Hjälp en nybörjare!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Grattis till natten! Underbart :D Ni jobbar på jättebra!

Är han förkyld än? Kanske är det som gör honom aptitlös? Sovandet på dagen tror jag nog beror på det vi diskutrerade förut. Han tror att han är utsövd. Håller ni er bara till schemat och förmedlar er självsäkerhet så löser det sig. Glada självsäkra ramsor och betryggande husljud. Solfjädra om han jobbar upp sig för mycket och inte går att lugna. Och så glad ramsa ut. Är ni osäkra så öva! Vi hade en mjukisapa som vi använde för sambon när han skulle öva läggning när han äntligen visade intresse för det. Han fick helt enkelt lägga apan, och träna solfjäder. Sedan "frågade" jag och han ramsade mig. :roll: :lol:

Dagarna krånglade en del här i början också, hon vaknade nästan alltid för tidigt. Men tålamod. Tänk på Rom. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Ja, han är lite förkyld fortfarande. Inte så man märker det alltid, men han nyser ibland och då rinner snoret!

Det svåra med läggningen på dagarna tycker vi är att han har blivit så rörlig nu, sitter i sängen och skakar galler. Han skriker alltid när vi lägger ner honom, även om han lyssnar på ramsan senare. Frågan är vad som är rätt:

1: Lägga honom i sängen helt utan "tillbehör" så han ska fatta att han ska sova.
2: Lägga honom i sängen med t ex gosedjur som han kan plocka lite med, men då kanske han aldrig somnar?
Mamma till Emil, född 071103
http://asneungen.blogspot.com/
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Vet inte riktigt vad du menar med "tillbehör", men kan beskriva hur jag gjorde:

Jätteglad i rösten och "Nu ska vi sooova, åååå vad skööönt" La ner henne, tryckte lätt på kroppen som en solfjäder (lite markering liksom) och ut med hög glad hurtig ramsa. Allteftersom hon inte blev ledsen längre så slutade jag med markeringen och la bara ner henne och ramsade glatt ut.

Jaha, ok du kanske menar med eller utan gosedjur? Vi har en snuttefilt som är som ett gosedjur åt Elsa och den får hon alltid med sig. Han kan ha ett gosedjur, med håll er till bara ett tycker jag. Om han ligger och pillar på nallen eller vad det nu är så är det ju hans ensak. Ni ger honom förutsättningar att sova, sovandet fixar han själv ( så småningom) :wink:

Om han sitter men "svarar" på ramsan så skulle jag fortsätta med mitt, husljud. Om han jobbar upp sig, in och lägg tillrätta (ev solfjädra beroende på hans skrik), ramsa glatt ut.

Som Anna skriver, det viktiga är inte att han sover varenda minut som han ska (såhär i början när han håller på att lära sig). Det viktiga är att han får förutsättningarna för den sömn han behöver. Tillslut kommer han att antagligen tycka att det är ju lika bra att jag sover, för här händer ju inget kul ändå förren mamma eller pappa kommer. Han kommer också att lära sig att det är skönt att sova, och snart har ni en kille som ser ut som "lägg mig någon gång istället" när han tröttnar på erat bus innan sömnen. :lol:

Kram Bea
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Mer tankar om mina egna erfarenheter som förhoppningsvis hjälper dig:

Jag tänkte såhär i början: Låtsas! Låtsas som att han visst sov så skönt och "Nu är det dags att vakna" trots att han ju varit vaken och inte alls sovit. :roll: Låtsas som att det funkar som det ska. Han kan titta på er och tycka att "vad är det som är så roligt." :? Men ni vet ju, det är roligt och glatt och skönt att få sova. :D Och nu är det dags att vakna och det var så skönt att sova. Hej hopp!

Sen gäller det att hålla det uppe. Kuren fungerar liksom inte av sig själv som ni vet. Om jag skulle lägga ner Elsa och treva mig osäkert ut med en låg ramsa så är jag nästan säker på att hon direkt (trots att hon sover som en gris nuförtiden) skulle bli osäker. "Näää vad nu, nu är det något som inte stämmer här. maaaaammmmaaaa!!!!"
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Pappa har haft problem med dagsovandet idag och därför undrar vi hur vi ska göra. Om Emil ska sova t ex 10.00 och inte somanr förrän 10.30, då har han 15 minuter på sig att sova. Ska vi väcka efter 15 min?

