Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Hejja Elin, vad roligt att ålningen tar sig!!

Ang up&go blöjorna så kör vi på samma, och sen ett till tips är icas up&go blöjor, nästintill exakta lika som libero!...vi har som jag nämt tidigare blöjpriskrig så för ett ekonomipaket icas up&go blöjor betalar jag 79:-, det tycker jag är helt ok!!!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hurra för Elin! =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Sofias mamma »

Hej!

Roligt att ålningen går så bra!

Från vilket kilo passar Up&Go-blöjorna? Min lilla skrutta väger bara runt 7 kg..
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Man kanske inte tänker över det, men att åla för första gången, ta sig fram från ett ställe till ett annat för egen maskin, det är ett av livets stora övergångar. Faktisk blant de största som kommer att hända. Att ha gått från att vara immobil, till att bli mobil, det är JÄTTESTORT! Det är en så stor händelse, att det borde firas ordentlig.

Inte konstigt att ungen är nöjd! :D

Och nu är jag nöjd också. Duktigt jobbat!
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Ja visst är det kul med ålningen. Hege, jag hade inte tänkt på det - på det sättet - att det är ett så stort steg. Men det är klart att det är, jättestort ju! Å vad mamma blir stolt nu över sin lilla fis :D :D :D .

Sofias mamma; Liberoblöjan passar från 7 kilo, så dom funkar för din skrutta.

Ikväll är det äntligen lite svalare. Skönt.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

ICA-blöjan vet jag inte vikten på, men priset är ju klart bättre :D :wink: .
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Mitt paket från Ica är från 8 kg, men då vet jag faktiskt inte om det är minsta modellen eller ej..men jag skulle nog tror att det var det!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Sofias mamma »

Tack för svaren om blöjorna! Ska kika i affären. Underlättar lite och bra att ha just i värmen o kanske på stranden osv :) .

Ja att åla är ju en stor sak, som man kanske inte tänkter på.. Märkte en jättestor skillnad på Sofia då hon började kunna ta sig runt. Men ännu nöjdare blev hon då hon kunde åla sig fram till lådan med leksaker, ställa sig upp och själv välja leksak :o .
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Mm, att själv få välja leksak, det måste vara toppen det.

Vad gäller blöjor på stranden så har jag för mig att jag har sett nån up&go-variant i form av engångsbadblöja. Alltså som man kan bada med, istället för badkläder. Men jag är inte säker. Annars funkar ju den vanliga up&go-varianten bra.

På måndag ska vi på åttamånadersbesök på bvc, och göra boeltestet. Ska bli spännande att se vad hon väger nu :wink:
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Ja, här är vi mitt i 8 månadersångesten verkar aldrig att ta slut. Teo varit sjuk igen, är väll att bröstmjölkens verkan gått ur hans kropp, sluta amma när han var 4 månader, bvc sa att han håller på att bygga upp sitt eget immunförsvar..
Han bryter i hop numera för minsta lilla, vill helst att jag skall bära omkring på han hela tiden, men det går mamma inte med på. Har lagt ut en kudde numera på golvet som han brukar vila sig på när det blir för mycket :wink:.Han har varit lös i magen nu i 2 veckor, bajsar 3-4ggr. om dan. Kanske bäst att kolla upp det.Jag använder hemköps o willys vanliga blöjor, det är samma blöjor i förpackningarna bara olika omslag, willys är billigare. På vilket sätt tycker ni att up & go är bättre än vanliga? Har testat dom men sen återgått till vanliga för det funka lika bra med dom andra tyckte jag.Det finns engångsblöjor för bad har använt det på Teo när vi är på babysimm i bland (librero).
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Mitt bästa tipps som jag praktiserar några gånger då och då när jag tycker att Tor är lite väl klängig. Är jag sätter mig ner på golvet och sen sitter jag där. lääääääääänge. Gör ingenting! Efter ett tag är jag inte så skoj och då brukar han ge sig iväg på nya äventyr eller vilja bli sysselsatt med lite social delaktighet.

Jag har även faktiskt lagt mig platt på rygg på golvet också, mitt i köket och väntat ut även då. Mest för att han använt mig som klätterställning. Liggandes blir jag ju inte det.
För att toppa det hela kan man köra lite "tvångsgos" pussa och krama och busa lite då är morsan ganska jobbig och man måste sticka fort för att utforska annat. :lol:

Tor förflyttar sig numera med hjälp av att hålla i möblerna ståendes. Och sen börjar finmotoriken komma mer och mer nu. Nu skall allt pillas på med hans lilla finger.

