Ensamleken, ja. Måste erkänna att Joar sällan "håller ut" (för så känns det) mer än 20 minuter. I bästa fall grejar han med sina saker, men nu ställer han sig oftast upp och tröttnar sen på att stå där men har inte börjat sätta sig ned igen än. Förra veckan skrek han när jag gick från sängen, men jag avvaktade, kollade klockan (för annars tror jag att han skrikit i en kvart) och efter någon minut tystnade han och pillade med grejerna. Men någon riktig hit har ensamleken ännu inte blivit, trots att vi har en bra rutin där Joar tar ned påsen med leksakerna från kroken bakom dörren, blir glad när han ser musikmusens huvud som sticker upp och vi plockar upp sakerna tillsammans och förhoppningsvis så börjar han direkt greja med dem. Ska nog som Duggan försöka komma på lite nya saker. Joar älskar ju bunken med köksredskap och kan sitta och undersöka dem jättelänge, skulle gärna hitta något motsvarande för ensamleken (för köksredskapen känns väldigt bra att ta till i just köket...).
Vågar födda 06, typ...
Sidda75: Aha, så poängen med skivan är just lutningen - jag fick för mig att den hade kanter som barnet tar spjärn mot också. Ja, förr eller senare ålar hon
Barn som uppmuntras att åla blir nog inte stjärthasare, till exempel. Joar började förresten åla när vi kom hem efter en vecka i fjällen. Jag hade faktiskt tänkt tanken att han kanske skulle komma loss då, för det hade varit en så totalt annorlunda vecka: pytteliten stuga där han, som annars ligger på mage både på golvet och i vagnen, nästan bara satt på golvet (och blev stadig) eller låg i pulkan när vi åkte skidor - många nya intryck och upplevelser med andra ord. Och när vi kom hem och la honom på mage som vanligt så hasade han bara i väg!
Ensamleken, ja. Måste erkänna att Joar sällan "håller ut" (för så känns det) mer än 20 minuter. I bästa fall grejar han med sina saker, men nu ställer han sig oftast upp och tröttnar sen på att stå där men har inte börjat sätta sig ned igen än. Förra veckan skrek han när jag gick från sängen, men jag avvaktade, kollade klockan (för annars tror jag att han skrikit i en kvart) och efter någon minut tystnade han och pillade med grejerna. Men någon riktig hit har ensamleken ännu inte blivit, trots att vi har en bra rutin där Joar tar ned påsen med leksakerna från kroken bakom dörren, blir glad när han ser musikmusens huvud som sticker upp och vi plockar upp sakerna tillsammans och förhoppningsvis så börjar han direkt greja med dem. Ska nog som Duggan försöka komma på lite nya saker. Joar älskar ju bunken med köksredskap och kan sitta och undersöka dem jättelänge, skulle gärna hitta något motsvarande för ensamleken (för köksredskapen känns väldigt bra att ta till i just köket...).
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Vi har allt kvar ensamleken 45min. Men som sagt i bland får jag gå in o presentera leksakerna på nytt, tror det har med 8 månadersångesten, läste om det i ett annat inlägg att det är vanligt att det brukar krångla.Tors Mamma: Vad han är framåt Tor, verkligen tidig med allt, men så har han ju en mor som kan sin sak
. Tycker ni är helt otroliga =D> får lite mindervärds komplex att jag inte gör mer med Teo
.
Sidda: jag kör med en bestämd ramsa i morgon när han vaknar.
Sidda: jag kör med en bestämd ramsa i morgon när han vaknar.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Tös 2009-01-26
Ush, nu känner jag mig som en dålig mamma. Alice somnade inte sin middagslur förrän för fem minuter sedan och vad hon skrikigt. Hon vände sig ständigt på rygg och tänkte satsa på mindre trafik och städa toaletten innan jag gick in på nytt. När jag kom tillbaks skrek hon så hon kräktes
Nu sover hon som sagt utmattat och har bara en halvtimme kvar att sova om hon sover så länge....
Åse, man ska egentligen bygga en krypbana med kanter och då kan de ju använda kanterna för att skjuta ifrån men jag och min man är för opraktiska för att bygga en. Därav borsskivan.
Tor, det var roligt att höra din berättelse. Vad duktig du är som står själv =D> Jag ska hälsa till Alice från dig att hon måste börja ensamleka igen men tror nog mycket det är åttamånadesångest som spökar.
Indra, imorgon provar jag att ramsa men känner på mig att det inte ger effekt då hon ligger på rygg....Känner att lite vargar börjar tassa här igen nu framförallt då middagsluren blev så här tråkig
.
Nu sover hon som sagt utmattat och har bara en halvtimme kvar att sova om hon sover så länge....
