Nu är Yasmine här - undringar från en ny mamma

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Jannah

Inlägg av Jannah »

Bluna skrev:Hej! :D

Jag smygläser din tråd. Mest för att jag tycker det är så spännande med att få läsa hur det är att ha en liten SM. Ska absolut ta till mig det om jag får fler barn. :wink:

Kan inte svara på SM-frågorna men kan svara på det om ramsan tror jag:

Ramsan börjar man med vid ca 4 mån vad jag förstått, innan söker bara barnet ansiktet till rösten.

Bekräftelseramsa säger man när barnet är tyst och lugnt innan det somnar in. Som för att säga "sååå precis så gör man när man somnar gott själv". Det är den som sätter själva ramsan så barnet förstår vad den betyder.

Kram Bea
hej! :D kul att du följer oss ;-)
och TACK för svaret, så ingen ramsa ännu dårå *ler*

:heart:
:heart: Mamma till Yasmine :heart: 15 September 2008 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, kör du med nappen om du vill ett par månader till. Vid 4 mån avtar sugbehovet vesäntligt så då kan du ta bort och köra utan napp om du vill. Eller tidigare om du inte orkar stoppa i den hela tiden. Runt 6 v brukar så här små om de ligger på mage (med Larm!) hitta sina fingrar att suga på istället. :wink:

Här kan du läsa om ramsan och VAD bekräftelse ramsa är.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dan-ramsan

Så här är också skrivet ang. ramsan. Man har den alltså inte som verktyg utan man stoppar in den bakvägen. :wink:
HÄRLIG rapport!!

Du citerade en del under ramsan och då citerar jag det som stod innan också. :wink:
Barn under tre och en halv månad/fyra månader kan ”bekräftelseramsas” mer eller mindre sovande.
Man bekräftelseramsar dem!!

Jag sade ramsan precis när Tor höll på att somna precis som du skrev i ditt citat nedan! Mera i förbifarten som personliga husljud. Detta hör man i bakgrunden utanför dörren när man håller på att somna, med tonen som säger, precis så här mysigt är det när man sover och mamma VET precis vad hon gör.

Go Natti med sig, Sov så gott! Alltid x4!

Det är "pavlos hundar vi talar om här". Kan du den principen?

Han ringde i en klocka i "bakgrunden" NÄR hundarna åt. Och när han gjort detta under en tid så när han ringde i klockan började hundarna dräggla... Det triggade altså deras ÄT reflexer.
Samma sak gjorde jag med ramsan, jag sade den mera i bakgrunden när Tor somnade och den blev en "tingad reflex" och sen dess har jag faktiskt aldrig "kurat, minikurat, halvkurat, omkurat eller någonkurat" Tor. Jag har väl då kanske "bekräftelsekurat" honom kan man säga. Har vi någonsin problem med läggningar numera ser jag till att det är JAG som har sista ordet! ALLTID! Diskussion avslutad typ. 8)

Tror detta har varit en stor nyckel till att vi har haft oerhört "korta" och näst intill obefintliga fnurror på våra trådar. Och sen Tor blev diplomerad SS har han aldrig haft anledning att behöva erövra det igen. Jag har inte varit uppen 1 enda natt sen han var 6 mån. (förutom runt 23, då han när han varit sjuk eller haft tandproblem vaknat fått en alvedon och sen sovit vidare med en bekräftelse ramsa)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jannah

Inlägg av Jannah »

Hej!!

Ja, visst har hon börjat hitta till de små fingrarna - så sött! Ibland så tittar hon på handen o man ser hur hon koncentrerar sig för att få den till munnen :lol: försöker få henne att inte ha nappen så mycket, tycker det e bättre att hon kan suga på tummen eller fingrarna - de har hon ju kontroll över själv trots allt!

Annars har jag också märkt att hon gillar att smaka på allt (och alla :lol: ) håller man henne intill sig så smakar hon garanterat på en :lol: som en liten katt sticker ut tungan när hon ska dricka :wink: :roll:

Tänkte komma med lite glada nyheter *ler*
Var hos läkaren igår: min lilla tjej har gått upp jätte fint o väger 4910 o är 56 lång! De undersökte henne o konstaterade att hon var ovanligt stark i nacken o stadig med huvudet när hon låg på mage (gissa vad det beror på!? :wink: )

Igår fick jag även henne att äta 1 liter :D eller tja hon åt ju det själv, men jag har kommit på att jag måste rapa henne flera gånger för att det ska gå ner mer mat..