Så istället för att tjata försikigt med allt nu så säger jag "använd ditt lilla finger" och vips kommer pekfingret fram och pillar. Så bra att ha när man är rädd om saker. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Tack för råden Tors Mamma.Nu i dag har han gnällt väldigt på ensamleken, då har han stått i krypställning 2 ggr, så jag har fått satt han upp igen. Han härmar mig om jag hostar nu, o så vinka han igår med hela armen, så gulligt :heart: . Lilla fingret är här oxå skall peta på det överallt, all matt petas med fingret först, är det en fläck på golvet så kommer fingret fram o skall pilla. Ja, o här är det bara ålning än, ingen korsvis :? . Men han står mer o mer o vaggar i krypställning. Det verkar ta sin tid, hoppas bara det kommer.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Sidda75
Inlägg: 220
Blev medlem: mån 30 okt 2006, 19:49

Inlägg av Sidda75 »

Är tillbaks till cyberspace igen \:D/

Har varit i en varm liten stuga på Öland en vecka med morfar och mormor. Sömnen har strulat till sig då Alice vänder sig till rygg hela tiden och sedan ropar på mig att vändas tillbaks för att genast vända sig igen. Jag har lagt ett litet inläg på säkra sovare med fnurra på tråden och som vanligt fått ett klokt svar från TorsMamma :heart: :heart: :heart:

Har varit mysigt att vara iväg då vi varit ute massor och Alice har blivit så bortskämd. Blir buren nästan hela tiden :roll: :lol: Jag försöker förklara ålningens betydelse men det går inte riktigt in och inte kan man ju inte klaga över de goda avsikterna :wink: Nu är vi hemma hos morfar och mormor där interntet finns och bättre golv för ålning och dessutom en skrivbordsskiva jag tänker ta fram så förhoppningsvis kan vi sätta lite fart på ålningen igen. Dessutom är det ju hårdträning vad gäller vändning från rygg till mage nu för jag vill inte upprepa denna natt. (var uppe två timma och vände..).

Grattis till Elin som lärt sig åla =D>

Indra, Alice har också lärt sig att vinka och visst är det gulligt :heart:
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Åse
Inlägg: 323
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 17:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Åse »

Indra, Joar går också allt oftare upp i krypställning och gungar, även under ensamleken, men sen lägger han sig på mage och leker - eller somnar :wink:. Men fortfarande inget korsvis. Han skjuter ju i från med vänsterfoten, och några omgångar varje dag stöttar jag bakom högerfoten så det blir frånskjut varannan gång - fast ser ingen skillnad.

Känner mig kluven :!: Samtidigt som jag tror på kunskapen Hege förmedlat om den korsvisa ålningens betydelse för hjärnans utveckling, så känns det lite dumt att jag betraktar Joars ålning som ett problem. Jag har ju uppmuntrat det korsvisa i flera månader - visst, det går alltid att göra mer och vi har inte byggt någon ålningsbana eller så - men han ålar ju för fullt och utan besvär, bara inte som han "ska". Uppfattar honom som välutvecklad både fysiskt, motoriskt och verbalt. Borde jag då göra mer :?: Hege, du får gärna kommentera :!: Och andra med, såklart :wink:
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Inlägg av duggan »

Jag växlar mellan up&go-blöjorna och vanliga..Up&go blöjorna är bra när han bara ska ha blöja typ när det är varmt, när han ska sova i bara blöjan..den vanliga öppnar han tejpen på och tar av sig om han bara har vanlig blöja..då blir det inte skönt att sova 12H i en blöt pöl..=)

Hugo vinkar när man kommer och när man går..ur rum, när man lägger sig osv..hehe så söt!!

Jag har också lämnat Hugo lite åt sitt öde för ett tag med ålningen, han använder båda benen korrekt så det är bara det att han drar par vis med armarna..Hmm nå ja väntar på domans bok så då kanske vi lägger extra krut igen på det...

Här har vi inte intagit krypposition än, men det känns faktiskt bara bra..vill gärna han ålar lite korsvis först..=)
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"