Tinis kackeltråd
-
Gotlandsmamma
-
KajsaIE
Pust....känns som man har för många järn i elden ibland....
Har nyss kommit hem ifrån en kompis som ska kura sin 1,5 åring. DET blir en utmaning för mig, jag som inte ens är diplomerad...hur ska det gå
Jag ska ju inte kura själv utan stötta men ändå, känner mig nervös men ändå sååå roligt!
Tränat har jag inte gjort nå idag men jag har sprungit upp och ner för en "pytteliten" backe på gården med tjejen i pulkan. Hon skrattade och jag pustade, men roligt var det
Nu blir det säng för min del!
Jag just det blivandemamman: mitt modersmål är estniska
BB finns redan på estniska och snart också SHN!
Godnatt!
Kajsa
Har nyss kommit hem ifrån en kompis som ska kura sin 1,5 åring. DET blir en utmaning för mig, jag som inte ens är diplomerad...hur ska det gå
Tränat har jag inte gjort nå idag men jag har sprungit upp och ner för en "pytteliten" backe på gården med tjejen i pulkan. Hon skrattade och jag pustade, men roligt var det
Nu blir det säng för min del!
Jag just det blivandemamman: mitt modersmål är estniska
Godnatt!
Kajsa
-
Gäst
Åh, solen skiner och det är helg. Vi har ingenting planerat och det känns så skönt!
Vill ni veta en hemlis? Jag GILLAR att städa! Tycker det är löjligt tillfredsställande och skönt i kroppen.
Ni ser! Inte kan jag avslöja min rätta identitet nu! 8)
Ida, vilken liten goding han är Tore! Universtitetstuderande redan. Ja, det må jag säga...
Kajsa, det här blir ju jättespännande! Du fixar det galant, det vet jag. Bara föräldrarna förstår, kan och vill.
Snart ska barnen och jag åka till en kompis med jämngamla ungar. Det blir härligt med lite lek tycker min kille som varit hemma från dagis ett par dagar med halsont.
Kramar Tinis
Och det är ju så rätt tänkt, Gotlandsmamma. Men jag vill kanske kunna ventilera lite hemlisar också. Och så är jag ju så ogenomtänkt ibland, skickar på ett känslosamt meddelande som kanske inte var så bra och som man kanske ångrar....Gotlandsmamma skrev:Men jag brukar tänka att jag skriver det som jag kan stå för!
Vill ni veta en hemlis? Jag GILLAR att städa! Tycker det är löjligt tillfredsställande och skönt i kroppen.
Ida, vilken liten goding han är Tore! Universtitetstuderande redan. Ja, det må jag säga...
Kajsa, det här blir ju jättespännande! Du fixar det galant, det vet jag. Bara föräldrarna förstår, kan och vill.
Snart ska barnen och jag åka till en kompis med jämngamla ungar. Det blir härligt med lite lek tycker min kille som varit hemma från dagis ett par dagar med halsont.
Kramar Tinis
-
Gotlandsmamma
Wow, mina busfrön leker själva, än så länge, vi får se hur länge det går fint. Mamma mia!
Min man får näsblod, yrsel och svimanfall varje dag o låg o vilade hela fm när vi var på ÖFörskolan. Låter som stress va? Det är nog inte det lättaste jobbet att ha; polis. Det verkar hur stressigt som helst. Nåväl, han jobbar hela helgen med mördarpass (10 h-pass) men på mån får han ligga hemma i bingen o läsa bok så får vi andra bege oss nånstans. Man mååååste vila när man är trött.
Vi har precis avklarat middag, då är man man väl en redig kvinna om man lyckas göra pastasås, mata 11 mån med mat, baka bröd samtidigt...o storkillen sitter på diskbänken o rör i såsen också...Caesar vispa säger han! SÅ nu pustar jag ut.
Vad ska ni andra göra i helgen?
Jag ska träna i morrn o köpa en present till en mkt betydelsefull vän. På sön kommer min goa kompis på besök. Hon ska åka till Sydamerika på ons i SEX veckor o dansa tango bla.
Nu låter Josef. Slut på friden!
Sköt om er.
