Trädgård

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Men vilken rolig tråd :D
Trädgård är mitt allra största intresse näst efter mina goa barn.

Ni får börja blogga om era härliga trädgårdar. Genom att läsa hos andra och ställa lite frågor får man väldigt många bra tips och råd. Och kul är det! Det är som att få hem en ny trädgårdstidning varje gång man läser nya inlägg!
http://www.tradgardsblogg.se/portal.php

Besök gärna mig på:
http://kullerstenochblabar.tradgardsblogg.se/

Kram :heart:
Anna
Anna - Mamma till :heart: Leon :heart:, född den 10 maj 2004 och :heart: Noah :heart:, född den 16 september 2007
http://kullerstenochblabar.tradgardsblogg.se/
Krümel

Inlägg av Krümel »

Vilken fin blogg du har Leons Mamma!
Nu fick jag helt plötsligt många sidor med inspiration att surfa in på!
Men mina planer får nog vänta lite. Måste övertala mannen att han ska hjälpa till först. :wink: Det är inte så svårt men han tycker oftast att det är helt ok som det är.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Krümel

Inlägg av Krümel »

Måste bara rapportera angående min undran om zucchini i juli. Nu har vi massor av zucchini och jag behövde inte göra nånting. Även fast plantorna står trångt, trångt blir det många fina och stora exemplar. Jag tror de trivs med att stå i hästgödseln och i en pallkrage. De vill ju ha det lite varmt och mycket näring. Hur kul som helst är det iallafall så zucchini ska jag absolut odla nästa år också.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:thumbsup: Vad bra att det löste sig! :D

Själv har jag planterat en stor rundel som är 3x3 m på baksidan av huset.
Den bara stod där, med en formklippt bok i mitten, och ett eländes snärje av ogräs, fullt av påskliljeruggar (som ju inte gör någon glad när det blommat över) och någon enstaka perenn.
Grävde upp allt utom rosorna som stod där. Rensade kopiöst rent. Satte tillbaka de perenner som var fart på, och shoppade loss på en handelsträdgård för 1100:- Oj vad mycket det blev! :D Och det blev nästan tätt från början :D FINT blev det :D
Påskliljorna grävde jag ner i gräsmattan.

Fråga :?:
Jag sa till honom på handelsträdgården att det stod en gammal kompost på gården, och att det är fin jord i den som jag tänkte blanda med.
Han avrådde å det bstämdaste, för kompostjord suger näringen ur perennerna :shock:
Vad i hela världen ska man då ha en kompost till??

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:thumbsup: Vad bra att det löste sig! :D

Själv har jag planterat en stor rundel som är 3x3 m på baksidan av huset.
Den bara stod där, med en formklippt bok i mitten, och ett eländes snärje av ogräs, fullt av påskliljeruggar (som ju inte gör någon glad när det blommat över) och någon enstaka perenn.
Grävde upp allt utom rosorna som stod där. Rensade kopiöst rent. Satte tillbaka de perenner som var fart på, och shoppade loss på en handelsträdgård för 1100:- Oj vad mycket det blev! :D Och det blev nästan tätt från början :D FINT blev det :D
Påskliljorna grävde jag ner i gräsmattan.

Fråga :?:
Jag sa till honom på handelsträdgården att det stod en gammal kompost på gården, och att det är fin jord i den som jag tänkte blanda med.
Han avrådde å det bstämdaste, för kompostjord suger näringen ur perennerna :shock:
Vad i hela världen ska man då ha en kompost till??

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hmm :-k , det var en lite märklig syn på kompost får jag säga. Vad man ska tänka på är att blanda upp komposten med jord och ev stallgödsel om man behöver. Detta för att inte få för "stark" kompost (mineralhalter och annat. Vi som har hushållskompost (med lite trädgårdsavfall i) ska blanda 25% kompost med 75% jord, cirkus. Har man trädgårdskompost bara, så tror jag det är 50/50, men inte helt säker på siffrorna längre. Och då ser jag ingen anledning till att komposten skulle suga näringen ur något. Tillför du lite stallgödsel också, så ger du ju växterna än mer hjälp på vägen. Jordblandningen ska sedan myllas ner lite. I första hand tycker jag att komposten är bra som jordförbättrare. Vi som har rejält urlakad jord i vissa rabatter, och tung blålera i andra, har fått jättefin mylla efter 8 år med kompost. Och nog trivs perennerna så det förslår, så fortsätt du med din kompost.