Åse, man ska egentligen bygga en krypbana med kanter och då kan de ju använda kanterna för att skjuta ifrån men jag och min man är för opraktiska för att bygga en. Därav borsskivan.
Tor, det var roligt att höra din berättelse. Vad duktig du är som står själv =D> Jag ska hälsa till Alice från dig att hon måste börja ensamleka igen men tror nog mycket det är åttamånadesångest som spökar.
Indra, imorgon provar jag att ramsa men känner på mig att det inte ger effekt då hon ligger på rygg....Känner att lite vargar börjar tassa här igen nu framförallt då middagsluren blev så här tråkig
Mamma till Alice 060928
Vilgot 081121
Vilgot 081121
suck suck lillen har alldeles precis blivit frisk från sin elaka magsjuka..och nu har gubben blitt förkyld..fy sjutton. Guuud vad skönt att Amanda ska ha sommar lov efter torsdag!!! Då slipper hon dra hem varenda liten bacill från dagis som gossen tycks snappa upp genast.
Ojdå detta borde ju hamnat på klagomuren egentligen
Ojdå detta borde ju hamnat på klagomuren egentligen
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Ärsch, nu skall vi inte vara såna [-X Alla gör sitt bästa och jag är fruktansvärt överambitiös och förmodligen så kommer jag väl att överösa honom med min prestationsångest om jag inte lär mig slappna av bättreindra skrev:Tors Mamma: Vad han är framåt Tor, verkligen tidig med allt, men så har han ju en mor som kan sin sak. Tycker ni är helt otroliga =D> får lite mindervärds komplex att jag inte gör mer med Teo
![]()
Nåja, även solen har ju fläckar 8) Idag har Tor gråtit mest hela eftermiddagen. (ja, samma kille som kunde scharma ett helt kalas) kan också gråta sig igenom en hel eftermiddag med favvokompisen Julia
Det vi ligger "efter" med om man kan uttrycka sig så är ju då språket, och en hel del finmotorik och för att inte tala om MATEN
Så mitt hetaste tips. Mer magläge (om det nu går
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Lua
Indra, jag är lite nyfiken på när Teo vaknade idag
Alice bestämde sig med besked för att morgonen skulle börja 05:30 och blev jätte arg av ramsan. Låg på rygg och skrek hysteriskt vilket resulterade i att hon blev upptagen och morgonen startade
La henne igen lite tidigare än hon ska då hon var väldigt trött och ju varit uppe en och en halv timme tidigare än vanligt. Först stor protest men mamma rusade ner och gjorde de livsviktiga göromålen i köket med dunder och brak och det gav lugnande besked.
TorsMamma, du har så sund inställning man ska glädjas åt det man har
Låter som han är lite kvar i åttamånadesångesten när det gäller kompisen och gråten. Alice verkar ibland ha kommit över den men ibland får hon sina återfall. Igår började hon tex gråta igen när farfar kom. Hon har inte träffat honom förrän innan semestern så nu var det lite otäckt igen. I morse började hon dessutom gråta då hon såg en gubbe på TVn
Lua, kul att du kikar in
Ensamleken fungerade inte alls i morse heller så jag la henne på vardagsrumsgolvet där pappa ändå satt och åt frukost och det funkade lite bättre. I sängen vill hon absolut inte vara ensam
Alice har börjat säga mamma hela tiden nu och då smälter ju hjärtat lite
TorsMamma, du har så sund inställning man ska glädjas åt det man har
Lua, kul att du kikar in
Ensamleken fungerade inte alls i morse heller så jag la henne på vardagsrumsgolvet där pappa ändå satt och åt frukost och det funkade lite bättre. I sängen vill hon absolut inte vara ensam
Alice har börjat säga mamma hela tiden nu och då smälter ju hjärtat lite
Mamma till Alice 060928
Vilgot 081121
Vilgot 081121
Sidda: Teo vakna 7.20 i morse istället för 8.00, bättre än i går. Han var så tyst prata lite o sen var det tyst igen, tror han sommnade om, så jag gjorde ingenting. Försöker hålla lite hårdare på tiderna. Han sover 1,5 tim. på dan o em. 1/2 timma (dum tid, men fick inte i hop det annars), har varit lite slarvig med att väcka han på e.m, känns som han behöver sova mera när han rör sig så..Tråkigt att det krånglar för Alice, hoppas att det rättar till sig. Teo säger oxå mamma men jag vet ej riktigt om det är det riktiga mammma eller konsonantljud han övar sig på, kan väll tycka att det blir mera tydligt nu när han ser på mig o säger det
.
Tors Mammma: Tror inte du blir överambitiös mot Tor
.