Kram
Min man får näsblod, yrsel och svimanfall varje dag o låg o vilade hela fm när vi var på ÖFörskolan. Låter som stress va? Det är nog inte det lättaste jobbet att ha; polis. Det verkar hur stressigt som helst. Nåväl, han jobbar hela helgen med mördarpass (10 h-pass) men på mån får han ligga hemma i bingen o läsa bok så får vi andra bege oss nånstans. Man mååååste vila när man är trött.
Vi har precis avklarat middag, då är man man väl en redig kvinna om man lyckas göra pastasås, mata 11 mån med mat, baka bröd samtidigt...o storkillen sitter på diskbänken o rör i såsen också...Caesar vispa säger han! SÅ nu pustar jag ut.
Vad ska ni andra göra i helgen?
Jag ska träna i morrn o köpa en present till en mkt betydelsefull vän. På sön kommer min goa kompis på besök. Hon ska åka till Sydamerika på ons i SEX veckor o dansa tango bla.
Nu låter Josef. Slut på friden!
Sköt om er.
Kram
-
ilindstrom
Hej allihopa!
Här är det rena kaoset för på måndag kommer snickarna och river halva huset. Nja inte riktigt men en hel del. De närmaste veckorna kommer vi stå utan kök, badrum, sovrum ja det mesta. Huset vi bor i är från 20-talet så stammar och el och sånt måste bytas. Ja vi kommer sova på de mest spännande platserna i huset. Tur att branen sover så bra
ja ja, om några veckor så är ju allt bra. Men det blir nog en härlig cirkus med tre barn, två hundar och hantverkare hemma i huset. Tur att min mamma bor så nära att vi kan vara där på dagarna.
Vad spännande KajsaIE med kurningen. Du får rapportera hur det går.
Gotlandsmamma vad du har varit duktig i dag. Du sover nog gott inatt. Visst är det skönt när barnen håller sams och man ser vilken glädje de har av varandra
Nä nu ska jag dricka te och titta på dans på tv. Ha en trevlig fredagkväll allihopa
Kramar
Ida
Här är det rena kaoset för på måndag kommer snickarna och river halva huset. Nja inte riktigt men en hel del. De närmaste veckorna kommer vi stå utan kök, badrum, sovrum ja det mesta. Huset vi bor i är från 20-talet så stammar och el och sånt måste bytas. Ja vi kommer sova på de mest spännande platserna i huset. Tur att branen sover så bra
ja ja, om några veckor så är ju allt bra. Men det blir nog en härlig cirkus med tre barn, två hundar och hantverkare hemma i huset. Tur att min mamma bor så nära att vi kan vara där på dagarna.
Vad spännande KajsaIE med kurningen. Du får rapportera hur det går.
Gotlandsmamma vad du har varit duktig i dag. Du sover nog gott inatt. Visst är det skönt när barnen håller sams och man ser vilken glädje de har av varandra
Nä nu ska jag dricka te och titta på dans på tv. Ha en trevlig fredagkväll allihopa
Kramar
Ida
-
Gäst
Hej!
Sitter med ett glas vin och funderar på att ladda pennan för ett vasst inlägg på förälraliv. Orkar man? Vill man?
Maken och jag sitter vid varsin laptop såhär på fredagkvällen
. Han jobbar inför en viktig presentation på måndag och jag.... jag JOBBAR också
! För visst känns det här som ett jobb?!
Ha en underbar helg!
Tinis
Sitter med ett glas vin och funderar på att ladda pennan för ett vasst inlägg på förälraliv. Orkar man? Vill man?
Maken och jag sitter vid varsin laptop såhär på fredagkvällen
Ha en underbar helg!
Tinis
-
Gotlandsmamma
Just nu känns det som att jag bara vill springa o gömma mig. Jag river mitt hår och BER verkligen om råd om hur man går tillväga...jag sätter mig här vid datorn för att kolla en sak, mina barn börjar stortjuta för att jag sätter mig här, och typ inte håller dem i handen. Min stora ställer sig vid bordet och skriker; Caesar hålla här i kanten o håller också hårt i bordet, typ hålla sig fast. De ska vara vid mig HELA tiden. Jag försöker sansa mig o inte göra så stor affär av det, men vad tusan, det blir ju icke uthärdligt.