Brukar lägga henne för natten vid 8-9 tiden på kvällen o nu de senaste dagarna så vaknar hon redan vid 10 o äter igen vaknar sedan vid 1-2 tiden o sedan igen vid 4-5 tiden... för inte så länge sedan så sov hon ju 5,5 h flera gånger... kan detta ha med ökningsperioden att göra? För hon äter ju även betydligt mer nu, både på dagen o natten, ska jag låta det vara nu ett tag för att sedan styra upp?

by the way - TorsMamma: jag såg youtube länken du la in i dina favoriter (tråden), tack! den boken skall jag absolut köpa! :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja boken är KANON! Jag har själv några Doman böcker och gillar dem verkligen!

Grattis till alla fina besked och att ni tar ökningsperioden som den kommer ett par dagar till. Du kan styra upp det hela alldeles snart igen, jag lovar. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jannah

Inlägg av Jannah »

Hejsan!! Var ett tag sedan jag var här inne!!
här går allt helt okej :D lillan sover som vanligast ca 7-8h på natten med hjälp av nappen. vaknar hon får hon nappen och somnar om lika snabbt igen

Hon är imorgon (måndag) 12 veckor... va tiden går snabbt!! Jag har börjat läsa mig in lite på 3-4 månaders nu i Barnaboken.. (jag bara ÄLSKAR den boken, finns ingen bok som e så bra hihi) :heart:

vi har dock inte spikat något schema ännu, när jag hade bestämt mig, så blev vi förkylda i hela familjen... och Yasmine sov mycket mer än vanligt.

tänkte att jag skall vänta med att spika tills nästa vecka någon gång, efter högtiderna här hemma nu i dagarna. Fast vi har ju någotlunda rutiner, i varje fall på dagen, på kvällen har jag inte riktigt fått bukt på ännu! såhär ser det iprincip ut varje dag:

vaknar 8-8:30 vaken 1,5h/1h 45 min
sover 1,5h
vaken 1,5h/1h 45 min
sova 2h (här brukar det börja krångla, hon vill oftast inte sova mer än 45 min men jag vagnar, ibland blir det inte mer än 1,5h sömn här
sen e hon vaken 2h o ibland e d omöjligt att få henne sova i mer än 20 min pass under resten utav kvällen, max 45 min

tanken är att ha natt vid 21 om hon vaknat 8:30 men jag vet inte, funerar på o försöka börja ha ett 7-19 dag... vad har ni för goda råd? mitt problem e min lathet!! jag e van vid att vakna betydligt senare :lol: jag tror att jag måste i samband med att jag spikar ett schema till yasmine spika ett schema till mig själv :shock: så saker blir gjorda liksom :lol:

i övrigt så äter hon sig mätt i varje fall, det e inte så mycket som jag hade velat (äter nan2) men hon sover ju bra under natten så jag antar att hon ätit bra. hon sväljer dock en hel del luft! vilket resulterar i massa rapar o efter rap vill hon inte äta igen (men äter efter ca 30 min igen)

när kan man börja ge riktig mat egentligen? med tanke på att jag endå inte ammar så skulle jag mer än gärna börja introducera mättande välling och gröt osv. men nu e nog för tidigt, men när egentligen går det bra vid 3 månader? det rekommenderas ju inte utav bvc liksom, men jag litar inte så mycket på dem om jag ska vara ärlig :lol:

:heart: jag har saknat att hänga här!!! :heart: nu ska jag ut o kika i andra trådar!! :heart: tack för att ni finns ;-)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Ja visst är Barnaboken bäst! :heart: :D :heart:

Kan bara tala för mig själv och min förstfödda fick gröt från 3 månaders ålder. HiPPs risgröt, som är helt slät i konsistensen, till skillnad från tex Sempers. http://www.hippbarnmat.se/subpage.aspx?id=249 Jag blandade med ersättning i början.

Berättade för min BVC-sköterska som tyckte man kan börja vid 3 månader om barnet visar intresse!
Jannah

Inlägg av Jannah »

ElinN skrev:Ja visst är Barnaboken bäst! :heart: :D :heart:

Kan bara tala för mig själv och min förstfödda fick gröt från 3 månaders ålder. HiPPs risgröt, som är helt slät i konsistensen, till skillnad från tex Sempers. http://www.hippbarnmat.se/subpage.aspx?id=249 Jag blandade med ersättning i början.

Berättade för min BVC-sköterska som tyckte man kan börja vid 3 månader om barnet visar intresse!
jag frågade bvc sköterskan, hon sa som din, att jag kan börja, men att jag bör ta det långsamt :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"