Vill inte sova - gallskriker!

saraobjörn

Inlägg av saraobjörn »

Hej!

Nu orkar vi inte längre, i alla fall inte lilla A!

Hon sover kanske en hel natt per vecka i snitt. Resten är brutna med ett långt vakenpass som lilla älsklingen själv instiftat sedan i januari. Det är någon gång mellan 01 och 04,30 som det börjar och vissa nätter är det lek och babbel andra nätter gnäll, tystnad någon minut, och gnäll som sedan byts av med lek och så gnäll igen. Så håller hon nu på i 1,5-2 timmar, någon gång i 3 timmar.

På morron när det är dags att gå upp kl 7, då är hon såååååå trött att det nästan är lögn att få upp damen ur sängen. Vi har en stund i vår säng före frukost, och då vilas det en stund dessa mornar, innan pigga A infinner sig och busar runt i sängen. De få nätter hon sover utan att vakna mitt i natten, vaknar hon mellan 6 o 7 och sjunger och "ropar" på oss. Och när kl är 7 är det en strålande glad tös som vi hämtar som står och studsar för att få komma ur sängen... :D

I morse var A riktigt, riktigt trött, slår alla rekord hittills, det har bara varit gråt och gnäll än så länge. :cry:

Schemat ser ut som följer:
Natt 19-07
dagslur 11.30-13
Vi är ute 1-1,5 timme på förmiddageen och 1-2 timmar på eftermiddagen.

Något som jag nog slarvar med är är A's arbete, det blir mest småjobb som att räcka mig saker, lägga saker på plats, spola i toaletten, duka lite, plocka lite disk. Vi har sällan riktiga arbetspass, det slutar oftast med att A hittar en intressanst sak som hon försvinner med, eller liknande.

Hur som, nu känner jag att om det finns något att göra åt detta problem, så måste jag göra det NU, för A är så totalt uttröttad av detta.
Lät tidigare henne kvarta över ganska ofta på middagsluren när hon varit vakken på natten, men tänkte så att då kanske hon är vaken ändå mera, så nu har vi 1,5 timme sömn och inte mer på dagen.
Det är mkt sällan något gnäll vid kvällsläggningen, oftast somnar hon direkt, gör det nu iallafall - troligen jättetrött, innan kunde hon sitta och sjunga och leka ett bra tag, men somnade sedan.

I sängen har hon snuttefilt som hon älskar, och en nalle.
Rummet är mörkt. Det är tyst i huset på natten, utom att pappa snarkar en del i vårt rum som är vägg i vägg med A's och att fåglarna nu på sommaren kvittrar muntert från ca kl 02.30.

Sååå, jag är tacksam för att tankar, funderingar, sparkar där bak etc... Jag är trött, men A är helt slut av detta.
Innan detta började sov A som en stock hela natten och det hördes sällan ett pip från hennes rum, dock ofta tidiga mornar men ingen nattcirkus...

KRAMAR
Mamma och pappa till Agnes född 070214, och Oskar född 081021.
saraobjörn

Inlägg av saraobjörn »

Glömde en sak...
Under vakenpassen på natten gör jag sällan mer än att ge henne en ramsa så snart jar äv vid så pass medvetande att jag förstår att det är ljud från A som väckt mig, sedan lägger jag kludden över huvudet för att minska ljuden och försöker somna om. Ofta somnar jag faktiskt :oops: , och då vet jag inte riktigt hur länge hon är vaken, eller vad hon gör, men jag har resonerat så att om det blir riktig KRIS och det vrålas, då borde jag vakna trots kudden med tanke på att jag vaknar av minsta pip när jag inte har kudden som ljudsiolering...
saraobjörn

Inlägg av saraobjörn »

I går på dagen fick A sova 2 timmar istället fär 1,5 för hon var så förfärligt trött, var sedan pigg och glad hela eftermiddagen. Var det fel eller?
En lite rapport från natten: I gårkväll tog det nog en hel timme innan A somnade, sjöng och lekte i sängen.
I natt var A vaken från 01.20 till 03.30. Det började med gnäll och gråt och jag gav en ramsa, då började hon leka och tjoa i sängen. sedan somnade jag nog och vaknade igen efter 1,5 timme, då det åter var gnäll och gråt, fick åter en ramsa och började leka igen ung en halvtimme och somnade så.

Vad tror ni om detta?
Jag har funderat på att ta bort nallen ur sängen, för jag tror det är den hon leker med på natten. Det är snuttefilten hon har att mysa med när hon lägger sig, då är nallen oftast ointressant om hon inte som i går leker innan hon somnar.

Tacksam för tankar och hjälp med detta.

Kramar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

I och för sig är det inte din enska om hon är vaken på natten eller inte, hon måste inte sova alla sina timmar. MEN eftersom hon är trött på morgonen så är det dags för en punktsättande ramsa.
Så- en pangramsa och om hon inte tystnar så en ramsa när du har fått nog. Bestämd och punktsättande, som tydligt säger att nu är det nog. Lite lugn musik kan eventuellt vara bra ett par nätter. Vad tror du om det?
saraobjörn

Inlägg av saraobjörn »

Hej och tack för svar.