Hur råder jag bot på det här? Fått tips att låta dem vara mer socialt delaktiga, men det hjälper faktiskt inte. Det här känns inte sunt på nåt vis. Usch för att blotta sig så, man känner sig som en usel förälder, men jag vill inte ha det så här. Hur inför man ensamlek??? C vill inte heller leka med J själv. Han ska ha mamma med jämt...
Känner mig blåst, och inte blir det bättre av stormen ute.
Längtar tills jag får min egentid i afton. Hemskt att känna så, men det gör jag.
Hoppas att ni andra har det gott denna lördag!
Hur råder jag bot på det här? Fått tips att låta dem vara mer socialt delaktiga, men det hjälper faktiskt inte. Det här känns inte sunt på nåt vis. Usch för att blotta sig så, man känner sig som en usel förälder, men jag vill inte ha det så här. Hur inför man ensamlek??? C vill inte heller leka med J själv. Han ska ha mamma med jämt...
Känner mig blåst, och inte blir det bättre av stormen ute.
Längtar tills jag får min egentid i afton. Hemskt att känna så, men det gör jag.
Hoppas att ni andra har det gott denna lördag!
-
Gotlandsmamma
Hugaliga! Lyckligtvis la de sig efter mkt skratt o bus, bad och välling. Mamman kunde normalisera sig. Hm...
Men jag undrar verkligen
- vad gör ni andra med barnen HELA dagarna.
- hur mkt social delaktighet har ni o hur?
- är ni ute, vad gör ni då?
- är ni inne, vad gör ni då? Pysslar ni med eget (vad?) o barnen roar sig själva (vad gör de då i så fall) eller aktiverar ni dem (vad??)?
Som ni märker är jag full av frågor o funderingar.
Det känns lite som att allt jag gör blir fel. Och jag hatar mig själv när jag blir sån när jag bara vill springa o gömma mig. Orken o energin tryter totalt.
Tacksam för feedback!
Men jag undrar verkligen
- är ni inne, vad gör ni då? Pysslar ni med eget (vad?) o barnen roar sig själva (vad gör de då i så fall) eller aktiverar ni dem (vad??)?
Det känns lite som att allt jag gör blir fel. Och jag hatar mig själv när jag blir sån när jag bara vill springa o gömma mig. Orken o energin tryter totalt.
Tacksam för feedback!
-
Lua
-
Antonias mamma
HejGotlandsmamma skrev:Men jag undrar verkligen
![]()
![]()
![]()
Tacksam för feedback!
Jag dök in på den här tråden för första gången nu. Har inte läst igenom den, bara första och de sista inläggen, så jag vet inte alls egentligen vad som gäller här. Men dina funderingar Gotlandsmamma kunde vara mina egna!
Jag är ännu hemma med min dotter, 2 år och 2 mån., och vi börjar få det väldigt tråkigt om dagarna.
Hon vill absolut inte ut längre - inte för allt i världen. Tidigare var vi ute 1 h på fm och 1 h på em, och ibland en stund efter middagen också (alltid sommartid). Men sen i höstas, då regnen kom och vädret blev skit, har hon totalvägrat och jag får kämpa med detta varje dag. Då jag sen äntligen får ut henne vill hon bara in igen. Kastar sig på rygg i en snödriva och stirrar - i väntan på att jag ska bli klar med vad nu jag skulle ut för...
Vi bor på en stor gård men ändå har vi nästan inget att göra ute. Mata fåglarna, gå ett varv med pulkan/kälken/sparken/vagnen och ev. skotta gångarna från snö tar ju inte så lång tid. Bara en annan mamma är hemma i byn och henne kan vi ju inte tracka varje dag. Inte farmor och mormor heller, känns det som. Öppis åker vi till en fm i veckan, men där är Antonia också rastlös och vill ganska snabbt hem
Vad vill hon då? Jo, vara hemma, inne. Plocka med sitt. Bada 5 ggr om dagen, helst
Jag kämpar verkligen med den sociala delaktigheten, men hon VILL inte! Diskmaskinen har hon vägrat befatta sig med sen hon var ett och städning är det inte tal om att delta i. De uppgifter hon utför nu är att hjälpa mig skjuta tvättkorgen genom huset till grovköket, sitta med på bänken vid matlagningen och lägga ingridienserna i kastrullen, duka på bordet och lite sånt.
