Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:shock:

ett äkta proffs!!!

:oops:

å här sitter jag å fuskar...

8-[

Välkommen till Syjäntornas galna tråd strömming!

:-({|=

Kanske du har svar på några av våra funderingar på senaste tiden..?

Stor lycklig välkomstkram från fjällen :!:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Har nu tittat runt på era proffsiga resultat! :shock:

Å jag tycker förklädesklänningar är så söta, är det svårt att sy sånna? För en nybörjare som jag... :?

Skulle verkligen vilja sätta igång men vet inte riktigt vart jag ska börja, kan så lite om sånt här. Har sytt några enkla gardiner men det är världstråkigt att sy i så stort tyg tycker jag.

Hjälp vart börjar jag? :roll:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Välkomna Strömming och Bluna! Alltid roligt med nya sy- och pyssel-kacklare! Vi är ett ganska trevligt gäng, tycker jag allt. Och blir gärna fler. Här har vi inspirerat varandra till både det ena och det andra. Man lär sig massor här, kan jag intyga. :D

Bluna - en rekommendation från mig är att sy i fleece. Det är lätt, ligger still och behöver inte fållas. Det dammar lite, men det är smällar man får ta. Det som fick mig att komma igång med mitt maniska syintresse var ett underställ till min då knappt ett år gamle pojk. Han behövde något under regnstället och jag hittade en tygaffär på armlängs avstånd, som hade snyggt lila fleecetyg. Jag köpte lite, ihop med ett enkelt mönster på byxor och tröja. Tröjan hade knappar över axeln, så det pilligaste var knapphålen. De blev ärligt talat skitfula, men det syns inte när man har knäppt knappen! :wink: Fast det lönar sig att träna på knapphål på provlappar innan man syr "skarpt". Byxorna hade mudd i midja och vid fötterna och jag sydde en halsmudd på tröjan också. Lite pilligt, men inte så farligt. Det gick fort (barnkläder är KANON!) och inspirerade till en massa andra saker. Dessutom har vi använt kläderna otroligt mycket. Funkar även sommartid, för det är inte någon garanti att det är hundra grader varmt jämt! Jag planerar fleeceunderställ att ha i segelbåten - kanon!

Annars är tröjor lätt, för det mesta. Raglan är så lätt att man nästan skäms. Det underlättar om man har en maskin som kan sy stretchsömmar - har du det?

Nu skall jag slänga mig över nästa projekt, som faktiskt är digitalt. Kom på att jag har en film som måste bli klar i veckan, för vi skall träffa vännerna den handlar om i helgen. Har ALLVARLIGA animeringsproblem... :shock: Skall testa ett nytt program nu, så håll tummarna!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

ÅsaB: Tack för tipsen! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fjällmor! Vilken syalya! :wink: :D

Och till alla nytillkomna tittare måste jag utfärda några varningar:

:arrow: Här blir man FAST
:arrow: Här råder mani och hets
:arrow: ÅsaB har FEL om velour (och eventuellt om fleece också, det återstår att se hur mitt senaste projekt går...)

Annars, supervälkomna till oss syjäntor!

Strömming: Wow, jag har redan kikat och inspirerats. Duktig är du!

Bluna: Eller börjar du med ett par velourbrallor. Men säg inget till ÅsaB! :-$ :lol:

Åsa, darling... Komma här och prata animeringsproblem! [-( Pöh! När jag har seriösa problem med fleecevästen (inte ditt mönster!)

Kram kram!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hmm nja. Har sett era diskussioner Tinis och ÅsaB. :lol: Jag funderar på att börja med en ny nåldyna. :shock: Lagom svårt för en helgrön. :mrgreen: Tänkte att jag klarar ju av handprojekt rätt ok och då kanske jag kan fnula på vad jag vill göra på maskinen sen. :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

överraskningen till mor ligger nu i bloggen - kom gärna med respons det är verkligen tokpirrigt att lägga ut saker när man är så här ringrostig!

:oops:

och dessutom envisas med att strunta i mönster och sånt..

O:)

Välkommen Bluna!!! :-D

/Fjällmor ( som får hit föräldrarna om ett par timmar, vi har inte setts sen augusti! )
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack för alla fina välkomsthälsningar. :heart:

Fjällmor: Den är jättefin! Å så glad hon ska bli åt den! :thumbsup:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kastar mig över bloggen, Fjällmor... :D

.... och JA! Den är underbar!

Ringrostig? Du? Pytt!!! :shock: :lol:

Nåldyna, Bluna???? :shock: Nja.... :-k okej då! :lol:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Fjällmor - VACKERT! :D Både gåvan till mor och ditt syrum. Jag fick ta fram Walles haklapp, för jag började dreggla något enormt! :wink:

Bluna - Nåldyna låter kanon. Jag får i samma funderingar, men måste få tag på kuddstoppningsgrejs först. Panduro kanske? Håller på att bli galen av knappar i ask. De föll ner över hela sisalmattan tidigare idag... :roll:

Strömming - Ett riktigt proffs! Jag har ju surfat på din blogg tidigare! Vilken brudklänning! Nu vågar jag inte lägga ut bilder på min "dopklänning" (alltså vad jag själv hade på mig, inte Gustav). Jo, fast inte i profil, så att man ser hur galen den blev över rumpan. Suck.

