Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Nian

Uppdatering fran oss

Inlägg av Nian »

Hej allihop,
Mamma ar sa upptagen sa jag far val sjalv anstranga mig lite (som om inte jag har nog...) och skicka en liten uppdatering till er alla hostbarn 06 om hur det gar for mig.
Jag ar sa lycklig for sedan drygt tre veckor kan jag krypa alldeles sjalv.
Jag kunde sitta sjalv ganska tidigt, vid 5 manader, o mamma o pappa har inte precis ovat mig pa alning, sa jag bestamde mig for att klara mig sjalv och larde mig krypa efter att ha tranat att sta pa alla fyra ett tag.

Nu kryper jag runt o stadar i alla horn, jag tycker om att dra upp mig mot mobler och ga runt dem. Nar jag ar trott brukar jag ova psyk-krig med mamma o pappa och folja efter dem o dra dem i byxbenen. Pappas sladdar i arbetsrummet ar ocksa spannande att leka med, fast det far jag inte, sa sa fort jag far tillfalle kryper jag dit nar han inte ser, hihi.

Det ar kul att vara ute ocksa, sarskilt gillar jag att krypa i mjuk jord i rabatter, undersoka grillen och ata lov. I badkaret drar jag upp mig och sen slapper jag taget och landar i vattnet med ett PLASK!

Jag har fyra tander uppe o tva nere, jag ater mat till lunch o grot klockan 4, valling/ersattning nar jag vaknar och innan jag lagger mig, fast de senaste dagarna har jag mest varit trott o inte sa hungrig pa kvallen. Da blir mamma lite nervos... jag sover tre lurar fortfarande, eftersom jag blir sa trott av allt krypande.

Jag gar i dagis ocksa. Tva dagar i veckan ar jag dar och det tycker jag om. Alla ar jattesnalla och vi har gjort mors- o farsdagspyssel till och med.

Jag ar inte sa bra pa att pilla med fingret an, utan anvander mest navarna som vanligt. Hemma hjalper jag till att plocka ur diskmaskinen, och luckan ar jattekul att klattra pa. Jag gillar ocksa nar vi laser bocker, och nar vi gar ut med vagnen, forstas. Jag har en liten registreringsskylt med mitt namn pa, framtill pa vagnen. det ar det ingen annan som har har i Bryssel sa en massa folk tittar och pekar och skrattar. Jag vet nog att de ar avundsjuka! Men sittvagnen kanar jag bara omkring i, sa vi har liggkorgen pa, och den sitter jag i. Da har man jattebra utsikt och sa far man halla i varorna nar vi handlat.

Nej, nu ska jag krypa ivag och stada lite mer dammiga horn. kanske jag hittar nagon kul sladd eller bok att riva sonder.

Kramar fran Griffin

PS: Berattade jag att jag har jattestora blamarken pa knana?
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Åse

Inlägg av Åse »

Härlig lägesrapport, Griffin :!: :D Joar hälsar att han också måste ta hand om en hel del damm själv här hemma och och att elektronik är kul och toaborsten jättespännande ("för även om mamma försöker se cool ut när jag närmar mig bajsborsten, som hon kallar den när hon pratar med pappa och tror att jag inte hör, så ser jag hur stirrig hon blir så jag fattar ju att det är nåt helt speciellt med den där grejen... :wink: )
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
indra

Inlägg av indra »

Roligt att höra i från er Griffin o Nian :D .
Duggan: Tror jag håller mig till vanliga blöjor Teo har inte kommit på än att ta av sig sina :lol: .
Åse: Har undrat precis det samma här, låter han åla på hemma, ibland sätter jag på han en strumpa på vänstra foten så han använder högra mera, men det verka bli lite bättre nu.
Teo har fått fnatt på att öppna o stänga luckor, garderober, skåp,dörrar. Är han lite ledsen så kan jag sätta ner honom bredvid sovrummsdörren, sen öppner han o stänger om o om igen :wink:.
Sidda: vet hur det är med nära o kära, dom vill bära dom hela tiden :? .
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Hej,

Jag får väl också ge en lägesrapport då mamma måste vila lite extra då hon sovit lite sämre på sistone. Hon har nämligen fått jaga lite vargar på nätterna men nu börjar jag känna mig lugnare, då mamma solfjädrat betryggande. Har ju kommit på att jag är expert på att vända mig på rygg men hur sjutton kommer man tillbaks på mage :-k Övade så mycket på natten att mamma nu lagt in hårdträning på dagen och det har gett resultat. Idag snurrade jag runt alldeles själv :lol:

Det är roligt att vara på semester och sitta i morfars famn framåtvänd och vara ute på promenad och titta på allt kul. Inte alls lika kul på golvet så jag ropar genast så kommer morfar och mormor och hämtar mig. Mamma håller dock på att tjata om att jag ska vara på golvet :x Dessutom har hon ställt upp en skrivbordskirva som hon fått för sig att jag ska åka ner för men då blev arg och protesterade :evil:

På söndag åker vi hem igen och mamma och jag ska ta tåget har jag hört medans pappa kör hem i bilen. Jag tycker bilen är hemsk. Man blir ju så trött av det sövande åkandet men sova kan man ju inte fastsatt, sittandes :shock: :o :evil:

