Okej Lua nu har jag lagt mina barn (eller ja, Sofia lade sig själv idag

) så här kommer mina funderingar:
Jag förlorade min pappa för 23 år sedan. Sedan dess har jag haft gott om tid att fundera och läsa - i lika stora delar.
Till en början var jag jättearg. Dumma Gud som skulle ta just MIN pappa - vänta bara när jag skulle få träffa den där Guden jag skulle slå honom HÅRT för det fanns ju inte hur dum han var!

Ungefär...

en tioårings rättmättiga vrede, helt enkelt.
Ett år senare hade den värsta ilskan lagt sig och nu var jag törstig på riktiga svar istället: jag började läsa på. Statsbiblioteket fick en ivrig besökare av mig - särskilt då avdelningen religion/psykologi. De vuxna besökarna som browsade bland samma böcker och samma hyllor som jag tittade lite

på elvaåringen med bister uppsyn som plockade ner bok efter bok med bestämd min - men jag var ju tvungen att få veta! Vad FANNS efter döden? Fanns det NÅGOT som de olika religionerna var överrens om

SKULLE jag få träffa min pappa någon mera gång

Jag bar hem travar av böcker och läste på och funderade, och funderade och läste på och läste mera och tänkte mera... detta medan mina jämnåriga suckade över vilken ögonfärg Jon Bon Jovi EGENTLIGEN hade och undrade över ifall Christer i parallellklassen VERKLIGEN var ihop med Johanna eller var det bara som hon skröt? :-k
Jag hittade i alla fall något som fick hjärtat att sjunga. Men det kom lite i etapper. Det första som lät förnuftigt var (och tro mig, det var VÄLDIGT viktigt att det lät förnuftigt... 8-[ ) detta att vi lever fler gånger. På något vis hade jag alltid vetat. Jag hade en del minnesbilder från då jag var fyra som var lite udda om man säger

som bekräftade DEN teorin. Jag bestämde mig genast för att jag och pappa hade levt flera liv tillsammans minsann. 8)
Senare, mycket senare, kanske i tjugoårsåldern, hittade jag böckerna av Neale Donald Walsch "Samtal med Gud" och pusselbitarna började trilla på plats: så klart! #-o Det var väldigt befriande läsning och jag rekommenderar varmt den trilogin ifall man behöver lite hjärtetröst

och själaro. För mig var det fullkomligt logiskt att vi är alla en del av det stora - skaparkraften. Som en del av skaparkraften har vi samma förmågor som originalet

de flesta av oss tror bara inte på det - och kommer det då någon som faktiskt VISAR oss, i konkret HANDLING blir vi sura och korsfäster, därefter heligförklarar.

"DU kunde göra allt det där, men inte JAG." (
Varför inte..? :-$ )
Jag tror att vi är här för att vi vill uppleva. Det räcker inte för oss att vi VET att vi är the grand supreme allt som finns, vi vill ha UPPLEVELSEN.

Och det är det som den fysiska världen är skapad till för. För att vi skall få upplevlesen. Av att vara Skaparen. 8-[ Alla. Nu. Idag.
Således finns ingen "död" för mig längre.

Det finns metamorfos till andra nivåer och planer - precis som fjärilen som i larvstadiet inte kunde drömma om livet som fjäril har vi svårt för att se vad som kan tänkas komma när vi förpuppas ut ur det här fysiska skalet.

Och vi återvänder. "Den HÄR gången skall jag minsann se RAKT igenom illusionen, plättlätt, och jag skall skapa mig ett fantastiskt liv som den Gudavkomma jag är...

hej-å-hå, nu reser jag!" \:D/ Sedan landar vi, i den fysiska kroppen och glömmer allt, lagom till att vi börjar prata.

Jag tror att Sofia vet, fortfarande.

För henne är det fortfarande precis så enkelt, henne har jag än så länge inte lyckats fjättra i "du kan inte, det går inte, glöm det där det är faarligt" - fållan.

Jag hoppas att jag kan låta bli.
Jag vet inte om något av det här kan vara någon som helst tröst för dig, för även om jag skulle vetat allt det här då, 1985 så skulle ju inte saknaden känts mindre tung.

Någon som jag älskade hade gått någon vart dit jag inte kunde följa efter.

Det fanns vardagsrutiner att sluta sakna honom i, ett helt liv att sluta sakna honom i. Och det var INTE lätt. Sista pusselbiten sätter jag på plats nu, i och med att jag själv har blivit förälder.