Allergi(t)råd!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
blomman

Inlägg av blomman »

Hm.. jag har bara mig själv att gå efter när det gäller eksem, och Mira då, men henne fick vi ordning på jättefort med mjölksyrebakterier.

Men det här att smörja så förbaskat.. jag är väääldigt tveksam. Min erfarenhet är att man kan smörja efter bad eller dusch med sen låta bli. Faktiskt! Oavsett vilken salva, olja eller kräm man använder så lurar man kroppen att inte tillverka eget fett. Det finns en veterinär på Åbytravet som förespråkar massage istället. Man masserar de torra områdena för att öka cirkulation och även fettbildning.
Ser man till att ta hand om så mkt som möjligt inifrån istället tror jag man vinner mer!

Först när man låter bli att smörja blir det torrt som attan, men det går över!
det här började jag upptäcka när jag var runt 15-16 år, men läkarana sa att nejdå, man måste smörja heela tiden. Men min erfarenhet säger mig att det inte alltid är rätt. Alla är olika, men jag tror ändå att man lurar huden.
Som sagt, man vattnar inte blommor utanpå..

Men det här är min, helt ovetenskapliga åsikt! :wink:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Blomman på sätt och vis håller jag med dig. Själv brukar jag bara konstatera att oj vad torr jag var idag då, i huden alltså :wink: och sen fortsätter jag med livet. Smörjer i princip aldrig in mig, dels pga att jag är för lat och dels för att jag oftast glömmer bort det om jag nu tänkt att göra det. Sån är jag.

Vår allergiläkare, jo Ewa hon är allt lite vår också :wink: , sa till oss att smörja en gång om dagen och då gärna direkt efter badet när huden är lite fuktig fortfarande. Man torkar givetvis med handduk men sen ska det smörjas med riktigt mycket smörja vilket gör att man får massera länge för att få in allt.

Sigge-Pigge får Sempers magdroppar också och så äter han en blandad kost utan ägg.

Jag tror att eksem och hudproblem överhuvudtaget är väldigt olika och svarar på olika behandlingar. Visst finns det många likheter men sen gäller det nog att hitta den egna vägen till lösningen.

Nu har jag beställt DermaSilk nattkläder till Sigge, tar väl en vecka innan de kommer men det ska bli spännande att se hur de fungerar.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
blomman

Inlägg av blomman »

SusanD skrev: Smörjer i princip aldrig in mig, dels pga att jag är för lat och dels för att jag oftast glömmer bort det om jag nu tänkt att göra det.
You say "lazy" like it´s a bad thing, har min syster inramat hemma hos sig.. :lol:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Blomman, visst tror jag du har en poäng i att inte smörja för mycket. Absolut. Och vi smörjde inte alls i början - så där håller jag verkligen med. De flesta tror nog att man ska smörja från start.

Vi gör på samma sätt här. Smörjer 1 gång/dag, direkt efter badet. Men Susan, det är också viss skillnad på Miniderm i konsistens/dryghet och GalactoBase. Jag tycker inte det behövs alls rikliga riklig mängd av GB som vad jag använde innan. Men visst är förpackningen liten. Jag beställer på Shopping4net (billigaste jag hittat) och beställer då hem 3-4 tuber per omgång, så räcker de ett bra tag.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
blomman

Inlägg av blomman »

Håller på att läsa in mig på obalansen mellan th1 och th2 cellerna. Th1 aktiveras vid bakterie/virusangrepp och smuts, parasiter etc. Th2 aktiveras av gifter och allergener.
Eftersom vi lever så otroligt rent i västvärlden så aktiveras inte th1 cellerna tillräckligt och då uppstår en obalans mallan dem och th2, och eftersom de motverkar varandra så kan då th2 löpa amok fullkomligt. Och då får vi överreaktioner mot allergener.