Nu i vinter har det nog blivit allför mycket dvd-tittande, men jag har varit trött och deppad och inte heller orkat aktivera henne som jag borde. Tvärtom har jag tacksamt tagit dessa stunder till att sätta mig framför datorn själv, eftersom det är så jag slappnar av bäst. Efter en stund brukar hon komma efter mig och då sitter hon med mig här och ritar tills jag hittar på nåt annat med henne.
Mina föräldrar ska snart börja gå igenom hela sitt bohag och packa inför flytt från hus till lägenhet i vår, så där kommer vi antagligen att tillbringa mycket tid framöver. Det är ett vemodigt och tungt projekt, men jag är tacksam över att ha nåt att göra. Är väldigt dålig på att ta egna initiativ just nu...
Slutkacklat!
/Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia
, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus
, född 17.8.08, kurad 1/09
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
-
TorpSara
Åh, jag tror att den här vintern skulle kunna knäcka vem som helst.
JÄVLA TRÅK!
Vissa dagar avskyr jag att vara hemma. Men nu snöar det, och jag bara längtar efter att få komma ut och ha race! \:D/
Jag har samma funderingar, men så här kör jag:
Ute en gång per dag om vi är hemma, längre. Då matar vi hästarna och fåglarna och åker pulka, eller vad Edvard nu vill göra, typ äta lera
. Har man större barn skulle jag absolut tävla med dem. Man kan alltid slå sina egna rekord.
På eftermiddagen går vi och hämtar posten...
Social delaktighet: Tvätta, plocka ur diskmaskinen, laga mat. Varje dag efter förmåga. Sedan tillkommer lite byggjobb, eftersom vi bygger hejvilt.
Men det viktigaste här: Vi planerar alltid att komma iväg minst två dagar i veckan. Till brorsan stadigt varje torsdag. Han är hemma heltid med tre, så det är ett andningshål för oss båda.
ÖF en dag. Sen har jag bestämt att vi ska bada (eller åka pulka i större backe om det är snö) en dag i veckan också. Det gör veckan uthärdlig för mig.
Inne har vi oftast krig, OM vi inte har haft ordning och reda på
utevistelse
delaktigheten. Så snart jag fuskar en smula (gör jag ofta
) så blir det skit. Så är det bara.
Men i ärlighetens namn så är jag så jäkla sliten och sur efter den här apiga vintern att vi har bokat en resa i påsk. Vi fick ett lite oväntat förskott på arv, så en del fick gå till resa. Men så har ju inte alla det...
Vi får trösta oss med att det går mot ljusare tider, men inse, så här kommer vintrarna att bli!!
Jag har samma funderingar, men så här kör jag:
Ute en gång per dag om vi är hemma, längre. Då matar vi hästarna och fåglarna och åker pulka, eller vad Edvard nu vill göra, typ äta lera
På eftermiddagen går vi och hämtar posten...
Social delaktighet: Tvätta, plocka ur diskmaskinen, laga mat. Varje dag efter förmåga. Sedan tillkommer lite byggjobb, eftersom vi bygger hejvilt.
Men det viktigaste här: Vi planerar alltid att komma iväg minst två dagar i veckan. Till brorsan stadigt varje torsdag. Han är hemma heltid med tre, så det är ett andningshål för oss båda.
ÖF en dag. Sen har jag bestämt att vi ska bada (eller åka pulka i större backe om det är snö) en dag i veckan också. Det gör veckan uthärdlig för mig.
Inne har vi oftast krig, OM vi inte har haft ordning och reda på
Men i ärlighetens namn så är jag så jäkla sliten och sur efter den här apiga vintern att vi har bokat en resa i påsk. Vi fick ett lite oväntat förskott på arv, så en del fick gå till resa. Men så har ju inte alla det...