Om han väfrar äta vid en måltid, skla man försöka lite senare eller ska han vara utan till nästa måltid serveras?

Känns som det lätt kan bli en ond cirkel - om han inte äter kan han inte sova, om han inte sover kan han inte äta...?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag kan svara på 45 min luren så får någon annan svara på maten. Jag själv skulle nog försöka hålla mattiderna, men ge mer frukt om inte maten gick ner så bra.

Om han ska sova 45 min och inte hinner somna så det kan bli 45, så kör ni en 20 min lur istället. Ni har ju marginalkvart att använda. Är det 15 min kvar så väck efter 20 min, 5 min efter utsatt tid blir det då. Somnar han sent i en långlur så kan ni använda hela marginakvarten till sömn.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Supersvar angående lurarna har du redan fått av bluna :heart: , så jag tar maten :wink:

Det jag skulle göra är att erbjuda mat när det är mattid. Om han inte äter så bra skulle jag ge mer frukt och fylla på med välling om han inte tog något alls. Men jag skulle avsluta måltiden i rätt tid och inte servera något annat fram till nästa måltid.

Vad bra det går för er tycker jag. :D

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Okej, vi kör så på lurarna. Känns som om han inte får nån sömn alls vissa dagar, men faktiskt har han ju sovit de två senaste nätterna utan problem.

Ang maten är det skitsvårt tycker vi. Har han väl vägrat så vill han inte ta något alls, han är inte superförtjust i fruktpuré eller välling heller just då. Ungefär som att "men tror ni att ni kan lura i mig nåt annat, jag vill ju inte ha mat sa jag ju`!". Men det är i alla fall inte fel att erbjuda något annat då? Känns som att man kanske skämmer bort dem lite då.... :shock:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Malia75 skrev: Ang maten är det skitsvårt tycker vi. Har han väl vägrat så vill han inte ta något alls, han är inte superförtjust i fruktpuré eller välling heller just då. Ungefär som att "men tror ni att ni kan lura i mig nåt annat, jag vill ju inte ha mat sa jag ju`!". Men det är i alla fall inte fel att erbjuda något annat då? Känns som att man kanske skämmer bort dem lite då.... :shock:
Ja under en kortare period tycker jag att det är okej, tex. vid förkylningar osv. Men det viktigaste tror jag är att måltiden inte blir kravfyld och obehaglig. Det ni kan göra är att ge honom förutsättningarna för att äta, ni kan inte äta åt honom. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Måste bara fråga nu.....vad betyder "SM från början"? Har undrat varje gång jag ser din avatar....
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

SM betyder Standardmodellen. Man kör en viss modell redan när barnet är litet med schema som gör det ordentligt mätt vid varje amning så att det kan sova gott när det ska. Man lär också barnet att somna själv med hjälp av vagning. Det betyder att man inte behöver kura när barnet sedan blir äldre eftersom man redan är inne i detta förhållningssätt.
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Får vi fler barn så ska vi absolut köra standardmodellen..... :-D
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Samma här :wink: :D
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Jag har ändrat mig, jag ska inte kura nästa barn. JAG SKA INTE HA FLER BARN!

Igår solfjädrade jag och ramsade honom till sömns, det tog ca 20 min med mestadels skrikande. Idag gör jag samma sak, men han lyssnar inte över huvud taget på ramsan och solfjädringen hjälper inte heller.

Om nån säger till mig att jag ska jobba på attityden av självklarhet så skriker jag rakt ut. Jag köper inte det helt enkelt. Om man lyckas ena kvällen, då borde man ju ha skitbra självförtroende till nästa, eller hur?

Jag är så trött på att han skriker/gnäller/gråter 20-30 min varje gång vi ska lägga honom. Det känns inte alls som en skonsam metod, det känns som 5 mm fast värre eftersom man inte ens går in till honom!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Maila75!

Jag tror att du måste tänka så här: vilka allternativ har du? Antingen så kör du på det som du startat eller så återgår du till det gamla, och så vill du nog inte ha det.

Lyssna av honom. Hur låter skriket? Är han ledsen så ska du använda verktygen, men om han är sur eller förbannad så måste han få vara det klart innan han är mottaglig för hjälp. Hoppas du förstår skillanden. :wink:

Du får inte glömma att det här är en process och inte en mirakelkur. Det tar ca 4 veckor innan allt sitter. Så ha tålamod och lyssna till din lille så kommer du att lära dig massor.

Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"