha som sova-ute-i-vagnen.
Den är mycket bredare så de kan sova på mage.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Puffen vilken start! :shock: :lol: STRÅLANDE! Nu har ni målet i sikte, jobba målmedvetet så är ni strax i hamn! :D
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"