Ingen sover nånsin hela natten!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Se inte natten som ett bakslag - alla barn har en del stökiga nätter ibland! Men håller du dig bara konsekvent och andvänder dina verktyg rätt, så blir det inte värre än så! Börja inte trafikera rummet, bara, blir det vaket i natt, så tänk så här: när du känner att du vill gå in - då ramsar du, bestämt med rejält stöd i magen, och bara vid ABSOLUT kris går du in, lägger snabbt tillrätta, solfjädra och ut med ramsan!

Jag har bara varit utomlands en gång med ungskocken :wink: och det gick hur bra som helst! Vi hyrde spjälsäng av resebolaget, och vagn med. Det stod och väntade på rummet när vi kom! Jag vet att en del tar med mörkläggningstyg, det gjorde inte vi, men det kan ju vara nåt! Vi hade då minsta tösen i vårt sovrum, och vi lade henne innan vi själva somnade, sen smög vi in och la oss, de andra sov i andra rum!
Vi hade med oss välling, all annan mat köpte vi där (vi var på Mallorca) och det gick jättebra!

Må så gott :!:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

Vad bra med tips, tyg ska jag ta med 8) , kan man även hyra barnvagn?

Jag ramsade även inatt, innan jag gick in, och hon blev tyst i ungefär 2 sekunder, vilket jag inte riktigt förstod, Trodde nästan att lilla magen hennes var ond eftersom hon var så ledsen. Annars brukar jag sällan gå in, men jag förstår vad du menar! 8)
VHGmamman
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

mammamu71 skrev: kan man även hyra barnvagn?
Ja, det gjorde vi när vi bokade - så skönt att slippa släpa med sig på flyget! Och matstol hyrde vi också!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

Nej, det gick tydligen inte att hyra barnvagn!! :evil:
VHGmamman
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Men det är rätt lätt att ta med barnvagnen på flyget! Kostar inget, förutom att man får köpa an plastsäck för 30-50 kr att slå in den i. VI har flugit flera gånger nu med våran vagn, och det är faktiskt väldigt skönt att ha sin egen vagn borta. SPeciellt när det kommer till dagslur :wink:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jaha, mammamu71, hur går det för er? Kan man få en liten rapport, kanske :wink:

/Mia
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

:) Hej igen, jag har nästan inte vågat skriva att det går bra, för i mitt fall så ALLTID då jag säger att ngt gått bra eller bättre så stupar det :cry: , detta är faktiskt lite löjligt jobbigt, men jättesant tyvärr.
Men lilla söta lillflickan sover bättre och bättre, somnar oftast om med egen hjälp varje natt :D :D , ja faktiskt! Somnar sött kring 19.15, det enda som kan vara lite bekymmer är att hon kan vakna lite tidigare än beräknat, alltså 07.15 ca. Men hon är oftast alltid väldigt glad, ligger och sjunger alla sånger hon nånsin kan, pratar och mår gott.. Men nätterna är ju otroliga jämförbart sen tidigare. :)
VHGmamman
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härliga nyheter,mammamu71 :D
Självklart kommer natten att bli toppenfin :wink:
Så roligt att tösen fått er fina hjälp till en god sömn - var stolta :!:
Kram Mia
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

Hej igen , har fungerat bra med sovningen, men nu de sista 2 nätterna har haon vaknat och varit vaken ett tag, gråter och gnäller :cry: , lilla pappan har ramsat och ramsat..till slut somnat ändå, lilla flickan alltså :wink:
Fortsätter det nu eller kanske bara tillfällit :?:
Vi åker till Rhodos på söndag och vi hoppas väl att det ska gå bra där.
Nån som har erfarenhet av Laktiplus kapsel till barn??? Jag använder det själv nämligen för att ta bort ev bakterieflora i magen.
VHGmamman
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jepp, Tor får en Lactiplus nerrörd i ljumen gröt varje kväll. Inget vetenskapligt men FRISK är han. :lol: :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

Hej, åter från soliga och stormiga Rhodos :D
Allt gick ganska bra därnere, hon sov nog hela nätterna nästan, med enstaka små ljud förstås. Aptiten inget vidare( kanske berodde en hel del på att hennes hårda mage krånglade :cry: )
Men att få henne att sova på resan ner vid hennes satta tid var faktiskt helt omöjligt, vi hade nog i såfall fått slå ngt hårt i huvet på henne, hon var så uppe i varv lilla hon :roll:
Annars höll vi tiderna skapligt tyckte jag, i allafall låtsades vi det inför lillan.
Men det stor problemet var hennes lilla hårda mage :cry: den gjorde såå ont när hon inte kunde bajsa, det riktigt lyste panik i hennes söta ögon!
Som tur var genom kontakt med svensk läkare och deras apotek fick vi ge henne mini lavemang, vilket fungerade bra, men jobbigt för lillan naturligtvis.
Grejen är ju att hon är hård i magen nästan jämt och vi ger henne katrinplommon, päron mm mm.. Finns annat än Laktulos att ge, som ger mindre gaser???
VHGmamman
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ger ni fullkornsprodukter? Det ställer nämligen ofta till det. Min storebror, som är magdoktor (Doktor Bajs) tycker sig ofta se förstoppning hos små barn nu, och mag- och barnläkarna/dietisterna tror att det har med baljväxt och fullkornstrenden att göra. Tydligen är det svårt att få barnen att dricka i kapp, vilket är ett måste vid baljväxt- och spannmålsfiber. Receptet är faktiskt (!) vitare bröd och pasta om man serverar det, men framförallt frukt i mängd, gärna med oskalad (äpplen/päron) och gärna torkad.

Andra huskurer mot förstoppning är ju messmör och extra olja. Jag höll magen i schack med ProViva när jag fick Lactulos, det funkade rätt bra.
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

Tack, det var bra och smarta ord! Vi skall äta mera vitt :!:
VHGmamman
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej mammamu71 och vad roligt att läsa att ni hade en bra resa :!: Hoppas lilla magen blir bra, TorpSaras råd (eller hennes bror Doktor Bajs råd :lol: ) tar jag också till mig - blir nog lite för mycket grovt och fullkorn för de små härhemma :oops:.
Kram!
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

God morgon!
Allt flyter på tycker jag, men vill berätta senaste tidens händelser i lillans liv.
Fick av ren tur ( :?: ) reda på av lilla (gamla men snälla men gör lite som hon tycker själv) dagmamman att lillan senaste tiden inte alls sovit någon middag :roll: , för att hon inte haft tid ( lillan alltså) och inte velat mm....... :!: :?:
Ja det verkar ju inte som hon lidit alltför mycket men jag har ju märkt att hon varit mera gnällig och i stort sätt sovandes vid 19 tiden sen.
Men har sedan sovit hela nätterna ändå så det är ju skönt och bra :D .
vi har ju då fortsatt så, att hon INTE sover middag nu och det går bra, hon blir ju 3 i sommar. Och jag kan ju tycka att när hon sov middag så var det lite långdraget att somna in och sen väckte vi henne efter ca 20-25 min.

En annan grej, använder blöja nattetid, fick för sig en tid att då hon vaknade på natten så tog hon av sig ALLa kläderna inklusive blöja..och kissade sedan i sängen, jätteduktigt och tråkigt :twisted:
Så då bestämde vi att hon ropar på oss när hon vill kissa, och det gör hon verkligen, så kiss på toan sen direkt i säng, ramsa och sen sova igen. Och detta fungerar oxå bra.
Jag tror vi gör det rätta, det känns så. 8)
VHGmamman
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "