Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Dalmål är väldigt sött, Krümel! Öschötska däremot.... föy vuale dö :roll: ! (kan inte skriva fonetiskt men försöker! :oops: :lol: )
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Altanen är inte vinterbonad. Å, vad jag inte för till det där...vet inte alls hur jag ska möblera eller så...och sen på sommaren blir det ca 50 grader där...och vem vill sitta där då?

Jodå, gotländska är härligt, till viss mängd...alla dialekter har sin charm, även östgötskan...säger jag som har en pappa från Motala! He he.

Jag gillar när det händer saker, gärna hela tiden...och fick t ex dåndimpen på maken i morse när han inte går ut med J. Han vill inte säger han. Jamen, han ska ut säger jag. Jag vill inte gå ut i duggregn säger han. Och så börjar vi gräla om det...det slutar ju med att vi bara tittar på varann och skrattar, som tur ÄR. Jag har ett kontrollbehov som heter duga. Det bästa är att jag flyr ibland så han får göra på sitt sätt. Det finns ju inget facit på hur en dag ska vara. Tur att det blev VÅR på em så mamman kunde få gå ut o njuta.

Spännande att hör ahu rni bor. Nu är jag så trött så jag orkar inte kommentera för tillfället, mer i morrn.
i förgyller tillvaron i a f!
Kram :wink:
kiki

Inlägg av kiki »

Jag har varit och snusat på Thea 1mån. Gud så mysigt, längtar.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Tinis: Jag tycker det finns mycket snygga våtrumsväggar och golv nuförtiden! :D

Ang. glasfiberväv är det än så länge godkänt av försäkringsbolagen, med riktig våtrumsfärg då förstås. Men en kund sa nyligen till mig att de kommer ändra på reglerna snart. Jag vet inte, vi säljer det inte, hör med en färgbutik!
Ditt alternativ du har på förslag låter praktiskt och snyggt, och det behöver inte heller kosta skjortan.

Skillnaden mellan våtrumstapet (väggmatta, som det heter i branchen :wink: )och våtrumsgolv, är att tapeten är tunnare, golvet tjockare. Du kan ha en golvmatta på vägg (om du får någon som är villig att sätta upp den, för det är svårare), men du kan inte lägga en våtrumsvägg på golvet, den är för tunn och håller inte.

Gotlandsmamma: Klinkers, snyggt, praktiskt, enda nackdelen är väl i så fall att det är kallt.
Laminat och trägolv KAN funka, men jag tycker det är en risk i och med att det inte är någon värme där under vintern. Såna golv slår sig lätt i vår svenska miljö, från -20 till + 30, eller så. De kan spricka i skarver, och helt enkelt bågna och gå sönder.
Jag skulle föreslå utegräsmatta. Det finns många färger nuförtiden, inte bara illgrön :shock: som det fanns förr. Vi har grön, ljusgrå, mellangrå, antracitgrå, sandfärgad, mörkbeige och mörkblå. Det är nog de färger som finns på marknaden, men det kan finnas fler. Håller bra.
Plastmatta igen kan också gå åt pipan, p.g.a väderskillnaderna sommar/vinter. På 70-talet lade många in plastmattor på altaner/balkonger, det funkade då, eftersom det var asbest i mattorna. Men det får det ju inte vara nu, så då är det värre i de utrymmena.
Vad är det under den nuvarande plastmattan? Betong? Trätrall?
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Du är ju GULD, anna! :D

Kanske ingen hit med glasfiberväv ändå med tanke på säkerhetskraven. Har du några webbsidor att tipsa om där man kan kolla utbudet på vårtrumstapet?

Kiki, du LÄNGTAR.... finns det något konkret att längta till? :wink:

Gotlandsmamma, jag har också en såndär pensionärskuvös, men den ryker nu i utbyggnaden. :D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

På tarkett sidan går du vidare till "våtrum", så ser du även väggar

På forbo går du in på "kollektion"

På armstrong är du på det direkt, och kör flik till flik
Gotlandsmamma

Hej anna o tack för alla tips o råd! :D Altanen är på 30 kvadrat nästan...jag undrar om den där utegräsmatta, är det sån som folk brukar ha på balkong du menar? Är det inte svårt att hålla den ren och fräsch? Man går ju på altanen med skor, i a f hos oss...och när det regnat o så...hm.

Jag har fått en ny son, nästan. Josef är såååå glad :lol: och nöjd, de senaste dagarna. Och detta med att jag lät honom få vakna till liv själv efter dagsvilan. Lyser som vacker sol och sprudlar, gnäller nästan ingenting. Trivs ute, vi var ute 3 tim på fm och eldade undan skräp, J var med och njöt i solen. Mamman var förstenad av undran - vad har hänt? Du som brukar gnälla och ha dig, tänkte hon...hm! Har det med lite attityd att göra eller? För jag har ju sag till mig själv, att nu minsann ska han må gott ute, med skor på och Proviva i magen, tjo och tjim, nu jäklar är vi ute och det med basta. Inte fasen vet jag, men mysigt är det!!

Vad ska ni göra över påsk? Vi bestämde idag att det blir en rajd till Värmlandsskogarna. Mormor blev överlycklig. Då ska jag till Biltema och inhandla skrinda, för ni ska veta att ALLT är mkt dyrare här på ön. Frakten är tydligen vansinnigt dyr.
:evil: :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack rara anna! Nu ska här botaniseras!

Blä, jag är less idag. Maken har varit bortrest i veckan och på söndag morgon åker han igen, till USA! Blir borta hela nästa vecka. Jag är trött och irriterad. Nu har jag tagit upp datorn och sitter i min säng för att få vara ifred en stund.
"Jaha, så jag ska ta både maten, båda barnen och ALLT" undrade maken ikväll. Hoho! Välkommen till verkligheten tyckte jag och gick upp med två dumleklubbor och kära laptopen :roll: :D

Dessutom får jag huvudvärk av solen. Den är så stark och står så lågt. :shock: Patetiskt klagande va?! :lol:

Vad gör ni ikväll då?
Gäst

Inlägg av Gäst »

och där kom Gotlandsmamma också. Gokväll på dig! Skrinda är ju super! Jag vill ha en gammal. Kanske på Blocket...

Vi ska till Öland i påsk till mina föräldrars sommarstuga. Min lilla fyller 1 på påskafton. Det går ju båtar mellan öarna nu för tiden! Kanske skulle ses i sommar?!
Gotlandsmamma

Synd att man bor långt ifrån varann, hade mer än gärna kommit över på kanelbullar o kaffe nån dag och myst med dig o dina ungar!
Det är inget skoj när partnern är iväg. Min skulle ju egentligen varit borta nu, men fick ju inte gå den där utbildningen - gud hörde min bön! Skämt å sido, jag tycker gott att du kan mumsa på dian klubbor och vila pannan lite, med gott samvete.

Jag tänkte nog glo på tv bara. Maken jobbar...övertid igen...har varit på stan med barn o fikat, köpt kläder, matat, tvättat och badat barn, lagt dem, hängt tvätt, tvättar igen...plockat undan, kört diskmaskin...hm...så jag tror att soffläge blir bra.

Varm kram till dig!
Gotlandsmamma

Sist min man tog båda barnen en hel dag var 2 nov. Herregud. Det låter som ett skämt! Det var då jag sjobbade sista dagen, innan jag fick ett nervsammanbrott o flydde till Värmland 14 dar.
Men jag ska också erkänna att jag har ett megakontrollbehov, och släpper inte riktigt in min kära man, tror inte att han "fixar" allt lika bra som jag. Så då får jag väl skylla mig själv lite grann.

I morrn SKA jag träna på fm o vara borta en stund så grabbarna får vara ifred!
Gäst

Inlägg av Gäst »

säg till mig att jag också ska träna! :roll:
Gotlandsmamma

Kan jag väl, men man ska bara träna om man har motivation annars ger det inte alls nånting! Ibland är det bättre med en promenad i raskt tempo. Inte ska man tvinga sig. Lyssna på kropp o knopp!

Önskar att jag hade en påse med lösgodis... :shock:
kiki

Inlägg av kiki »

Gotlandsmamma skrev: Vad ska ni göra över påsk? Vi bestämde idag att det blir en rajd till Värmlandsskogarna. Mormor blev överlycklig. Då ska jag till Biltema och inhandla skrinda, för ni ska veta att ALLT är mkt dyrare här på ön. Frakten är tydligen vansinnigt dyr.
:evil: :roll:
näää :( :( :( Vi kommer ju till ön då :!:

Själva köper vi nästan alla våra grejjer på gotland, bilen, barnvagnen osv. olika det där...

Men Tinis, jag är ju också på ön i sommar, vi kan ju träffas alla tre tjoho vad kul :lol: :lol: :lol:

kramis till er deppare, jag sätter ägg klockan när det är synd om mig 30 minuter sen får det vara nog... Men sover, :!: då har jag ingen äggklocka, minst en ggn per dag lämnar jag maken och dottern och somnar som en klubbad oxe, jag kan sova hur mycket som helst. som ett spädbarn ibland orkar jag 2 timmar men oftast 5 sen är det sova som gäller.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"