Teo har mera fart nu på sin ålning, inget korsvis, men nu vill han ner på golvet hela tiden, är så underbart. Tror det får bli ett syskon till Teo om ett tag, en tös om det går att få till
.
Tors Mammma: Tror inte du blir överambitiös mot Tor
Teo har mera fart nu på sin ålning, inget korsvis, men nu vill han ner på golvet hela tiden, är så underbart. Tror det får bli ett syskon till Teo om ett tag, en tös om det går att få till
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Tös 2009-01-26
-
Anna&Viktor
Hej på er! Det var så länge sedan min mamma var här och skrev nåt om mig nu, så att jag får väl skriva själv då. Mamma håller nämligen på att göra ett jympapass och använder all tid till att lyssna på musik och skutta omkring i vardagsrummet.
Jag kämpar på för att lära mig gå. 5 steg har jag tagit alldeles själv. Jag vet inte om det beror på att golvet här hemma är ojämt eller om det är någon som skakar om hela huset, men det är så himla vingligt... Jag blir arg och frustrerad när jag ramlar, men försöker igen och igen och igen.
Jag gillar att krypa omkring och utforska varje lite vrå. Roligast är alla spännande sladdar (mamma ser inte glad ut), kylskåpet, diskmaskinen och fjärrkontroller. Jag gillar också att dra ut toapapperet från rullen och slänga handdukar på golvet. Mamma verkar inte gilla det heller.
När jag tröttnar på att vara på golvet tar jag tag i mammas ben, reser mig och säger mamamamamaaa. Då lyfter hon oftast upp mig, fast då kommer jag genast på att jag vill ner igen. Min pappa kallar jag baba. Jag kan också säga hej och boll.
Nu för tiden får jag bara sova två gånger per dag. Jag blir jättetrött när det är en eeeevighet kvar till nästa lur. Då vill jag sitta i mammas knä en stund och läsa i mina böcker. Mamma har varit på biblioteket och lånat nya, men jag vill hellst läsa samma böcker varje gång. När det äntligen är sovdax somnar jag alltid direkt i vagnen och 1,5 timme senare kommer mamma och väcker mig ur min skönhetssömn
. Jag skulle gärna sova en stund till och tjurar en stund.
Ibland kommer mamma och lyfter upp mig och låter mig läsa på datorn. Jag kan redan flera ord. Mamma, pappa, Viktor, hej, boll, bil, titta och hund. Det är spännade, men jag fattar inte varför mamma inte lär mig FLER ord.
En sak som jag inte förstår mig på är när mamma och pappa vill krama mig. Det gillar jag inte alls. När jag är riktigt glad kan jag ge pappa en riktigt blöt puss eller ge mamma en "goo" (panna mot panna), men kramar = blääää. Hur gör ni andra när nån vill kramas??
Nu ska jag öva på att gå igen. Idag SKA jag klara 7 steg, minst
Jag kämpar på för att lära mig gå. 5 steg har jag tagit alldeles själv. Jag vet inte om det beror på att golvet här hemma är ojämt eller om det är någon som skakar om hela huset, men det är så himla vingligt... Jag blir arg och frustrerad när jag ramlar, men försöker igen och igen och igen.
Jag gillar att krypa omkring och utforska varje lite vrå. Roligast är alla spännande sladdar (mamma ser inte glad ut), kylskåpet, diskmaskinen och fjärrkontroller. Jag gillar också att dra ut toapapperet från rullen och slänga handdukar på golvet. Mamma verkar inte gilla det heller.
När jag tröttnar på att vara på golvet tar jag tag i mammas ben, reser mig och säger mamamamamaaa. Då lyfter hon oftast upp mig, fast då kommer jag genast på att jag vill ner igen. Min pappa kallar jag baba. Jag kan också säga hej och boll.
Nu för tiden får jag bara sova två gånger per dag. Jag blir jättetrött när det är en eeeevighet kvar till nästa lur. Då vill jag sitta i mammas knä en stund och läsa i mina böcker. Mamma har varit på biblioteket och lånat nya, men jag vill hellst läsa samma böcker varje gång. När det äntligen är sovdax somnar jag alltid direkt i vagnen och 1,5 timme senare kommer mamma och väcker mig ur min skönhetssömn
Ibland kommer mamma och lyfter upp mig och låter mig läsa på datorn. Jag kan redan flera ord. Mamma, pappa, Viktor, hej, boll, bil, titta och hund. Det är spännade, men jag fattar inte varför mamma inte lär mig FLER ord.
En sak som jag inte förstår mig på är när mamma och pappa vill krama mig. Det gillar jag inte alls. När jag är riktigt glad kan jag ge pappa en riktigt blöt puss eller ge mamma en "goo" (panna mot panna), men kramar = blääää. Hur gör ni andra när nån vill kramas??