Och nu kommer morsan och ska lägga mig på skrivbordsskivan igen :x
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Nian

Inlägg av Nian »

Hej!
Ville bara beratta att jag ocksa kan vanda mig fran rygg till mage - pa dagen alltsa. Men nar det ar natt liksom sover jag och da minns jag inte riktigt hur man gor. Jag brukar ropa hogt sa kommer nagon av mina vuxna och vander pa mig.
Kram fran Griffin

ps: gillar ni ocksa att pilla pa de mjuka blanka tvattlapparna i klader och pa leksaker? jag tycker de ar sa mysiga att jag vill suga pa tummen nar jag kanner pa dem...
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Griffin, jag gillar också tvättlapparna jätte mycket :D
Åse

Inlägg av Åse »

Roligt att höra om livet från Alice horisont också :D Berätta gärna mer om hur det går på bordsskivan... /Å&J
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
indra

Inlägg av indra »

Jag hade oxå en skrivbordskiva innan Teo åla som jag höjde upp med en soffkudde, tyckte nog inte det hjälpte så mycket då, men nu i efterhand så kan jag se att det hjälpte..
Nu har Teo börjat att sätta ner ena foten i krypställning, bara han inte börjar att stjärthasa :shock: .I dag är vi hundvakt åt en underbar blandrashund en tik (ser ut som en labrador), hon ligger o gosar med oss på golvet, helt underbar mot Teo, har rensat hela golvet efter Teos matintag. Lite skillnad mot min store (granddanois) han äter ej grönsaker, bara kött om det hammnar på golvet :roll: .. Har blivit påverkad av min vän som skall ha barn igen, skulle helst vilja vänta tills Teo blir 3 år, men få då ej ekonomin att gå i hop, vill o inte vill :-s.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
indra

Inlägg av indra »

Har ett litet problem med Teo, han vaknar 1 timme tidigare varje morgon. Har inte stört honom för han pratar o tjoar o är glad, tar upp honom på bestämd tid, hittar han då oftast
i krypställning nere vid fotändan, nu har han även börjat lägga sig på rygg, vänder sig ej tillbaka, ligger o pratar. Så nu får jag nog köra med ramsa direkt han vaknar på morgonen. Hur har ni det med era på morgonen vaknar dom tidigare eller sover dom tills dom tas upp??
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Åse, först hade vi nog skivan för högt för Alice grät, sedan sänkte vi den väldigt lågt och då tog hon sig framåt :D Har dock inte använd skivan så mycket ännu. Har tagit med den hem men vill inte använda den när jag är själv då den ju inte har kanter och Alice vänder sig som en galning nu. När mannen kommer hem sover hon oftast så jag får lägga mycket krut på att försöka få henne att börja åla på golvet. Känns som det är nära nu!

Indra, jag tänkte precis skriva en kommentar om att Alice vaknar klockan 6 numera om inte 05.30 tom :x Trodde det berodde på semestern men kanske hade hon gjort så ändå. Är helt omöjligt att få henne att somna om! Hon vänder sig också på rygg. Ligger och leker glatt med sin nalle när jag kommer in och vänder henne. Då blir hon jätte :evil: . Går inte lägga henne på mage för hon vänder sig direkt. Tror nästan hon tycker det är en rolig lek :roll: Vad göra? Mörklagt har jag ju gjort och det fungerade ju prima tidigare.

En annan sak som inte funkar alls längre är ensamleken! Hur fungerar den för er andra? Under semestern har det slarvats med den men den var svår redan innan. Känns inte som det spelar någon roll hur roliga saker mamma lägger fram :?
duggan

Inlägg av duggan »

Jag har väckar klocka till Hugo som ringer 7,00 varje morgon, så inte föränn dess blir det morgon..Men om han vaknar tidigare..typ imorse för karln var så trött så han hörde inte sin egen väckarklocka utan den ringde och ringde..så givetvis vaknade ju Hugo med...men en ramsan direkt, att typ:din morgon har INTE börjat än och sen inget mer. Klockan 7 när klockan ringde så httade jag han ZzzZzzZzz :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

Sidda75: Vi har haft Paus i ensam leken för en hemsk magsjuka och har inte riktigt tagit tag i det ännu igen :oops: Jag ska fixa iordning lite ny grejjer, han börjar "växa ur" dom förra, men så inge vidare går det för oss...Skärpning! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Lite problem har vi också med för tidigt uppvak på morgonen. Men oftast somnar hon om igen, själv. Ramsa och lite hushållsbestyr brukar annars hjälpa.

