fixa huset inför försäljning - tips?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej anna och grattis!
Vad skönt att det är sålt, även om jag fattar att det måste kännas lite vemodigt också...dubblet liksom :roll: :) .

Din man har säkert koll på det, men kan ni inte skjuta upp reavinst-skatten? Sålänge man sätter in vinsten från försäljning av ett boende i ett nytt boende kan man skjuta upp den.

Kram Jenny!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Jo, han har full koll :wink: Gudskelov, eftersom jag varken har kunskap eller intresse :oops: :roll:
Så här har han förklarat för mig:
Man kan skjuta upp det året ut, men sedan ökar den till 30 % istället för nuvarande 20 % , OCH så är det ett förslag på att lägga på ränta from. 2008. Därför är det bra att vara av med den nu.
Vi kan göra avdrag på olika reparationer, takbyte o.s.v.

Jo, visst känns det lite vemodigt, men samtidigt tänker vi mycket på det nya huset och alla fördelar med det!
Jag tror det kommer kännas enormt sorgligt den dagen vi flyttar ut det sista härifrån :!:
Då gäller det att ta fram "Attityden av självklarhet" inför barnen :shock:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och grattis!
Härligt att det är sålt! Även om det måste kännas lite i maggropen.
Tänkte på det du skrev om attityden. Det är faktiskt ok att vara lite ledsen och vemodig även inför barnen. Det förtar ju inte lyckan av det nya :D

Är så nyfiken. Vill verkligen komma och se det nya. Jag kommer att vänta tålmodigt :roll: på inbjudan :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
T.P

Inlägg av T.P »

grattis grattis :D :D :D Roligt att höra anna

Har ni något datum för flytt?? Kanske något står längre bak i tråden ,men hinner inte läsa igenom just nu

Stor kram
barn födda 04/06/08
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Självklart ska du få komma /LO! Vi får ta oss dit först bara :wink:
Jo, det är säkert ok, att vara lite vemodig även inför barnen, men samtidigt får man försöka hitta "vägen ut" :wink: Jag och Clara har ju lika stort intresse för blommorna i trädgården, och upplever samma lycka när något nytt slagit ut :!: Vi har nu gått en ordentlig runda, och bestämt vad vi ska ta med oss härifrån, i form av små skott.
Hon är lite mer "närvarande" än vad Ida är, och frågar mycket o.s.v.
Jag tar självklart fram fördelarna, när hon hittar någon nackdel.
T.ex, när hon plockar in blomsterbuketter här, får hon ta allt utom rosor. Men i nya huset har vi så mycket rosor, att hon då kommer få plocka buketter även av det :D

T.P: vi vet inte riktigt än. Pappren är inte skrivna pga semester. Vi har ett "bortre" datum, och det är 3 september. Då ska vi vara inne i nya huset är det tänkt. Men vi kommer få tillträde innan dess i vissa utrymmen. Vi kommer också anpassa oss efter de som kommer efter oss hit. Vill de komma åt något utrymme innan, kan de få det. Annars är det preliminärt sagt med mäklaren, att de får tillträde 15 sept.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"