Vi får trösta oss med att det går mot ljusare tider, men inse, så här kommer vintrarna att bli!!
Nu hakar jag på i den här härliga kackeltråden
Visst kan hopplösheten och tristesse gnaga i en, och särskilt den här årstiden, när man bara behöööver sol och värme, och det ändå är så långt borta... Vi pratar om sommaren varje dag här hemma, och allt skönt vi ska göra då - så lite avis blev jag nu, TorpSara, när jag läser att ni ska rymma från det här eländet ett tag
Att gå ut med barn, och bara följa efter och vänta på att nåt kul ska hända, är inte speciellt kul för vare sig mamma eller barn, tror jag, och när jag går ut med kidsen (ett tag sen, jag är ju lite hängig som ni vet
) så brukar förmiddagsvändan vara "barnens" vända och eftermiddagsturen gör vi lite nytta och grejar. Ofta går vi en bit in i skogen på fm - det handlar inte om nån kilometertur utan vi tar vagnen och hundarna, går en bit in i skogen - och väl framme så sätter jag mig på lämpligt bekvämt ställe och läser/solar/pratar i telefon och barnen leker med det som finns! Vi ser till att det finns:
pinnar
stenar
kottar osv
så överlåter jag resten till kidsen
lat som jag är
och ibland så är det gnöööl och gnäääll och de vill hem och det är tråkigt och det är bla bla bla, men 99 gånger av 100 så går det över och de leker med det som finns, och jag håller mig på min kant! Ser till att vara ute en timme i alla fall, och den brukar gå fort!
Nu när det är så mycket snö här, så har vi en toppenbacke på gården, och då åks det pulka och spark, och då kan man göra som min sambo: leka med, eller som mig: sitta och läsa 8) !
På eftermiddan när vi är ute så ska det alltid uträttas lite grejs; slängas sopor, hämtas post (kommer sent här på vischan...) hämtas ägg kanske ska vi handla lite osv, så de grejerna hjälps vi åt med!
Jag tycker INTE man ska ha dåligt samvete för att man låter barnen se på film - det har inte jag i alla fall!!! Så släpp det, Antonias mamma! Jag har själv mått så trist nu, att den tid vi haft jag och småttingarna, har varit i soffan och oftast med en film, och vi har det MYSIGT ihop när vi tittar tillsammans
!
Gotlandsmamman, jag känner igen det där med att barnen gärna kommer när jag sitter vid datorn... Det jag brukar göra då är att ge dem nåt att göra VID datorn, måla med vattenfärger, leka med lera, klippa, pyssla, fika lite!
Så föbered din datatid tycker jag, försök inte "smita" för det luktar de sig till
!
Och när de leker, så se till att det är DU som bryter, när de är nöjda och glada, och inte att det är DE som bryter och börjar klänga på dig! Och gör leken inspirerande; förbered!
Vi har inte organiserad ensamlek härhemma, som många har, men jag ser till att de leker med sina leksaker under en bestämd tid; endera på morgonen eller så på eftermiddagen, ibland både och (om vädret är uselt...) men det är absolut inget lek med leksaker hela dagarna! Då blir det också lite mer lockande, tror jag!
Nu hinner jag inte kackla mer, nu väntar varma mackor i tv-soffan (jag veeet
den här tiden
!!!)
Kram alla
Visst kan hopplösheten och tristesse gnaga i en, och särskilt den här årstiden, när man bara behöööver sol och värme, och det ändå är så långt borta... Vi pratar om sommaren varje dag här hemma, och allt skönt vi ska göra då - så lite avis blev jag nu, TorpSara, när jag läser att ni ska rymma från det här eländet ett tag
Att gå ut med barn, och bara följa efter och vänta på att nåt kul ska hända, är inte speciellt kul för vare sig mamma eller barn, tror jag, och när jag går ut med kidsen (ett tag sen, jag är ju lite hängig som ni vet
pinnar
stenar
kottar osv
så överlåter jag resten till kidsen
Nu när det är så mycket snö här, så har vi en toppenbacke på gården, och då åks det pulka och spark, och då kan man göra som min sambo: leka med, eller som mig: sitta och läsa 8) !