Probelemet är att om vi hade det smutsigare skulle vi blir mer sjuka, vårt rena samhälle har ju fört med sig en god allmänhälsa och den vill man ju inte mista. Men upptäckten av det här kanske kan hjälpa forskarna att hitta ett sätt att aktivera th1 cellerna utan att vi måste utsättas för stora bakterieangrepp.
Man har även fått ner MS-patienters symtom genom att plantera in piskmask i deras tarmsystem..
Alla djur har nog en mening, även parasiter!

Nån mer som läst om Th-cellerna?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nu ska jag äntligen pränta ner vad jag har filat på...

När jag smörjer så vill jag ju tillföra något till huden. Vid seborroiskt eksem (mjälleksem) saknas ju fettsyran GLA. Då vill jag ju tillföra den. Eftersom mineralolja innehåller så stora fettmolekyler lägger den ju sig som en film på huden och hindrar de andra fetterna från att tränga in. Därför vill jag inte ha det. Mineralolja mjukgör, men kan inte tillföra något till huden, därför är den värdelös i barnkräm tycker jag, eftersom barn ofta lider brist på fett i sin hud (till skillnad från oss vuxna som lider brist på fukt, så hos oss är det ju också värdelöst med mineralolja... :roll: ). Så, vill jag tillföra något till huden går mineralolja bort. Vill jag däremot att ett läkemedel, som tex kortison ska ligga kvar, väljer jag ju den krämen som bara har paraffin/vaselin, eftersom jag då vet att den stannar på ytan där kortisonet gör nytta...

MEN en intressant grej i debatten är BodyShop. De har aldrig haft mineralolja i sina produkter, eftersom de bara vill ha eko-riktiga varor. Så när mineraloljedebatten kom igång forskade de en hel del på just hud och mineralolja. De har INTE sett att mineralolja skulle ha en sämre inverkan på vuxen hud, vilket gör att de inte särskilt lyfter fram det i sin marknadsföring. Intressant tycker jag, som märker skilnad som natt och dag på mig själv.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Stor liten sötnos har varit högenergiskt ettrig och irritabel, rastlös och hoppig i flera veckor, med vissa dagars respit. Märklig form av senkommen trots :shock: :-k, reaktion på ständiga besök av diverse gäster när sommaren nu är här :-k... Nej, poletten trillades så sakteliga ner. Det är ju så här han alltid är när han är sjuk. Han blir aldrig trött och dåsig, utan hyper och irriterad. När han så börjar klaga efter att han varit med och klippt gräs att "Jag har visst blivit förkyld" och säger att det kliar i näsan - ja, då började jag ju begripa. Jag tänkte jag skulle leta efter röda ögon (hade han ju i Stockholm) och dåsighet. Nu har han fått en halv Clarityn om dagen och han är fridens lilja igen :heart: \:D/ Man är inte alltid så fiffig som förälder, men det är ju tur att poletten trillar ner sent omsider.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Torrbolletips:
Jag kikade på mitt fotbadsalt, CCS oparfymerade. Det innhehåller 100% karbamid (appropå att kissa på händerna :roll: ). Jag har slängt en näve i Edvards badvatten ett par månader nu och han blir helt klart finare i huden!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tack för torrbolletips :wink:

Måste bara få sjunga silkesklädernas lov igen :-({|= . Båda barnen har varit helt utan minsta lilla prick hela sommaren lång. Och mjuka och fina. Och de däringa kläderna är ju rejält dyra. Och håller dåligt gör de också :evil: . Så snåla mamman tänkte att man kanske kunde spara lite på användandet ett tag. Och bara köra vanlig pyjamas. Bra ide´ :?: I think not :^o . 4-5 dagar så var sonen alldeles prickig med torra kliiga fläckar i knäveck och upp på insidan av låren. Pyjamas på igen, och efter 2 dagar är han fin i huden igen :shock: Uppenbarligen FINNS det något som ligger och stör. Men som silket och det som det är behandlat med tar hand om. Och det är ju toppen, förstås. Om än rysligt dyrt. Men att det går SÅÅÅÅ snabbt :shock:
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

På tal om eksem - någon som prövat den salvan gjord på laxägg? Zona är visst produktnamnet på krämen innehållande Zonase.
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Hmm - glömde texten jag hittade:
Zonase är en skandinavisk upptäckt, som upptäckts och utvecklats vid universitetet i Bergen. Zonase är ett marint enzym som utvinns från laxägg i samband med kläckningen av laxyngel. Enzymets uppgift är att bryta ner den starka proteinstrukturen i äggets skal utan att skada det sköra laxynglet inuti. På samma sätt har det visat sig att Zonase avlägsnar de döda eller skadade cellerna på din hud, utan att skada den underliggande friska huden. Samtidigt stimulerar Zonase bildande av nya, friska hudceller. Zonase bygger på naturens allra mildaste principer, därmed sker den ’enzymatiska peelingen’ skonsamt och effektivt, utan att på något sätt irritera din hud.

Upptäckten av zonase var en slump i samband med studier av kläckningsprocesser hos laxyngel. Iakttagelsen att fiskeriarbetarna på laxodlingen hade ovanligt vital hud på händerna trots att de stod hela dagarna i kallt vatten satte forskarna på spåret i hur zonase fungerade och hur det skulle kunna användas i hudvård.
Källa: http://www.shopping4net.se/Haelsokost/V ... a-Care.htm

Fast jag läste om krämen Zona i en artikel i någon veckotidning jag "ärvt" av min mamma.
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej wifsta - ingen koll på zonase här, tyvärr :roll:

En annan fråga till er alla kloka.

Anton har förfärligt svårt att tåla klor. Det upptäckte vi ju redan när han var en liten ärta - och avbröt till sist simmet. Nu är han ju dryga 4 och vi har börjat simma en gång i veckan. Och han lär sig så mycket och utvecklas och har så ofantligt kul. Och som han växer, med alla nya erövringar \:D/ ! Det vill jag ju att han ska få fortsätta med. Men han blir ju alldeles eksemig om bena och det är ju verkligen inte heller så kul. Och jag vet inte vad jag ska göra åt eländet... Kan man smörja med rapsolja eller något innan - och hans hud då skyddas en smula, eller :-k . Ja, ja - det är förstås bara att prova. Men är det någon som har någon koll eller erfarenhet så är det ju inte så illa att få ta del av [-o< . Han har ju verkligen varit helt fin och fri från eksem förutom när björken blommade tidigt i somras. Men sen vi börjat med simmet så vill det inte ge med sig alls :evil:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ewa skrev:Kan man smörja med rapsolja eller något innan - och hans hud då skyddas en smula, eller :-k .
Ja. :!: Min favoritpuscher och bäbishudskonsult Moonsun i Gamla Stan har varit väldigt noga med att vi ska smörja Edvard innan badet. Det gör stor skillnad tycker jag, verkligen. Men det behövs ett potent fett, jag har oftast kört sheasmörsolja, som är marknadens fetaste nästan. Rapsolja är ju en relativt "torr" olja som snabbt försvinner på huden och det är ju inte vad man vill i det här fallet. Olivolja är bättre eftersom den stannar kvar.
Sesamolja absorberas också långsamt och jag har ofta använt Weledas olja, som är doftfri och tycker att den är helt ok. Mandelolja har ju också ungefär samma egenskaper.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tack, Torpan - som vanligt en oas av kunskap att ösa ur :thumbsup:

Sheasmör, ja - vad är det för innehåll i Bodyshops, om jag ska skicka maken som har väldigt dålig koll på vad han ska kolla efter. Och kan den vara svår att tåla, tror du?

Weleda-prylar har vi testat några olika men vi får hålla oss ifrån det. Det blir för starka reaktioner.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Här tåls inga Weleda utom just oljan, Den är helt ren. Bara sesamolja och ringblomma. Inte en massa eteriska oljor och parfym.

Bodyshops SheaButter är rätt ok, men parfymerad. Jag har beställt ren Sheaolja på nätet av Crearome. Man ska beställa för minst 500, men deras priser är oslagbara. www.crearome.se
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"