Ensamleken har krånglat också den senaste tiden, hon har inte velat leka mer än 10 minuter vissa morgnar :evil: . Men nu, de senaste tre dagarna, har det börjat funka igen. Nu ligger hon 45 minuter utan problem. Så jag tror att det går lite i perioder. Jag har inte bytt ut alla leksaker, bara några enstaka, så jag tror inte det berodde på dem. För Elins del kan det nog vara lite åttamånadersångest som slår till då och då, hon blir förskräckt när hon kommer på att hon är ensam.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, I wanna speak too :lol:

Jag har börjat lära mig att stå utan att hålla i mig :lol: Jag lutar mig lite mot det jag står, och sen sträcker jag armarna högt upp i luften och då säger mamma "monkey business". Jätteskoj tycker jag :lol: Mamma tycker det är lite läskigt när jag släpper, för jag tycker ju att jag kan stå, men inte hon :shock:

Sen försöker jag snutta allt som är gjort av tyg. För att detta skall gå måste man kunna ha en liten tygbit, djurbit eller vad man nu hittar och samtidigt ha tummen i mun.

Nu har jag också upptäckt TVn. Det finns mycket som är skoj på den, framför allt vissa reklamer som Comhem med de roliga dockorna, eller när det är djur på TV, då tjuter jag och blir lite frustrerad för man kan ju inte jaga och klappa på dem :?

Min mamma och pappa använder ju väckarklocka på mig och jag vet när morgonen börjar. Ibland sover jag tills det ringer, men ibland har jag en så späckad dag att jag behöver börja lite tidigare så då brukar jag få en smygstart vid 6.30. Beroende på hur mycket jag har att göra så behöver jag hela denna tiden eller så somnar jag om när jag är klar. Skönt med denna stunden tycker jag. :lol: 8)

Ni andra, Alice, Teo, Griffin, Hugo NI FATTAR inte vad ni MISSAR med att INTE ha ensamlek. Det är ju värsta stunden! :thumbsup:
Det som är tråkigast är att det nästan aldrig är tillräkligt roliga eller nya saker, men mamma har ändå löst det med att ha 3 lådor med lite olika i. I varje låda finns, en sak som låter (gärna sån på batteri som plingar eller så) ett mjukis djur man kan snutta lite vid behov, gärna några saker stora nog att ha i munnen, typ golfbollar (mamma gillar inte detta MEN DET GÖR JAG!), klossar.
Jag har sagt att jag vill ha en hemliga påsen, men mamma har inte fixat detta ännu, jag skall fortsätta tjata för jag vill ju så gärna ha en överraskning varje dag :P

Jag håller också på att få en framtand nu och det är lite skoj, måste testa och bita och se om den kan samma som de två jag har där nere, och det går nog snart tror jag. Men jag har inte ont av den och humöret är på topp ihop med sömnen. :wink:

Har jag berättat att jag kan sjunga och dansa nu också. Jag sjunger "tandborst sången" Men kan bara "refrängen" än så länge... Ahhhaha, aahhhaaahaaaa.... Till det så står jag och håller mig i något och diggar. Kanonkul. :lol:

Nej nu måste jag sticka till mitt "bolltorn" och luta mig så mamma skriker "monkey business" för detta är det senaste jag lärt mig och ju såååååå skoj! :thumbsup:

Skall försöka rapportera mera men jag är sååååå upptagen förstår ni, så mycket skall hinnas med. Men en och annan paus för "numbers" gör vi på datorn (doman matte - rättar mamma). Jag tror jag skall bli datanörd som mamma när jag blir stor, eller tekniker kanske.... :?

Bye, bye, see you later aligator....
:-({|= Ahhhaaahaaa, aaahahhaaaa.... :-({|=
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

OJ, jag ser att Tor har rapporterat en massa. :lol: Jag får väl fylla på lite :wink: (medans han står och leker med sitt lilla bolltorn som är skoj :lol: )

Tor har börjat pussas i massor, han är så generös att även andra barn måste pussas lite extra. :wink:

Vi var på 1-års kalas igår och han är ju som vanligt rena drömmen (och då är jag helt opartisk så klart :roll: ), social och go. Gick runt och tyckte att alla skulle sjunga och dansa, låta honom vara med och hjälpa till. Han tyckte nog det var bra konstigt att inte alla uppskattade hans generösa hjälp men sånt är ju livet. ett och annat gosedjur vart bra distrahering.

Tor tycker nog att han sover som en gud, men mamma är ju perfektionist och önskade väl att han sov lite mera på morgonen och dagen, men jag skall inte klaga, han får förutsättningarna och verkar faktiskt kunna justera sin sömn med hjälp av detta riktigt bra. När det var varmt sov han på alla sina tider men tror inte sömnkvaliten var så bra. Så när värmen sjönk sov han alla sina lurar exakt enl schemat. Nu verkar han ha sovit ikapp det han missat pga värmen och därmed sover lite mindre igen.
Jag har dock ett 2 lurars schema på lut om det skulle behövas. :wink:

Maten går väl som vanligt så där. Pappa fick inte i honom så mycket som han borde ha behövt igår men vi fortsätter även där att ge förutsättningarna och mer "kan helv" mat. :wink:

Sist men inte minst är han nu inne helt i finger "stadiet". Istället för att säga försiktigt numera säger jag "use your little finger" för det lilla fingret är ju mera försiktigt än hela handen. Tycker att detta känns som ett bra alternativ till alla, ajaj, nej och fy. :wink: :idea:

Kram på er alla från en sval och skön skärgård som äntligen fått lite regn. =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"