Tinis - MOBBING!!! Fast jag älskar dig ändå, även om du är knasigt förtjust i velour. :D Och vad är det nu för fel med fleece??? Jag syr en ny tröja med ett stoooort leende på mina läppar och bara njuter. Vad är det för problem du har?

Animationen går inte alls och nej, det hör inte hemma här. Men det är också ett kreativt pyssel, ju! Och minst lika frustrerande stundtals. Vet någon förresten om man kan spegelvända bilder i Photoshop???
Gäst

Inlägg av Gäst »

ÅsaB skrev: Tinis - MOBBING!!! Fast jag älskar dig ändå, även om du är knasigt förtjust i velour. :D Och vad är det nu för fel med fleece??? Jag syr en ny tröja med ett stoooort leende på mina läppar och bara njuter. Vad är det för problem du har?
:lol: 8) :lol:
Ok då, jag bara gav igen på det oskyldiga fleecet. Inte så tokigt. Men jag håller på med en väst som ska fodras i jersey. Mitt påhitt att fodra i just det tyget och det är liiiite mer elastiskt än fleecen, så det är lite knivigt. Dessutom tusen delar, infordringar, skärningar och massar luvor och dragkedjor och grejer... Jag försöker liksom få till logistiken kring det hela - när vilken del ska sys ihop med vilken för att allt ska bli vändsytt och najs. Det bådar inte så illa just nu faktiskt. Overlocken gör massa bra grovarbete , tjoho!

Förresten, ta en gammal vanlig kudde och klipp sönder! Det gjorde jag till min prinsesstårta. Det blir bra fyll det!

Syr du kragtröjan igen?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Nåldynan klar! En liten vitochröd-rutig sak som gör mig lite glad av att se. Tyget tog jag från en gammal kort-kort kjol. :wink: Nu funderar jag på tröja, linne eller en liten kjol till Elsa. :D
catti

Inlägg av catti »

Åååh, tack Tinis för att du lotsade mig hit! :D
Ska kolla igenom alla sidor (vad ni har kämpat! :shock: )
Mitt senaste alster med symaskinen var en halsduk av fleece med fållade kanter åt lillen.. Haha. Mäkta svårt! :wink:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tinis skrev: Ok då, jag bara gav igen på det oskyldiga fleecet. Inte så tokigt. Men jag håller på med en väst som ska fodras i jersey. Mitt påhitt att fodra i just det tyget och det är liiiite mer elastiskt än fleecen, så det är lite knivigt. Dessutom tusen delar, infordringar, skärningar och massar luvor och dragkedjor och grejer... Jag försöker liksom få till logistiken kring det hela - när vilken del ska sys ihop med vilken för att allt ska bli vändsytt och najs. Det bådar inte så illa just nu faktiskt. Overlocken gör massa bra grovarbete , tjoho!

Syr du kragtröjan igen?
1 - Jo du, känner igen det där med jersey kontra fleece. Det var ju precis just det jag slet med i min babyfilt. Det löstes i det fallet med att jag strök vliselineband på trikån, så smet den inte ifrån mig! Funkade hur bra som helst! :D
2 - Kragtröja nummer två, denna gång med ärmar. Dessutom har jag stickat en krage, så att jag skall få mer polo-effekt. Jättespännande och just nu ser det hoppfullt ut. :wink:

Nu skall jag beställa det förbenade velourtyget. Jag skall lära mig velour-tänket, helt klart. Envis som synden, det är jag det!

Välkommen Catti! Och grattis Bluna till nåldyna!

Bra idé med att slakta en gammal kudde, förresten. Får kolla om jag har kuddar kvar på vinden sedan min hysteriska Tricia Guild-period...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Välkommen catti! En halsduk ska man inte förakta i dessa tider! :wink: :lol:

Och inte en nåldyna heller, Bluna. Duktig flicka! :wink: :lol:

Ja just det ÅsaB! Mitt undervetna pockade lite på ett gammalt fleece/jerseyproblem. Nu förstår jag varningen! Men jag har fått ihop det hyfsat nu faktiskt. Ska bara sy i dragkedjan.

Var beställer du velouren? På't igen! :wink:

Åh, jag vill komma igång med stickning. Det är vansinnigt mysigt och dessutom lite mer socialt än att sitta vid symaskinen (eller för all del vid datorn... :roll: )

Nu kommer snart maken hem så jag ska få jobba i eftermiddag. Fast på agendan står INTE sömnad utan webbuppdatering, kursdatumplanering osv. Behövs lite godis va? :wink: :oops: 8)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"