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
-
Anna&Viktor
Hej på er! Det var så länge sedan min mamma var här och skrev nåt om mig nu, så att jag får väl skriva själv då. Mamma håller nämligen på att göra ett jympapass och använder all tid till att lyssna på musik och skutta omkring i vardagsrummet.
. Jag skulle gärna sova en stund till och tjurar en stund.
Hej från Viktor
Hej från Viktor
Viktor född 060924
Jag vill också ha ett syskon till Hugo inom en snar framtid...men min karl är inte lika sugen, han tycker det är helt perfekt som vi har det nu...en flicka och en pojke....men tänk om man skulle få till en liten lillebror vilken rövarlya det skulle bli då.
Men hästeriet blir ju också lidande och allt sånnt..ja det är dubbelt allt...jag har tyvärr en spiral som typ är super säker så det blir ju inga olyckor heller
För om det skulle hända en olycka så var det nog meningen
Hugo snoooorar mycket nu, stackars liten..blir era också jätte hängiga när dom är förkyla eller klarar dom sig med att bara vara snorig? Och hosta, och han har haft lindrig krupp inatt också...(dom brukar bara ha det på vinter halvåret, men inte Hugo)
Sidda75, inte ta upp tidigare se till att ramsan verkligen "tar" , nåja en gång ingen gång...men två gånger dålig vana..visst!?
Åååh jag ser att gulle Viktor är en riktigt ambisiös kille!
Hugo kan också några ord: Mamma, Paba, Tack, Titta och sen en massa grekiska, men jag har inget lexikon, så jag kan inte översätta
Men hästeriet blir ju också lidande och allt sånnt..ja det är dubbelt allt...jag har tyvärr en spiral som typ är super säker så det blir ju inga olyckor heller
Hugo snoooorar mycket nu, stackars liten..blir era också jätte hängiga när dom är förkyla eller klarar dom sig med att bara vara snorig? Och hosta, och han har haft lindrig krupp inatt också...(dom brukar bara ha det på vinter halvåret, men inte Hugo)
Sidda75, inte ta upp tidigare se till att ramsan verkligen "tar" , nåja en gång ingen gång...men två gånger dålig vana..visst!?
Åååh jag ser att gulle Viktor är en riktigt ambisiös kille!
Hugo kan också några ord: Mamma, Paba, Tack, Titta och sen en massa grekiska, men jag har inget lexikon, så jag kan inte översätta
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Vi var på BVC igår och gjorde boeltestet, allt gick bra, så det var skönt. Lilla tösen väger 8500 nu, och är 70 lång.
TorsMamma, vad duktig Tor är! Men jag måste fråga, hur har du fått honom att förstå att han ska använda "lilla fingret"? Jag har försökt visa Elin att hon ska vara försiktig och använda fingrarna istället för handen, men det rinner bara av henne
. Och så måste jag bara fråga, av ren nyfikenhet
, varför pratar du engelska med Tor? Är pappan från over there?
En annan grej, när började era små själva stoppa mat i munnen, från tallriken? Elin greppar inte riktigt det, och mamma börjar bli lite orolig. Jag lägger fram plockmat, typ majs, men hon bara pillar lite förstrött med det, hon tar det inte till munnen. När jag visar att man kan stoppa det i munnen, så tar hon emot och sväljer snällt, men hon stoppar inget själv i munnen. Hon försöker inte heller stoppa purén i munnen, hon bara klafsar med den
. Vad göra??? Eller hur viktigt är det att hon börjar äta själv? Jag tycker det borde vara hög tid i alla fall.
Och så en tredje fråga, vad är en bumbostol? Det verkar vara nån praktisk stol man kan ha på diskbänken typ, eller?
TorsMamma, vad duktig Tor är! Men jag måste fråga, hur har du fått honom att förstå att han ska använda "lilla fingret"? Jag har försökt visa Elin att hon ska vara försiktig och använda fingrarna istället för handen, men det rinner bara av henne
En annan grej, när började era små själva stoppa mat i munnen, från tallriken? Elin greppar inte riktigt det, och mamma börjar bli lite orolig. Jag lägger fram plockmat, typ majs, men hon bara pillar lite förstrött med det, hon tar det inte till munnen. När jag visar att man kan stoppa det i munnen, så tar hon emot och sväljer snällt, men hon stoppar inget själv i munnen. Hon försöker inte heller stoppa purén i munnen, hon bara klafsar med den
Och så en tredje fråga, vad är en bumbostol? Det verkar vara nån praktisk stol man kan ha på diskbänken typ, eller?
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.