Har förresten tömt ut vår i helgen. Vi har två stora varmkomposter som vi alternerar mellan. Men nu var den aktiva full till bredden, så den vilande behövde ut i rabatterna nu. Passade på att gräva upp de äldsta jordgubbsplanorna och föryngra där efter att komposten kommit på. Och bokhäcken fick också en rejäl dos kompost. Har nu en skottkärra kvar att tömma ut på väl valda platser och där den behövs bäst.

Druvorna är klara och supermumsiga. Och fikonen, som är så smaskiga så det finns inte. Blåregnet blommar för TREDJE gången i år :shock:. Värre är det med gamla äppelträdet som har spruckit längs hela stammen och som måste tas ner :cry: Vi har läst Ellens Äppelträd här hemma och gråtit en skvätt, och plockat ner de flesta äpplen och lagt på lagring. Plommonträdet har också gjort sitt och kommer att behöva tas ner. Uschliga små pytteplommon på nästan bar kvist, och inte alls så söta som de brukar. Det blir så trist och tomt när träden försvinner, men vad ska man göra.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hm, konstig inställning till kompost som sagt. Jag har näst intill ingen erfarenhet men har ju läst böcker och där står det då inget sånt. Jag skulle vara glad om jag hade kompostjord att använda. Vår kompost är mest en sorglig hög som det inte händer så mycket i. Den tas inte om hand så riktigt bra om man säger så.
Vad härligt med en ny fin rabatt!

Åh, vad trist det måste vara Ewa med fruktträden. Jag är så avundsjuk på alla som har stora fina äppelträd fulla med härliga äpplen. På vår stora tomt med hus från -69 fanns det inte ett enda! Vi planterade två äppelträd och ett plommonträd när vi flyttade in för fyra år sedan men de hamnade på helt fel ställe och har ju inte börjat ge så mycket frukt än. Helst skulle jag vilja köpa lite större fruktträd för att vinna lite tid men maken är emot det. Vi får väl se... Hur som helst tycker jag att många av de som har fruktträd inte verkar vilja ta hand om frukten. Det ligger massor med fallfrukt och ruttnar på gräsmattorna. De har väl inte tid eller intresse antar jag, men det är ju ett sånt tråkigt slöseri!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Krümel skrev:ja ta hand om frukten. Det ligger massor med fallfrukt och ruttnar på gräsmattorna. De har väl inte tid eller intresse antar jag, men det är ju ett sånt tråkigt slöseri!
Jo, visst är det så. Vi har en granne som har en hel liten fruktträdgård/äppellund, och de kan ju omöjligt ta hand om allt själva. Men hon har fått nys på att jag kokar mos i stora lass och fyller frysen, så jag får komma upp och plocka hur mycket jag vill. Urlyxigt. Kanske dina grannar skulle bli glad om du ville ta hand om deras frukt också :-k - man vet ju aldrig.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Lovis

Inlägg av Lovis »

....det är något konstigt med mig ....NU börjar jag hålla på i trädgården. Det är likadant varje år :shock: Har ingen lust tidigare på året...
Så vad kul att läsa denna tråden :D
Läget i min trädgård just nu:
Har köpt Echinacea "Ruby Glow" (Ingrid ville ha eftersom fjärilarna trängdes runt denna i handelsträdgården) och klematis "Albina Plena" som ska klättra på verandan.
Plockar Säfstaholmäpplen varje dag (underbart mos!) men för första gången måste jag sälla mig till dem som faktiskt slängt äpplen. Jag har aldrig varit med om en rikligare skörd. Alla är här och plockar och det tar aldrig slut :shock:
Mina höstkrokus blommar och nävan bildar stora rosa kuddar mellan överblommade perenner. Höstanemonen vippar i det mörka hörnet...Guldhumlen klättrar uppför humlestören...
Ja, nu är väl bästa tiden i trädgården :?:

:idea: Fick detta recept på falsk ostkaka som passar om man får mycket squash (har dessvärre inte provat receptet än :roll: )
1 burk squash (se nedan om infrysning)
2 ägg
½ dl socker
2 msk vetemjöl
15 finhackade sötmandlar
2 rivna bittermandlar
Grädda i 225 gr i 35-40 min.