På eftermiddan när vi är ute så ska det alltid uträttas lite grejs; slängas sopor, hämtas post (kommer sent här på vischan...) hämtas ägg kanske ska vi handla lite osv, så de grejerna hjälps vi åt med!
Jag tycker INTE man ska ha dåligt samvete för att man låter barnen se på film - det har inte jag i alla fall!!! Så släpp det, Antonias mamma! Jag har själv mått så trist nu, att den tid vi haft jag och småttingarna, har varit i soffan och oftast med en film, och vi har det MYSIGT ihop när vi tittar tillsammans
Gotlandsmamman, jag känner igen det där med att barnen gärna kommer när jag sitter vid datorn... Det jag brukar göra då är att ge dem nåt att göra VID datorn, måla med vattenfärger, leka med lera, klippa, pyssla, fika lite!
Så föbered din datatid tycker jag, försök inte "smita" för det luktar de sig till
Och när de leker, så se till att det är DU som bryter, när de är nöjda och glada, och inte att det är DE som bryter och börjar klänga på dig! Och gör leken inspirerande; förbered!
Vi har inte organiserad ensamlek härhemma, som många har, men jag ser till att de leker med sina leksaker under en bestämd tid; endera på morgonen eller så på eftermiddagen, ibland både och (om vädret är uselt...) men det är absolut inget lek med leksaker hela dagarna! Då blir det också lite mer lockande, tror jag!
Nu hinner jag inte kackla mer, nu väntar varma mackor i tv-soffan (jag veeet
Kram alla
-
Lua
Här har vi också en del gnäll, främst från självaste mamman då
Pappan jobbar typ alltid och orken tryter emellanåt.
Men så kommer de där dagarna...
... när solen skiner, det är -3 grader, snön gnistrar och alla är glada och fyrar iväg sina ljuvligaste leenden
Det är underbart! En bra dag för oss ser ut så här (och de kommer i alla fall en gång i veckan, minst!):
7.30 Godmorgon! Alla glada! 250 ml välling intages i saccosäcken till Nyhetsmorgon. Fräsch blöja, tandborstning och snygga kläder på småisarna. Själv sunkar jag på i morgonrock en stund till
8.00 Ensamlek för de små. Jag läser tidningen och äter frulle. Fixar frisyr och ansikte, sitter vid datorn, pratar i telefonen, dricker kaffe.... ja, ni vet.
9.30 Hämta Isak ur ensamleken. Vi jobbar på i tvättstugan, bara han och jag
10.00 Hämta Allis ur ensamleken. Fruktstund.
Sen går vi ut. Obligatoriskt. Icke förhandlingsbart. Ibland promenad till affären, ibland bara skotta snö, ibland liten utflykt till lilla skogen för att spana efter ekorrar. Torsdagar är det öppis och det utnyttjar vi alltid.
11.30 Lunch. Inget arbete här. Värma rester eller burkar.
12.00 Isak sova. Jag och Allis tar hand om frukost- och lunchdisken. Bara hon och jag
12.30-14.00 Bara jag och jag
Vid datorn, i en god bok, i telefon, med ett gigantiskt pussel eller sovande till "Våra bästa år"
14.00 Allis väcks. Hon är i regel lite
och ligger och morgnar sig tills vi hämtar Isak.
14.30 Mellis. Oftast havregrynsgröt med mosad banan. Ibland fil och flingor eller så. Min mamma och pappa hälsar på flera gånger i veckan och det kommer ofta förbi nån vän. Ibland går vi ut, ibland grejsar vi bara på inne. Om Alva är här kommer hon hem och förgyller
Måndag tvättar hon, onsdag har hon matdag och fredag städar vi.
Ca 16.00-16.30 är det dags att börja med middagsförberedelserna. Det här har varit en tjorvig tid men nu gör jag så här: Vi börjar gemensamt. Alla har t.ex. en skärbräda och en kniv och vi hjälps åt med salladshack o.s.v. Efter det tackar jag så
-ligt för hjälpen och de tjofsar iväg. Jag brukar sätta på en film eller nån bra musik (typ Mora Träsk) så leker de ganska bra tillsammans. Emellanåt kommer nån eller båda och vill "tanka" eller bara vara oumbärlig och då får de det. Sen tar de ledigt och lullar iväg igen.