Jag tycker nog jag är punktsättande, näst intill barsk. Men resultatet blir ju ofta att leken startar igen...
Men det kanske det som går att göra...

/Sara
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Sara!

Jadu, detta var sannerligen en knepig situation. Och inte har jag så många snilleblixtar att komma med heller, jag håller med TorpSara till 100 %. Först en pangramsa, och sedan en punktsättande om hon börjar hålla låda.

Och musiken då ja. Kan för många vara den ultimata lösningen faktiskt. Ladda med Mozart!

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
saraobjörn

Inlägg av saraobjörn »

Hej!

Nu har vi åter problem med Agnes sömn. :cry:
A fick en lillebror för 1 mån sedan och sedan dess har vi haft problem med att få henne att somna. Allt är frid och fröjd att gå upp till hennes rum och skrattet till gonattet i rummet går bara bra. A släcker lampan och vill ner i sängen, men när jag eller pappa sedan går börjar det: A gråter och gråter och gråter och ropar på mamma, pappa och "bebbe". Innan den som lägger går frågar hon mkt var mamma, pappa och bebbe är och får svar på dessa frågor att vi är hemma hos henne alla.
Det är samma visa både dagtid och kvällstid. I gårkväll grät hon i ca 50 min innan hon somnade. :cry: Det hjälper inte att jag ramsar. I gårkväll gick jag in till henne, hon reste sig då och storgrät stående lutad mot mig. Lugnade sig så och lade sig ner igen, frågade efter var mamma, pappa och bebbe är ca 15 ggr, innan jag gick, och i samma sekund som jag gick ut genom dörren så började gråten igen.
Jag upplever detta är som outhärdligt för oss alla, men vet inte hurjag skall hjälpa henne. Tanken att låta henne sova hos oss har slagit mig många gånger den senaste tiden... Oftast sover hon dock hela natten när hon väl somnat.
Hon har både snuttis och nalle i sängen, som båda är mkt viktiga för henne.

Detta började i och med att Oskar kom, men blev lite bättre i ett par veckor, men nu har det helt urartat.
Hjälp oss, snälla! :heart:

Kramar Sara
saraobjörn

Inlägg av saraobjörn »

Jag upplever det som att hon inte vill bli lämnad ensam...
A har sedan länge sovit både dagslur och natt i sin säng i sitt rum på ovanvåningen. Vårt sovrum är oxå på ovanvåningen, men förutom när vi sover så är vi inte däruppe utan A är ensam på ovanvåningen när hon lagt sig för lur/natt.
Tidigare sov hon lur i ett rum på bottenvåningen... ska vi börja med det igen? Men det funkar ju inte för natten...
Usch jag blir så förtvivlad av hennes gråt... Nu när hon är så stor och förstår så mkt känns det så mkt värre, än när hon skrek och var ledsen som riktigt liten...

Jag kan tillägga att A blivit mkt mammig och pappig sedan O kom.
saraobjörn

Inlägg av saraobjörn »

Vi behöver verkligen hjälp!!!!!!!!!!!!!

Nu har lilla A gråtit i 50 min, och sover fortfarande inte. Ingen liten flicka skall behöva vara så förtvivlad, och somna på detta viset. Jag överväger starkt att gå in och sitta med henne tills hon somnar om ingen har något bra att ta till, för detta är fruktansvärt hemskt och jag känner mig som en barbar som inte kan hjälpa henne med mina ramsor eller att gå in och lugna, för allt börjar ju bara om hela tiden.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Inte ska fröken gråta så länge. Det vill vi inte ha. Har du läst förtrotstråden? Jag tror att du har en del att hämta där.

Nu är mitt råd att du ska bryta mönstret. Solfjädra henne lääääääänge, direkt hon nattats. Längre än sömntung om det behövs. Ingen gråt. I övrigt, ge henne ALLA förutsättningar, inte fusk någonstans. Ute, svalt, mörkt, husljud som hon hör, social delaktighet inteill utmattning etc.

Lugnar hon sig av ramsan? Av musik?
saraobjörn

Inlägg av saraobjörn »

Vi har bröjat med husljud i rummet utanför hennes rum - det ropas och skriks ändå, men det är oftast inte gämmer och gråt. Ska vi helt enkelt köra på så? Känslan av att överge är så förfärlig. Men det är säkert rätt att det är förtrots för på dagen kan hon mellan gråt och skrik efter mamma börja att " spela på läppen" en stund... :shock:

Kramar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Känslan av att överge är så förfärlig.
Hur överger du, menar du? Ignorerar du henne?
saraobjörn

Inlägg av saraobjörn »

Nej, jag ignorerar inte. Jag gör husljud och ramsar, nu då vi märkt att det inte längre fungerar att lägga henne, ramsa och helt enkelt gå ner på bottenplan. Det har tidigare fungerat jättebra, hon har somnat utan skrik och gråt ett bra tag.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Dåså. Trassel kommer och trassel går. Ni överger henne inte för att ni inte är bredvid henne fysiskt. Visa att ni är där så att hon hör er, så är ni snart tillbaka på banan.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"