Infrysning av squash:
Skala och skär frukten i bitar. Koka i 7-8 min. Mixa.
Fördela moset i 500 gr burkar.

Tjohej!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
kattklo

Inlägg av kattklo »

HEJ!
Inget trådgårdsarbete har vi hunnit med den här sommaren som har gått i renoveringens och kaosets färger.
MEN nu så. Kanske. 8)
Jag vill sätta häck!
Skogstomt med halvskugga till skugga, snarare än halvsol.
Lerig jord.
En sisådär 30 meter till att börja med. :shock:
Blanda sorter är jag lite förtjust i. Smälla in ett lågt träd nånstans. Hägg kanske. Rönn? Fläder?
Gillar vitt eftersom vi har så mörk tomt.

Och äppelchutney? Nån som har recept på det? :lol:
Får lite dåligt samvete ja. KOOOOOM och plocka!
Krümel

Inlägg av Krümel »

Eeeh, om jag hade massor med äpplen skulle de nog ligga här och ruttna också tror jag. :? Det är nog mest för att jag inte har det som jag ser alla andras träd! I förrgår kom morfar förbi med en hel påse full med äpplen så nu har jag inga ursäkter längre! Nu ska här kokas mos. :D

Kattklo: Jag är inte så bra på trädgård som sagt men jag gillar också tanken på att blanda lite.

Lovis: Det låter ju som om du redan har en jättefin trädgård ju! Jag har surfat runt lite på odla.nu och har hittat lite recept. Såg ett sånt du skriver också men har inte kommit mig för att prova ännu.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Liten trädgårdsrapport och summering av sommaren:

Vi har två äppelträd men inga äpplen - än! Men jag hoppas!
Vi jobbar för fullt med att anlägga en ny perennrabatt med en fontän i - det blir SÅ fint :D :!:

I sommar har jag köpt några hallonbuskar och både röda och svarta vinbär, men inget som gett några bär ännu. Nästa sommar :!: :?:
I morrn blir nog sista (?) gräsklippningen, gud så det växt senaste veckan!
Tomaterna har jag flyttat upp på bron, det börjar bli för kyligt på nätterna för att ha de på maken.
Purjon jag sådde i våras började så bra, men sen blev det för regnigt så den är lite tanig och blek. Vi sådde egna frön från paprikan också, tyvärr har nog det också regnat sönder.
Nästa sommar vill jag ha växthus!!!

Hur gör ni på hösten, krattar ni eller låter ni löven ligga och mojsa till sig? Vi väntar alltid med att kratta tills på våren, har hört att det ska vara bra för gräsmattan.

I morrn åker hammocken och allt sommarjox undan, nu börjar förberedelserna för vinter!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Lovis: Albina Plenan är superfin. Jag har den på två ställen. På ena är den högst ordinär. Men på andra stället trivs den kolossalt och är så överfrodig att allt annat drunknar och försvinner i rabatten, men den lyser upp så vackert. En klar favorit.

Kattklo: liguster får ju vita blommor - kanske det kan vara något...?
miar70 skrev: Hur gör ni på hösten, krattar ni eller låter ni löven ligga och mojsa till sig? Vi väntar alltid med att kratta tills på våren, har hört att det ska vara bra för
:lol: :lol: :lol: Du undrar kanske varför jag skrattar så, men här är liksom tanken på att löven skulle få för sig att stanna kvar längre än till nästa pålandsvind liksom inte ens aktuell, om man säger :roll: :lol:
Lovis

Inlägg av Lovis »

:D Åh, vad roligt med Albina Plena-info Ewa!! Jag har bara sett blommorna på bild....satte den åt nordväst så blomningen kommer nog bli lite sen. Men ett frodigt bladverk är inte fy skam det heller.

:lol: :lol: :lol: :lol: Mia....är det för kyligt att ha tomaterna på maken?? Det var en kallblodig man du har :lol: :lol: (f´låt kunde inte låta bli...)

Växthus förresten....det har vi ett men det är ett himla vattnande så det är lagt på is med odlandet där inne just nu. Nu står där bara en korgstol med en filt i. Kattens favourite place :heart:
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Lovis skrev: :lol: :lol: :lol: :lol: Mia....är det för kyligt att ha tomaterna på maken?? Det var en kallblodig man du har :lol: :lol: (f´låt kunde inte låta bli...)
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hahaa, Lovis, så det kan bli :lol:..!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"