Hjälp till bärhjälp!?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag har köpt en begagnad, totalt oanvänd, Patapum bärsele. I den kan jag bära Sigge-lilltroll både på ryggen och på magen i flera timmar utan några som helst problem. Han kan dock inte sitta framåtvänd i den men han gillar att sitta på min rygg och jag föredrar att han dreglar i nacken heller än ner i urringningen så det är fint för alla inblandad.

Hade en Baby-björn innan, den äldre modellen, men den har jag fått ont i både rygg och axlar inom tio minuter så den kasserades.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

hej!

Sida med videosnuttar på olika knutar

:arrow: http://www.mamatoto.org/Default.aspx?tabid=173

Själv brottas jag med att lära mig ryggknyt nu. Lite svårt... men jag måste då det är oslagbart de gånger jag lyckas.

Tips någon?

/Fjällmor
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jajjemensan! Nu är ju Meja stora damen. Jag gjorde som videon visar på slutet i filmen med "Wrap,Strap Carry,Tracy Dower". Lindade ett extra varv runt bröstet på Tor. Sen hade jag honom ståendes bakom mig i soffan då var det lätt att få dit honom och jag slapp lyfta högt över huvudet och ha honom tung i famnen.
Så använd soffa eller fotölj med barnet bakom dig är mitt heta tips!

Puss puss! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Som vanligt när man ställer en fråga på detta forum löser sig allt samma dag :wink:
Jo, jag använder fåtöljen men har haft svårt ändå. Provat flera knutar.. Den som vi trivs bäst med är ryggsäck med tibetansk avslutning (tror jag den heter) och idag lyckades jag flera gånger. Helt oslagbart nu i vårbruket :!:

Kram! :heart:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Alltså :twisted: :twisted:
Ms Sophie :heart: har urgullig som hon är lånat ut sin fina sjal till mig.
Jättebra.
Ända tills klumpiga, korkade jag ska försöka mig på att knyta något.
HERREGUD, ska man vara någon J 8) la nobelpristagare eller :?:
Av de 31 sidor jag fick av Sophie är det typ en halv knytning jag får till.
De övriga slutar med att jag står som en mumie inknuten i diverse vinklar med tyg överallt och jag är galet arg :lol:

Emma frågade ordagrant så här:
-Mamma, vad ska du göra?
-Jag ska försöka knyta lite med den här tygbiten så Rasmus kan sitta och hänga med oss när vi hämtar posten sen.
-Okej.
(10 minuter senare av mitt frustande och tysta svärande)
-Mamma, Varför ska du ha tygbiten i håret, då ser du inget. Och du har ju inte duschat nu så du behöver inte ha handduk på kroppen.
-Näe, mamma ska inte ha den, kom, jag kan ha Rasmus på armen när vi hämtar posten 8) 8)

Övning ger färdighet eller? Vilken knytning är absolut lättast i era ögon så jag kan öva lite med dockan som jag fått låna av Emma. Att ha fram då och gärna så han ser något och inte är helt täckt av tyg :lol:

Kram T
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

:lol: :lol: :lol: :lol:
jösses, jag skrattar så jag gråter när jag ser dig framför mig Tessan när du ska knyta sjalen :lol:
Förlåt, men det låter så roligt. Jag vet hur trixigt det kan vara. Jag fick ju ändå guidning i butiken när jag köpte den så jag hade ju en grundknytning med mig hem i tanken när det var dags att sätta igång själv hemma.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:lol: :heart:

..om du inte fått kläm på det när du kommer hit kan jag visa..

Jag har också länkar till videosnuttar, om du vill kan jag maila

:D

/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

..när jag får tillbaka internet i min dator :roll:

8)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

hellooooo! :D

Meja trivs kanon uppe på ryggen, sitter där dagligen...

Kollar runt lite och ser att selar också är en djungel :roll: numer.

Någon med erfarenheter/tester?

Beco hittade jag en som hette... eller är det onödigt med sele nu när vi "kan" sjalen...?

Och hur klär man sig nu när hösten kommit?

:-k

/Fjällmor (som toktrivs med Meja på ryggen)
Sussi

Inlägg av Sussi »

Hej Fjällan!

Kul att ni trivs med sjalen ;) men det har jag ju fått fina bildbevis på!

Iom att du bär på ryggen skulle jag satsa på en Patapum. En enkel sele som kan användas upp till 18 kg. Kvacke och jag kollade på nätet när vi var i Gastsjön, och den kostade 600:-. Begagnade finns nog att få tag på om man söker lite. Tyvärr har jag inte min kvar, annars hade den gärna fått flytta till fjällen :D
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Sussi

Inlägg av Sussi »

Nu glömde jag ju svara på klädfrågan :)

Jag skulle haft t.ex. fleecejacka och byxor. Man får tänka på att det inte krävs så jättemycket kläder iom att de får värme av bäraren också. Ragssockor/tossor och vantar kanske kan vara på sin plats också :)

Kram!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:lol: :lol: :lol:

jag tänkte på hur jag skulle klä mig så att sjalen funkar...

8)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag älskar ju som bekant men Patapum. En dunderinvestering. Jag brukar ha en flecce och en extra sjal, om det är en smällkall vinter har jag ingen aning. Det är lättare med ytterkläder när man har en sele. Sjal är knöligare tycker jag!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

min, inte men... :roll:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

hmm....

någon som testat bärjacka...?

Kan det vara värt pengen för en ryggbärare..?

:D

...och beco'n är sååå fin =P~

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"