17.15 PAPPA KOMMER! Klang och jubel
{|= \:D/
17.30 Middag.
18.00 Här har vi haft tjorvigt! ALLA ville umgås med pappan. Det blev svårt, gnälligt och halvhysteriskt. Så nu turas vi om. Jag får alltid vänta till efter 19.30
men det klarar jag. Jag och darlingen turas om: den ena tar disken med ena småttisen, den andra gör nåt kul med andra småttisen. Det här verkar vara ett vinnande koncept! Här är den stund på dagen när det erbjuds underhålling som är anpassad till ålder och intresse
med bara EN förälder. Allis får spela Lotto, baka med playdoo, bygga lite svårare pussel, lyssna på sina favoritböcker... UTAN att Isak också vill hjäääälpa. Och Isak får sortera besticken i lådan som HAN tycker att de ska vara, utan att storasyster är värsta vän av ordning
ca 19.00 är det "återsamling" för nattslurk i saccosäcken. Dusch eller bad, tandborstning och BUS i storsängen.
19.30 Godnatt!
Så ser en braig dag ut. En obraig dag ser annorlunda ut, om man säger. Men det är ju egentligen inte dem som är intressanta, eller hur
Storkramen från Lua.
7.30 Godmorgon! Alla glada! 250 ml välling intages i saccosäcken till Nyhetsmorgon. Fräsch blöja, tandborstning och snygga kläder på småisarna. Själv sunkar jag på i morgonrock en stund till
8.00 Ensamlek för de små. Jag läser tidningen och äter frulle. Fixar frisyr och ansikte, sitter vid datorn, pratar i telefonen, dricker kaffe.... ja, ni vet.
9.30 Hämta Isak ur ensamleken. Vi jobbar på i tvättstugan, bara han och jag
10.00 Hämta Allis ur ensamleken. Fruktstund.
Sen går vi ut. Obligatoriskt. Icke förhandlingsbart. Ibland promenad till affären, ibland bara skotta snö, ibland liten utflykt till lilla skogen för att spana efter ekorrar. Torsdagar är det öppis och det utnyttjar vi alltid.
11.30 Lunch. Inget arbete här. Värma rester eller burkar.
12.00 Isak sova. Jag och Allis tar hand om frukost- och lunchdisken. Bara hon och jag
12.30-14.00 Bara jag och jag
14.00 Allis väcks. Hon är i regel lite
14.30 Mellis. Oftast havregrynsgröt med mosad banan. Ibland fil och flingor eller så. Min mamma och pappa hälsar på flera gånger i veckan och det kommer ofta förbi nån vän. Ibland går vi ut, ibland grejsar vi bara på inne. Om Alva är här kommer hon hem och förgyller
Ca 16.00-16.30 är det dags att börja med middagsförberedelserna. Det här har varit en tjorvig tid men nu gör jag så här: Vi börjar gemensamt. Alla har t.ex. en skärbräda och en kniv och vi hjälps åt med salladshack o.s.v. Efter det tackar jag så
17.15 PAPPA KOMMER! Klang och jubel
17.30 Middag.
18.00 Här har vi haft tjorvigt! ALLA ville umgås med pappan. Det blev svårt, gnälligt och halvhysteriskt. Så nu turas vi om. Jag får alltid vänta till efter 19.30
ca 19.00 är det "återsamling" för nattslurk i saccosäcken. Dusch eller bad, tandborstning och BUS i storsängen.
19.30 Godnatt!
Så ser en braig dag ut. En obraig dag ser annorlunda ut, om man säger. Men det är ju egentligen inte dem som är intressanta, eller hur
Storkramen från Lua.
-
TorpSara
Jo, ibland är det skönt att höra om dem med... När man tror att man är sämst och den enda som har skittråkiga gnälldagar. Fast det vet man ju egentligen att fler har...Lua skrev: Så ser en braig dag ut. En obraig dag ser annorlunda ut, om man säger. Men det är ju egentligen inte dem som är intressanta, eller hur![]()
![]()